Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door ronron »

In reactie op het eerdere onderwerp "Ideale bus voor camper ombouw".

Resumerend:

De inrichtingswensen bepalen de bus.

Een Ducato is betrouwbaar, er zijn er genoeg, genoeg onderdelen voor, 2.0 jtd is sterk genoeg en verbuikt niet veel. Maar heeft geen industriemotor.

Ducato, Boxer en Jumper heeft geen industriemotor.

Mercedes Sprinter, Vw LT, Renault Master, en Ford Transit hebben allemaal industriemotoren volgens Max.

Volgens MCN zitten er enkel industriemotoren in de MB 508 e.d. en niet in bovenstaande.

MB Sprinter Max is de voorkeur van LE PONTHOMME. Maxieboy vind ze te duur of ze hebben teveel KM's. VAN-tastique: met hele mooie motor!

Oude MB bussen zijn betrouwbaar en goedkoop. Vanaf 407 breed genoeg voor bed in de breedte. Onderdelen zijn er genoeg en goedkoop, in heel Europa. Roesten vaak wel (snel). Qua comfort, snelheid en een laag verbruik moet je wat inleveren. Paul Snip adviseert dan in Ducato.

Citroen 2.8Hdi ongeveer 130PK, is gelijk aan een Fiat Ducato 2.8JTD type 244. Wil je een nattecel in de Citroen dan adviseert Jappie de langere versie te nemen. Het bed kan ook hier in de breedte. De 2.8 heeft een verbruuik van ca. 1/10.

Iveco Daily heeft een betrouwbare motor, lange levensduur en achterwielaandrijving en CeesJ is er erg tevreden mee.

De wat oude Citroën C35, Peugeot, Renault en Fiat familie, zijn volgend Ghia niet zo veilig, klein en hebben geen turbo. De Mercedessen hebben ook geen turbo, sterke motoren, maar toch al vaak een revisiemotor.

MCN komt nog met een interessante link voor de afmetingen van bussen: http://www.best4vans.co.uk/

Dafluc is tevreden met zijn LDV, er ligt een peugeot 2.5 td in of een Transitdiesel is, dus bij dealers in Europa is dat geen probleem.

Steeg 73 zegt: Persoonlijk ben ik altijd al gecharmeerd geweest van de Daf/LDV 40, met dubbellucht as voor goede wegligging en stabiliteit. Sterke motoren waar iedere monteur in binnen en buitenland wat mee aanvangen kan.
De bus is mooi ruim en hoekig, wat makkelijk inbouwen betekend. De Ducato,Jumper,Boxers zijn ook wel goed en ook zeer geliefd voor camperombouw. Zoek maar eens een goede niet roestige sprinter of LT van dat bouwjaar met die km stand en die prijs......dream on!

Ford Transit is wat krapper in de cabine dan de Sprinter en de motoren zijn ook goed, volgens MCN.

BP2: Het best geschikt voor ombouw naar camper is volgens mij de Ducato (ook Citroën en Peugeot) omdat de binnenafmetingen groter zijn. Wil je een bed in de breedte dan zijn alle andere bussen net iets te smal.


De nieuwe vragen:

Wat voor inrichtingswensen hebben jullie? Wat zouden jullie willen verbeteren aan je huidige camper als dit mogelijk was?

De sprinter, extra lang en hoog, vind ik zelf een mooie wagen om te zien, maar die wordt maar matig genoemd. Waarom is dat? En is deze wel breed genoeg achterin voor een bed in de breedte?

Zelf zou ik dus wel voor iets meer comfort willen gaan. Een aircootje tijdens de trip is immers ook lekker en iets minder motorlawaai en wat elektrische bediening hier en daar...

Met Citroen (auto's), Peugeot, Fiat en meer van dat spul uit die landen heb ik wat mindere ervaring. Mijn gevoel zal dus eerder neigen naar Mercedes, Volkswagen of Iveco, maar is dit gevoel bij bussen ook terecht?

Tjah, wat een keuze zeg, HELP!
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek



Bericht door mcn »

Een Mercedes Sprinter of Volkswagen LT/Crafter zijn dezelfde bussen, komen ook uit dezelfde fabriek. Alleen de motoren verschillen.
Je kunt in deze bussen overdwars slapen; zie camper Vantastique.
Iveco daily komt in afmetingen aardig overeen. Al deze bussen zijn leverbaar als L1, L2, L3 ( van kort naar lang) en als H1, H2, H3 (van laag naar hoog) en hiervan zijn alle varianten mogelijk. Zo zijn er L3H1 (lang en laag), of L1H3 (kort en hoog). Voor een beetje camper moet je toch kijken naar minimaal L2H2.
Wat moet erin? De RDW en belasting hebben zo hun wettelijke eisen en dan komen er idd je persoonlijke voorkeuren. Ga je voor een bed overdwars, dan zou ik de reportage van de Van-tastique eens goed bekijken, erg mooi en logisch ingedeeld. (volgens mij een L3H2)
Succes, o ja, Vw en MB hebben geen "industriemotoren" Max vindt dat denk ik mooi klinken met zijn 13 jaren! Overigens allebei wel goede motoren. Ga bij beiden niet voor de lichtste motoren. Dus de turbo's, bij VW is de SDI de lichtste, bij MB volgens mij de "09" uitvoering(?)
Niet meer in het bezit van LT 35 diesel 1985 7 persoons alkoof.
Citroën C4
héél véél leuke koopjes
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

mcn schreef:Een Mercedes Sprinter of Volkswagen LT/Crafter zijn dezelfde bussen, komen ook uit dezelfde fabriek. Alleen de motoren verschillen.
Je kunt in deze bussen overdwars slapen; zie camper Vantastique.
Maar alleen als je de bus kunstmatig wilt gaan verbreden, met uitstulpingen aan de zijkant. Ze zijn van zichzelf te smal. De Ducato's etc. zijn van zichzelf ca. 1.95 breed achterin (blik-blik).

En Iveco komt ook uit Italië, hoort dus bij "dat spul uit die landen". Ik heb de indruk dat je die fabriek in Duitsland positioneert! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44



Bericht door ronron »

Dank jullie, dank jullie, het wordt steeds interessanter dit onderwerp!

Ik denk dat Iveco zeker wel interessant kan zijn, dit is immers een samenwerking tussen verschillende grote fabrikanten (waaronder Magirus Deutz) en zo is Iveco dus niet echt Italiaans te noemen denk ik. Iveco wordt in diverse landen gebouwd, Ik geloof Italia, Duitsland en Frankrijk (weet ik niet zeker). Waar dan de bussen vandaan komen en of dat nog wat uitmaakt met zo'n sterk merk?

Verder is de MB Sprinter Maxi Integraal, binnen 2,00 meter breed en breed genoeg dus voor een bedje! Maar goed ik ga de camper van Van-tastique even bekijken...

Volgens mij wordt de inormatie steeds completer, dus mensen blijf ajb jouw kennis posten!
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Is het wel interessant om een bed in de breedte te hebben?
Als de achterste persoon s'nachts naar toilet moet, moet die altijd over de voorste persoon heen. In de lengte gaat dat makkelijker.
Hebben 3 auto's met dwarsslapers gehad, maar nu toch liever een bed in de lengte gemaakt. En dat bevalt prima.
Denk ook eens aan een achterklep, ipv deuren.
Als het regent , kan je toch de klep op een kier houden.
Voor VW en Ford , zijn daar kierstand-houders voor.
Succes, met denken.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek



Bericht door mcn »

@Aloys; Ik haal niet voor niets de LT Van-tastic aan, deze is namelijk voorzien van deze uitstulpingen. Vandaar.

o ja, het hele verhaal van IVECO van Wikipedia.
Niet meer in het bezit van LT 35 diesel 1985 7 persoons alkoof.
Citroën C4
héél véél leuke koopjes
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

De volgende zou iets luxer mogen zijn (we worden wat ouder nietwaar).
Dus isolatie en een verwarming. Daarnaast een toilet. En, wat we nu niet hebben, een huishoudaccu. Verder zou hij vooral precies hetzelfde moeten zijn :wink:
Afbeelding
Blauwe bus
Berichten: 226
Lid geworden op: za 01 aug 2009, 11:52
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:



Bericht door Blauwe bus »

Het overdwars slapen in een Sprinter hangt van je eigen lengte af.
Ben je rond de 1.60m dan hou je ruimte over :D
Ben je echter 1.90m hoog , dan is het te krap :lol:
Wij hebben daarom gekozen voor een bed in de lengte, en het bevalt ons prima.
Kijk op onderstaande link voor foto's.
Succes
Ewoud
Geniet nu, morgen is misschien alles anders.
http://www.blauwebus.nl
Gebruikersavatar
maxieboy
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 21:17
Contacteer:



Bericht door maxieboy »

Maar weet niet zeker maar de mb sprinter loopt schuins naar boven ? de lt en ducato enz lopen recht.

Hier heb je een sprinter maxi, maar 9500,- is erg veel voor een bus die nog camper moet worden.

http://www.speurders.nl/overzicht/bedri ... q=sprinter

Dodge sprinter wordt ook in de zelfde fabriek gemaakt als de mb sprinter
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:



Bericht door jhelmers »

Het valt me op dat hier wel geproken wordt over de breedte van een bus i.v.m. het maken van een bed, maar heb je ook gedacht aan de sta hoogte?
De bussen met achterwiel aandrijving (Mercedes / VW / Iveco) zijn van buiten hoger maar van binnen niet.
Onze Renault Master is (met vloer- en dak isolatie) precies hoog genoeg om in te kunnen staan (ik ben 1.87 m)
Wij hebben trouwens een bed van 2 meter (in de lengte van de bus).
Zie ook: https://picasaweb.google.com/J.W.Helmers/Bus#

Wat is trouwens een 'industriemotor'? Wij hebben een 2.8 dTi (84 KW / 114 PK ) (geen 'Common-rail' maar wel met Turbo en 'Intercooler')
en dat is ruim voldoende om comfortabel met personen auto's op de snelweg mee te rijden.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Dit is ook wel een mooie bus om om te bouwen, nieuw met 25% korting !

http://www.autoland-vandenbrug.nl/occas ... rosserie=-
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

In diverse bussen kun je wangen monteren op de achterste raamopeningen, waarna je er prima een dwarsgeplaatst bed in kunt maken. Wij hebben een bed van bijna twee meter dwars achterin.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl



Bericht door herbybg »

Loont die zelfbouw nog?
Trouwens ik denk dat de overheid kwa CO uitstoot noch aardig wat in petto heeft...

Kijk eens op www.reisemobil-discount.de

Of koop eens het maandblad Wohnmobil-Wohnwagen Markt

Of zoek(google) eens op Pössl
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Resumé inzake "Ideale bus voor camper ombouw"



Bericht door ronron »

is er iemand die de maten weet van de H1 H2 H3 en de L1 L2 L3?

Bijvoorbeeld van Ducato? Of is dit gelijk voor alle bestelbussen?
Plaats reactie