Caravanramen Hobby in camperbus: kan dat?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Bono
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 15:06
Locatie: Zuidlaarderveen

Caravanramen Hobby in camperbus: kan dat?



Bericht door Bono »

Hallo

Ik heb even een vraag. Een door mij netjes gedemonteerde Hobby 400 de luxe van 2002 moet voor een groot deel als donor fungeren voor mijn camperbus. Dit om alles een beetje budget te houden.

De ramen zijn nog als nieuw en ik wil ze eigenlijk kin de bus zetten. Een verschil met bv de Seitz ramen in de constructie. De Seitz ramen zitten als het ware in een frame. Toch krijg je met 110 km in de regen ook geen vocht in de caravan. Dus denk ik erover om ook deze ramen te gaan gebruiken. Dan passen de horren ed ook gelijk.

Zijn er mensen met ervaring van inbouw caravanramen in een bus?

Gr Rene
Zit in teken-fase. Wil een bus ombouwen naar camper met een stapbed voor mijn twee jongens (4 en 0 jr)
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Bono,

Ik heb geen ervaring met caravan ramen inbouwen in een bus, maar ik heb onze BIOD indertijd helemaal gestript en weer opgebouwd.
Ook met deze ramen zal je eerst een houten raamlijst op de juiste dikte met lijmende polymeer kit aan de binnenzijde van de zijwand moeten monteren.
Als je zorgt dat de rubbers goed gemonteerd zijn en alles goed aansluit, dan hoef je m.i. niet bang voor lekkage te zijn.
Met onze BIOD hebben wij ook altijd lekker doorgereden en nooit een spatje water binnen gehad.
Deze caravan ramen zijn voor het inbrekersgilde natuurlijk echt héél simpel te openen!
Ik heb bij het verliezen van de sleutelbos weleens een raam open gemaakt met een theelepeltje, zonder schade te veroorzaken!
Je kunt later natuurlijk altijd nog een keer een Seitz raam monteren als de financiën het toelaten.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem



Bericht door paulus51 »

natuurlijk kan je caravan ramen in bouwen in een bus of camper goed kijken
bij een bus camper naar de rondingen want de caravan ramen zijn vaak
recht en bus wanden schuinen wat af dat kun je wel opvullen

maar over het algemeen ja dat kan
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

Dit kan inderdaad prima.
Aan de binnenzijde moet je inderdaad een (houten) frame maken op de juiste dikte. Om de dikte van de buitenzijde bus naar afwerkte binnenzijde af te werken kan je met dun plaatwerk werken of de dikte van het frame daar aan passen. Het frame kan je later naar wens afwerken.
Het frame van het raam het beste goed vastkitten met een flexbile kit, bijvoorbeeld Sikaflex 221 of Dekaseal 8936. Zit gelijk goed vast, dicht goed af en door de elastische kwaliteiten zal het door de bewegingen van het voertuig ook niet gaan scheuren.
Meet in ieder geval de uitsnijmaat goed na. Je wilt immers niet een te groot gat hebben, maar ook dat de sluitingen op de juiste hoogte zitten. Werk bovendien de snijranden voor hert plaatsen van het raam met een anti-corrosie middel af (zinkspray, menie o.i.d.).

Houdt er rekening mee dat het voertuig rond gevormd is en het raam recht is. Gebruik dus voldoende kit (zelf gebruik ik als professional Dekaseal. Deze kit wordt door veel bedrijven gebruikt. Onder meer groothandel BBA Duiven - www.bbaduiven.nl - kan je dealer adressen verstrekken).

Camperforumleden zijn bij mij van harte welkom voor gratis adviezen en als het mogelijk is zelfs wat hulp. Zeker bij het precies op maat maken van een houten frame is de Vandiktebank een heerlijk apparaat.
Via een pb'tje kan ik je eventueel vertellen wat de tijden zijn waarop ik aanwezig ben.
En anders kom dan naar het Zelfbouw Treffen! Als deelnemer of gewoon op bezoek. Daar zijn de mensen met ervaring. Zie hier voor de details van het treffen van 13 tot en met 15 mei 2011.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Plaats reactie