Zelfbouw Eco camper
Re: Zelfbouw Eco camper
Niet op vakantie gaan is het beste voor het milieu en kost het minste
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
- eef van baal
- Berichten: 7517
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Eco camper
dat wiel van jullie hebben ze al uitgevonden.
http://www.bright.nl/hybride-camper-bre ... de-camping
http://www.bright.nl/hybride-camper-bre ... de-camping
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Zelfbouw Eco camper
Die is al genoemd. Wat heb je daar nu aan, puur elektrisch rijden en dan stilstaan? Fiat is bezig met een diesel/electrische hybride. Daar zie ik meer heil in. De diesel doet het leeuwendeel en de elektromotor ondersteunt daar waar de diesel slecht rendement heeft. Of de diesel als generator, zoals eerder genoemd, de serie-hybride, lijkt me ook een goede optie. Maar die Hymer? Nah.
--
Erik
Erik
- Eigen Hymer
- Berichten: 405
- Lid geworden op: vr 09 apr 2010, 12:40
- Locatie: Noord Brabant
Re: Zelfbouw Eco camper
Vol verbazing heb ik dit onderwerp gelezen, ik vind het een fantastich mooi idee!!fritsvisser schreef:Ik zou best eens willen kijken bij iemand die een op-afzet unit heeft, hoe dat in de praktijk werkt. Wie heet zoiets????
Natuurlijk zal er nog heel wat water door de maas gaan voordat dit gerealiseerd is, maar bij leven en welzijn is alles te realiseren. Het op en afzetten is helemaal niet zo'n probleem. Luchtvering op je achteras, waarmee je de opzetunit omhoog haalt. de steunpoten zijn in hoogte verstelbaar. je kunt ze zelfs als ze 10 cm in het gras gezakt zijn nog omhoog "zwengelen".. zelf heb ik ook een afzetcamper, als is hij niet eco.. Maar het principe van het op en afzetten is voor jou zeker ook bruikbaar en kun je bij mij wel bekijken als je interesse daarin mocht hebben.
GENIET VAN HET LEVEN, TENSLOTE WEET NIEMAND HOE LAAT HET IS....
Re: Zelfbouw Eco camper
Wat ik me afvraag bij elektrische auto's is hoe de tweedehandswaarde gaat verlopen. Je hebt natuurlijk de gewone afschrijving van de auto maar daar komt dan ook nog eens de afschrijving van de batterijen bij. Hoe lang gaan die mee en wat zal het kosten om ze te laten vervangen?
Stel je koopt een Prius van zes of zeven jaar oud. Ik neem aan dat de accu's dan ver heen zullen zijn. Loont het dan nog om in een oudere auto nieuwe accu's te plaatsen?
Stel je koopt een Prius van zes of zeven jaar oud. Ik neem aan dat de accu's dan ver heen zullen zijn. Loont het dan nog om in een oudere auto nieuwe accu's te plaatsen?
Groeten
Klaas
Klaas
-
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16
Re: Zelfbouw Eco camper
We misbruiken het topic van Fritsvisser een beetje, sorry.
De Prius is een hybride, geen elektrische auto. Als de accu aan zijn eind is dan rijdt hij gewoon meer op benzine. Net zoals een oude laptop, die permanent aan het 230V net hangt.
De Prius is zo populair in Nederland vanwege de lage bijtelling. De uitstootcijfers waarop de korting in de bijtelling is gebaseerd worden door de zakelijke rijders vaak niet gehaald, omdat zij veelal niet onder de 30km/u in de stad elektrisch rijden, maar wel veel benzine kilometers maken.
Zoals het er nu voor staat mag je veronderstellen dat de inruilwaarde van een elektrische auto na 5 jaar zal vergelijkbaar zal zijn met een benzineauto uit dezelfde prijsklasse min 12.000 euro voor een nieuw accupakket. Zo goed als niks dus.
Daarom wil Renault bijvoorbeeld de auto verkopen zonder accu en de accu's leveren in een abonnementvorm. (onderweg snel je lege pakket wisselen voor een vol)
Bij de gebruikte auto sluit de nieuwe eigenaar gewoon weer een acculease-laadabonnement.
De verwachting is wel dat accupakketten over 5 a 10 jaar verder ontwikkeld zijn in termen van grotere stabiliteit, duurzaamheid, capaciteit en productie-efficiency.
Maar wie weet is er tegen die tijd ook wel weer een overheid die accijns op elektriciteit voor gebruik in auto's gaat heffen of toch een kilometerheffing.
Het belastinggeld dat de fiscus misloopt door vermindering van BPM, bijtelling, accijns, BTW (door goedkopere en zuinigere en schone auto's) zal ergens vandaan moeten komen.
De Prius is een hybride, geen elektrische auto. Als de accu aan zijn eind is dan rijdt hij gewoon meer op benzine. Net zoals een oude laptop, die permanent aan het 230V net hangt.
De Prius is zo populair in Nederland vanwege de lage bijtelling. De uitstootcijfers waarop de korting in de bijtelling is gebaseerd worden door de zakelijke rijders vaak niet gehaald, omdat zij veelal niet onder de 30km/u in de stad elektrisch rijden, maar wel veel benzine kilometers maken.
Zoals het er nu voor staat mag je veronderstellen dat de inruilwaarde van een elektrische auto na 5 jaar zal vergelijkbaar zal zijn met een benzineauto uit dezelfde prijsklasse min 12.000 euro voor een nieuw accupakket. Zo goed als niks dus.
Daarom wil Renault bijvoorbeeld de auto verkopen zonder accu en de accu's leveren in een abonnementvorm. (onderweg snel je lege pakket wisselen voor een vol)
Bij de gebruikte auto sluit de nieuwe eigenaar gewoon weer een acculease-laadabonnement.
De verwachting is wel dat accupakketten over 5 a 10 jaar verder ontwikkeld zijn in termen van grotere stabiliteit, duurzaamheid, capaciteit en productie-efficiency.
Maar wie weet is er tegen die tijd ook wel weer een overheid die accijns op elektriciteit voor gebruik in auto's gaat heffen of toch een kilometerheffing.
Het belastinggeld dat de fiscus misloopt door vermindering van BPM, bijtelling, accijns, BTW (door goedkopere en zuinigere en schone auto's) zal ergens vandaan moeten komen.
Groet,
Peter
Peter
Re: Zelfbouw Eco camper
Zo'n oude prius levert steeds nog wel wat op: http://www.gaspedaal.nl/Toyota/Prius/?b ... 5&srt=pr-d
De software die het laden en ontladen van de accu's regelt is ingesteld voor een lange levensduur van de accu's. Als de accu's wat minder worden zal je korter elektrisch rijden en dus iets minder zuinig. Maar je betaald toch geen wegenbelasting (voorlopig).
De software die het laden en ontladen van de accu's regelt is ingesteld voor een lange levensduur van de accu's. Als de accu's wat minder worden zal je korter elektrisch rijden en dus iets minder zuinig. Maar je betaald toch geen wegenbelasting (voorlopig).
- fritsvisser
- Berichten: 78
- Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Eco camper
Ja, interessant Peter, dat volg ik graag!silvervägen schreef:Frits, over een dag of 10 wordt hier de Niss8n Le*f afgeleverd, die geladen wordt met zonnepanelen op het dak van het huis. Daar zit dan (bewust, expres, met opzet) geen range-extender in de vorm van een generator aan gekoppeld.
Dat leent zich natuurlijk niet voor verre reizen, maar als het je interesseert kan ik je wel op de hoogte houden van het verbruik en de de beperkingen die we zeker zullen ontmoeten.
Groet, Frits
Groet, Frits Visser
- fritsvisser
- Berichten: 78
- Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Eco camper
Ha Erik,
wat interessant! Ik hoop je zeker een keer te ontmoeten.
Ja, ik wil van alles tegelijk, ik zie wel wat er van realiteit wordt, maar ik maak snelle vorderingen op dit moment met informatie etc. Schrijf er straks weer een bericht over...
Die Iveco, die is toch helemaal elektrisch, of is dat een andere? Dan moet die toch nog veel zuiniger kunnen???
wat interessant! Ik hoop je zeker een keer te ontmoeten.
Ja, ik wil van alles tegelijk, ik zie wel wat er van realiteit wordt, maar ik maak snelle vorderingen op dit moment met informatie etc. Schrijf er straks weer een bericht over...
Die Iveco, die is toch helemaal elektrisch, of is dat een andere? Dan moet die toch nog veel zuiniger kunnen???
Groet, Frits Visser
- fritsvisser
- Berichten: 78
- Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Eco camper
Correct. Nog beter: stoppen met ademhalen.Gino608D schreef:Niet op vakantie gaan is het beste voor het milieu en kost het minste
Ik zoek toch maar een goed compromis...
Groet, Frits Visser
- fritsvisser
- Berichten: 78
- Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Eco camper
Ja, maar voorlopig nog een lachertje (35km/uur, 50km bereik..).eef van baal schreef:dat wiel van jullie hebben ze al uitgevonden.
http://www.bright.nl/hybride-camper-bre ... de-camping
Straks misschien. Maar dan wil ik toch niet zo'n bakbeest...
Maar ik hou ze in de gaten!
Groet, Frits Visser
- fritsvisser
- Berichten: 78
- Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Eco camper
Vol verbazing heb ik dit onderwerp gelezen, ik vind het een fantastich mooi idee!!Eigen Hymer schreef:fritsvisser schreef:Ik zou best eens willen kijken bij iemand die een op-afzet unit heeft, hoe dat in de praktijk werkt. Wie heet zoiets????
Natuurlijk zal er nog heel wat water door de maas gaan voordat dit gerealiseerd is, maar bij leven en welzijn is alles te realiseren. Het op en afzetten is helemaal niet zo'n probleem. Luchtvering op je achteras, waarmee je de opzetunit omhoog haalt. de steunpoten zijn in hoogte verstelbaar. je kunt ze zelfs als ze 10 cm in het gras gezakt zijn nog omhoog "zwengelen".. zelf heb ik ook een afzetcamper, als is hij niet eco.. Maar het principe van het op en afzetten is voor jou zeker ook bruikbaar en kun je bij mij wel bekijken als je interesse daarin mocht hebben.
Leuk te horen, eigenheimer! Als ik eens in de buurt kom, wil ik graag eens kijken!
Groet, Frits Visser
- fritsvisser
- Berichten: 78
- Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Eco camper
[quote="silvervägen"]We misbruiken het topic van Fritsvisser een beetje, sorry.
No problem, ik vind het heel interessant wat hier allemaal over tafel gaat!
No problem, ik vind het heel interessant wat hier allemaal over tafel gaat!
Groet, Frits Visser