achterbank in camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Ik gaf bewust drie varianten. De eerste is niet discutabel.
De tweede vereist een goedkeuringscertifikaat van de bank plus een EU-geldige montageinstructie afgestemd op jouw basisvoertuig.
Met een gordelbok kun je de vormgeving aan de bank zelf invullen.
Het voordeel van die rails is vooral de vrije keuze voor de plaatsing en de mogelijkheid van uitnemen/bijplaatsen. Vorige week postte ik een bericht over een klapstoeltje van Aguti, dat ook met die rails werkt.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Op de voorbeelden die Marius gaf zijn er ook nog wel wat varianten hoor :wink:
Onze bank heeft gewoon E-keur of hoe je dat noemen wil en de montagepunten hebben we zelf gekozen! , gewoon 6 X M10 op stevige plekken.

Uiteraard ben ik ook van tevoren gaan informeren bij de rdw en kreeg de volgende reaktie
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291

Personenauto ??? , jawel je hebt
straks met een personenauto te maken met kampeerinrichting.

Mijn idee,
Zorg dat je met degelijk profi werk op de keuring komt , certifikaat werd niet naar gevraagd.
Dat was dus voorjaar 2010
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25



Bericht door DionS »

RDW schreef:...
Personenauto in gebruik genomen na 31 mei 2004
...
Maar wat is de definitie van "in gebruik genomen". Is dat de datum van omkeuren naar camper (dus personenwagen) of is dat de datum waarop mijn bus in gebruik is genomen? En dat is dus 2002.
jan schreef: Mijn idee,
Zorg dat je met degelijk profi werk op de keuring komt , certifikaat werd niet naar gevraagd.
Dat was dus voorjaar 2010
Dat lijkt me inderdaad ook het beste. Daarom wil ik het liefst een originele Multivan bank. Zoals je zag in het bericht van buscamperleiden zijn de opvattingen hierover bij het RDW wellicht weer veranderd sinds die tijd.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Onze T4 is ook van 2002

Die gordelinfo op de site van buscamperleiden stond er begin vorig jaar precies zo .
Naar mijn mening kan je die 130 cm regel die daar genoemd wordt ook vergeten , volgens mij is dat alleen voor bedrijsauto,s (DC)
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25



Bericht door DionS »

Antwoord van RDW:
Het is toegestaan dat u in uw Volkswagen T4 extra zitplaatsen creëert met gordels, mits u bij ons aan kunt tonen dat de gordels en de bevestigingspunten voldoen aan de gestelde richtlijnen.
Dit kan doormiddel van testcertificaten van bijvoorbeeld Volkswagen Nederland of een individuele test certificaat van onze afdeling Individuele Keuring Speciaal (IKS).
Mocht u meer informatie willen van onze afdeling IKS over deze testcertificaten dan kunt u bellen met 079-3458302.
Ik heb links en rechts rondgemaild en gebeld, maar bij degene die de DC geplaatst is het te lang geleden om in de administratie te achterhalen en VW zegt dat zij hem niet hebben geplaatst en het dus niet weten.

Wat ik wel weet is dat het een ongelofelijk degelijke constructie is en het lijkt me dat de RDW dit haast wel moet goedkeuren. Zie opmerking over degelijk profiwerk.
louman
Berichten: 4
Lid geworden op: do 26 jul 2007, 19:43
Contacteer:

achterbank in camper



Bericht door louman »

ik weet niet veel, maar kwam wel deze tegen

http://www.reimo.com/de/fahrzeugbau/aus ... aenke.html

een los goedgekeurd component zonder ombouw maar met gordels
Gebruikersavatar
Artisan
Berichten: 64
Lid geworden op: za 01 apr 2006, 20:35
Locatie: Schaijk
Contacteer:

knoop doorgehakt, gekeurd en nou druk aan 't bouwen



Bericht door Artisan »

Via een camperbouwer in de buurt de bus laten omkeuren naar camper met een dinette achterin, hierdoor 6 zitplaatsen verkregen, als het goed is.
heel de handel weer d'r uit en nu ben ik mooi m'n eigen ding aan het doen, iets soortgelijks wat betreft de zitplaatsen en verder is er veel te bedenken en uit te puzzelen.

wel heel leuk werk, spontaan veel nachtwerk
dus als er iemand nog een camper gebouwd moet hebben !!!

blij dat het zover is, zover bedankt voor alle goede raad , zal nog wel vaker nodig zijn.
Rijkdom is niet het heben van veel bezittingen,
maar het hebben van weinig behoeften.

www.autarkia.nl
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug



Bericht door camperjan »

Artisan,

Hoeveel zitplaatsen heb je nu op het kenteken?
en van welk jaar is uw bus?
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Gebruikersavatar
Artisan
Berichten: 64
Lid geworden op: za 01 apr 2006, 20:35
Locatie: Schaijk
Contacteer:



Bericht door Artisan »

mijn bus is van april 2000, en als het goed is 6 zitplaatsen.

ik heb het kenteken nog niet thuis, maar op het keuringsrapport staan 6 zitplaatsen vermeld. dus moet goed komen
Rijkdom is niet het heben van veel bezittingen,
maar het hebben van weinig behoeften.

www.autarkia.nl
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25



Bericht door DionS »

Is natuurlijk wel een beetje krom om direct na keuring de boel weer om te bouwen.

:shock: "Kan ik ook een dure bank huren? Alleen voor de keuring. Daarna zet ik gewoon een lekkere sofa achterin!" :shock:
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Artisan schreef:mijn bus is van april 2000, en als het goed is 6 zitplaatsen.

ik heb het kenteken nog niet thuis, maar op het keuringsrapport staan 6 zitplaatsen vermeld. dus moet goed komen
Zitten er op die dinette gordels?
lijkt mij stug dat je straks zonder gordels achterin personen mag vervoeren .
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dit is rechtstreeks het gevolg van Europese regels. Bij import van een typegoedgekeurd voertuig dient de RDW de gegevens van het CVO c.q. het buitenlandse (mits EU) kenteken één op één over te nemen.
Op in de lengterichting geplaatste zitplaatsen hoeven/mogen geen gordels gemonteerd te worden en mag je o.a. geen kinderen vervoeren.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Artisan
Berichten: 64
Lid geworden op: za 01 apr 2006, 20:35
Locatie: Schaijk
Contacteer:



Bericht door Artisan »

DionS schreef:Is natuurlijk wel een beetje krom om direct na keuring de boel weer om te bouwen.

:shock: "Kan ik ook een dure bank huren? Alleen voor de keuring. Daarna zet ik gewoon een lekkere sofa achterin!" :shock:
Ik heb die bank gezien en geloof maar dat die niks duurder is, wat ik bouw is veel degelijker, voldoet qua maten aan dezelfde normen .

Ik had alleen geen zin om het feit ( ondanks dat ik hetzelfde maak) of ik wel of niet genoeg zitplaatsen op papier krijg, in de handen te leggen van de goede of slechte bui van een RDW-keurmeester.
En aangezien ik hier op het forum alleen maar meer bevestiging kreeg, dat het een RDW-verhaal een wazig gebeuren is en er veel meer zelfbouwers op dezelfde manier te werk gaan ( met een sobere inrichting naar de keuring en dan rustig aan het juiste interieur bouwen ), leek mij dat een goed plan.

Ik ben al eerder in discussie geweest met RDW voor een dubbele cabine, die bij voorbaat al op afstand ( vanuit het kantoortje) werd afgekeurd, terwijl deze exact aan alle eisen voldeed, er werd gewoon tegen ja nee gezegd en bedankt, toen ik zei laat dan de juiste papieren maar eens zien, hebben ze de douane mensen erbij geroepen , alleen deze waren juist heel positief gestemd over mijn creatie en bevestigden met een lachend gezicht dat alles klopte en toen is ie toch nog meteen goedgekeurd.

Daar had ik deze keer geen zin en deze beste man beloofde, dat ik gewoon een 6 persoonskenteken kon krijgen, zonder dat ik bij RDW in Den Bosch in discussie hoefde en dat stond mij wel aan.

Groetjes en nou moet ik weer vlug aan het bouwen. :wink:
Rijkdom is niet het heben van veel bezittingen,
maar het hebben van weinig behoeften.

www.autarkia.nl
Explorer
Berichten: 684
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 12:51



Bericht door Explorer »

Tja, wil niet belerend over komen maar wat is belangrijker de plicht of de veiligheid. Zag deze topic nadat ik een treffend filmpje was tegen gekomen... Betreft een buitenlands filmpje omdat de nuchterige Nederlandse magen hier mogelijk niet tegen kunnen maar het zet je wel aan het denken vind ik... misschien het bekijken waard?

http://www.youtube.com/watch?v=RPDGl2rC ... re=related
Plaats reactie