geplande verbouwing

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
noorman17
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 19:47

geplande verbouwing



Bericht door noorman17 »

halo allemaal ik ben een nieuwe op camper gebied en heb de volgende vraag
als ik een gesloten bestelwagen koop en die ga om bouwen tot een camper
mag ik dan het tussen schot verwijderen tussen bestuurders cabine en vracht
ruimte.
Gaarne jullie reactie's Adrie
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: gepande verbouwing



Bericht door camperjan »

Beste Adrie,
Welkom!

Welke Bus zitten jullie aan te denken, de nieuwere bussen hebben een tussenschot die deel uit maakt van de constructie, bij de oudere werd later een tussenschot in gemaakt, deze waren gewoon open, maar de wetgever had beslist dat er een tussenschot in moest komen.
Dus goed informeren hoe de constructie zit.
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80398
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: gepande verbouwing



Bericht door Dafluc »

Bij de zogenaamde grote bestelauto"s is het niet verplicht.
Zie http://belastingdienst.nl/zakelijk/onde ... en-24.html
Maar als je van de bus een camper gaat maken en hij dus ook als zodanig omgekeurd gaat worden mag je het schot verwijderen.
Een camperbus heeft nl. niet als inrichtingseis dat hij een tussenschot moet hebben.
Bedenk wel dat als een schot verplicht is en je haalt het er uit, je bus op dat moment (als hij nog bestelauto is) niet meer voldoet aan de inrichtingseisen.
Daar kun je dus problemen mee krijgen. Aantonen dat je aan het ombouwen bent en hoe lang je dat al aan het doen bent is niet altijd makkelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: geplande verbouwing



Bericht door camperjan »

Bedankt Dafluc voor de link!

Voor kampeerauto mag het tussenschot er tussen uit, heb als kampeerauto een LT 40, dat tussenschot zat met schroeven vast, heb ook een Renault trafic berdrijfsauto, als ik daar het tussenschot uit moet halen ben ik dagen bezig, en waarschijnlijk heb ik de slijptol erbij nodig.
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: geplande verbouwing



Bericht door durisotti »

Het tussenschot maakt nooit zo goed als nooit deel uit van de dragende constructie, je kunt alle bussen namelijk ook als personenbus krijgen en daar zit echt geen tussenschot in.
Het tussenschot kan wel erg goed vast zitten, bijvoorbeeld met kit.
Voor een bus die je tot camper wilt verbouwen is een tussenschot nooit verplicht, dit in verband met de afmetingen van de bus.
Alleen voor hele kleine bestelauto's zoals een Seat inca is een schot verplicht.
noorman17
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 19:47

Re: geplande verbouwing



Bericht door noorman17 »

Iedereen bedankt voor zijn info.

Het plan is om een Mercedes sprinter van 2010 te importeren
en die om te bouwen de modellen van na 1 Jan 2010 zijn vrij van BPM en BTW
en dat is dus interessant hoe de regelgeving is als je hem ombouwt weet ik nog niet
en ga dat nog uitzoeken.

Een volgende vraag die bij me op komt is water tank denk aan 100 lieter schoon en vuil
is er een voor keur voor welke tank er aan welke kant moet komen dus rechts vuil W of net anders om ?

is het toe gestaan die tank aan de bodem van de carrosserie op te hangen of moet dat aan het chassis gebeuren ?

de bedoeling is een camper te maken die zo min mogelijk op valt als een wit camper opject zonder al de luxe
toestanden die ik overal zie dus simpel comfortabele en niet meer er in als dat nodig is het moet primitief blijven.

Een volgende vraag is de lengte volgens kennissen kun je beter onder de 6 meter lengte blijven van wegen
het parkeren en veerboten tarieven, 5,5 of 6,5 m is een heel groot verschil.

Ik ben benieuwt naar de reactie's en wil iedereen al vast bedanken daar voor. H/G Adrie
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: geplande verbouwing



Bericht door durisotti »

Vrij van BTW en BPM ?
Snap het niet helemaal....
Denk dat er op een 2010 sprinter minstens 15000 euro bpm en btw zit.
noorman17
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 19:47

Re: geplande verbouwing



Bericht door noorman17 »

ik weet het ook alle maal nog niet ben 25 jaar in het buitenland geweest mogelijk heb ik het verkeerd gelezen in ieder geval bedankt voor je berichtje. Adrie.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: geplande verbouwing



Bericht door durisotti »

Ik denk dat je in de war bent, als je een voertuig vanuit NL exporteert naar het buitenland dan kun je de BPM terugkrijgen als het een behoorlijk nieuwe auto is, andersom betaal je altijd BPM bij import.
Zoek je een bus om om te bouwen zoek er dan een van ongeveer 2004 of ouder, dan betaal je het minste rest BPM.
Soms kun je nog een hele nette oudere bus vinden met weinig kilometers, een oudere bus importeren kan natuurlijk ook.
Je kunt via de zoekfunctie heel wat info van het forum af halen.
Plaats reactie