Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"
Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"
In reactie op het eerdere onderwerp "Ideale bus voor camper ombouw".
Resumerend:
De inrichtingswensen bepalen de bus.
Een Ducato is betrouwbaar, er zijn er genoeg, genoeg onderdelen voor, 2.0 jtd is sterk genoeg en verbuikt niet veel. Maar heeft geen industriemotor.
Ducato, Boxer en Jumper heeft geen industriemotor.
Mercedes Sprinter, Vw LT, Renault Master, en Ford Transit hebben allemaal industriemotoren volgens Max.
Volgens MCN zitten er enkel industriemotoren in de MB 508 e.d. en niet in bovenstaande.
MB Sprinter Max is de voorkeur van LE PONTHOMME. Maxieboy vind ze te duur of ze hebben teveel KM's. VAN-tastique: met hele mooie motor!
Oude MB bussen zijn betrouwbaar en goedkoop. Vanaf 407 breed genoeg voor bed in de breedte. Onderdelen zijn er genoeg en goedkoop, in heel Europa. Roesten vaak wel (snel). Qua comfort, snelheid en een laag verbruik moet je wat inleveren. Paul Snip adviseert dan in Ducato.
Citroen 2.8Hdi ongeveer 130PK, is gelijk aan een Fiat Ducato 2.8JTD type 244. Wil je een nattecel in de Citroen dan adviseert Jappie de langere versie te nemen. Het bed kan ook hier in de breedte. De 2.8 heeft een verbruuik van ca. 1/10.
Iveco Daily heeft een betrouwbare motor, lange levensduur en achterwielaandrijving en CeesJ is er erg tevreden mee.
De wat oude Citroën C35, Peugeot, Renault en Fiat familie, zijn volgend Ghia niet zo veilig, klein en hebben geen turbo. De Mercedessen hebben ook geen turbo, sterke motoren, maar toch al vaak een revisiemotor.
MCN komt nog met een interessante link voor de afmetingen van bussen: http://www.best4vans.co.uk/
Dafluc is tevreden met zijn LDV, er ligt een peugeot 2.5 td in of een Transitdiesel is, dus bij dealers in Europa is dat geen probleem.
Steeg 73 zegt: Persoonlijk ben ik altijd al gecharmeerd geweest van de Daf/LDV 40, met dubbellucht as voor goede wegligging en stabiliteit. Sterke motoren waar iedere monteur in binnen en buitenland wat mee aanvangen kan.
De bus is mooi ruim en hoekig, wat makkelijk inbouwen betekend. De Ducato,Jumper,Boxers zijn ook wel goed en ook zeer geliefd voor camperombouw. Zoek maar eens een goede niet roestige sprinter of LT van dat bouwjaar met die km stand en die prijs......dream on!
Ford Transit is wat krapper in de cabine dan de Sprinter en de motoren zijn ook goed, volgens MCN.
BP2: Het best geschikt voor ombouw naar camper is volgens mij de Ducato (ook Citroën en Peugeot) omdat de binnenafmetingen groter zijn. Wil je een bed in de breedte dan zijn alle andere bussen net iets te smal.
De nieuwe vragen:
Wat voor inrichtingswensen hebben jullie? Wat zouden jullie willen verbeteren aan je huidige camper als dit mogelijk was?
De sprinter, extra lang en hoog, vind ik zelf een mooie wagen om te zien, maar die wordt maar matig genoemd. Waarom is dat? En is deze wel breed genoeg achterin voor een bed in de breedte?
Zelf zou ik dus wel voor iets meer comfort willen gaan. Een aircootje tijdens de trip is immers ook lekker en iets minder motorlawaai en wat elektrische bediening hier en daar...
Met Citroen (auto's), Peugeot, Fiat en meer van dat spul uit die landen heb ik wat mindere ervaring. Mijn gevoel zal dus eerder neigen naar Mercedes, Volkswagen of Iveco, maar is dit gevoel bij bussen ook terecht?
Tjah, wat een keuze zeg, HELP!
Resumerend:
De inrichtingswensen bepalen de bus.
Een Ducato is betrouwbaar, er zijn er genoeg, genoeg onderdelen voor, 2.0 jtd is sterk genoeg en verbuikt niet veel. Maar heeft geen industriemotor.
Ducato, Boxer en Jumper heeft geen industriemotor.
Mercedes Sprinter, Vw LT, Renault Master, en Ford Transit hebben allemaal industriemotoren volgens Max.
Volgens MCN zitten er enkel industriemotoren in de MB 508 e.d. en niet in bovenstaande.
MB Sprinter Max is de voorkeur van LE PONTHOMME. Maxieboy vind ze te duur of ze hebben teveel KM's. VAN-tastique: met hele mooie motor!
Oude MB bussen zijn betrouwbaar en goedkoop. Vanaf 407 breed genoeg voor bed in de breedte. Onderdelen zijn er genoeg en goedkoop, in heel Europa. Roesten vaak wel (snel). Qua comfort, snelheid en een laag verbruik moet je wat inleveren. Paul Snip adviseert dan in Ducato.
Citroen 2.8Hdi ongeveer 130PK, is gelijk aan een Fiat Ducato 2.8JTD type 244. Wil je een nattecel in de Citroen dan adviseert Jappie de langere versie te nemen. Het bed kan ook hier in de breedte. De 2.8 heeft een verbruuik van ca. 1/10.
Iveco Daily heeft een betrouwbare motor, lange levensduur en achterwielaandrijving en CeesJ is er erg tevreden mee.
De wat oude Citroën C35, Peugeot, Renault en Fiat familie, zijn volgend Ghia niet zo veilig, klein en hebben geen turbo. De Mercedessen hebben ook geen turbo, sterke motoren, maar toch al vaak een revisiemotor.
MCN komt nog met een interessante link voor de afmetingen van bussen: http://www.best4vans.co.uk/
Dafluc is tevreden met zijn LDV, er ligt een peugeot 2.5 td in of een Transitdiesel is, dus bij dealers in Europa is dat geen probleem.
Steeg 73 zegt: Persoonlijk ben ik altijd al gecharmeerd geweest van de Daf/LDV 40, met dubbellucht as voor goede wegligging en stabiliteit. Sterke motoren waar iedere monteur in binnen en buitenland wat mee aanvangen kan.
De bus is mooi ruim en hoekig, wat makkelijk inbouwen betekend. De Ducato,Jumper,Boxers zijn ook wel goed en ook zeer geliefd voor camperombouw. Zoek maar eens een goede niet roestige sprinter of LT van dat bouwjaar met die km stand en die prijs......dream on!
Ford Transit is wat krapper in de cabine dan de Sprinter en de motoren zijn ook goed, volgens MCN.
BP2: Het best geschikt voor ombouw naar camper is volgens mij de Ducato (ook Citroën en Peugeot) omdat de binnenafmetingen groter zijn. Wil je een bed in de breedte dan zijn alle andere bussen net iets te smal.
De nieuwe vragen:
Wat voor inrichtingswensen hebben jullie? Wat zouden jullie willen verbeteren aan je huidige camper als dit mogelijk was?
De sprinter, extra lang en hoog, vind ik zelf een mooie wagen om te zien, maar die wordt maar matig genoemd. Waarom is dat? En is deze wel breed genoeg achterin voor een bed in de breedte?
Zelf zou ik dus wel voor iets meer comfort willen gaan. Een aircootje tijdens de trip is immers ook lekker en iets minder motorlawaai en wat elektrische bediening hier en daar...
Met Citroen (auto's), Peugeot, Fiat en meer van dat spul uit die landen heb ik wat mindere ervaring. Mijn gevoel zal dus eerder neigen naar Mercedes, Volkswagen of Iveco, maar is dit gevoel bij bussen ook terecht?
Tjah, wat een keuze zeg, HELP!
Een Mercedes Sprinter of Volkswagen LT/Crafter zijn dezelfde bussen, komen ook uit dezelfde fabriek. Alleen de motoren verschillen.
Je kunt in deze bussen overdwars slapen; zie camper Vantastique.
Iveco daily komt in afmetingen aardig overeen. Al deze bussen zijn leverbaar als L1, L2, L3 ( van kort naar lang) en als H1, H2, H3 (van laag naar hoog) en hiervan zijn alle varianten mogelijk. Zo zijn er L3H1 (lang en laag), of L1H3 (kort en hoog). Voor een beetje camper moet je toch kijken naar minimaal L2H2.
Wat moet erin? De RDW en belasting hebben zo hun wettelijke eisen en dan komen er idd je persoonlijke voorkeuren. Ga je voor een bed overdwars, dan zou ik de reportage van de Van-tastique eens goed bekijken, erg mooi en logisch ingedeeld. (volgens mij een L3H2)
Succes, o ja, Vw en MB hebben geen "industriemotoren" Max vindt dat denk ik mooi klinken met zijn 13 jaren! Overigens allebei wel goede motoren. Ga bij beiden niet voor de lichtste motoren. Dus de turbo's, bij VW is de SDI de lichtste, bij MB volgens mij de "09" uitvoering(?)
Je kunt in deze bussen overdwars slapen; zie camper Vantastique.
Iveco daily komt in afmetingen aardig overeen. Al deze bussen zijn leverbaar als L1, L2, L3 ( van kort naar lang) en als H1, H2, H3 (van laag naar hoog) en hiervan zijn alle varianten mogelijk. Zo zijn er L3H1 (lang en laag), of L1H3 (kort en hoog). Voor een beetje camper moet je toch kijken naar minimaal L2H2.
Wat moet erin? De RDW en belasting hebben zo hun wettelijke eisen en dan komen er idd je persoonlijke voorkeuren. Ga je voor een bed overdwars, dan zou ik de reportage van de Van-tastique eens goed bekijken, erg mooi en logisch ingedeeld. (volgens mij een L3H2)
Succes, o ja, Vw en MB hebben geen "industriemotoren" Max vindt dat denk ik mooi klinken met zijn 13 jaren! Overigens allebei wel goede motoren. Ga bij beiden niet voor de lichtste motoren. Dus de turbo's, bij VW is de SDI de lichtste, bij MB volgens mij de "09" uitvoering(?)
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Maar alleen als je de bus kunstmatig wilt gaan verbreden, met uitstulpingen aan de zijkant. Ze zijn van zichzelf te smal. De Ducato's etc. zijn van zichzelf ca. 1.95 breed achterin (blik-blik).mcn schreef:Een Mercedes Sprinter of Volkswagen LT/Crafter zijn dezelfde bussen, komen ook uit dezelfde fabriek. Alleen de motoren verschillen.
Je kunt in deze bussen overdwars slapen; zie camper Vantastique.
En Iveco komt ook uit Italië, hoort dus bij "dat spul uit die landen". Ik heb de indruk dat je die fabriek in Duitsland positioneert!
Dank jullie, dank jullie, het wordt steeds interessanter dit onderwerp!
Ik denk dat Iveco zeker wel interessant kan zijn, dit is immers een samenwerking tussen verschillende grote fabrikanten (waaronder Magirus Deutz) en zo is Iveco dus niet echt Italiaans te noemen denk ik. Iveco wordt in diverse landen gebouwd, Ik geloof Italia, Duitsland en Frankrijk (weet ik niet zeker). Waar dan de bussen vandaan komen en of dat nog wat uitmaakt met zo'n sterk merk?
Verder is de MB Sprinter Maxi Integraal, binnen 2,00 meter breed en breed genoeg dus voor een bedje! Maar goed ik ga de camper van Van-tastique even bekijken...
Volgens mij wordt de inormatie steeds completer, dus mensen blijf ajb jouw kennis posten!
Ik denk dat Iveco zeker wel interessant kan zijn, dit is immers een samenwerking tussen verschillende grote fabrikanten (waaronder Magirus Deutz) en zo is Iveco dus niet echt Italiaans te noemen denk ik. Iveco wordt in diverse landen gebouwd, Ik geloof Italia, Duitsland en Frankrijk (weet ik niet zeker). Waar dan de bussen vandaan komen en of dat nog wat uitmaakt met zo'n sterk merk?
Verder is de MB Sprinter Maxi Integraal, binnen 2,00 meter breed en breed genoeg dus voor een bedje! Maar goed ik ga de camper van Van-tastique even bekijken...
Volgens mij wordt de inormatie steeds completer, dus mensen blijf ajb jouw kennis posten!
Is het wel interessant om een bed in de breedte te hebben?
Als de achterste persoon s'nachts naar toilet moet, moet die altijd over de voorste persoon heen. In de lengte gaat dat makkelijker.
Hebben 3 auto's met dwarsslapers gehad, maar nu toch liever een bed in de lengte gemaakt. En dat bevalt prima.
Denk ook eens aan een achterklep, ipv deuren.
Als het regent , kan je toch de klep op een kier houden.
Voor VW en Ford , zijn daar kierstand-houders voor.
Succes, met denken.
Als de achterste persoon s'nachts naar toilet moet, moet die altijd over de voorste persoon heen. In de lengte gaat dat makkelijker.
Hebben 3 auto's met dwarsslapers gehad, maar nu toch liever een bed in de lengte gemaakt. En dat bevalt prima.
Denk ook eens aan een achterklep, ipv deuren.
Als het regent , kan je toch de klep op een kier houden.
Voor VW en Ford , zijn daar kierstand-houders voor.
Succes, met denken.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
@Aloys; Ik haal niet voor niets de LT Van-tastic aan, deze is namelijk voorzien van deze uitstulpingen. Vandaar.
o ja, het hele verhaal van IVECO van Wikipedia.
o ja, het hele verhaal van IVECO van Wikipedia.
-
- Berichten: 226
- Lid geworden op: za 01 aug 2009, 11:52
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Het overdwars slapen in een Sprinter hangt van je eigen lengte af.
Ben je rond de 1.60m dan hou je ruimte over
Ben je echter 1.90m hoog , dan is het te krap
Wij hebben daarom gekozen voor een bed in de lengte, en het bevalt ons prima.
Kijk op onderstaande link voor foto's.
Succes
Ewoud
Ben je rond de 1.60m dan hou je ruimte over
Ben je echter 1.90m hoog , dan is het te krap
Wij hebben daarom gekozen voor een bed in de lengte, en het bevalt ons prima.
Kijk op onderstaande link voor foto's.
Succes
Ewoud
Geniet nu, morgen is misschien alles anders.
http://www.blauwebus.nl
http://www.blauwebus.nl
Maar weet niet zeker maar de mb sprinter loopt schuins naar boven ? de lt en ducato enz lopen recht.
Hier heb je een sprinter maxi, maar 9500,- is erg veel voor een bus die nog camper moet worden.
http://www.speurders.nl/overzicht/bedri ... q=sprinter
Dodge sprinter wordt ook in de zelfde fabriek gemaakt als de mb sprinter
Hier heb je een sprinter maxi, maar 9500,- is erg veel voor een bus die nog camper moet worden.
http://www.speurders.nl/overzicht/bedri ... q=sprinter
Dodge sprinter wordt ook in de zelfde fabriek gemaakt als de mb sprinter
Het valt me op dat hier wel geproken wordt over de breedte van een bus i.v.m. het maken van een bed, maar heb je ook gedacht aan de sta hoogte?
De bussen met achterwiel aandrijving (Mercedes / VW / Iveco) zijn van buiten hoger maar van binnen niet.
Onze Renault Master is (met vloer- en dak isolatie) precies hoog genoeg om in te kunnen staan (ik ben 1.87 m)
Wij hebben trouwens een bed van 2 meter (in de lengte van de bus).
Zie ook: https://picasaweb.google.com/J.W.Helmers/Bus#
Wat is trouwens een 'industriemotor'? Wij hebben een 2.8 dTi (84 KW / 114 PK ) (geen 'Common-rail' maar wel met Turbo en 'Intercooler')
en dat is ruim voldoende om comfortabel met personen auto's op de snelweg mee te rijden.
De bussen met achterwiel aandrijving (Mercedes / VW / Iveco) zijn van buiten hoger maar van binnen niet.
Onze Renault Master is (met vloer- en dak isolatie) precies hoog genoeg om in te kunnen staan (ik ben 1.87 m)
Wij hebben trouwens een bed van 2 meter (in de lengte van de bus).
Zie ook: https://picasaweb.google.com/J.W.Helmers/Bus#
Wat is trouwens een 'industriemotor'? Wij hebben een 2.8 dTi (84 KW / 114 PK ) (geen 'Common-rail' maar wel met Turbo en 'Intercooler')
en dat is ruim voldoende om comfortabel met personen auto's op de snelweg mee te rijden.
Dit is ook wel een mooie bus om om te bouwen, nieuw met 25% korting !
http://www.autoland-vandenbrug.nl/occas ... rosserie=-
http://www.autoland-vandenbrug.nl/occas ... rosserie=-
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Loont die zelfbouw nog?
Trouwens ik denk dat de overheid kwa CO uitstoot noch aardig wat in petto heeft...
Kijk eens op www.reisemobil-discount.de
Of koop eens het maandblad Wohnmobil-Wohnwagen Markt
Of zoek(google) eens op Pössl
Trouwens ik denk dat de overheid kwa CO uitstoot noch aardig wat in petto heeft...
Kijk eens op www.reisemobil-discount.de
Of koop eens het maandblad Wohnmobil-Wohnwagen Markt
Of zoek(google) eens op Pössl
Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"
is er iemand die de maten weet van de H1 H2 H3 en de L1 L2 L3?
Bijvoorbeeld van Ducato? Of is dit gelijk voor alle bestelbussen?
Bijvoorbeeld van Ducato? Of is dit gelijk voor alle bestelbussen?