Zelfbouw Eco camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Hallo zelfbouwers.
Ik heb mij net aangemeld op dit interessante forum. Ik heb het plan om een geheel zelf te ontwerpen zeer ecologische camper te gaan bouwen (nou ja, meest laten bouwen denk ik). Heb hierover al begin van contact met enkele bedrijven in het noorden des lands, die zulks doen/begeleiden.
Ik denk aan een verticaal uitschuifbare opzetcamper, op een chassis van een bestelauto. En dan hybride, het liefst met elektrische wielen, en meer leuke dingetjes.
Echt concrete vragen heb ik nog niet, het leek mij allereerst leuk om dit hier aan te kondigen.
Maar ik sta zeker open voor reacties en tips van mensen die ervaring hebben met begeleide zelfbouw, met ombouw van een auto naar hybride met elektrische wielen, en zo voorts.
Ook wil ik een en ander wel in een blog bijhouden voor de rest van de wereld, is er een geschikt blog voor camper(zelf)bouwers??
Hartelijke groet, Frits Visser
Groet, Frits Visser
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door archimedes »

waarom verticaal uitschuifbaar?

Archie
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Ha Archie,
verticaal, omdat ik een laag, zuinig rijdend voertuig wil. En toch van binnen goede stahoogte en een bovenslaper...
Groet, Frits Visser
iTsMe(jan)

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door iTsMe(jan) »

Een hartelijk welkom op dit leuke forum .

Verticaal uitschuifbaar ? noemen we dat niet een hefdak ? :wink:
Denk dat je veel mensen er een plezier mee doet om je blog cq verslag met veel foto,s hier te plaatsen.
altijd leuk en leerzaam om te zien hoe je het aanpakt !
Klinkt wel spannend , hybride en eco
Hou er wel rekening mee dat je ook nog met de rdw te maken krijg als je een camperkenteken wil.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door durisotti »

Hybride met "elektrische wielen", die zijn er volgens mij niet als bestelauto, LPG is dan het beste alternatief:

http://www.van-tuyl.nl/detail.php?id=1338

Deze site is ook wel interessant:

http://www.amdro.co.uk/
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door archimedes »

Zoals Jan schrijft is een oplossing voor meer stahoogte en bovenslaper in een klassiek niet verhoogd voertuig al lang uitgevonden en standaard te koop (beterkoop dan laten bouwen)

Omdat de vraagsteller spreekt van uitgaan van een chassis van een bestelauto met een opzetkamper, lijkt het mij dat hij lager wil gaan dan dat.. vandaar mijn vraag

Archie
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Hallo,
wat leuk dat jullie zoveel reacties geven!
Jan: Ik wil zeker mijn vorderingen hier vermelden als een soort blog, ik moet nog uitdokteren wat er allemaal op zo'n forum kan, of anders doe ik het via verwijzingen naar mijn site waar ik dan het langzaam groeiende verhaal op zet.
Archie(medes): Hefdak: nee, ik ga een stap verder. Drie verdiepingen, ingeschoven ca. 1 meter hoog (boven op het chassis), uitgeschoven stahoogte in het woongedeelte met daarboven nog een slaapdeel...
Is denk ik moeilijk te begrijpen zo, ik ben bezig met tekeningetjes, als ik die klaar heb (ik ploeter nog wat met het computertekenen, wil eigenlijk wel CAD-tekenen leren), zal ik wat laten zien.
Durisotti: klopt wat je zegt, mijn ontwerp is ook erg eigenwijs, ik wil een pick-up chassis helemaal laten ombouwen. Heel ingrijpend, heb dan wsl. weer goedkeuring RDW nodig etc. Wordt allemaal ook wel een 5-jaren plan!
Frits
Groet, Frits Visser
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door silvervägen »

leuk idee.

Of hybride ook eco is hangt af van de configuratie en het gebruik. Op alleen elektriciteit kom je niet zo ver. (wij hebben een Niss*n L*af in bestelling sinds dec 2010)
Voor het verkrijgen van een kenteken is het handig om uit te gaan van een typegoedgekeurde basis. De regelgeving voor ombouw naar elektrisch is sinds maart dit jaar gewijzigd en de keuringseisen zijn aangescherpt.
Er zijn nog geen typegoedkeuringen voor chassis met elektrische wielmotoren
Je zou bij wijze van reken- en denkvoorbeeld kunnen starten met bijvoorbeeld dit (met conventionele elektrische aandrijving)
Afbeelding

link De gel accu's moeten dan vervangen worden door bijv. lithium-ferro accu's.

Onderschat de hoeveelheid stroom niet die nodig is om het batterijpakket opgeladen te houden.

In het voorbeeld gaat het over een pickupje met 20kw 114V elektromotor met (topsnelheid 75 km uur) met 12 gel accu's en een actieradius van 100 km.

In hybride vorm wil je dan graag een generator die op een geoptimaliseerd toerental met een minimum aan uitstoot en verbruik niet alleen de 20kW voor de elektromotor levert, maar ook de accu's bijlaadt.(Een camper is immers een reisvoertuig).

Camperaars hebben zeker twee vijanden: Luchtweerstand en gewicht. Met reguliere campers lukt het vaak maar moeilijk om binnen de toegestane massagrenzen te blijven. Met de hybride camper wordt dat nog ingewikkelder. (batterijpakket, generator, watertanks, kachel, koelkast, boiler, uitschuifverdieping, omvormers, het weegt wat.)

Een geschikte generator op LPG weegt 200kg en verbruikt 6 a 9 liter lpg per uur. (9 liter bij volle belasting)

Dat is dus een leuke uitdaging.

Je wil namelijk wel iets anders ontwerpen en bouwen dan een toyota prius met lichtgewicht caravan aan de haak of een Lexus RX met daktent.

En afhankelijk van je persoonlijke behoefte wil je misschien wel wat harder kunnen rijden dan 75 km/u en ook af en toe een berg op, nog een reispartner en wat bagage en voedsel kunnen meenemen e.d. het 20 kW voorbeeld voldoet dan al gauw niet meer, waardoor het allemaal zwaarder wordt.

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen en vorderingen. Zoek in een vroeg stadium contact met de RDW om teleurstelling te voorkomen.

Veel succes,
Groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Dank je wel Peter,
heel veel nuttige informatie!
Als ik wat verder ben kom ik graag eens bij jou te rade, als dat mag.
Ik ga inderdaad uit van een wat forse bestelauto-chassis. Wat en hoe moet ik nog helemaal uitdokteren.
Vanochtend overigens bij JWG Campers in Grootegast geweest voor een allereerste verkenning. Zij doen alleen inbouw hoorde ik daar.
Over twee weken naar Chamail in Stadskanaal, die doen ook casco-bouw. Ben benieuwd wat ik daar wijzer wordt. (Ik woon zelf in Groningen, vandaar...).
Voor auto weet ik nog niet, eerst eens een paar dealers langs voor nadere info (Fiat, Renault...?) en dan iemand in het noorden opsporen die alles van ombouw etc. af weet. En jou raadplegen etc.
Tot zover..
Frits
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
rene
Berichten: 128
Lid geworden op: do 23 jun 2011, 23:38
Locatie: Hoofddorp

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door rene »

Ben je niet bang dat het zoiets gaat worden?
Afbeelding
50cc 2takt.........en zware shag.........en een Iveco-LMC.........en ik haat scooters
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door archimedes »

Frits

Vermoedde inderdaad dat je die richting uitging.....
zie een paar technische problemen
Het wind en regendicht afdichten van de horizontale naden tussen de drie elementen.... om er maar eentje te noemen

en waar zit hem het voordeel tegenover een vouwcaravan?

Grts
Archie
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door BP 2 »

Zonder pessimistisch te willen zijn denk ik dat Frits Visser nog lang op bed moet gaan liggen met ogen dicht en dan lang en diep nadenken (dromen) over zijn ideale ecologische camper.

BP 2
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Cee Pee »

BP 2 schreef:Zonder pessimistisch te willen zijn denk ik dat Frits Visser nog lang op bed moet gaan liggen met ogen dicht en dan lang en diep nadenken (dromen) over zijn ideale ecologische camper.

BP 2
Als ze jaren geleden geen idee hadden om een gemotoriseerde woonwagen te bedenken hadden we nu ook nog geen campers gehad.
Je moet eerst schijnbaar onmogenlijke ideeen hebben om op iets mogenlijks uit te komen.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door @3 »

Zeg Frits, hoe oud ben jij?
En wat is jouw budget?

Je moet vrij jong zijn en budgettair een lange adem hebben wil jij zo naief als je nu bent tot resultaat kunnen komen.

Maar blijf vooral dromen want zonder zulke mensen is er geen vooruitgang. :bow:
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie