Zelfbouw Eco camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eigen Hymer
Berichten: 405
Lid geworden op: vr 09 apr 2010, 12:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Eigen Hymer »

Je hebt halfvolle glazen en half lege glazen....
Als we nu allemaal alleen maar de half lege glazen zien dan wordt het zo treurig.... :( :( :(
GENIET VAN HET LEVEN, TENSLOTE WEET NIEMAND HOE LAAT HET IS....
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

de Jonckheer schreef:Rendement van:
Windmolens: 1 op 4: teveel wind; geen wind; defect; genoeg wind en geen defect. Dus dat schiet niet echt op.
Zonnepanelen: 1 op 3: bewolkt; avond / nacht; onbewolkt overdag dus zon. Ook niet echt goed, zie afgelopen zomer.
Van beide zijn de onzekerheid factoren veel te groot om een serieuze opvolger van een centrale te zijn.
Wat dan?
Kolen centrale: daarbij moet je niet denken aan het eenvoudig verstoken van kolen. De kolen worden omgezet naar gas en dat wordt verstookt, wat na filtering een erg schoon proces is.
Atoomcentrale: heeft mijn persoonlijke voorkeur maar moet wel worden door ontwikkeld waardoor veel minder afval en minder kans op ongelukken. Moet uiteraard ook niet in een risico gebied worden gebouwd zoals in Japan is gebeurd. Kernfusie is het uiteindelijke ideaal.
Elektrisch rijden: vooralsnog een leuk verschijnsel wat (nog) niet serieus genomen kan worden. Accu's zijn veel te zwaar en kunnen te weinig energie bevatten om voor een serieuze actieradius te kunnen zorgen. Het ruilsysteem (Renault) zou hier verandering in kunnen brengen maar zorgt vooralsnog voor enorme logistieke problemen maar is op zich een goed idee.
Al die accu's moeten worden vervaardigd en worden opgeladen. Dat kost ook (veel) energie wat opgewekt moet worden. Door wat? Zie hierboven.
Het ideale voertuig zou zijn uitgerust met een mini kernfusie centrale die voor vrijwel ongelimiteerde energie zorgt. SF? Ja, nu nog wel maar zoals met alles wat ooit als onmogelijk werd bestempeld: wat vandaag onmogelijk is, is morgen gemeengoed!
Heb je Jonckheere bekeken, (wist niet eens dat dat een bus was!), niet mijn idee natuurlijk, maar je maakt er wel wat moois van!
Kernfusie: hopelijk ooit de finale oplossing! Inderdaad klimaatneutraal, schoon, laag radioactief etc. Maar 45 jaar terug studeerde ik natuurkunde, toen zei een prof dat ze veertig jaar daarvoor verwachtten dat kernfusie-centrales na veertig jaar realiteit zoden zijn maar dat ze dat inmiddels nog steeds dachten, en nu lijkt het er nog op dat ze pas over 40 jaar of zo er staan... Schiet dus niet op helaas. Kan ik niet meer op wachten en jij wsl. ook niet.
Natuurlijk kosten accu's ook energie en grondstoffen, kolencentrales overigens ook. Van belang: zulke apparaten worden steeds meer recyclebaar en zelfs Cradle to Cradle gebouwd. Opladen: zie zonne-energie, liever geen windmolens, biomassa, pies en poep, waterkracht etc. etc.
Geniet van je bus! Frits
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Ik heb mijn blog bijgewerkt (en gesplitst in Ned. en Engels), zie nu:
wereldwonderopwielen.blogspot.com.
Overigens blijkt dat mensen alleen kunnen reageren als ze een profiel hebben, via Google of anderen. Dat vind ik niet handig. Ook volgen gaat alleen via een reader.
Weet iemand een handiger blog mogelijkheid?
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door de Jonckheer »

Elektrisch rijden heb ik ook een idee over:
Leg vrije banen exclusief voor elektrische auto's (+ elektrische bestelwagens, campers) naast de snelwegen. Daarin lussen en stroom leidingen, invoeg- en uitvoeg banen.
Hoe het werkt: In je auto spreek je of toets je je bestemming in en de gps dirigeert je naar de dichtsbijzijnde invoeg baan. Daar wordt je ingelogd in het systeem en dat neemt de auto over. Er wordt vaart gemaakt en ingevoegd. Er wordt contact gemaakt met de stroom banen, mechanisch of via inductie (kan inductie zoveel stroom leveren?), je rijdt dan op de stroom van de baan en je accu's worden tegelijkertijd opgeladen. Files komen niet voor omdat het systeem auto's dicht achter elkaar kan laten rijden. Relax en lees de krant, kijk een film of doe een dutje terwijl je naar de afrit suist waar je er af moet. Bijtijds kijkt het systeem of je wakker bent of niet en wordt je zo nodig gewekt. Eenmaal op de uitvoeg baan wordt afgeremd en krijg je de controle over de auto terug waarna je naar je bestemming kunt rijden.

Niet realistisch? Jawel hoor, dit kan allemaal met hedendaagse techniek. Nadeel: hoge kosten aanleg en onderhoud banen, hard- en software, aanpassingen auto's. Voordelen: Niet afhankelijk van accu capaciteit, geen files dus geen oponthoud, geen vermoeidheid verschijnselen, geen menselijke fouten op de snelweg.
Er zijn auto's die zelfstandig kunnen inparkeren. Dan moet bovenstaande toch een fluitje van een cent zijn?
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Boeiend,
nu moet je echt eens kijken op: http://debomenenhetbos.nl/fjvisser/GEFRA.htm
Straks worden we nog vriendjes!
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door de Jonckheer »

@Frits,
Interessant. Globaal het zelfde idee. Niet mijn idee overigens want SF schrijvers gebruiken het concept van automatische auto's al sinds lange tijd en ook in films (I, robot) komt het voor.
Ik ga vooralsnog uit van 100% elektrische auto's omdat je bij het systeem wat ik beschrijf geen verbrandingsmotor meer nodig hebt. Immers, je hebt een accu radius van een 200 km dus wanneer alle snelwegen van een extra baan zijn voorzien kun je alle locaties moeiteloos bereiken en terug.
Bovendien is een hybride nodeloos gecompliceerd dus duur en wordt niet verkocht tenzij er subsidie op gegeven wordt. Subsidie slurpers zitten we echter niet op te wachten.
Waterstof is als brandstof interessant maar daar houdt het ook op.
Je rekent op de zakelijk rijder maar reken je vooral niet rijk want een toenemend aantal van deze mensen gaat over op telewerken dus blijven ze thuis en als ze al naar kantoor gaan is dat in de daluren. Het glasvezel netwerk is hier debet aan. Supersnel internet en perfect beeld en geluid via Skype alsmede toegang tot alle data en bestanden van het bedrijf. Dus waarom op kantoor zitten? In de toekomst denk ik dat deze trend zal doorzetten als meer en meer bedrijven er achter komen hoe goed dat eigenlijk werkt.
Wat betreft kenfusie denk ik dat je (helaas) gelijk hebt en zullen wij dat niet meer meemaken. Jammer, want ik heb toch al het idee een paar eeuwen te vroeg geboren te zijn. Maar misschien kan ik dan vanaf de lantaarnpaal waar ik met mijn harp op zit alles bekijken. :lol: :lol: :lol:
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door durisotti »

Je hebt ook hele mooie bussen op elektrisch zonder accu's:

http://www.google.nl/imgres?q=trolleybu ... =131&ty=48

Kernenergie is ook erg vervuilend en energieverslindend, om een kilo uranium te produceren is erg veel energie nodig:

http://www.olino.org/articles/2006/08/1 ... -oplossing

Verder is kernenergie commercieel gezien geen succes, de stroom is veel te duur in verhouding tot normale centrales.
In het buitenland (Rusland, Frankrijk, UK) krijgt de atoomlobby grote sommen geld, zonder dit geld zijn de centrales niet rendabel.

In de Verenigde staten, het land van de onbegrensde mogelijkheden, is de men met de bouw van de laatste kerncentrale begonnen in 1977 !!!
De stroom productie in de VS is in handen van de "vrije markt" en dan blijkt kernenergie niet uit te kunnen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n#Algerije
iTsMe(jan)

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door iTsMe(jan) »

@ frits

Het volgende filmpje moet je wel een big smile geven :)
http://www.autoweek.nl/video/2634/bas-v ... sche-vw-t2
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Sleuk Jan!
Heb ik dus ook in gereden, in Aduard. Zoiets kon het wel eens worden, het oijkt allemaal precies te passen, op een pick-up uitvoering dan wel, met zonder opstaande boorden. Lengte net voldoende, dank zij de korte cabine die ze hebben door de motor achterin. En qua gewicht ook net mogelijk denk ik.
Follow my blog: http://wereldwonderopwielen.blogspot.com/
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
rene
Berichten: 128
Lid geworden op: do 23 jun 2011, 23:38
Locatie: Hoofddorp

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door rene »

Geweldig die VW,alleen een beetje jammer dat de prik bijna op was toen ze in Rotterdam aankwamen :lol3:
Natuurlijk konden ze op die beurs de accu weer opladen,maar wat nu als je dus ook weer dezelfde dag terug wil?
Ik vind al dat elektrieke gedoe nu nog steeds kansloos voor normaal gebruik,en voor het milieu?..........stroomcentrales draaien echt niet op lucht en water hoor...........
René
50cc 2takt.........en zware shag.........en een Iveco-LMC.........en ik haat scooters
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door de Jonckheer »

Zo is het maar net, maar leg dat maar eens uit aan de geitenwollen sokken . . Zolang er geen accu's worden ontwikkeld waar je daadwerkelijk iets aan hebt dus die je bijna helemaal leeg kunt trekken, in 20 minuten weer kunt opladen, vele malen lichter van gewicht etc is het inderdaad volledig kansloze bagger.
iTsMe(jan)

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door iTsMe(jan) »

@ Jonckheer

Begrijp eigenlijk niet goed waarom je steeds weer iemand zijn ideaal af moet doen met geitewollensokkengedoe en kansloze bagger :roll:

Was/is die grote uitzichtbenemende dieselslurpende grote lompe bak van jou ook niet je ideaal ?

:cheers:
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Heer Jonck,
wat ik jammer vind:
je spuit je gal, er wordt door diverse mensen nuancerend op gereageerd, maar dat leg je allemaal terzijde en je gaat verder alsof je niks gehoord hebt. Je blijft afgeven op el. rijden (centrales vervuilen ook) terwijl al vele malen gezegd is: ze vervuilen een stuk minder (veel efficiënter dan explosiemotoren, veel minder fijn stof, de rook kan gefilterd worden) , ze vervuilen niet waar de auto rijdt (vaak in dichtbevolkte gebieden), daarnaast zijn er toenemende opties- en realisaties) voor duurzame energieopwekking. Dus je alsmaar herhalen van schimpende opmerkingen wordt wel een beetje vreemd....
Wat ik me af vraag: waarom doe je eigenlijk zo. Want volgens mij heb je best belangstelling voor het onderwerp, getuige je ideeën over speciale wegen voor elektrisch rijden e.d.
Stoerdoenerij, oude allergie voor geitenwol? Times they are a changing man!
:cheers:
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben absoluut niet tegen ontwikkeling, integendeel zelfs maar er wordt gedaan of een elektrische auto het geweldige ideale voertuig is en dat is het (nog) niet. Wat van belang is, is dat eerst de actieradius naar een fatsoenlijk peil wordt gebracht en daar zijn we nog lang niet. Ik geef aan dat het op dit moment geen enkele zin heeft een dergelijke auto aan te schaffen, tenzij je een boodschappen auto nodig hebt en niet van plan bent er mee van Den Helder naar Maastricht te gaan rijden want dat ga je niet halen. Dat bedoel ik met een geitenwollensokken verhaal, dat is het nu nog maar wellicht in de (nabije?) toekomst niet meer. De techniek is er maar de energievoorziening niet en dus heb je er op dit moment niets aan. Zo denk ik ook over die solar auto, leuk voor een studenten project maar verder onbruikbaar in de "real world".
Wat mijn bus betreft, dat is een camper en mij hoor je niet klagen dat ie (veel) diesel verbruikt, dat wist ik al lang voordat ik hem kocht. Anderen beginnen daar steeds over, waarom weet ik niet, ik betaal het toch zelf? :mrgreen:
Plaats reactie