Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar camper)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gerrit Hakvoort
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 23:42
Locatie: Urk

Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar camper)



Bericht door Gerrit Hakvoort »

Beste mensen ik heb de plannen om een bestelbus uit 2001 (Mercedes Benz sprinter) om te bouwen tot camper. Ik zit met het volgende probleem. In de bestelbus zitten nu twee zitplaatsen met gordels. Deze moet ik uitbreiden naar totaal 6, op deze vier extra plaatsen moeten ook gordels komen. Nu zijn er verschillende meningen. De ene zegt dit is onmogelijk want extra plaatsen worden niet goedgekeurd door rdw. Dus het kenteken staat dan op twee personen. En mogen er onder het rijen maximaal twee personen in de camper aanwezig zijn. De andere zegt als je een bestelbus door de RDW laat omkeuren naar camper wordt er geen aantal personen vermeld op het kenteken. Hierna kunnen er extra zitplaatsen worden gerealiseerd. Wie weet of er op een camper kenteken van een omgebouwde bestelbus het aantal personen staat vermeld. Of wie weet hoe ik dit kan oplossen, als ik een bestelbus ga ombouwen moet dit voor 5-6 personen zijn.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Gerrit,

Vraag me niet precies hoe e.e.a. precies in elkaar zit, maar volgens mij worden de regels voor het aantal zitplaatsen na bouwjaar 2002 duidelijk strenger, dus je zit dan aan de goede kant met jouw buscamper.
Ik heb mijn bus voorzien van een dinette uitgevoerd met het voormalige bijrijdersbankje, deze heb ik op een zelfgebouwd stalen frame gezet, op mijn site kan je het frame bekijken.
De linker zitplaats heb ik uitgevoerd met de standaard driepuntgordel, de rechter zitplaats heeft een heupgordel
Tijdens het omkeuren tot camper heb ik geen problemen gehad en ik mag gewoon 4 personen vervoeren, ook bij latere APK keuringen heb ik geen problemen gehad.
Op mijn kentekenbewijs staat géén aantal personen vermeld, na 2002 staan deze volgens zeggen wel op het kenteken vermeld.

Groet,

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door camperjan »

Op ons nieuwe kampeerautokenteken zijn wel de 5 zitplaatsen ( 3 voor 2 achter) vermeld. (in ons geval bus van 1995) gekeurd in 2011.
De belastingdienst is er ook mee accoord gegaan. (ook na de steekproef van de belastingdienst)
Maar de regels zijn streng, vooral voor de nieuwere bussen, de onze valt nog in de oude regeling.
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door Richie »

Mijn Sprinter heeft een achterbank met 4 zitplaatsen:2 heup-, en 2 driepuntsgordels.(dubbele cabine / aannemersbus)
Voorin 2 stoelen: ik mag dus 6 personen vervoeren. (including me, myself & ik)
Als ik voorrin een bankje zou plaatsen kan er zelfs nog 1 méér mee.
Bus uit 2000, geen zitplaatsen vermeld.
Kijk hier RDW en tik mijn kenteken in: 54-VS-RV

(ik zie trouwens dat je daar ook kan zien of ie gestolen is..... alsof ik dat zelf niet zie als ik uit mijn raam kijk :D :D :lol3: )
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door camperjan »

Richie,

Maar dan heb je nog geen Kampeerauto!
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Gerrit Hakvoort
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 23:42
Locatie: Urk

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door Gerrit Hakvoort »

Beste vrienden,

Ik heb overal al naar toe gebeld en gemaild.
Geen van allen geeft de garantie.
Ik moet nog maar even afwachten en goed opletten. :shock:

Groetend,
Gerrit
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door Transitje »

Volgens mij hoef je maar naar één adres te bellen: de RDW. Uiteindelijk is dat de instantie die gaat bepalen of je al dan niet die zitplaatsen op het kenteken krijgt vermeld.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 23 aug 2011, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Als je rechtstreeks reageert hoef je niet te quoten.
Groeten

Klaas
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door Richie »

camperjan schreef:Richie,
Maar dan heb je nog geen Kampeerauto!
Nee dat klopt :(
Maar daar ben ik nog steeds over aan het piekeren....deze ombouwen of een andere auto.
Wil het liefst een Vario zoals deze: MB vario camper of zoiets: MB Vario bus (lege bak)
Maar nogmaals, ik pieker me suf :cry:
Hanssee
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 13:47

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door Hanssee »

Bel gewoon naar RDW.
Heb ik ook gedaan. In mijn geval kreeg ik te horen dat onze Renault master van 2007 alleen stoelen mag hebben op plaatsen (bevestigingspunten) die er van fabriekswege zijn geplaatst. En voor het aantal plaatsen dat op het kentekenbewijs staan.
In ons geval dus slechts drie.
Oudere wagens hebben soepelere eisen, maar daar weet ik weinig van.
Als je dus meerdere mensen mee wilt kunnen nemen moet je een bus kopen die geschikt is voor personenvervoer.
Ook een bus met een dubbele cabine levert drie extra plaatsen op. Maar dan wel die aansluitpunten gebruiken waar de andere stoelen hun gordels hadden zitten.
Bovendien moeten nieuwe banken of stoelen die je zelf zou maken op die plaatsen ook aan de nodige veiligheidseisen voldoen.
Dus zomaar een bankje erin timmeren en een paar veiligheidsgordels er bij plaatsen wordt niet goedgekeurd.
Bel anders ook een bedrijf dat campers casco inbouwt. Die mensen zijn altijd bereid om je te helpen. Niet geschoten is altijd mis.
Succes.

Hans
Gebruikersavatar
veenstra
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 21:26

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door veenstra »

Ik heb hier net een aanvulling op geschreven.
Mijn bus is van 2010.

Ben benieuwd of iemand hier een adres heeft die zijn handen in het vuur steekt voor goedgekeurde banken en stoelen.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen in een ingebouwde bestelbus (naar cam



Bericht door Blauwkous »

Toch nog een reactie van mij. Je bus is van voor 1 juni 2004. Als je een zitbank over de lengte van de bus hebt of ruggelings naar voren, worden deze zitplaatsen op het kenteken mee genomen.
Ik heb een (verkochte) twee-persoons buscamper gebouwd met een zit/slaapbank over de lengte. Toen ik hem dit jaar ter keuring aanbood bleek dat deze twee meter lange bank als zitplaatsen op het kenteken werden meegenomen. Omdat de bus van voor genoemde datum was. Er staan 6 zitplaatsen op het kenteken.
Je hebt dan zitplaatsen, maar je krijg wel te maken met de wegenverkeerswet. Ze moeten als je mensen vervoerd dan wel van gordels (mogen heupgordels zijn) voorzien zijn. Anders volgt bij controle een flinke bekeuring. Hoe er waaraan de gordels vervolgens bevestigd zijn is weer geen controlepunt. Dat kan zelfs aan de houten bak zijn (niet echt veilig!). Bij de APK moeten ze echter wel in goede staat zijn.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Plaats reactie