achterbank in camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re:



Bericht door DionS »

DionS schreef:
RDW schreef:...
Personenauto in gebruik genomen na 31 mei 2004
Als er in een personenauto die in gebruik is genomen na 31 mei 2004 één of meerdere extra zitplaatsen zijn aangebracht, dan moet u deze laten keuren bij één van de keuringsstations van de RDW
Maar wat is de definitie van "in gebruik genomen". Is dat de datum van omkeuren naar camper (dus personenwagen) of is dat de datum waarop mijn bus in gebruik is genomen? En dat is dus 2002.
Op deze vraag over de tekst die door iTsMe(jan) al een keer van de RDW was ontvangen http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291, heb ik eigenlijk nog geen duidelijk antwoord gezien.
Wat is nu de uitgangsdatum die wordt vergeleken met de peildatum van 31 mei 2004?
Is dat de datum ingebruikname zoals die op mijn Grijs kenteken staat? dus het bouwjaar van de bus 23-12-2002. Of is dat de datum waarop de auto een Geel kenteken heeft gekregen, dus de datum waarop deze is (zal worden) omgekeurd?

Als de datum namelijk 23-12-2002 is, dan betekent dat er zitplaatsen zónder gordel mogen worden geplaatst die vervolgens NIET op het kentekenbewijs komen. Maar op grond van de regel dat het je eigen verantwoording is, kun je vervolgens een schriftelijk verzoek doen om deze zitplaatsen alsnog op je kentekenpapieren bij te laten schrijven, waarna je er zelf gordel aan maakt. Hiervoor is dan géén certificering nodig. Hij is dan immers al goedgekeurd als camper.
Als de datum de omkeuringsdatum is, dan houdt het op en kan ik alleen nog zitjes aan de zijkant maken.
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re: achterbank in camper



Bericht door DionS »

antwoord RDW:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De datum in gebruikname zal niet veranderen door de keuring. De datum eerste toelating van het voertuig blijft dus december 2002.
Gebeld met de RDW:
Vraag 1 met verwijzing naar mail van itsme(Jan): Mag ik achteraf alsnog zitplaatsen toevoegen omdat mijn bouwjaar 12-2002 is?
antwoord: De datum ingebruikname == datum 1e toelating == bouwjaar/maand.
Het is NIET mogelijk om na de keuring alsnog administratief extra zitplaatsen op het kentekenbewijs te krijgen. dit kan alleen na RDW keuring, ondanks dat ik de tekst letterlijk uit de mail heb voorgelezen. (kan natuurlijk doordat die ondertussen 1,5 jaar oud is).

Vraag 2: Mag ik zijzitjes maken en komen die op het kentekenbewijs?
Ja, omdat het reglement alleen over de naar voren gerichte plaatsen spreekt, gelden deze regels niet voor de zijwaarts gerichte plaatsen. Dit wordt pas in in 2011 in (hij zei geen datum) aangepast.
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re: achterbank in camper



Bericht door DionS »

Ik heb een aanvulling ontvangen op de e-mail die door itsme(jan) van de RDW is ontvangen:
De regels voor het bijvoegen en aanpassen van zitplaatsen voor personenauto''s zijn inmiddels aangepast.
De datum van 31 mei 2004 is nu 30-06-1999 geworden. De eisen zijn hetzelfde gebleven.
Dat gooit dus de deur dicht om achteraf alsnog stoelen met gordels in te bouwen bij auto's.
remco_h
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 mar 2005, 10:05

Re: achterbank in camper



Bericht door remco_h »

Hallo,

s er ergens een plek waar ik de actuele regels kan vinden omtrend deze materie?
Deze post is zowat de enige plek op internet waar gesproken wordt over 1999, overal hebben ze het nog steeds over 2004 (mn camperbouwers)
Ik vraag me dus af hoe het nu zit.

DionS schreef:Ik heb een aanvulling ontvangen op de e-mail die door itsme(jan) van de RDW is ontvangen:
De regels voor het bijvoegen en aanpassen van zitplaatsen voor personenauto''s zijn inmiddels aangepast.
De datum van 31 mei 2004 is nu 30-06-1999 geworden. De eisen zijn hetzelfde gebleven.
Dat gooit dus de deur dicht om achteraf alsnog stoelen met gordels in te bouwen bij auto's.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: achterbank in camper



Bericht door Marius HRL »

Lees even deze draden http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8438250 en http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... itplaatsen alsmede de draden waarnaar verwezen wordt.
Zowel complete banken als losse stoelen kunnen met RDW goedkeuring ingebouwd worden

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re:



Bericht door Cee Pee »

Explorer schreef:Tja, wil niet belerend over komen maar wat is belangrijker de plicht of de veiligheid. Zag deze topic nadat ik een treffend filmpje was tegen gekomen... Betreft een buitenlands filmpje omdat de nuchterige Nederlandse magen hier mogelijk niet tegen kunnen maar het zet je wel aan het denken vind ik... misschien het bekijken waard?

http://www.youtube.com/watch?v=RPDGl2rC ... re=related
Deze video is verwijderd wegens een schending van het beleid van YouTube op het gebied van spam, oplichtingspraktijken en commercieel misleidende inhoud.

Ze waren er bij YouTube zeker ook achter dat het een grens overschreed. :wink:

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: achterbank in camper



Bericht door annoh »

Ik heb een T5 DC gekocht en is voorzien van Atrion bed/bank combinatie.
Het hele handeltje is door de RDW gekeurd en ik mag nu met 6 mensen rijden.
Plaats reactie