Voorstellen + start zelfbouw VW LT35

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ginoceros
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 23:06

Voorstellen + start zelfbouw VW LT35



Bericht door ginoceros »

Hoi luitjes,

Na enkele weken doorspitten van dit en andere fora en een eindeloze zoektocht om een geschikte oudere maar goede camper in de vorm van een Transit te vinden dacht ik dat het maar us tijd werd om me hier voor te stellen.
We hebben heel wat Transit Nuggets gezien van bouwjaren omstreeks 1989 en enige sleutel en las ervaring is mij niet vreemd maar juist vanwege de huidige hitte kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat een comfortabele wagen het campergenot aanzienlijk kan verhogen dus we neigen er steeds meer naar om met een zelfbouwproject te gaan starten.
Een VW T4 vinden we te klein vandaar dat we richting een Transit L2/H2 of een VW LT35 2.5TDI L2/H2 denken. Heb hier al heel wat mooie projecten gezien en websites bekeken.
Wij hebben in augustus vakantie en als het even kan willen we de bus voor die tijd hebben zodat we iig met wat slaapspullen en een tent erin op weg kunnen. De ombouw zal dan in het najaar starten.

Het valt echter niet mee om een fatsoenlijk exemplaar te vinden dat ook nog eens goed onderhouden is. Duitsland ligt hier naast de deur dus daar kijken we ook.

Ik heb over het kopen van een grijs kenteken bus door een particulier diverse zaken gelezen maar kom er niet helemaal uit.

Als ik de bus van een bedrijf koop en het is een BTW wagen dan begrijp ik dat ik als particulier nog BTW bij de prijs moeten optellen maar als het een Marge wagen is niet want dan is ie al eens gewisseld van bedrijf naar particulier.
Wanneer wordt nu precies de BPM bijgeteld ?
Moet ik bij aankoop meteen langs de RDW voor een keuring geel kenteken en betalen BPM of kan ik er na aankoop gewoon mee rijden en dan natuurlijk wel de volle mep belasting betalen ?
Het idee is namelijk om hem aan te kopen en al mee te gaan rijden maar vervolgens zsm de minimale campervereisten erin te zetten en te laten omkeuren naar camper + kwarttarief betalen waarna de ombouw op gemak kan plaatsvinden.

Het gaat mij dus om die tussenliggende periode waarvan ik niet exact kan achterhalen wat mag/moet.

Als iemand nog tips heeft mbt te koop staande wagens zoals hierboven beschreven dan hou ik me aanbevolen. Je vindt ze niet veel maar ik zoek met name een exemplaar met airco. Cruisecontol is ook handig maar dat is achteraf gemakkelijker in te bouwen.

opmerkingen, do's -don'ts etc ? graag !
Laatst gewijzigd door ginoceros op di 20 jul 2010, 13:29, 4 keer totaal gewijzigd.
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

Hallo,
Als partikulier mag je gewoon met grijs kenteken rijden , alleen winst m.b.t wegenbelasting is er nauwelijks.
Maar hou je dan wel aan de inrichting zoals op kenteken vermeld !

En pas omkeuren naar geel kenteken als de camper inrichting er in zit , anders mag je fors extra betalen voor CO2 heffing.
En uiteraard komt dan het restant bpm er bij .
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Als de bus van voor juni 2005 is hoef je voor een grijs kenteken geen BPM te betalen.
Pas bij het om keuren naar camper moet je de rest BPM betalen, dit is voor een oude bus niet zo veel meer.
Je kunt als particulier ook grijs rijden, je betaalt dan wel een hogere wegenbelasting als een bedrijf.

Je kunt voor weinig geld soms een prima bus kopen:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/vol ... 28/7013942

Maatje groter:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/vol ... lt/6894210
Gebruikersavatar
ginoceros
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 23:06



Bericht door ginoceros »

Bedankt voor de links, heb die bussen al gezien.
Eerste is te klein (niet verhoogd) en tweede is te groot, dat is de maxi en ik wil er perse airco in hebben hetgeen meteen het aanbod aanzienlijk verkleind.
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10



Bericht door Jouke88 »

Als ik één van je vragen goed begrijp

Je wilt een auto kopen, daar eerst gewoon in rijden en over een tijdje ombouwen.

Ik doe exact hetzelfde: heb een bus gekocht, maar heb nu ff geen tijd om hem om te bouwen. Ik heb er daarom een bed in geplaatst, 2 draaibare stoelen, tafeltje, kast en een kooktoestel.
Na de vakantie laat ik hem omkeuren, dan betaal ik BPM en krijg ik het camperkenteken. BPM word pas bijgeteld wanneer je de auto om laat keuren.

Ik kan niet helemaal opmaken of je belist een vw wilt, of daar gewoon een voorkeur voor hebt. Maar denk ook eens aan bv een fiat ducato, in mijn zoektocht bleken die veel goedkoper te zijn, en kwalitatief goed.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

Welkom.

Als je de bus eerst eenvoudig volgens de eisen ombouw krijg je je kampeerauto kenteken.
Maar gelijk een waarschuwing. Als je daarna de spullen er weer uit haalt en niet gelijk vervangt door het definitieve stukje van de inrichting kan je bij een douane/belasting controle een flinke naheffing met net zo'n grote boete krijgen. Dus: nieuwe keuken klaar dan pas de tijdelijke keuken er uit halen, enzovoort.
Het zou je maar gebeuren en weet dat de belastingdienst steekproefgewijs op huisbezoek komt om te controleren. Dat is helaas geen fabel. Er worden dan ook gelijk foto's van de inrichting gemaakt.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
L(e)T's go
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 20:58



Bericht door L(e)T's go »

geen
Laatst gewijzigd door L(e)T's go op wo 11 aug 2010, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ginoceros
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 23:06



Bericht door ginoceros »

@Blauwkous, ik had hierover idd al een en ander gelezen en ben gewaarschuwd !

@ Letsgo, had jouw LT idd al gezien, topding !
Ben zelf ook niet kapot vd Franse merken dus vandaar de zoektocht naar de LT. Wist niet dat daar de 2.5 van Audi inzat. Ik heb een Vagcom kabel dus das wel handig mbt uitlezen etc.

Ik kom bij de zoektocht koelwagens tegen > vgl mij zijn deze toch ideaal omdat ze van binnen al helemaal geisoleerd zijn toch of zijn er zaken die toch niet zo handig zijn ?
De koelinstallatie die in een verdieping vh verhoogde dak zit is wellicht ook nog als airco voor het camperdeel te gebruiken ?

Zou de RDW keuring en/of APK keuring problemen opleveren als zo'n koelinstallatie er nog op/in zit ?
L(e)T's go
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 20:58



Bericht door L(e)T's go »

geen
Laatst gewijzigd door L(e)T's go op wo 11 aug 2010, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

ginoceros schreef: De koelinstallatie die in een verdieping vh verhoogde dak zit is wellicht ook nog als airco voor het camperdeel te gebruiken ?
Dat wordt een erg koude airco. Een goede airco gaat slechts enkele graden lager dan de buitentemperatuur. Zelf houdt ik het op 23 tot 24 graden C. maximaal. De lucht is dan behandelt en voelt uitstekend koel aan en je krijgt geen klap in je gezicht als je naar buiten gaat.

L(e)T's go schreef: kale bus strippen schoonmaken en goed in de OWATROL zetten.
Hanno
Goed idee. Klik hier voor de leveranciers van Owatrol. Vooral in de scheepsbouw een begrip.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
ginoceros
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 23:06



Bericht door ginoceros »

Dank voor de tips mannen.
@ Hanno, de LT35 is ook idd de enige waarvoor ik wil gaan als je naar de types kijkt.

De vraag mbt koelinstallatie ligt iets genuanceerder .... ik stuur je even een pb voor advies als je het goed vindt.
Gebruikersavatar
ginoceros
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 23:06



Bericht door ginoceros »

Vanavond naar een 1998-er kijken en morgen naar een 2003.
Ben ook met verzekeringen bezig. Je krijgt dan dat hij eerst op bestelauto verzekerd moet worden en pas als hij omgekeurd is kun je alles omzetten naar camperverzekering met meteen de waarschuwing erbij dat je de wagen alleen recreatief mag gebruiken.
Heb niet de intentie hier misbruik van te maken maar vraag me af hoe strikt dit te controleren is ?
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

ginoceros schreef:
Ben ook met verzekeringen bezig. Je krijgt dan dat hij eerst op bestelauto verzekerd moet worden en pas als hij omgekeurd is kun je alles omzetten naar camperverzekering met meteen de waarschuwing erbij dat je de wagen alleen recreatief mag gebruiken.
Je hebt een pb'tje.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
ginoceros
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 23:06



Bericht door ginoceros »

Pb terug. "ZIJ" waren juist degenen die aangaven dat hun verzekering alleen recreatief gebruik vd camper verzekert.
Plaats reactie