Bubbelplastic

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
arnieboyke
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 4:21
Locatie: Bottelare

Bubbelplastic



Bericht door arnieboyke »

Wat denken jullie van Bubbelplastic, noppenplastic of hoe dat ook heet ,als isolatie ?
Het is Low budget, maar is het ook de moeite ???

Graag reacties, waarom niet, waarom wel ,.....
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

Re: Bubbelplastic



Bericht door ZenZien »

Lijkt me niets mis mee. Bij de Gamma heb je het zelfs met aluminiumfolie erop, dat isoleeert nog beter.
Als er experts zijn op dit gebied dan hoor ik het graag.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
arnieboyke
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 4:21
Locatie: Bottelare

Re: Bubbelplastic



Bericht door arnieboyke »

Mss een domme vraag, maar gebruik je dan de alluminiumfolie lagns de binnekant of tegen de kant van de carrosserie ?? :bang:
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

Re: Bubbelplastic



Bericht door ZenZien »

Dat plastic van de Gamma heeft aluminium aan beide kanten.
Maar bij eenzijdig moet het aluminium naar de heetste kant geloof ik, dus naar de buitenkant, omdat het de hitte terugkaatst.
Het is volgens sommigen wel beter om het aluminium vrij te houden van ander metaal, het zou corrosie kunnen veroorzaken, maar ik heb daar zelf nog nooit iets van gemerkt omdat er altijd nog een verflaagje tussen zit.

Die dubbelzijdige folie werkt trouwens ook prima als zonnewering voor de ramen in de camper.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Bubbelplastic



Bericht door archimedes »

Meeste wamte gaat bij onze zwerfwagens verloren door geleiding niet door straling.

De beste isolator is droge lucht als die vast zit in een "matrix" waardoor ze niet kan circuleren.


Al die isolaties in folievorm isoleren zo goed als het laagje lucht dat ze opsluiten. Daarbuiten spelen zij vooral "dampscherm". Het beetje warmte dat ze terugkaatsen speelt, vooral als je de spiegelkant, zonder dat er wat tussenzit naar de warme kant richt.

Praktisch dus zevervangen niets meer dan een even dikke laag xtrem... maar die vervangt dan niet meer dan een even dik laagje glaswol of kurk.

grts
Archie
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bubbelplastic



Bericht door fritsvisser »

Doe de meest reflecterende kant, als er verschil is, aan de kant doen die niet ergens tegen aan zit. Dus aan de kant die straling moet reflecteren, of dat nou koude of warmte is maakt niet uit. Als je de buitenkant van de bus dus zou beplakken, dan reflecteren naar buiten, dat isoleert net zo goed als de binnenkant reflecteren naar binnen. Maar als je reflecteert naar de kant waar ander materiaal tegen de folie aan zit, gaat de reflecterende werking (deels) verloren. Je krijgt dan te maken met vooral geleiding van warmte (of kou, dat is gewoon negatieve warmte). Er bestaat prachtig materiaal om muren te isoleren, gewoon bestaande uit een aantal lagen reflecterend folie, met luchtzakken daartussen (die mogen weer best breed zijn, maar niet hoog, want dan krijg je convectiestromen). Alleen in de bus niet handig: nemen wel 1 a 2 decimeter in beslag, jammer hè! Dus we behelpen ons met dunne laagjes en folies, en verder toch maar kacheltjes en slaapzakken, nietwaar? Succes ermee in elk geval!
Nieuwtje trouwens, las ik ergens dit voorjaar: er is of komt dubbel glas op de markt met de 2 lagen heel dicht op elkaar en daartussen geen gas maar luchtledig. Afstand wordt behouden door hele dunne glasstaafjes tussen beide ruiten. Slim idee! En dat kan voor ons wel eens heel handig blijken. En als het in glas kan, dan desnoods ook in kunststoffen...
Groet, Frits Visser
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Bubbelplastic



Bericht door archimedes »

Frits

In de bus... kom ik wel een heel eind
door ruimte tussen plaatstalen wand en binnenbekleding opvullen met gesilanizeerde glaswolmat met naar de binnenzijde gekeerd dampscherm kinnenbekleding 2 mm triplex
bodem 12 mm antislip multiplex en 12 mm vast tapijt (tufted PP)

niet zo dat je het zonder verwarming overdag redt bij -20 buiten, maar wel zo dat we s'nachts zonder verwarming nog 8-9 graad houden tegen de morgen aan

grts
Archie
arnieboyke
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 4:21
Locatie: Bottelare

Re: Bubbelplastic



Bericht door arnieboyke »

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een wit soort folie zonder enige reflecterende kant wat ze ook gebruiken om onder laminaat te leggen. Dit alles vastgekleefd met dubbelzijdig kleefband.

Als ik foto's heb zet ik ze wel ergens online.

Het uiteindelijke doel is een kleine praktische low budget surfcamper, die lijkt op een gewone personenwagen. Dit om niet op te vallen en zodoende overal te kunnen park(kamp)eren. :wink:
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Bubbelplastic



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Vaak is GOEDKOOP = DUURKOOP.
Jammer dat je niet de moeite neemt om iets meer aan isolatie te besteden.
Natuurlijk kan ik niet in je portemonnee kijken.

Het gebruik van dubbelzijdig tape is AF TE RADEN!
Immers het plaatwerk van de bus wordt gloeiend heet in de zon.
De plakzijden worden zacht, de rest kun je raden en voorstellen.
Daarnaast, het dubbelzijdig tape is na een aantal jaren uitgewerkt.

Succes en veel surfplezier.
Haije Bekkema.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bubbelplastic



Bericht door fritsvisser »

Archie,
als je zeker weet dat je het helemaal dampdicht af kan werken...prima, zo niet: zorg voor afstandhoudertjes tussen glaswol en buitenwand, want er zal altijd vocht naar de koude wand trekken.En zorg dat het vocht weg kan, normaal is dat in een auto volgens mij al zo, maar van auto-bouw weet ik niet zo veel. Voor bodemplaat multiplex geld dat ook, als die plat op de bodem ligt: rot en schimmel. Maar mogelijk weet je dat allemaal al lang...
Groet, Frits Visser
arnieboyke
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 4:21
Locatie: Bottelare

Re: Bubbelplastic



Bericht door arnieboyke »

BOKKIE schreef:Hoi,

Vaak is GOEDKOOP = DUURKOOP.
Jammer dat je niet de moeite neemt om iets meer aan isolatie te besteden.
Natuurlijk kan ik niet in je portemonnee kijken.

Het gebruik van dubbelzijdig tape is AF TE RADEN!
Immers het plaatwerk van de bus wordt gloeiend heet in de zon.
De plakzijden worden zacht, de rest kun je raden en voorstellen.
Daarnaast, het dubbelzijdig tape is na een aantal jaren uitgewerkt.

Succes en veel surfplezier.
Haije Bekkema.
Thx voor de info ivm met dubbelzijdige tape, maar wat is dan het alternatief om de isolatie tegen de platen te plakken ?
Duct Tape ? Tec7 ?
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Bubbelplastic



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Wat je kan gebruiken is BISON-TIX of SIKAFLEX ik meende 221, WIT.
Het nadeel van Sikaflex is dat je het materiaal moet fixeren, nadat de Sikaflex is uitgehard kun je de fixatie verwijderen.
Het voordeel van Sikaflex is wel dat je nog kan schuiven met de isolatie matten.

Succes,

Haije Bekkema.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Bubbelplastic



Bericht door archimedes »

fritsvisser schreef:Archie,
als je zeker weet dat je het helemaal dampdicht af kan werken...prima, zo niet: zorg voor afstandhoudertjes tussen glaswol en buitenwand, want er zal altijd vocht naar de koude wand trekken.En zorg dat het vocht weg kan, normaal is dat in een auto volgens mij al zo, maar van auto-bouw weet ik niet zo veel. Voor bodemplaat multiplex geld dat ook, als die plat op de bodem ligt: rot en schimmel. Maar mogelijk weet je dat allemaal al lang...
Frits,

Gesilanizeerd glaswol neemt geen water op,
als er dan al vocht zou neerslaan op de plaat
geen probleem:
het vocht kan alleen condenseren en naar beneden afdruipen, daar zitten inderdaad gaatjes,

wat dus niet gebeurt :
is dat het glaswol nat zou worden en daardoor niet langer meer isoleren.


qua dampscherm,
wel wij snijden de glaswol mat zo ruim dat ze binnen en achter de plaatstalen versterkingskaders van de transporter alle ruimte vult, zo zit de dampremmende folie vrij goed aangesloten.

Niets speciaals qua afwerkings plaat:
deels de originele celluloseplaat die VW monteert, deels 2mm watervast triplex
gewoon gemonteerd met de originele clipsen ... helemaal niet dampddicht dus

qua condensatie:

wij isoleren alleen achter de binnen bekleding dat maat dat er nogal wat plaatstaal bloot zit in de woonruimte ( en alles in de cabine) - dat vplaatstaal oelt wel iets koud aan maar heeft nauwelijks condens,
wat vooral sn'achts sterk condenseert dat is de voorruit.
Bewust hebben we geen dicht gordijn tussen de "woonruimte" en de cabine en zeker geen
isolatiematten buitenop:
die grote voorruit speelt de rol die ook het vriesval in een koelkast speelt: zij zuigt alle vocht aan.

Wat de vloerplaat betreft,

er zit vooral voor geluidsisolatie een parketfolie onder en om die niet te strek te samen te drukken afstandhouders onder de plaatsen waar de schroefbouten zitten die de bodemplaat op het chassis vast zetten. We gebruiken ook geen gewoon multiplex maar een gebakelizeerde versie, vooral omdat die een antisliplaag heeft.

We hebben na vier jaar eens de bodemplaat ui te wagen gehaald omdat we het interieuer grondig hebben gewijzigd.

Geen spoor van roest geen spoor van vocht.

Idem wat de zijwanden betreft ( en geen soor van uitzakken van het glaswol)

grts
Archie
Marco B
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 3:41
Locatie: Sommelsdijk
Contacteer:

Re: Bubbelplastic



Bericht door Marco B »

Laat antwoord, ik lees dit net:

Ik heb voor mijn surfbus, ook bubbeltjesplastic gebruikt met de aluminiumfolie laag eraan. Ik heb hiermee de vloer en de wanden geisoleerd in mijn Renault Master L2/H2.

Wel heb ik eerst het kale staal in de tectyl gezet, om absoluut te voorkomen dat er roest op zou treden door vochtige (zoute) lucht.
Na het drogen heb ik met behulp van bison tix, de bubbeltjes plastic overal opgeplakt en goed plat getreken, zodat echt het hele oppervlak hecht. Ook heb ik dit onder de betonplex vloert gelegd, de luchtbubbeltjes zijn al die tijd (6 jaar) intact gebleven en niet kapot gegaan door het gewicht.
Vervolgens heb ik de bus betimmert en bekleed.

Geluiden vanuit de cabine waren er niet meer, het eerste wat ik hoor is de motor.

Nu heb ik een nieuwe bus gekocht, en ik ga deze weer op precies dezelfde manier isoleren. Goedkoop, maar effectief.
Plaats reactie