Zelfbouw Eco camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Bas van der Weerd
Berichten: 812
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 10:22
Locatie: Zutphen

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Bas van der Weerd »

Frits,

Over ruim 3 weken is er in Düsseldorf de Caravan Salon. Ondanks de naam is dit de grootste camperbeurs van Europa, waar je ook veel exotische merken zoals Bimobil tegenkomt. Er staan daar ook altijd de nodige pick-ups, en chassis bestelwagens. Ik denk dat het voor jou helemaal geen kwaad kan om daar een dagje rond te lopen, je zult er absoluut de nodige inspiratie opdoen.

Om de boel in de eco-sfeer te houden: die beurs is prima met openbaar vervoer te bereiken, de metro loopt zo ongeveer door het beursgebouw heen. Zie http://www.caravan-salon.de/
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Extra vers water in het voertuig, dat kan ik me goed voorstellen Archie.
Maar vuil water? Een pannetje onder de unit en dan maar overgieten, of hoe had je dat geregeld?
Groet, Frits
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Goeie tip Bas! Als het even kan ben ik er...
Bedankt, Frits
Groet, Frits Visser
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door archimedes »

Frits

Zowel voor vers als voor afvalwater een darmaansluiting met steekkoppeling. Daarom moet de "drager" dan wel onder de unit staan. In jouw visie waar je een deel van de unit wil laten zakken voor je hem gebruiken kunt ligt een en ander wat moeilijker, misschien moet je voor beiden tussenreservoirs eventueel in casetttevorm voorzien. (Of wat primitiever, met een paar jerrycans. Houd er alleszins rekening mee dat aanhalen van vers water en loozen van afvalwater meestal niet "per pedes" te doen is.
grts
Archie
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Ah, dat is een goeie Archie: vuilwaterafvoer moet bereikbaar zijn als het ding op de pick-up staat. Nou, dat valt wel te bedenken... Schoonwater aanvoer liefst ook, niet altijd op de kampeerplek zelf aanwezig... nou ja, moet ook kunnen. Beide via de onderkant, daar waar de unit buiten de auto uitsteekt. Vuilafvoer links, schoon aanvoer rechts, zoals te doen gebruikelijk (althans zo kennen we het uit Amerika, in Europa ook hoop ik??). Ik wil de unit toch zo'n 15 cm. laten zweven in de kampeerstand (hou graag droge voeten namelijk), dus dat geeft ruimte voor e.e.a. Denk dat dit het wel oplost...
Bedankt, Frits
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Even een update:
weinig vorderingen gemaakt deze maand, maar wel veel bijgeleerd, vooral ook op dit forum.
Ben in Grootegast bij JWG geweest, leuk bedrijf, maar ze bouwen alleen in in bestaande busjes. Dus met mijn project kan ik daar niet terecht.
Na onze vakantie staat een bezoek gepland bij Chamaildesign in Stadskanaal, die doen wel totale opbouw, ik hoop daar in samenwerking iets te kunnen bouwen, ik denk: zij de ruwbouw, ik de afbouw. We zullen zien.
Rijksdienst voor het wegverkeer is erg weinig informatief over eisen aan campers/elektrische voertuigen/hybride/zelfbouw of wat dan ook. Eerst mijn plannen verder uitwerken denk ik en dan via techneuten meer info krijgen. Ik moet ombouw naar elektrisch etc. toch uitbesteden.
De mensen van de elektrische wielen heb ik wel opgespoord, e-traction in Apeldoorn. Niet erg toeschietelijk, ze richten zich op de grote industrie, maar zijn wel met een jeepje bezig, dus de gezochte toepassing voor mij hebben ze wel. Ze willen niet zo even babbelen maar ik moet eerst een projectformulier invullen. Op de vraag of ze ambtenaren geworden waren kreeg ik geen antwoord meer. Was ook niet zo tactisch misschien :bow:
En Michelin en Goodyear zijn ook bezig met in-wheel elektromotoren, zowel voor aandrijving al voor aangestuurde vering. Ook interessant.
De meest nabije ontwikkeling zal zijn het opvolgen van de tip van Bas: de camperbeurs in Düsseldorf. Soms komen dingen erg leuk uit: 4 oktober gaan we de auto op de slaaptrein rijden in Dusseldorpje, richting Alessandria, op weg naar Corsica. Dus maar een dagje eerder naar D., en zondag nog net even de laatste beursdag meepikken. Of we daar nog iets zinnigs te zien krijgen? Wie weet.
Tot zover. Eind september hoop ik wat meer te kunnen vertellen over de haalbaarheid van onze wilde plannen, na beurs en Chamail. Alle volgers: hartelijke groet!
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door de Jonckheer »

De huidige elektrische auto is helemaal niks om reden dat de huidige batterijen nog steeds bagger zijn. Veel te zwaar en veel te weinig vermogen. Eerst moeten bruikbare accu's worden ontwikkeld zodat je met een auto 800 km ver kunt komen zonder opladen. Dat een dergelijke auto niet vervuild is ook niet waar, hij is vervaardigd en dus is hij ook niet goed voor het milieu, zeker niet met die accu's. En dan opladen. Dacht je dat de stroom niet moet worden opgewekt? Nee, dat elektrisch rijden is tot op heden een geitenwollensokken verhaal. Jij bent 64? Nou,dan vermoed ik dat je tot je 84e bezig zult zijn met je "project". Verspilde tijd in mijn optiek. Je kunt beter een mooie fijne comfortabele diesel camper kopen of bouwen en lekker op reis gaan nu je daar nog niet te oud voor bent. Maar je moet het uiteraard helemaal zelf weten natuurlijk . . :mrgreen:
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Je bent wel erg negatief, meneer de Jonckheer. Ik begrijp dat jij liever groot rijdt, prima, dat is jouw zaak. Wat elektriek betreft loop je een beetje achter. Is enorm in ontwikkeling, alle grote automerken storten zich er op, ik gok er op dat over 5 jaar de opslagcapaciteit per verveelvoudigd is voor dezelfde of lagere prijs. Ik beweer ook helemaal niet dat elektrisch puur schoon is, maar wel heel veel schoner dan brandstof, vooral ook ter plekke. Ik brei rustig door... Frits
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Hallo zelfbouwers,
tijd voor een update:
Wat een toeval, als eerder gezegd: gaan we 4 sept. met de autoslaaptrein van Dusseldorp naar Italie, is daar net een camperbeurs gaande. Met dank aan Bas voor de tip!
Veel te zien natuurlijk, met als eindconclusie voor ons dat er op eco gebied nog bar weinig gebeurt. Ik wed dat dat over 5 jaar geheel anders is. De nieuwe Hymer komt pas komend weekend in Assen in the picture, lijkt me een lachertje: maximum snelheid elektrisch: 35 km per uur. Terwijl er al el. sportauto's op de weg zijn die een gewone alpha romeo er dik uitrijden. Zo wordt het nooit wat Hymertje...
Leuk bijeffect van de beurs echter: bij vrouwlief begint het nu ook ernstig te jeuken. Zij raakte vooral zeer geïnteresseerd in de Ducato-busjes, die daar in vele maten en uitvoeringen getoond werden, betaalbaar, behapbaar qua afmetingen, niet ecologisch, maar als oefenmateriaal best aantrekkelijk voor ons.
Dus wie weet gaat ze er volgend jaar eentje aanschaffen!
Voor die tijd volgend voorjaar nog weer naar de USA, huurcampertje, ook weer eens alles goed bekijken.
Nu, na een heerlijke vakantie in Corsica, met nog ouderwets kramperen, weer heel- en bruinhuids thuis.
Vanochtend naar Chamai geweest in Stadskanaal. Mooi bedrijf, hij kan campers werkelijk van de grond af opbouwen. Begon onmiddellijk enthousiast mijn plan af te kraken: onmogelijk, dat valt direct weer uit elkaar. naar mate we de technische details van het uit elkaar vallen doornamen, kwam hij zelf steeds meer met oplossingen, die goed aansloten bij mijn gedachten en oplossingsideeën, dus ik denk dat hier een mooie samenwerking in het verschiet ligt.
Alle reden om nu uit te gaan kijken naar deskundigen en doeners op het gebied van elektrisch rijden, ombouw, chassis (wat is het meervoud van chassis: chassis, chassis', chassissen? Zo kom je nog een op leuke vragen! Er is vast wel een schoolmeester bij de club....)
En net thuis werd ik gebeld door een enthousiaste dame uit Amstelveen, die met haar man een zelfde wens hebben voor een ecologische camper en zeer enthousiast waren over mijn schetsjes. Das natuurlijk een leuke opsteker! En zij kennen b.v. weer iemand die bussen ombouwt, wie weet zit daar weer een leuke mogelijkheid voor mij.
Zo rolt het balletje vrolijk verder. Ik begin steeds meer te geloven dat het allemaal nog echt kan lukken ook!
Komend weekend natuurlijk naar Assen, wat een rijkdom! http://www.nkccamperexperience.nl/, kijken of we daar nog iets leuks tegen komen.
Groet aan alle meelevers en meedenkers,
Frits
Groet, Frits Visser
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door silvervägen »

Frits, over een dag of 10 wordt hier de Niss8n Le*f afgeleverd, die geladen wordt met zonnepanelen op het dak van het huis. Daar zit dan (bewust, expres, met opzet) geen range-extender in de vorm van een generator aan gekoppeld.
Dat leent zich natuurlijk niet voor verre reizen, maar als het je interesseert kan ik je wel op de hoogte houden van het verbruik en de de beperkingen die we zeker zullen ontmoeten.
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Gino608D »

Ik vind de Jonckheer niet negatief, maar realistisch. De electrische auto staat pas in de kinderschoenen en ik vermoed dat het opslaan van energie dmv accu's niet de oplossing gaat worden. Hieraan kleven teveel nadelen. De actieradius zal in de toekomst wel langer worden, maar het laden duurt nog steeds lang. Nu kan er blijkbaar al sneller geladen worden, maar dit gaat ten koste van de levensduur van de accu's. De accu's van een Nissan Leaf gaan blijkbaar maar een jaar of vijf mee.

Ik verwacht zelf meer van de brandstofcel op waterstof die de energie voor de electromotor levert.

Echter voor alle oplossingen is energie nodig die doorgaans in kolencentrales wordt opgewekt. Het is gewoon het verschuiven van het probleem.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door silvervägen »

Als iedereen massaal aan de elektrische auto gaat en die auto oplaad met netstroom, dan is de capaciteit van de netwerken daar hopeloos ontoereikend voor.

Onze elektrische auto zal (indirect) worden geladen met de zonnepanelen op het dak. Dat wil zeggen: de auto wordt 's nachts (wanneer er sprake is van overcapaciteit op het net) geladen met (groene) netstroom. Overdag leveren de zonnepanelen energie terug aan het net.
Bij ons wordt zo voor ca. 15.000km stroom per jaar uit de zonnepanelen gehaald. Zodat zero emission ook werkelijk 0% is voor gebruik en laden van de auto.
We hebben gekozen voor elektrisch omdat heel veel van onze ritten niet verder gaan dan zo'n 50km en we de elektrische auto niet als enige auto hebben.

Ja, dat laden kost tijd. Van helemaal leeg naar helemaal vol duurt het zo'n 7 uur aan een 230V~ 16A oplaadpunt. (Het snelladen kan nog maar beperkt, dat gaat met gelijkstroom en hogere spanning. Snellaadpunten zijn er maar weinig. Ongecontroleerd snelladen zorgt voor hoge temperaturen in de batterijen, waardoor ze sneller slijten).

Voor een camper is volledig elektrisch rijden op accustroom bijna niet denkbaar. Massa en luchtweerstand zorgen ervoor dat de actieradius helemaal niet in verhouding staat tot de functie van een camper: reizen.
Brandstofcellen van voldoende capaciteit voor het vermogen van de elektromotoren zijn vandaag de dag nog te groot, zwaar en duur nog los van de benodigde methanol.

Hybride, zoals Frits wil, zal wel de eerste ontwikkeling in die richting zijn voor bedrijfsauto's, en dus ook voor camperonderstellen, tenminste zolang er geen batterijen komen die lichter zijn en veel meer en veel langer energie kunnen opslaan.

Dodge Volt en Opel Ampera-achtige oplossingen, waarbij de aandrijving verzorgt wordt door elektromotoren, die hun energie halen uit batterijen, die gevoed worden door een generator op een fossiele brandstof, die lean burn draait in een optimaal afgeregeld toeren en vermogensgebied, met een geminimaliseerde uitstoot.

Voor de Renault-gedachte (puur elektrisch, met accuwisselstations) is het realiseren van de infrastructuur veel complexer en het vergt (veel) grotere investeringen. Waarschijnlijk zullen de meeste Renaults de eerste jaren helemaal niet wisselen van accupakket, maar gewoon aan het stopcontact worden geladen.

Heb je dan helemaal niks aan die huidige brandstofcel? Jawel, met een bescheiden brandstofcel kun je onafhankelijk van stopcontacten schoon je accu's opladen, wel langzaam. En straks als ze als waterstofcellen verder ontwikkeld zijn vervangen ze het accupakket wellicht.

Maar er zijn andere voordelen haalbaar.
Bijvoorbeeld bij een fabriek die meerder malen per dag hogere piekstromen van het net betrekt (opstarten installaties bijvoorbeeld). De capaciteit van het net moet berekend zijn op die piekstromen. Voor die piekmomenten (vaak maar enkele seconden) moeten grootverbruikers dan ook zwaar betalen.

Je kunt je voorstellen dat je die pieken kunt afvlakken, wanneer een deel van het personeel zijn/haar elektrische auto met stevig accupakket heeft ingeplugd om op te laden. de fabriek betrekt de piek (enkele seconden) gecontroleerd uit de verzamelde accupakketten van de auto's.
Van het verschil in kosten kun je royaal het personeel de rest van de lading cadeau geven en dan spaar je nog behoorlijk op de elektriciteitsrekening.

Gebeurt dat op grote schaal dan heb je eindelijk een groot nadeel van het stroomnet getackeld. Je kunt dan energie opslaan binnen de grid, vlakbij de afnemer.

De netbeheerder van nu, die droomt daarvan: duizenden buffertjes aan het net.

Let maar op. Het gaat net zoals met de mobiele telefoon. Straks koop je je auto niet meer in de garage, maar neem je een abonnement bij je provider, met een kW-bundel. :wink:
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
iTsMe(jan)

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door iTsMe(jan) »

Je kan ook nog denken aan het rijden op gebruikt frituurvet , lijkt mij ook heel erg Eco :wink:
Dan koop je een bus met een super eenvoudig motor en met wat aanpassingen testen maar.
Je zal niet de eerste zijn die daarmee heel wat kilometers kan afleggen .
Gebruikersavatar
ejgroene
Berichten: 100
Lid geworden op: di 06 sep 2011, 18:16
Locatie: Ede

Zelfbouw Eco camper



Bericht door ejgroene »

Frits, leuke ideeen heb je. Als je serieus aan de slag gaat met de hybride aandrijving denk en werk ik graag mee. Het is een hele uitdaging. Uiteraard technisch, maar ook om het goedgekeurd te krijgen voor weggebruik.

Het verbaast me dat je op zoveel fronten tegelijk aan de slag gaat. En op alle fronten lijk je de lat erg hoog te leggen. Zal er ooit zo'n camper komen te rijden binnen afzienbare tijd? Als ik zo vrij mag zijn zou ik je als tip willen meegeven om de zaken los te koppelen. Bijvoorbeeld eerst een werkende hybride aandrijving met een wat meer traditionele opbouw, en later een meer innovatieve opbouw zoals je voorstelt.

Ik ben ook een camper aan het ontwerpen en kijk erg naar de verbruikscijfers. Omdat ik graag niet te lang wil wachten tot ik daadwerkelijk kan rijden bouw ik eerst een camper met een aantal basisideeen, op een standaardchassis. Als dat loopt ga ik een tweede bouwen waarin ik wat meer stapjes richting het ideaal zet. De eerste camper wil ik dan verhuren of misschien verkopen. En zo door naar de derde, en vierde enzovoorts. Misschien komen we elkaar ergens tegen.

Op dit moment heb ik als basisbus de splinternieuwe Iveco EcoDaily EEV op het oog. Een Engelse test levert een verbuik van 6,7l/100km op. Als dat waar is zit ik al op wat ik hoop dat een hybride zou kunnen halen... Kan ik die stap overslaan. Maar eerst meer cijfers achterhalen.
--
Erik
Plaats reactie