In(op)schuimen of Volwollen van een camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40

In(op)schuimen of Volwollen van een camper



Bericht door Ghia »

UPDATE 17 juni:

Door alle tips van iedereen en de links en site van Mickel Moen.
Heb ik nu een tweede optie wat me aan het denken heeft gezet.

Het gebruik van wol als isolatiemateriaal.

Hallo,

Een kennis van mij heeft het idee om zijn camper te laten 'inschuimen' door een professioneel bedrijf.
Dit gebeurt tegenwoordig ook veel op de zijwanden van schepen en in kelders en spouwmuren.

Ze gebruiken hiervoor een Polyurethaanschuim, niet te vergelijken met PUR van de bouwmarkt.

Polyurethaanschuim is het eindproduct van de reactie tussen twee componenten, tw polyolen en isocyanaat. Door het mixen van deze twee componenten ontstaat een hoogwaardig isolatieschuim. Er zijn verschillende soorten polyolen waardoor het eindresultaat wordt beinvloed. Zo kan er gekozen worden voor schuim met een open en een gesloten celstructuur. Ook de reactietijd kan worden geregeld waardoor het vloeibare schuim de tijd krijgt om in alle delen van het te vullen object te stromen.

Aangezien ik over een jaartje met mijn camper op dat punt ben, vond ik het eigenlijk geen gek idee.
Hij heeft al een offerte opgevraagd en bij zo'n 30 m^2 kom je op zo'n 900 Eu.
Er van uitgaande dat als je het helemaal zelf doet je aan materiaal ook snel 300 Eu kwijt bent.

Je creëert zo een schil waarbij condens weinig/geen kans heeft (het meeste zal uiteindelijk tegen je voorruit slaan, of een plek waar jij wilt).
Het heeft een prima isolatiewaarde en zal ook geluids- en resonatiedempend werken.

Veel plussen dus!
Wie heeft er ervaring met deze methode (scheepsbouw oid.) ?

Gr.
Laatst gewijzigd door Ghia op vr 17 jun 2011, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door Transitje »

Ghia schreef:
Aangezien ik over een jaartje met mijn camper op dat punt ben, vond ik het eigenlijk geen gek idee.

Wat is, en wanneer gekomen, het punt waarop je een camper laat "inschuimen"?
Kun je wat duidelijker zijn in de omschrijving zodat ik me iets daarbij kan voorstellen, wat is er aan de hand dat je dit laat doen en wat gebeurt er dan precies?
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door paulus51 »

hoe wil je in godsnaam bestaande wanden inschuimen>?? met in uitzetbare schuim??

wanden zijn al "dicht"met isolatie , dit zou resulteren in een grote ramp, kits je alle isolatie weghaald wanden weer op bouwd en daarna inspuit , dan nog heb je kans op uitzetten,


sorry maar hier kan ikniets in vinden om te doen of laten doen, 900 euro is erg veel geld !

in bestaande wanden krijg je hoog uit 100 gram van dat spul erin :D lijkt me en dan 900 eruo betalen ?????
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door Transitje »

Paulus 51, volgens mij oordeel je te snel, de TS spreekt in z'n openingsbericht over het creëren van een schil, waaruit ik concludeer dat het aan de binnenkant van de wanden zal komen. maar ik kan me daar eigenlijk moeilijk iets bij voorstellen, vandaar de vraag om eea te verduidelijken. het lijkt me beter om de TS eerst de gelegenheid te geven om uit te leggen wat er gaat gebeuren bij het 'inschuimen'.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door paulus51 »

nou eerlijk gezegd oordeel ik niet te snel, ik zie de dingen snel en anticipeer daarover,
als men praat over isolatie inschuimen/inspuiten komt dat op het zelfde neer,

en ik geloof hier namelijk niet in, ik zie het meer als geldklopperij, sorry
je kan wel nagaan met inschuimen/inspuiten met schuim toch uitzet . al is het minimaal

en dat kan je nu eenmaal niet hebben met camper wanden , Dat is mijn mening ,

de TS is hier al duidelijk genoeg over en ik geef daarop mijn commentaar ook duidelijk toch ?

het gaat om dit spul :
komt hieruit :

Afbeelding
Polyurethaanschuim in een spuitbus


ziet er zo uit :

Afbeelding
Polyurethaanschuim

en dat schuim zet niet uit ??
Polyurethaanschuim = PUR PUR is een ander woord voor Polyurethaanschuim
Uitzettingscoëfficiënt: Polyurethaanschuim (PUR) α in 10-6/K bij 20°C 50,0 %

mijn advies : niet doen , :wink:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
wimpi
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 20:32

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door wimpi »

paulus51 schreef:nou eerlijk gezegd oordeel ik niet te snel, ik zie de dingen snel en anticipeer daarover,
als men praat over isolatie inschuimen/inspuiten komt dat op het zelfde neer,

en ik geloof hier namelijk niet in, ik zie het meer als geldklopperij, sorry
je kan wel nagaan met inschuimen/inspuiten met schuim toch uitzet . al is het minimaal

en dat kan je nu eenmaal niet hebben met camper wanden , Dat is mijn mening ,

de TS is hier al duidelijk genoeg over en ik geef daarop mijn commentaar ook duidelijk toch ?

mijn advies : niet doen , :wink:



En als Ghia nu een camperbus heeft die opnieuw geisoleerd moet worden. :lol3:
Lees ook niks over isolatie inschuimen / inspuiten.

:oops:
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door paulus51 »

wimpi schreef: En als Ghia nu een camperbus heeft die opnieuw geisoleerd moet worden. :lol3:
Lees ook niks over isolatie inschuimen / inspuiten.

:oops:
ghia schreef:Een kennis van mij heeft het idee om zijn camper te laten 'inschuimen' door een professioneel bedrijf.
@wimpi : heb je wel goed gelezen dan ? :wink:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
wimpi
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 20:32

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door wimpi »

paulus51 schreef:
wimpi schreef: En als Ghia nu een camperbus heeft die opnieuw geisoleerd moet worden. :lol3:
Lees ook niks over isolatie inschuimen / inspuiten.

:oops:
ghia schreef:Een kennis van mij heeft het idee om zijn camper te laten 'inschuimen' door een professioneel bedrijf.
@wimpi : heb je wel goed gelezen dan ? :wink:

Ja , en Chia wil zijn eigen camper over 1 jaar ook laten doen.

We horen het wel.
duniveco
Berichten: 9
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:57

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door duniveco »

Kijk er mee uit,ik heb in een bedrijf gewerkt waar ze koelkasten maakten.Die werden ook voorzien van schuim precies zoals je vertelde.
2 componenten isocyanaat en polyol.De reactie geeft schuim dit zet behoorlijk uit,je geeft dus een shot van beide componenten.Bij de reactie komt veel warmte vrij maar ook door het uitzetten ontstaan er krachten.
Bij de koelkasten die we maakten bestond alles uit panelen die dus in een mal gingen die weer in een pers ging.
De kracht van het schuim is zo groot dat de pers gewoon krom werd gedrukt.Hier zaten balken van 10cm onder later verzwaard met ipe 240 dit werd toen nog maar een halve milimeter krom gedrukt
Dus ben benieuwd of je panelen van de camper dit aankunnen.
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door Ghia »

Hallo,

Alvast bedankt voor jullie input.
Zo te lezen ben ik niet geheel duidelijk geweest.

Ik heb een klassieke bus die ooit omgebouwd is naar een camper.
Dat is al zo lang geleden, dat deze inbouw geheel versleten is.
4 jaar lang stond deze wagen al ergens weg te rotten en de zwammen sierde de wanden welig, maar niet eens te spreken over de schimmel.

Enfin, met een 'biopak' aan ben ik al aan het strippen geweest, alles moest er uit.
Dan blijft er een houten vloer, stalen wanden en een polyester plafond over.
Afgelopen maand kwam ik in gesprek met iemand over het isoleren van een camper en hij opperde het idee op de wanden te isoleren hoe ze het bij b.v. schepen doen.
Deze techniek gebruiken ze niet alleen daar maar ook op de 'plafonds' van kelders en in spouwmuren.

Het is zeker geen PUR zoals de meeste dat denken en wat in busjes te koop is in de bouwmarkt.
Het is een (2 componenten) technisch procedé waarmee een stabiele, egale en prima isolatielaag gemaakt kan worden.
Voordeel is dat het een aansluitende afdichtend geheel.
Ze kunnen het procedé dusdanig beïnvloeden en zo ook de dikte ed 'instellen'.

900 Euro is veel geld, maar als ik het zelf doe en de benodigde isolatieplaten en lijm haal, ben ik ook snel 300 Eu verder ben.
Ik zit al snel aan 30m^2.
Maar dan heb ik niet zo'n mooie deken als met dit procedé.
Wat ik tot nu toe weet is dat het in boten en huizen prima werkt, dat je het ook niet zelf kan aanbrengen.
Je hebt daar de nodige kennis en apparatuur voor nodig.
Maar hierdoor is het procedé wel goed te sturen/beïnvloeden ...

Plaatje voor het idee:

Afbeelding
duniveco
Berichten: 9
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:57

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door duniveco »

Okee dat is al een stuk duidelijker
Wordt in belgie ook op de grond gebruikt.Om vloerverwarming vast te maken en alles te isoleren.Ik denk wel dat het een mooie snelle methode is om alles te isoleren.Ik weet alleen niet of het plaatwerk het wel prettig vindt.Maar wat is de isolatie waarde ervan natuurlijk afhankelijk van de laagdikte?
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door Transitje »

Is het ook mogelijk om in de isolsatielaag latten op te nemen waaraan je later de wandbekleding en de kastjes kunt bevestigen?
Groeten

Klaas
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door Ghia »

Ja, is mogelijk.

Laagdikte kan ingesteld worden van 2-4cm.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Inschuimen van een camper



Bericht door Transitje »

Deze manier van isoleren heft vrijwel zeker het probleem op van vocht tussen isolatie en (metalen)wand. De kans op roesten zal, theoretisch althans, aanzienlijk minder zijn.
Tevens zal, doordat de isolatie één geheel met de wand gaat vormen, ook de geluidsisolatie aanmerkelijk verbeteren, de isolatielaag zal functioneren als antidreun. Het lijkt mij een ideale isolatiemethode.
Groeten

Klaas
Plaats reactie