Zelfbouw Eco camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Gino608D »

Niet op vakantie gaan is het beste voor het milieu en kost het minste ;-)
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Dafluc »

Dat ligt er toch echt aan wat je thuis doet dan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door eef van baal »

dat wiel van jullie hebben ze al uitgevonden.


http://www.bright.nl/hybride-camper-bre ... de-camping
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
ejgroene
Berichten: 100
Lid geworden op: di 06 sep 2011, 18:16
Locatie: Ede

Zelfbouw Eco camper



Bericht door ejgroene »

Die is al genoemd. Wat heb je daar nu aan, puur elektrisch rijden en dan stilstaan? Fiat is bezig met een diesel/electrische hybride. Daar zie ik meer heil in. De diesel doet het leeuwendeel en de elektromotor ondersteunt daar waar de diesel slecht rendement heeft. Of de diesel als generator, zoals eerder genoemd, de serie-hybride, lijkt me ook een goede optie. Maar die Hymer? Nah.
--
Erik
Gebruikersavatar
Eigen Hymer
Berichten: 405
Lid geworden op: vr 09 apr 2010, 12:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Eigen Hymer »

fritsvisser schreef:Ik zou best eens willen kijken bij iemand die een op-afzet unit heeft, hoe dat in de praktijk werkt. Wie heet zoiets????
Vol verbazing heb ik dit onderwerp gelezen, ik vind het een fantastich mooi idee!! :bow:
Natuurlijk zal er nog heel wat water door de maas gaan voordat dit gerealiseerd is, maar bij leven en welzijn is alles te realiseren. Het op en afzetten is helemaal niet zo'n probleem. Luchtvering op je achteras, waarmee je de opzetunit omhoog haalt. de steunpoten zijn in hoogte verstelbaar. je kunt ze zelfs als ze 10 cm in het gras gezakt zijn nog omhoog "zwengelen".. zelf heb ik ook een afzetcamper, als is hij niet eco.. Maar het principe van het op en afzetten is voor jou zeker ook bruikbaar en kun je bij mij wel bekijken als je interesse daarin mocht hebben.

Afbeelding
GENIET VAN HET LEVEN, TENSLOTE WEET NIEMAND HOE LAAT HET IS....
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Transitje »

Wat ik me afvraag bij elektrische auto's is hoe de tweedehandswaarde gaat verlopen. Je hebt natuurlijk de gewone afschrijving van de auto maar daar komt dan ook nog eens de afschrijving van de batterijen bij. Hoe lang gaan die mee en wat zal het kosten om ze te laten vervangen?
Stel je koopt een Prius van zes of zeven jaar oud. Ik neem aan dat de accu's dan ver heen zullen zijn. Loont het dan nog om in een oudere auto nieuwe accu's te plaatsen?
Groeten

Klaas
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door silvervägen »

We misbruiken het topic van Fritsvisser een beetje, sorry. :oops:
De Prius is een hybride, geen elektrische auto. Als de accu aan zijn eind is dan rijdt hij gewoon meer op benzine. Net zoals een oude laptop, die permanent aan het 230V net hangt.
De Prius is zo populair in Nederland vanwege de lage bijtelling. De uitstootcijfers waarop de korting in de bijtelling is gebaseerd worden door de zakelijke rijders vaak niet gehaald, omdat zij veelal niet onder de 30km/u in de stad elektrisch rijden, maar wel veel benzine kilometers maken.
Zoals het er nu voor staat mag je veronderstellen dat de inruilwaarde van een elektrische auto na 5 jaar zal vergelijkbaar zal zijn met een benzineauto uit dezelfde prijsklasse min 12.000 euro voor een nieuw accupakket. Zo goed als niks dus.
Daarom wil Renault bijvoorbeeld de auto verkopen zonder accu en de accu's leveren in een abonnementvorm. (onderweg snel je lege pakket wisselen voor een vol)
Bij de gebruikte auto sluit de nieuwe eigenaar gewoon weer een acculease-laadabonnement.
De verwachting is wel dat accupakketten over 5 a 10 jaar verder ontwikkeld zijn in termen van grotere stabiliteit, duurzaamheid, capaciteit en productie-efficiency.
Maar wie weet is er tegen die tijd ook wel weer een overheid die accijns op elektriciteit voor gebruik in auto's gaat heffen of toch een kilometerheffing.
Het belastinggeld dat de fiscus misloopt door vermindering van BPM, bijtelling, accijns, BTW (door goedkopere en zuinigere en schone auto's) zal ergens vandaan moeten komen.
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door jan- »

Zo'n oude prius levert steeds nog wel wat op: http://www.gaspedaal.nl/Toyota/Prius/?b ... 5&srt=pr-d
De software die het laden en ontladen van de accu's regelt is ingesteld voor een lange levensduur van de accu's. Als de accu's wat minder worden zal je korter elektrisch rijden en dus iets minder zuinig. Maar je betaald toch geen wegenbelasting (voorlopig).
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

silvervägen schreef:Frits, over een dag of 10 wordt hier de Niss8n Le*f afgeleverd, die geladen wordt met zonnepanelen op het dak van het huis. Daar zit dan (bewust, expres, met opzet) geen range-extender in de vorm van een generator aan gekoppeld.
Dat leent zich natuurlijk niet voor verre reizen, maar als het je interesseert kan ik je wel op de hoogte houden van het verbruik en de de beperkingen die we zeker zullen ontmoeten.
Ja, interessant Peter, dat volg ik graag!
Groet, Frits
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Ha Erik,
wat interessant! Ik hoop je zeker een keer te ontmoeten.
Ja, ik wil van alles tegelijk, ik zie wel wat er van realiteit wordt, maar ik maak snelle vorderingen op dit moment met informatie etc. Schrijf er straks weer een bericht over...
Die Iveco, die is toch helemaal elektrisch, of is dat een andere? Dan moet die toch nog veel zuiniger kunnen???
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Gino608D schreef:Niet op vakantie gaan is het beste voor het milieu en kost het minste ;-)
Correct. Nog beter: stoppen met ademhalen.
Ik zoek toch maar een goed compromis...
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

eef van baal schreef:dat wiel van jullie hebben ze al uitgevonden.


http://www.bright.nl/hybride-camper-bre ... de-camping
Ja, maar voorlopig nog een lachertje (35km/uur, 50km bereik..).
Straks misschien. Maar dan wil ik toch niet zo'n bakbeest...
Maar ik hou ze in de gaten!
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Eigen Hymer schreef:
fritsvisser schreef:Ik zou best eens willen kijken bij iemand die een op-afzet unit heeft, hoe dat in de praktijk werkt. Wie heet zoiets????
Vol verbazing heb ik dit onderwerp gelezen, ik vind het een fantastich mooi idee!! :bow:
Natuurlijk zal er nog heel wat water door de maas gaan voordat dit gerealiseerd is, maar bij leven en welzijn is alles te realiseren. Het op en afzetten is helemaal niet zo'n probleem. Luchtvering op je achteras, waarmee je de opzetunit omhoog haalt. de steunpoten zijn in hoogte verstelbaar. je kunt ze zelfs als ze 10 cm in het gras gezakt zijn nog omhoog "zwengelen".. zelf heb ik ook een afzetcamper, als is hij niet eco.. Maar het principe van het op en afzetten is voor jou zeker ook bruikbaar en kun je bij mij wel bekijken als je interesse daarin mocht hebben.

Leuk te horen, eigenheimer! Als ik eens in de buurt kom, wil ik graag eens kijken!
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

[quote="silvervägen"]We misbruiken het topic van Fritsvisser een beetje, sorry. :oops:

No problem, ik vind het heel interessant wat hier allemaal over tafel gaat!
Groet, Frits Visser
Plaats reactie