Betrouwbaarheid Renault Master 2.5DCI 120 pk

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Betrouwbaarheid Renault Master 2.5DCI 120 pk



Bericht door Pigion »

Vanwege sta-hoogte en ook weer niet te hoog ben ik afgestapt van een Ducato als uitgangspunt en komt een Renault Master 2,5DCI in de picture. (L2H2)
Over de Ducato is veel te lezen van de Renault veel minder. Daarom graag wat opmerkingen/ervaringen.
- Is de motor van Renault of ingekocht?
- Is 120 pk genoeg voor de bergen?
- Betrouwbaarheid bij hoge km. stand
- Voorkomende reparaties?
- Hoe doet de 6 bak het????
- Is de geadverteerde automaat een 100% automaat of een half-automaat.
- Comfort voor lange bestuurder (1,95)
- Is een andere stoel aan te bevelen.
- Kan airco gemakkelijk naderhand worden ingebouwd
- Aanbevolen modificaties aan veersysteem/velgen/banden

Bij voorbaat dank voor tips
Pigion
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door Marius HRL »

Dag Pigion,

Lees eerst even deze recente draad: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8437230
en meld even over welk bouwjaar je het hebt....


Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Jurgenpykie
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 15:23
Locatie: belgie dilsen-stokkem

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door Jurgenpykie »

Hoi, wij hebben thuis een master servicebus, bouwjaar 2009 denk ik. Een fijne wagen, ook met automaat. Das dezelfde versnellingsbak als een handgeschakelde, maar dan met een computertje wat schakelt. Dus niet zoals in een auto, of lijnbus. Er is geen koppelingspedaal. Je kan dan automatisch laten schakelen, maar ook met de hand ingrijpen. Er zit ook een "winterfunctie" op voor alst glad is , dan vertrekt em in 2e. En er zit een functie op voor met aanhanger te rijden, denk dat em dan later schakeld, heb ik nog nooit geprobeerd. Voor mij? Ik zou niemeer anders willen, in men camper (ducato) is t nog handschakelen, helaas... Enkel als je met zware aanhanger wil gaan manouvreren is automaat mss iets moeilijker, maar daar heb ik geen ervaring mee.
De standaard vering wat wij hebben stuiterd wel wat omdat er weinig gewicht in zit, als je hem hebt ingericht zal dat gewicht vanachter hoger liggen, en zal het ook niemeer stuiteren.
Veel succes ermee, grtz jurgen
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door annoh »

TS,
Achteraf airco in een auto laten bouwen is niet goedkoop!

En of 120 PK genoeg is hangt er van af hoeveel haast je hebt op vacantie. En daar schrijf je niks over.
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door Pigion »

Als het een Nissan motor is, heb ik er wel vertrouwen in. Ik had ooit een BlueBird 2.0d, is bij 13 j en 420.000 km afgedankt vanwege ongelukje buiten schuld van dochter.
Die aangegeven km stand van 60.000 km is natuurlijk geen maatstaf voor uiteindelijke levensduur.
Het tempo dat ik wil rijden is gevarieerd, soms alle tijd en rustig met de vrachtwagens mee (moeders aan het stuur), doch wil misschien ook wel eens 120 doorknallen op de autobahn. Met aanhanger moet het ook nog 110 gaan op de tolwegen in Frankrijk.
Meer bepalend is misschien het rijden in de bergen. Met 3500 kg moet het geen slak worden.
Bedankt ook over de info over de automaat.
De beoogde donor is van 2006 met 170.000 km op de teller.

Pigion
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door annoh »

120 pk is niet overbemeten. Wel eens aam chiptunen gedacht?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door Cee Pee »

De Ducato 2.8 JTD, waar het merendeel mee rondrijdt, is ook maar 127 pk, wou je zeggen dat die ook allemaal pk's tekort hebben.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door paulus51 »

120pk is wel voldoende hoor wij doen het met 75 PK en komen overal ( bergje op en bergje af :DD :clap: ;;-) )

[ chausson acapulco 35 2,5 D Citroen motor]
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door Cee Pee »

Natuurlijk is dat voldoende en dat chiptunen moet ten koste van iets gaan anders hadden ze op de fabriek die motoren wel anders afgesteld.
Ze leveren wat meer prestatie maar dat zal waarschijnlijk van de levensduur en betrouwbaarheid af gaan.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door annoh »

TS, met wat lagere school kennis kan je alles zelf uitrekenen.

Hier een poging:
Wanneer je 108 km/uur rijdt dan heb je ongeveer 60 pk nodig, op vlakke weg.
Een 120 pk motor zal pakweg 96 pk aan de wielen leveren. Je hebt dus 36 pk over om berg op te gaan.

1 pk = 75 kg/m/sec. Dus in 1 seconde 75 kg tillen 1 meter omhoog.

Je hebt 36 pk om te tillen, dus 2400 kg/m/sec. Stel, je camper is 3600 kg, dan kan je maximaal 0,75 m/sec stijgen.
Rijsnelheid is 108 km/uur dus 30 m/sec. De helling bedragt dus maximaal 2,5%.

Succes met narekenen. Ik hoor graag wat ik over het hoofd heb gezien.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door annoh »

TS

En hier een site met heel veel testrapporten van bestelauto's met o.a. prestatiegegevens.

http://www.camper-interieur.eu/camper-i ... 000008.htm

Avondje leesplezier.
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door Trebor953 »

Dwars door de alpen en dolomieten berg op berg af, Grimsel-, Furka-, Sella- en Jaufen-pas, Timmelsjoch, Passo Rollo en nog een paar waarvan ik even niet op de naam kan komen. Geen enkel probleem met 84kW, 114pk en 3.500kg.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
vwcamper7
Berichten: 14
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 17:54

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door vwcamper7 »

hallo iedereen

ik begrijp het niet met alle pk's

ik met mijn campertje van bijna 2,5 ton en maar 2.0l motor + 4bak er achter
rijden we echt overal heen met het campertje onze vw lt benzine heeft echt nergens moeite mee ik schakel gewoon terug in de 3de versnelling en laat hem zo lekker rustig door trekken laat de rest maar wachten het is dan toch vakantie toch

gr. germ :oops:
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Betrouwbaarheid Renault Master 2,5DCI 120 pk



Bericht door Trebor953 »

Die bergpassen red je echt niet in z'n 3e versnelling, geregeld terug naar 2 en in steile haarspeldbochten af en toe even terug naar 1, geen racemonster maar je houdt echt geen andere auto's op hoor.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Plaats reactie