Gesponsorde links
 
Het is nu wo 03 sep 2014, 3:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011, 19:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul 2011, 11:29
Berichten: 58
Woonplaats: Groningen
Ja Joncker,
maar het is de toon die de (ketel)muziek maakt, niet?
Wie op dit forum doet nou of de el. auto alle problemen oplost of het ideale voertuig is.
Ik wil een elektrische camper bouwen omdat ik dat mooi vind, en omdat ik geen grote afstanden per dag ga rijden voldoet hij mij wel. Zo simpel.
Nogmaals: kreten als geitenwollensokken (ik heb ze jaren gedragen, wat stonken die dingen jongen) en bagger zijn gewoon onnodig onaardig.
:mrgreen:

_________________
Groet, Frits Visser


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011, 19:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 sep 2011, 17:16
Berichten: 100
Woonplaats: Ede
Zo'n gave touringcar lijkt me ontzettend gaaf. Daar zou ik misschien wel permanent in kunnen wonen. Ik zou er wel zo min mogelijk mee rijden omdat ik me enigszins bezwaard zou voelen bij de uitstoot van zo'n gevaarte. Ik zie niet zo goed in wat dat met sokken te maken heeft.

Het leuke is dat het met zo'n enorme camper des te interessanter is om elektromotoren toe te passen. Als je via koppel-toeren krommes de ideale motor bij een werktuig probeert te vinden ontdek je dat de slechts mogelijke combinatie een voertuig met een verbrandingsmotor is. De ideale combinatie voor een voertuig is een elektromotor. De eerste auto's hadden dan ook elektromotoren. De enige reden waarom we nu met verbrandingsmotoren rijden is: het mee kunnen nemen van energie.

Maar het is wel behelpen. Met een koppeling en een versnellingsbak gaat 't, maar alleen voor kleine vermogens. Bij een trein gaat 't echt niet werken. Daarom zijn alle diesellocomotieven voorzien van een dieselgenerator en een elektrische aandrijving. Alleen hele kleine lokjes hebben een soort koppeling.

Het resultaat is dat autorijden een soort werken is geworden. En om hard te scheuren moet je kunnen schakelen als een coureur en voortdurend het toerental op het optimale punt zien te houden. Met een camper een berg op is een hele uitdaging (kijk maar op dit forum). Alleen maar omdat die verbrandingsmotor niet past bij het werktuig.

Met een auto met elektromotor rijdt elke onbenul razendhard. Je hoeft alleen maar het pedaal in te trappen en je spuit vooruit. Een berg op maakt geen moer verschil. Ideaal.

En dan is er nog het rendement. Een verbrandingsmotor gooit meer dan de helft van de energie weg als warmte. Een elektromotor haalt makkelijk een rendement van meer dan 90%. In een tijd waarin we er achter komen dat olie verbranden voor van alles en nog wat misschien niet zo lang meer kan vanwege vervuiling en opraken van bronnen lijkt me het valide om rendement een belangrijke rol te geven. Ook dat heeft niet veel met sokken te maken.

Het is zeker waar dat elektromotoren pas doorbreken als er een goede manier is om elektrische energie mee te nemen, bijvoorbeeld met accu's. Maar het is niet de enige manier. Je kunt ook net als in een diesel-elektrische locomotief de elektriciteit opwekken met een dieselgenerator. Het aardige is dat een verbrandingsmotor daar nu net wèl erg goed geschikt voor is. Hij levert dan ook een dermate beter rendement dat een auto veel en veel zuiniger zou rijden. Denk aan 1 op 50 of meer. Je hebt dan alleen een relatief kleine bufferaccu nodig om pieken tijdens accelereren en terug geleverde remenergie op te vangen.

Zolang er geen betere accu's zijn heeft opladen geen zin. Maar ook zolang de elektriciteitsnetten niet schonen worden heeft het geen zin. Het vorige model Prius kon zelf schonere energie opwekken dan kolencentrales dat doen. Gas- en kerncentrales waren nog iets schoner dan de Prius. Dus toen lag het al kritisch. Een nieuwere auto met een getunede generator zal het veel schoner kunnen.

Veel mensen denken dat grootschalige energieopwekking wel efficiënter zal zijn, maar dat is niet waar. Kleinschalige opwekking is veel efficiënter. Daarom is het ook zo aantrekkelijk om in je camper iets te doen op dat terrein.

_________________
--
Erik


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011, 19:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 sep 2007, 7:10
Berichten: 4898
Woonplaats: Berkhout
Inderdaad, diesel-elektrische locs. Als dat ideaal is waarom hebben vrachtwagens en bussen dat dan niet en blijven ze met versnellingsbakken werken? Je hebt helemaal gelijk dat dat verre van ideaal is en dus zou je verwachten dat diesel-elektrisch toch wel allang op de weg zou zijn. Ik heb verschillende proef bussen voorbij zien komen; lpg bussen, waterstof bussen en wat dies meer zij maar het blijven proeven. De proef eindigt en we gaan weer gewoon verder met diesel bussen. Blijkbaar is diesel-elektrisch dan toch niet echt ideaal.
Overigens: ik beloof het niet meer over sokken te hebben . .

_________________
http://www.touringcamper.nl : 77 "Grote Jongens" om te bekijken!
Touringcamper op Facebook: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/

Afbeelding


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011, 21:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 sep 2011, 17:16
Berichten: 100
Woonplaats: Ede
Goed, fijn, dan hou ik er ook over op.

Waarom in vrachtwagens geen dieselgenerator met elektromotor wordt toegepast weet ik ook niet goed. Je merkt daar al wel dat het vermogen begint op te spelen. Je hebt veel versnellingen nodig en een zware koppeling. Veel verder kan je waarschijnlik niet gaan vermoed ik. Misschien heeft het ook iets te maken met de opgebouwde belangen bij fabrikanten? En vrachtwagens zjin natuurlijk ook wel onderhevig aan de neiging ze steeds kleiner te maken. Dus misschien is het toch ruimtegebrek? Lompe elektromotoren zijn prima te maken, maar om ze zo klein mogelijk te maken moet je erg nauwe productietoleranties hebben, en dat maakt ze duur. Dus heeft het toch weer met geld te maken?

Ik ben overigens erg nieuwsgierig naar die bus van jou. Heb je daar ook toevallig een mooie site van gemaakt ofzo?

_________________
--
Erik


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011, 21:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 sep 2007, 7:10
Berichten: 4898
Woonplaats: Berkhout
Jawel: http://touringcamper.nl/webmaster/het_v ... ere_p5.htm

_________________
http://www.touringcamper.nl : 77 "Grote Jongens" om te bekijken!
Touringcamper op Facebook: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/

Afbeelding


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 20:55 
Offline

Geregistreerd: di 23 aug 2005, 13:03
Berichten: 170
Woonplaats: Regio Eindhoven
Ik heb niet alles kunnen lezen maar bij expeditie campers maken ze ook vaak gebruik van hefdaken bijv
Afbeelding

Zie meer op de volgende link: http://www.off-road-schmiede.com/index. ... 72&lang=de

Afbeelding
Dat is qua ruimte gebruik denk ik gunstiger dan zo'n schuine constructie.
En voor op en af zetten zijn er mooie electrisch instelbare poten te koop waarmee je de hele unit op de grond kan zetten:
Afbeelding

_________________
Toeristische reis informatie vakantie in de Baltische Staten, Estland, Letland en Litouwen


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011, 21:08 
Offline

Geregistreerd: di 23 aug 2005, 13:03
Berichten: 170
Woonplaats: Regio Eindhoven
de Jonckheer schreef:
Inderdaad, diesel-elektrische locs. ..... De proef eindigt en we gaan weer gewoon verder met diesel bussen. Blijkbaar is diesel-elektrisch dan toch niet echt ideaal.

In Eindhoven rijdt de Phileas bus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Phileas_(OV)
De bus is in het eerste stadium gebouwd met serie-hybride aandrijving (lpg-elektrisch) met elektromotoren in alle wielen, uitgezonderd de voorwielen. Vanwege aanhoudende problemen is besloten de aandrijving om te bouwen naar parallel-hybride waarbij alleen de achterste as wordt aangedreven door een diesel-elektromotor. Alle wielen worden bestuurd, waardoor schuin zijdelings naar het halteperron kan worden gereden ("krabbegang"). In combinatie met de automatische besturing, kan zeer nauwkeurig gehalteerd worden, waardoor een volledig gelijkvloerse instap kan worden geboden, wat met een gewone bus praktisch niet mogelijk is. Een van de bussen heeft een vliegwiel in plaats van accu's voor het opslaan van energie.
Afbeelding

_________________
Toeristische reis informatie vakantie in de Baltische Staten, Estland, Letland en Litouwen


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: do 17 nov 2011, 8:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul 2011, 11:29
Berichten: 58
Woonplaats: Groningen
waltervl schreef:
Ik heb niet alles kunnen lezen maar bij expeditie campers maken ze ook vaak gebruik van hefdaken bijv
Afbeelding

Zie meer op de volgende link: http://www.off-road-schmiede.com/index. ... 72&lang=de

Afbeelding
Dat is qua ruimte gebruik denk ik gunstiger dan zo'n schuine constructie.
En voor op en af zetten zijn er mooie electrisch instelbare poten te koop waarmee je de hele unit op de grond kan zetten:
Afbeelding


Dat is interessant Walter! Naar poten ben ik zeker nog op zoek. Deze lijken mij wat raar, steken uit buiten de unit, wsl.omdat de truck net zo breed is als de unit, maar het systeem lijkt mij wel wat. Weet je toevallig een bedrijf die ze verkoopt?
Wat betreft hefdak: omdat ik al een "daalvloer"gebruik, heb ik al staruimte, het hefdak is alleen nodig voor de slaapruimte, dus dat mag wel schuin lopen. Nog een volledige hefconstructie zou de zaak te zwaar maken...

_________________
Groet, Frits Visser


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: do 17 nov 2011, 17:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 sep 2007, 7:10
Berichten: 4898
Woonplaats: Berkhout
waltervl schreef:
de Jonckheer schreef:
Inderdaad, diesel-elektrische locs. ..... De proef eindigt en we gaan weer gewoon verder met diesel bussen. Blijkbaar is diesel-elektrisch dan toch niet echt ideaal.

In Eindhoven rijdt de Phileas bus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Phileas_(OV)
De bus is in het eerste stadium gebouwd met serie-hybride aandrijving (lpg-elektrisch) met elektromotoren in alle wielen, uitgezonderd de voorwielen. Vanwege aanhoudende problemen is besloten de aandrijving om te bouwen naar parallel-hybride waarbij alleen de achterste as wordt aangedreven door een diesel-elektromotor. Alle wielen worden bestuurd, waardoor schuin zijdelings naar het halteperron kan worden gereden ("krabbegang"). In combinatie met de automatische besturing, kan zeer nauwkeurig gehalteerd worden, waardoor een volledig gelijkvloerse instap kan worden geboden, wat met een gewone bus praktisch niet mogelijk is. Een van de bussen heeft een vliegwiel in plaats van accu's voor het opslaan van energie.
Afbeelding


Leuk project maar doet wel erg studentikoos aan. Op elk wiel een motor. Daarbij ga je volledig voorbij aan het feit dat geen 2 motoren, of dat nu verbrandings- of elektro motoren zijn, 100% gelijk zijn. Er zit altijd een marge in, dat kan niet anders. De één zal wat meer stroom nodig hebben terwijl de ander langzamer op toeren komt, ik noem zo maar wat. Dus krijg je geheid problemen op de weg en moet je alles gaan compenseren met elektronica met alle mogelijke narigheid van dien. Ze denken gewoon te ingewikkeld. Waarom laten ze een van de mooiste uitvindingen weg? Het differentieel! Daaraan bindt je gewoon één dikke motor of desnoods 2 achter elkaar op één as en klaar. Toegegeven, een differentieel snoept iets van het vermogen weg maar dat staat niet in verhouding tot de toegevoegde waarde in de vorm van betrouwbaarheid en simpelheid van het ontwerp.
Alle wielen bestuurbaar. Lachen! Daaraan kun je merken dat de bedenkers van deze bus zelf waarschijnlijk nimmer een bus hebben bestuurd of, beter nog, overlegd hebben met een ervaren buschauffeur. Ik verbeeld me niks maar ik weet zeker dat ik elke bus op 3 cm van de stoeprand kan neerzetten dus wat nou, gelijkvloers halteren, dat doe ik vrijwel elke dag!
Nee, dit is een nodeloos ingewikkeld project wat alleen daardoor al tot mislukken gedoemd is. Na beindiging van de proefperiode gaat ie op z'n best een museum in maar tot serieproductie zal het niet komen. Wedden?

_________________
http://www.touringcamper.nl : 77 "Grote Jongens" om te bekijken!
Touringcamper op Facebook: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/

Afbeelding


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2011, 8:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul 2011, 11:29
Berichten: 58
Woonplaats: Groningen
Of heb je contactgegevens van de maker van deze "koelbox"?

_________________
Groet, Frits Visser


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012, 10:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul 2011, 11:29
Berichten: 58
Woonplaats: Groningen
Hallo zelfbouwers,
een korte update van mijn project is te vinden op mijn blog http://wereldwonderopwielen.blogspot.nl/
Goed om weer even op dit forum te kijken: ik dacht dat ik nu al jaren bezig was, maar ben in juli 2011 hier begonnen. Valt me nog best mee. Heb van alles uitgezocht maar zit nu te wachten op een schip met geld. Waar zitten die toch???

_________________
Groet, Frits Visser


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 20:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul 2011, 11:29
Berichten: 58
Woonplaats: Groningen
De eerste stap gezet (eindelijk....): Een T2 busje pick-up uitvoering gekocht.
Ombouwen naar elektrisch is de volgende stap: eerst weer even sparen!
Kijk maar even op http://wereldwonderopwielen.blogspot.nl/
En nu heb ik een echte Westfalia laadbak met huif te koop, kijk op:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... mympSeller
(Mag dat hier, een kleine advertentie???)

_________________
Groet, Frits Visser


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013, 22:11 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov 2005, 23:00
Berichten: 58123
Woonplaats: Maastricht
Nee, dat mag niet. Wel gratis in Kampeerdertjes, zie rechtsboven op deze site.

_________________
Afbeelding


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Zelfbouw Eco camper
BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2013, 11:07 
Offline

Geregistreerd: ma 22 okt 2012, 15:53
Berichten: 149
Woonplaats: Eindhoven
Gisteren met veel plezier je topic gelezen.

Het eerste wat mij te binnen schoot was een youtube filmpje :)

http://www.youtube.com/watch?v=1ilufP76vy8

Succes met je dromen !!

_________________
Minicamper-dromer :)


Share
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  



           


Powered by phpBB © 2014 phpBB Group
Template made by DEVPPL - phpBB.nl Vertaling
[ Time : 0.089s | 13 Queries | GZIP : On ]