Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door durisotti »

ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door ronron »

Kijk! Das handig! Thnx!

Ducato vanaf 7/2006: L1=2,67m. L2=3,12m. L3=3,70m. H2=1,93m.

Aangezien de Jumper en de Boxer uit dezelfde fabriek komen lijkt het mij dat deze maten dan ook voor die wagens gelden. Of heb ik dat mis?

Groet,

Ron


Ps: als iemand nog zo'n goed overzicht weet te vinden van Sprinter, LT en Transit, dan hou ik me aanbevolen. Master er ook nog even bij en dan hebben we hier weer een mooi lijstje online ;)
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door jhelmers »

even voor de duidelijkheid, dit zijn de lengtes en de hoogte van de laadruimte:
ronron schreef:Ducato vanaf 7/2006: L1=2,67m. L2=3,12m. L3=3,70m. H2=1,93m.
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door jhelmers »

en hier zijn de gegevens van de huidige Renault Master

Voorwiel aandrijving:
lengte laadruimte:
L1: 2,58
L2: 3,08
L3: 3,73

Hoogte laadruimte:
H1: 1,70
H2 1,84
H3 2,14

Achterwiel aandrijving:
lengte laadruimte:
L3: 3,73
L4: 4,38

Hoogte laadruimte:
H2: 1,79
H3: 2,04
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re:



Bericht door de Jonckheer »

jhelmers schreef:
Wat is trouwens een 'industriemotor'?
Is een motor die gebruikt werd / wordt in de industrie om een aggregaat, waterpomp e.d. aan te drijven. Het zegt werkelijk niets over de kwaliteit als automotor maar wordt wel vaak gebruikt als verkoop argument in de trant van: "deze moet je kopen, die heeft een industriemotor en is dus beter dan de rest". Flauwekul want een motor die zeer lang hetzelfde toerental moet draaien heeft een aangepaste cilinderkop, brandstofpomp en ga zo maar door en is in weinig te vergelijken met dezelfde motor als automotor. De MB "industrie" motoren zijn buitengewoon lui en luidruchtig (toegepast in de MB 508 e.d.), die voldoen op geen enkele manier nog aan de hedendaagse eisen en zijn enkel besteed aan liefhebbers van dergelijke wagens.
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door Ecleo »

Mijn gedachte ook.

Een 'industriemotor' vind ik in deze context een fabel.
Denk dat dit in samenhang met Mercedes veel te maken heeft, met de zeer (oude) motoren die heel lang geleden uit auto's en bussen gehaald werden en vervolgens nog decennia dienst deden als aandrijvingselemet in boten.
Deze 40PK leverende diesels waren niet kapot te krijgen.
Net zo als andere 40-60 pk leverende diesels uit die periode van Peugeot, Fiat, Ford etc ...

In de jaren 80 kwamen de japanners onder andere ook met de Turbo Diesels, zoals de Mitsubishi's, Nissans Toyota's ed. Die dingen bleken ook bijna niet te slopen te zijn.

Tegenwoordige presteren diesels beter, maar gaan ook niet meer veel langer mee dan een benzine versie.

De verhalen over die 508 en 609 zijn soms lekker overdreven. Zijn prima wagens met verouderde motoren, die nog wel steeds goed hun werk kunnen doen.
Maar wel heel erg opgehemeld worden door de liefhebbers, maar het is ook een way-of-ride.

Op dit moment heb ik amper budget voor een camper, dus al teveel mag het (nog) niet kosten, soms zit het wat vaker tegen dan mee.
We willen met z'n 4+1 op vakantie, dus die faciliteiten moeten er straks inzitten, zulke campers zijn amper kant en klaar te koop.
Aangezien ik dan toch moet slopen en ombouwen ....

Van de grootste roestbak kan ik nog wel wat leuks maken, dus dat zit dan weer mee.
Graag heb ik ook wat veiligheid, door de hoogte van een camper kun je daar weer wat scoren, daar weer de voordelen van de MB508 enz.
Snel hoeft het voor mij niet te gaan, de reis is voor mij net zo (misschien wel belangrijker) dan de bestemming. Dus hoe eerder ik bij het doel ben, hoe sneller ik op zoek moet naar het volgende....

Eigenlijk bleek ik dus al jaren op zoek te zijn naar een MB609 met neus, met een laag eigen gewicht. Laat Ford die nu in opdracht ooit eens gebouwd hebben.
'Helaas' waren ze populair bij de hippie-reizigers en ja het is een Ford, dat ze opgebruikt zijn of weggegooid.
Immers als je als dealer al niet echt trots bent op je merk en je onderdelen voorziening niet serieus neemt. Tja, daar scoort Mercedes daar meteen weer 100 punten mee, wat weer geresulteerd heeft in een hogere omzet een een stabieler merk beleid aldaar.

Personen die dus twee rechter handen hebben komen al snel tot de conclusie dat zelfbouw beter is dan al dat moderne spul kant en klaar kopen.
Zelfs een goede bus kopen en er door een bedrijf een camper van te laten maken heeft zelfs zo z'n voordelen, maar moet je het apparaat wel langer zelf houden.
Personen met twee linker handen, of geen zin en met voldoende bank garanties kunnen het laten doen.

Door onze verschillen, heb je ook verschillende eisen, wensen etc.
Zo'n draadje als dit werpt wat meer licht in het duistere bos, zodat de bomen wat beter te onderscheiden zijn van het bos.

Dus, van belang;

- Prijs
- Duur van gebruik
- Kant en klaar laten doen / zelf bouwen
- Stalen, aluminium, kunststof, kartonnen of combihuidje
- Ombouwmogelijkheden..achteraf
- Gemak / onderhoud
- Oldtimer status
- LBH
- Bus, alkoof, integraal of halfintegraal
- Ruimte of overal kunnen neerzetten bibekom
- Achter- of voorwielaangedreven
- Motor
- Zelfdragend of chassis-based
- On of Of of On/Off road gebruiksgemakjes
- Dit weer ivm het evt zelf kunnen prutsen
- Cabinehoogte, neuslengte, gewicht / cq veiligheidsdingetjes
- WideScreen, Cinemascoop Panorama of Imax voorruit
- Cruising speed
- Verbruik
- Rijcomfort
- Betrouwbaarheid...totaal

Succes met het zoeken, volgens mij heb ik mijn ideale bus wel gevonden.
Gebruikersavatar
mj.jans
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Cuijk (NB)

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door mj.jans »

Beste Ronron,

Je geeft aan dat de oude MB bussen (vanaf 407 en groter) een nadeel hebben dat ze snel roesten.

Dit is natuurlijk onzin, hoeveel merken bussen lopen er nog ongerestaureerd rondt na 30 jaar?

Precies alleen die MB bussen, en ja dan hebben ze misschien wat roest, maar alle andere bussen liggen al op het kerkhof.....

Overigens hoeft hij na 30 jaar nog geen roest te hebben, de bus die ik heb is 42 jaar oud en roest vrij...

Groeten!
Mercedes 408 '70
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door de Jonckheer »

Ja, maar jij het het over bussen die 30 of meer jaren in een brandweerkazerne vertroetelt zijn en amper de buitenlucht hebben gezien. Uiteraard zijn die roestvrij maar dezelfde bussen die als bestelbus zijn gebruikt liggen allang op de schroothoop.
Gebruikersavatar
mj.jans
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Cuijk (NB)

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door mj.jans »

Dan is het voor hem toch ook een optie om een oude brandweerbus, rampenbestrijdingsbus of rode kruisbus te kopen?

Heb de mijne met 35.000 km op de teller voor 1900 euro gekocht, dan heb je nog veel geld over om hem tot camper om te bouwen.......

Groeten!
Mercedes 408 '70
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door Ecleo »

Ecleo schreef:
Maar wel heel erg opgehemeld worden door de liefhebbers, maar het is ook een way-of-ride.
Say no more, say no more, ... nudge, ... nudge ... ;;-) :mrgreen:

Die oude Citroëntjes, Fiatjes en Renaultjes doen nog net zo goed hun werk en die waren goedkoper bij aanschaf.

Grote voordeel van de Mercedesbussen is dat hun dragende chassis een flink stuk robuuster is, overal wat dikker plaat
gebruikt werd en dat de onderdelen voorziening jaren lang prima is geweest.
Er is nog gewoon meer spul.
Daarbij heeft zo'n MB bus een stoerdere rijpositie als een zuiderling, al helemaal door die lekkere panoramaruit.

Vanuit Duitsland zijn ze nu voor leuke prijzen te krijgen en je hebt in Nederland een leuke club met een onderdelen magazijn.
Kijk ook eens naar de geweldige serie Die Wanderdüne op youtube, stuk of 10 afleveringen.

Of maar beter niet, voordat je het weet heb je er één voor je huis staan ... :twisted:


Op Pad


Laatste clip
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door Richie »

Ecleo schreef:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M0zngRAd ... ure=fvwrel[/youtube]



[youtube]<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/M0zngRAdJ3k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>[/youtube]
juiste link
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door Ecleo »

Je krijgt hier ook geen sec. om de boel te herstellen ... :crazy:

:think:

Helaas werkte die [youtube] weer niet en had ik geen zin het weer uit te moeten zoeken ... :bang:
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door Richie »

graag gedaan :mrgreen:
Plaats reactie