Werk aan onze 2 MANnen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Werk aan onze 2 MANnen



Bericht door Vertrokken4 »

Op een aantal fora laat ik het werk aan onze MAN zien, tijdelijk eigenlijk 2.

Eigenlijk past dat hier ook wel denk ik, dus heb ik even wat bij elkaar geknipt en geplakt en zal vanaf nu dus ook hier dit topic bijhouden.

Groetjes,

Jeroen

17 juli 2009:

Als je in 5 jaar 160.000 kilometer in je voertuig hebt gereden gebeuren er minimaal 2 dingen, je gaat van je voertuig houden als van een kameraad en je begint te fantaseren over een nog idealer voertuig. Nou is het nog niet zo dat ik er hoofdpijn van krijg maar toch.............

Nog eens helemaal binnenste buiten keren en kleine aanpassingen doen of toch nieuwe bouwen?

7 aug 2009:

Wel, de kogel door de kerk???... Nog niet helemaal, maar de plannen beginnen toch eng vaste vormen aan te nemen.

Onze MAN RL MOBIL NOMAD II staat vanaf vandaag te koop!! Stap1

In november besluiten we of we een nieuw casco bouwen, tekeningen zijn in de maak.

Verkopen we de huidige auto met chassis dan komt er een MAN TGM 18.340 met L of LX cabine. Zo niet dan komt de nieuwe opbouw op het huidige chassis.

Verkopen we onze huidige auto niet dan gaan we er het een en ander aan verbouwen van de winter en rijden we er nog vrolijk een paar ton bij de kmende jaren.

6 maart 2010

Het is dus vebouwing geworden, we hebben voor goede prijzen kunnen verkopen maar het vooruitzicht van een euro 5 zagen we toch niet zitten.

Sinds 4 januari aan het verbouwen en de laatste 2 weken volop, over 1,5 week moet het klaar zijn.

We hebben aan de achterkant de opbergbakken en de 3e brandstoftank er afgehaald om zo het chassis te kunnen verlengen. Dit doen we om de afsleepmogelijkheden te vergroten en om de bevestiging van de opbouw aan het chasis te modificeren.

Tevens is midden onder het chassis de afvalwatertank verwijderd, dez komt nu rechtsachter. Midden onder het chassis is wel "plaatsefficient"maar bij onderhoud en andere werkzaamheden onpraktisch.

Links zie je nog de generator, 3kw diesel, die blijft daar. De bakken links en rechts worden nu opnieuw van GFK gemaakt. Daardoor worden ze veel sterker en waterdicht, wat voor de rechter natuurlijk logisch is als afvalwatertank (300 Liter).

Voor staat dan opbouw op een pendellager, dat blijft zo. dan volgen naar achteren 4 rubber ophangpunten, bij extreem offroadrijden waren me die nog te stijf, 4 van de 8 worden nu met veren afgemonteerd op consoles die op in plaats van aan het chassis zitten.

Die ophanging is zo goed als klaar en maandag lassen we de chassisverlenging er aan.

Verder maken we een heel nieuw elektrische laad/omvormer regeling, en een nieuwe doorgang naar de bestuurderscabine. Ook is een 5e zitplaats in het interieur gerealiseerd en een nieuwe instap zodat we geen losse trap meer hebben, dat spaart een bagagevak en dat komt goed uit want rechtas achter leveren we een van in (afvalwater)

Dan zijn er nog een lijst van kleinere dingen maar daar ga ik jullie maar niet mee vermoeien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

13 maart 2010

De voortgang van afgelopen week:

Chassis verlenging:

De zwarte dwarsbalk is om te voorkomen dat het chassis geknepen wordt bij afslepen. De onderrijdbeveiliging is nu met snelsluitingen uitgerust om deze eenvoudig omhoog te kunnen zetten bij rijden buiten Europa. De afsleepschakels zitten nu direkt aan het chassis en kunnen daar blijven, wat handig is op ferry's ivm vastsjorren. Voor zitten er ook 2 overigens. In de onderrijdbeveiliging zit nog een afsleepstang gemonteerd voor het afslepen van een vrachtwagen waarvan de remmen het niet meer doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat de 3e tank, 300 liter uit rvs ook weer is gemonteerd.

De onderbakken:

De oude waren van hout de nieuwe uit GFK, ze worden aan de opbouw gelijmd. De afvalwatertank heeft een inhoud van bijna 300 liter en is verwarmd (vorstbeveiliging). Met het verlijmen en niet schroeven hebben we reeds ervaring met de toilettank, bijna 200 liter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Werk aan een paar andere auto's:

We werken eigenlijk allemaal een beetje aan elkaars auto's, leren zo veel en iedereen is ergens ander weer beter in.

MAN dubbelcabine, voorheen dienst gedaan in een steengroeve, de opbouw is nieuw en door RL mobile gemaakt, het interieur wordt door de eigenaar zelf gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Toyota:

Een spijtoptant, heeft te goedkoop gebouwd, op profielen en wanddikte bespaart en onvoldoende flexibele ophanging aan chassis. Gevolg op alle hoeken scheuren en deur er uit. RL mobile probeert er nog van te maken wat er van te maken is, de fabrikant was Stucker, bouwjaar 2007!!

Afbeelding

Duro:

Een zwitserse fabrikant van 4x4 lichte vrachtwagens voor het leger, deze staat klaar om de opbouw te monteren, ben foto van de opbouw vergeten.

Afbeelding

De ophanging van de opbouw:

Het pendellager voor:

Het pendellager zit aan een ingelamineerd hulpchassis en aan de chassis zijde op een H-vormig hulpchassis.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe consoles met veer afgemonteerd, hier is goed te zien dat de consoles nu dragen op het chassis en niet meer aan de zijkant.
Op de console staat een rubberblok, zo zijn de middelste vier, de achterste vier zijn zonder veer.

Afbeelding

De elektrische installatie:

We hadden een omvormer en cpu gestuurde lader, als beveiliging een scheidingsrelais. We hebben nu een alles in 1 apparaat van Victron, het scheidingsrelais kan daarmee vervallen. De omvormer schakelt bovendien automatisch in als er onvoldoende stroom van buitenafkomt. Reuze handig, plaats en gewichtbesparend en als je het vanaf nieuw zou monteren een veel eenvoudiger bekabeling.

Afbeelding

Afbeelding

Wat er van het kloppende elektrische hart aan de voorkant te zien is:

Afbeelding

De doorgang van voor naar achteren:

Veel van dit soort auto's hebben een (vlucht) doorgang tussen cabine en opbouw. Die moet flexibel verbonden worden omdat beide onafhankelijk van elkaar bewegen en de cabine moet kunnen kantelen. Deze doorgang word voorzien van een zogenaamde hoogflexibele balg. Een vervelende eigenschap van balgen is dat ze zowel van links naar rechts als van onder naar boven flexibel zijn maar niet kunnen torderen. Uiteindelijk is dan ook geen enkele balg tegen de gevraagde belasting bestand en is het weggegooid geld. De laatste die ik heb laten maken kostte 650 euro en ik heb niet eens meer de moeite genomen die te monteren. We hebben de deur aan de opbouwkant bestand gemaakt tegen de rijdruk, omdat die naar binnen opende was die niet waterdicht, nu wel. De cabinezijde heeft nu een schuifdeur die van beide zijden te openen/sluiten is, daarachter nog een geluidsisolerende laag.

Als je goed kijkt zie je nog de uit RVS gemaakte luchtaanzuiging voor de motor die tussen opbouw en cabine zit en daar op de meest stofvrije plaats.
Versnellingsbak en asontluchting verleggen we ook nog, nadat we ervaren hebben dat er toch water in de achterasolie zat ondanks dat ze al op 1 meter hoogte zaten, IJsland/Rusland rivierdoorwadingen!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het dan weer voor deze week, nog 2/3 dagen dan moet het klaar zijn!!


Eind maart 2010

Om het verhaal af te maken, hij is weer klaar. Een paar kleine dingen thuis doen als het calibreren van de tankmeters en dat soort kleinigheden.

Volgende week ga ik de Vogezenweek voorrijden en een routeboekje maken, mooie test.

De onderste drie foto's zijn van de Duro waarvoor de opbouw klaar staat. Ik heb een foto gemaakt van de speciale ophanging van de Duro die alle torsie verwerkt waardoor je geen torsie in het chassis hebt, een interessant concept.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen gebeurde er het volgende 29 maart 2010:

Woensdag nog even naar Zwitserland want Jeroen is een beetje ondeugend geweest. Heb er een camper bij gekocht.


Afbeelding

Afbeelding

De auto heeft een na een reis van meer dan 150.000 km veel achterstallig werk en wat schade. Wat ik er mee moet weet ik eigenlijk niet maar hij was zo goedkoop dat ik er niet van af kon blijven.

Ben nu van plan om hem helamaal te uberholen zoals dat in het Duits zo mooi heet. Helemaal in perfecte conditie terugbrengen en voorzien van de laatste stand der techniek. Dat zal bijna zeker een jaar gaan kosten, maar het is leuk werk en je leert er veel van. Daarna? miscchien wel gewoon weer verkopen.

De foto's zijn van net voor de aflevering nieuw!! 9 jaar geleden dus.

De auto is aan de rechterkant op een weg die was verzakt zo scheef gekomen dat ie wat flinke boomtakken heeft meegenomen. Voorraam stuk, dakluik stuk deurschrnieren, onderluiken, ramen. Dat soort werk.

Dat lijk t niet zo ernstig en dat is het eigenlijk ook niet, behalve dat alles maar dan ook alles maatwerk/handgemaakt is net als bij mijn auto. Kortom veel maar interessant werk.


Tsja en dan ineens zit je er middenin, moet er van alles geregeld en besteld worden. Alsof ik de laatste tien jaar niet uit het vak geweest ben. Gisteren een hele dag telefoon, telefoon telefoon.........Aan het einde van de dag veel geregeld en veel nog niet, maar wel datzelfde gevoel als 10 jaar terug; dat er rook uit je oren komt en je hoofd twee keer zo zwaar geworden is, heel herkenbaar. Het lijkt op werken zullen we maar zeggen.

We gaan het als volgt aanpakken,

1e werk:

De bestuurderscabine wordt als eerste aangepakt, opnieuw gespoten en volledig opnieuw bekleed. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd met originele onderdelen, veelal nieuw, soms gebruikt. Alles wordt meteen ook op de laatste stand der techniek gebracht.

2e werk:

Het technische gedeelte van de MAN wordt door MAN in Velsen volledig onderhanden genomen, motor, aandrijving en chassis komen allemaal aan bod. Ook komt er weer een 2e brandstoftank, die is ooit vervangen door een bagagekist. De resterende 360 liter is voor een wereldreisauto echt te weinig, bovendien wil je nooit alle brandstof in 1 tank, als er een keer slechte brandstof is waar de auto niet op rijdt dan is het handig dat er in de andere tank nog brandstof zit waar ie wel op rijdt.

3e werk:

De auto wordt weer voorzien van 20" michelin XZL met de originele velgen, rondom nieuw. De vorige eigenaar heeft de auto laten voorzien van wegbanden en daarbij behorende 22,5"velgen. Het originele spul is er niet meer bij. Een duur grapje ongeveer 6600 euro excl btw.

Als dit eenmaal klaar is, ik schat einde juni, dan rest nog het campergedeelte.

4e werk:

Het campergedeelte gaan we helemaal leeg halen en opnieuw opbouwen, voorzien van de nieuwste techniek, nieuwe ramen (KCT) en deur (RL). Hoewel de auto niet zwaar beschadigd is, zit er wel overal wat, we gaan hem dus helemaal opnieuw in de verf zetten. Alle meubels worden in moderne kleurstelling uitgevoerd en nieuwe alcantara bekleding er in.

Klaar? Herfst tot winter 2010

Waarom we het doen? Ik kan er geen echt antwoord op geven behalve dan dat ik het gewoon leuk vind zo'n ding weer helemaal in nieuwstaat terug te brengen. Het eindresultaat is dat ik 2 min of meer identieke campers heb, dat kan het doel dus niet geweest zijn......

Groetjes,

Jeroen, die, ik schreef het al eerder, een beet mal geworden is.

Leuk, ik lees hier mijn eigen planning nog eens terug, goed dat ik er van te voren geen financiele planning aangehangen heb want die zou vast niet meer kloppen.

De auto staat weer in CH voor fase 4, de fases 1 t/m 3 zijn gerealiseerd en behoeven alleen nog wat afwerking.

Fase 1 De bestuurderscabine is klaar, alleen nog een dakdrager monteren en een chauffeurstafel en dan is dat afgerond.

Fase 2 De techniek is volledig onderhanden genomen en een complete servicebeurt uitgevoerd. Aan echte reparaties viel het nogal mee, wat olielekkage in de achteras en een remluchtleiding. Verder een hele lijst aan ditjes en datjes en natuurlijk de beurt zelf.

Alleen de 2e tank moet nog geplaatst worden.

fase 3 Banden en velgen hebben we in Zuid Frankrijk opgehaald, een mazzeltje, ze zijn ongebruikt van een nieuwe auto gedemonteerd. Om achter van dubbeellucht naar enkellucht te komen is een velg nodig met het hart op een speciale plaats (offset 85 ipv 120)om er voor te zorgen dat de spoorbreedte voor en achter exact gelijk wordt. Deze speciale velgen hebben we laten maken in de fabriek waar ook de originele velgen vandaan komen, Gianeti in Italie. Afgerond dus!!

De tijdsplanning klopt dus wel aardig.

Afbeelding

De banden/velgen zijn hetzelfde als van mijn andere MAN, ik heb er dus gelijk 8 gekocht, heb een set voor als mijn, nu overigens net nieuwe, banden weer versleten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Het verschil tussen de voor en achtervelg is duidelijk te zien, de achtervelg wordt binnenste buiten gebruikt. Voor reserve zijn ze wel uitwisselbaar overigens. Als je handig bent kan je met deze zogenaamde springveervelgen overigens een band wisselen zonder de velg te demonteren.

De afgelopen week er nog weer eens flink aan gewerkt met 3 man,

De bestuurderscabine is echt af, ook gecompleteerd met oliedrukmeteren tweede tankmeter. Het enige dat nog ontbreekt is de dakdrager. Deze ligt momenteel samen met de verhoogde luchtinlaat en de afstandhouders die als trim langs de opbouw komen bij de verzinkerij.

De banden/velgen actie was al afgerond en autotechnisch mankeert nu alleen nog de luchtvering voor. Hiervoor hebben we nieuwe balgen (Contitech) besteld, zijn binnen maar nog niet gemonteerd.

Daarmee is nu het werk aan het camperdeel echt begonnen, helemaal leeggesloopt, rechterzijwand er uit en nieuwe er in.

Langzaamaan begint ook daar weer het bouwen, electronische kluis
en de Webasto 9 kw zitten er al weer in. De Airco gaat van plaats verwisselen.

In basis gaan we nu eerst de hele buitenkant doen, de KCT ramen staan klaar, dan alle luiken en een nieuwe deur maken en de boel in de verf. Zoals het nu loopt zal dat in oktober klaar zijn.

Alle her te gebruiken onderdelen staan netjes gesorteerd klaar, alles wat er nieuw in gaat kom tin de tijd dat we op reis zijn als het goed is binnen. Kortom de planning loopt nog steeds aardig.

Afbeelding

Cabine zo goed als klaar

Afbeelding

Webasto

Afbeelding

Airco

Afbeelding

Nou ja netjes gesorteerd..............

Afbeelding

Ze gaan steeds meer op elkaar lijken. Hoewel dit project wel een metertje langer is.

Afbeelding

Wand in voorbereiding

Afbeelding

Oude wand er uit

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe wand er in

Zo, vier maanden op reis geweest en dan de feestdagen. Nu is alles weer rustig dus kunnen we weer eens aan de gang. Watertank op maat gemaakt op de meest efficiente plek geheel ingelamineerd. Alle deuren en luiken liggen op maat klaar en de binnenkant is opnieuw gespoten.

Voorbereiden om te spuiten is niet het meest "gezellige" werk en levert ook niet de meest spectaculaire plaatjes op, wel een hoop stof!!

Eerst is de binnenkant geheel gespoten:

Afbeelding

Afbeelding

Raamframes gemonteerd zodat ze meegespoten worden:

Afbeelding

Afbeelding

Auto klaar om gespoten te worden:

Afbeelding

Afgelopen vrijdag naar de spuiter gebracht, nu moeten we dus wachten.................ggggggggrrrrrrrrrrrrrr, ik kan niet tegen wachten.

Zo dat ziet er al vast weer heel anders uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kunnen we volgende week weer eens aan opbouwen gaan denken

Groetjes,

Jeroen


Een tijdje geen berichten maar het werk gaat toch, zij het altijd langzamer dan gewenst, gewoon door.

Het plaatsen van de tweede tank, omschakeling tussen beide en aansluiten 2e tankmeter:

Afbeelding

Afbeelding

Afwerking buitenkant:

Afbeelding


Afbeelding


Reservewieldrager met werklamp, elektrische lier en AUR-camera:

Afbeelding


Begint er op te lijken toch?

Afbeelding

Begin binnenbouw, de indeling blijft gelijk, alle techniek wordt vernieuwd:

Afbeelding

De wielbasis van deze auto is verlengd, het chassis echter niet, achter de achteras wordt de ruimte benut om onder de garagevloer de ruim 500 liter watertank te plaatsen.

Afbeelding

De planning is om eind juli het interieur weer compleet te hebben, dan nog de verbinding tussen cabine en opbouw maken, hetzelfde als bij mijn auto of een neopreen verbinding.

Dan kan het grote testen beginnen

Toch nog maar even een stukje voortgang laten zien:

Webasto 9kw met boiler

Afbeelding

Trumatic airco:

Afbeelding


Instrumentenpaneel eigenbouw in aanbouw, meeste materiaal is Votronic:

Afbeelding


Keuken, het blad ontbreekt nog maar is wel al klaar, decadent of niet, van hardsteen.

Afbeelding

Omvormer:

Afbeelding

Waterpomp:

Afbeelding


Reservewielen hangen er ook weer op:

Afbeelding

Zelf vind ik dat het een auto wordt die wel aardig smoelt.

Afbeelding

Zo nu eerst naar IJsland met de andere MAN en dan weer verder, foto van de eerste keer IJsland met MAN in 2005:

Afbeelding


Groetjes,

Jeroen
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door Ruud Adam »

Dit zijn de topics waardoor ik ooit op dit forum terecht kwam!
Erg tof!
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door cobes »

mooi man :lol:

ziet er geweldig uit.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door Icebox »

Ik wil ook een MAN :oops:
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door cobes »

:lol3:
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door Kroppie »

misschien staat er wel 1 op marktplaats . :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jvdberg

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door Jvdberg »

Ik weet het niet, Jeroen.
Volgens mij word het tijd voor een "nieuwe" MAN. :oops: :mrgreen:

Moet zeggen je heb er echt werk van gemaakt. :bow:
krekwakwou
Berichten: 1834
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door krekwakwou »

gaaf zeg, maar wat een werk. Maar jah, als hij dan klaar is heb je ook wel wat.
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door paulus51 »

erg mooi om te zien en top werk !
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door Jan Hester »

wauwwww.
Jan Hester Amsterdam
el_rico_loco
Berichten: 222
Lid geworden op: di 30 mar 2010, 0:57
Locatie: 's hertogenbosch / maar busknutsel in Horst
Contacteer:

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door el_rico_loco »

te gek, zeker inspirerend.
Afbeelding
Onze " Kutu Basi" is een Peugeot J5 2.5D uit 1985
onze restAUratie is te volgen op http://kutubasi.nl/ , ook kun je er handleidingen vinden voor de J5/ducato/C25
de symars

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door de symars »

Hallo

Super zoals die eruit ziet.
Gelukkig zijn er nog vakmensen

veel plezier gr Henk
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door M2 »

Jeroen, wat geweldig! En die keukenkleur.... wauw!
Onze droom zo'n camper. We merken steeds meer dat we het liefst de 'slechte' wegen nemen, en dan een vierwiel aangedreven camper missen. Of in ieder geval een achterwielaandrijver.

Maar onze laatste (of eerste) 2 campers waren ook ooit een droom, dus die truck komt er wel...

succes en groet,
Monique en Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Werk aan onze 2 MANNEN



Bericht door Vertrokken4 »

Wat een reacties in 24 uur, leuk hoor.

Tsja, hoe mooi ik ze ook vind, uiteindelijk ga ik ze niet allebei bewaren. Die 2e was creme/hout/blauw van binnen, ik vond het geen combi.
Omdat iedereen altijd erg enthousiast is over het donkerrood/zilver/wit in onze auto, hebben we dat bij die tweede ook gedaan. Donkerrood met zilverspikkels gespoten en afgewerkt met blanke lak. Alle meubilair wordt wit. De bladen zijn van hardsteen en blijven blauw net als de bekleding van de banken. Die is al klaar overigens, nieuwe kussens en matrassen en nieuw bekleed natuurlijk.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie