airbaglampje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
jumpy
Berichten: 34
Lid geworden op: di 17 nov 2009, 13:46



Bericht door jumpy »

Heb het zelfde probleem (boxer 2003) en overweeg de gordelspanner (die heb ik nog) er op aan te sluiten en een beetje weg te frutten on de bijrijders stoel.

Een juiste overbrugging zou beter zijn.

Mijn dealer heeft er ook geen oplossing voor
Gebruikersavatar
Wim26
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:29
Locatie: Achterhoek
Contacteer:



Bericht door Wim26 »

Zo, weer bij een garage geweest. Een Peugeot dealer in dit geval. Ze hebben de de boordcomputer uitgelezen en geconstateerd dat de configuratie v.w.b. de gordelspanner en airbag systeem niet te wijzigen is. Bij mijn bus in ieder geval. Ook konden ze geen info vinden zo snel in hun informatiebron over hoe te handelen bij ombouw naar 2 voorstoelen. Er zat toen een 100 Ohm weerstand gemonteerd, airbag lamp blijft aan helaas. Ook daar kwam de tip de gordelspanner van de linker of rechterstoel te checken op diens elektrische weerstand. Bekleding gedemonteerd, gemeten, praktisch 0 Ohm.
Doorverbindings stekkertje gemaakt, aangesloten..... helaas, lampje blijft aan. &^~|%$$#@, sorry.

Wat mij na al het gebel, gemail, gevraag en garage bezoeken hogelijk verbaasd is dat je nergens duidelijke antwoorden krijgt terwijl er in Europa toch honderduizenden (voorzichtige schatting) bussen/campers van het model 244 met 2 voorstoelen rondrijden zonder rode lampen op het dashboard. Ook een ervaren camperbouwer geeft geen duidelijkheid.

Dit weekend maar is bij daglicht verder zoeken of alles echt goed verbinding maakt enz enz
Groeten, Wim.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

Wim. Even resumeren.

Je hebt één van de andere spanners losgekoppeld en daarvan de weerstand gemeten. Die was bijna 0?
Dan hoeft er dus zéér waarschijnlijk geen draadbrug of Dummy over.

Dan schieten mij een paar dingen te binnen.
Het is mogelijk dat de bedrading van de spanners ergens sluiting kunnen maken. Misschien vastgeklemt tussen een steuntje oid, misschien doorboord door een parker etc etc. Dat kan dan dus de bedrading van welke spanner dan ook zijn.
Ook de door jou gemeten spanner kan defect zijn. Toeval?

Na iedere handeling moet het lampje gereset worden.

Dus, maw, als het probleem hersteld is, gaat het lampje niet vanzelf uit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
advo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 jan 2011, 10:52
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel
Contacteer:



Bericht door advo »

Ik heb het hele gordelsetje van het bankje gehaald en in een loze ruimte onder de vloer geplaatst, probleem opgelost!!
groet Ad
Gebruikersavatar
Wim26
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:29
Locatie: Achterhoek
Contacteer:



Bericht door Wim26 »

@ Advo: Mooi dat het opgelost is bij jou, helaas heb ik het bankje met gordelspanner verkocht. Mijn garage had mij toch gezegd dat het eenvoudig via de boordcomputer aan te passen was !

@Rudy: De gordelspanner is losgekoppeld inderdaad 0 Ohm.

En even ter aanvulling:
Het diagnose programma van de dealer maakt melding van een onderbreking in het circuit.

De cabine is onaangeroerd gebleven op werk aan de stoelen en onderstellen na. Er is geen foutmelding geweest voordat het bankje eruit ging. De Peugeot dealer, die ook in campers doet trouwens, meent omdat de configuratie niet aan te passen is er ook geen reset nodig is na wijzigen van het circuit. Heb daar vanmiddag al speciaal voor gebeld. Maar ook zeggen ze dat ze e.e.a. nog nader gaan uitzoeken. Dus wie weet.
Ik heb van de zaak nog wat speciale meetpennen mee genomen om morgen wat extra controle's te doen en de bedrading onder de cabine mat te controleren.
Groeten, Wim.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Even mijn bescheiden gedachte
Als je nul ohm meet op de gordelspanner zou er juist wel een doorverbinding op de loze aansluiting van het bankje moeten.
Nul ohm is immers kortgesloten
En klopt dus de diagnose dat er een onderbreking is.
Dus wellicht doorverbinding plaatsen en vervolgens resetten .
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

iTsMe(jan) schreef:Even mijn bescheiden gedachte
Als je nul ohm meet op de gordelspanner zou er juist wel een doorverbinding op de loze aansluiting van het bankje moeten.
Nul ohm is immers kortgesloten
En klopt dus de diagnose dat er een onderbreking is.
Dus wellicht doorverbinding plaatsen en vervolgens resetten .
Potverdikkie, hier heeft Jan een punt.
Als het lampje brand doordat de CPU geen gesloten circuit aantreft, moet er dus juist een volle brug op.
Maar nog steeds kan er dan een draadbreuk ergens zitten waardoor het lampje dus niet uitgaat.

Wim, volgens mij zit er in die auto van jou een aparte sleutelschakelaar om aan de rechterzijde de passagierairbags uit te zetten. Kontroleer deze schakelaar en de bedrading hiervan. Als die schakelaar er in zit, bedien hem dan een flink aantal malen met de sleutel. Het kan zijn dat er een (bug) tussen de contakten in die schakelaar zit. Ik bedoel natuurlijk hiermee vervuiling.
Verder weet ik het anders ook niet, maar ik ga nog even verder kijken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Wim26
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:29
Locatie: Achterhoek
Contacteer:



Bericht door Wim26 »

Een ieder weer bedankt voor het meedenken. Vandaag nog even gecontroleerd of mijn eerdere bevindingen juist waren. De gordelspanner is 0 Ohm en mijn doorverbindingsbrugje ook. Volgens mij moet er gewoon een doorverbinding op. Daar ligt het niet aan waarschijnlijk. Ik wacht eerst de reactie van de Peugeot dealer af. Voorlopig gok ik erop dat na een wijziging er toch gewoon gereset moet worden.
Groeten, Wim.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

Wim26 schreef:. Voorlopig gok ik erop dat na een wijziging er toch gewoon gereset moet worden.
Ja, dat was namelijk wel het enige waarvan ik in mijn autobase een melding van kreeg.
Ik hoop dan ook voor jou dat dat klopt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Wim26
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:29
Locatie: Achterhoek
Contacteer:



Bericht door Wim26 »

Zo, eindelijk geen rood lampje meer op het dashboard. De Peugeot dealer heeft een weerstandje van 2 Ohm gemonteerd, airbag unit gereset en klaar. Kan eindelijk de rechter stoel definitief op z'n plek. En nog een boel andere dingen...
Groeten, Wim.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

2 Ohm?

Fijn te horen Wim. Waarschijnlijk dus een afwijking gehad met jouw multimeter?
Ik ga dit onthouden.
Erg bedankt voor de terugkoppeling.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Wim26
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:29
Locatie: Achterhoek
Contacteer:



Bericht door Wim26 »

Nee, geen afwijking in de multimeter, het klopt exact. Ik heb ook met wat verbazing aan de monteur gevraagd of er niet gewoon een doorverbinding in kon. Het antwoord was dat er 2 Ohm in hoorde. Het is een 0.6 Watt weerstandje. Meer kreeg ik niet als antwoord.
Groeten, Wim.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

Ok Wim.
Bedankt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
wim998nl
Berichten: 46
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 22:53
Locatie: Purmerend

Re: airbaglampje



Bericht door wim998nl »

Ik heb 2 weerstandjes van 1ohm is serie gezet, en ja hoor :shock: , hij moest er even over nadenken, maar het airbaglampje ging uit :D , hij hoeft dus niet gereset te worden.

gr Wim Butter
zelf een buscamper gebouwd, peugeot boxer 2005
Plaats reactie