Mijn project; Fiat Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
alfers
Berichten: 227
Lid geworden op: di 12 jun 2007, 23:52
Locatie: Groningen



Bericht door alfers »

Die zijn morgen dicht, het fiscale blok geldt voor de Lege Bus (ben zelf ook bezig met zo'n bus). beide stoelen draaibaar maken is voor jou (en voor mij dus ook) een mooie optie, deze draaiconsoles kosten nieuw zo'n 100 euro/stuk.
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10



Bericht door Jouke88 »

Ik ben idd van plan er draaibare stoellen in te zetten. Dan benut je de ruimte optimaal. Ik heb via marktplaats al een paar mooie stoelen aangeschaft die ik vrijdag op ga halen.

http://www.marsmanshop.nl/shop/index.ph ... at&catId=7 ( niet als reclame bedoelt ) hebben ze al voor rond de 80 euro inc. btw.
Heb ze zelfs voor 70 gezien maar was zo dom om de site weg te klikken, nooit weer te vinden :oops:

Als ik jouw zo hoor dan interpreteer je het gewoon als "de laadruimte moet minimaal die afmetingen hebben, wat je daarin stopt moet je zelf weten"
Dat lijkt mij bij nader inzien ook de meest logische verklaring. Dus dan is het bed geen probleem.
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:



Bericht door Jappie »

Hoi Jouke,

Als dat de foto van jou bus is is het een korte uitvoering.

Bij een midden lange loopt de schuifdeur tot de bovenkant dak,en niet tot de regengoot.
Bij een lange uitvoering zit er tussen de voordeuren en de schuifdeur een extra verlenging van ongeveer 50 cm.

M.a.w. de lengte komt dan inderdaad overeen met die rode Renault master die je bij mij gezien hebt.

De inbouw kan ongeveer het zelfde zijn alleen het keukenblok is dan iets korter.
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
ton van camp
Berichten: 505
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 16:46
Locatie: Sliedrecht



Bericht door ton van camp »

Jouke88;

Wat ik mij afvraag bij je layout is,
kan je de ruimte die je boven in de cabine hebt niet gebruiken
om het bed te maken.
Een systeem wat je kunt laten zakken tot een gewenste hoogte
en daar het bed bv. uitschuifbaar tot de door jou gewenste lengte.

Ton van Camp.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

Voor stoelen kan je mogelijk hier terecht. Zowel gebruikt als nieuw. De advertentie komt uit België, maar de man werkt vanuit Noord Brabant.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Het blok moet in de nog niet ingebouwde camper passen !
Zit de inrichting er in dan hoeft het "blok" er dus niet in te passen !
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10



Bericht door Jouke88 »

en ik ben weer verder met mijn bus..

heb er de laatste tijd niet heel veel tijd in kunnen zetten, maar ff een update.

Via marktplaats heb ik een aantal onderdelen kunnen kopen zodat het een echte budget camper word. De 2 stoellen komen uit een renault megane scenic. Ze lijken erg vies maar dit is stof i.c.m. flitser.

Afbeelding
Deze stoellenz ijn in perfecte staat, alleen zitten er nog airbags in.. hoe deze verwijdert meoten worden is mij een raadsel en ik laat ze om die reden eerst nog maar even zitten ( is goed beveiligd )

Ten tweede heb ik dit koelkastje op de kop kunnen tikken.
Afbeelding

Afbeelding


Van een echte pro in het camperbouwen heb ik dit draaiplateau gekregen die ik nu probeer om te bouwen.
Afbeelding

Ook de lattenbodem komt van MP, deze heb ik ondertussen ook passend gemaakt.
Afbeelding
De lattenbodem komt net onder een ijzeren spant. Als ik hem er op zou leggen ben ik bang dat het bed te hoog komt. Dit houd echter wel in dat ik zometeen het matras moet bewerken om dit goed passend te maken.

Ik heb de vloer licht geisoleerd. De afweging van het verlies van ruimte ( toch zo'n 2 cm ) en het nut van de isolatie heeft me laten kiezen voor simpele mat van luchtbubbels met silverfolie.
Voordat dit kon gebeuren heb ik de kale plekken schoongemaakt en een lichte roestbehandeling gegeven.
Afbeelding
Afbeelding


Achter ben ik begonnen met het bed. De linkerzijkant van de bus heb ik benut om zometeen een extra gasfles, accu + omvormer/lader e.d. en het kluisje kwijt te kunnen.
Afbeelding
De rechterkant heb ik zo ingericht dat daar zometeen een paar klapstoellen achter kunnen. Ik hoor iedereen denken "wat onlogisch" maar ik mag graag vissen, en had daarbij heb je een lange laadruimte nodig. Nu vind ik het jammer om de vloer te verhogen met het bijgaande ruimte verlies dus heb ik voor deze oplossing gekozen.
Afbeelding
Afbeelding



Ook is het bordesje waar de voeten zometeen op kunnen bijna af. Het lijkt wat slordig om zoveel schroeven te gebruiken, maar dat word later bijgewerkt.
Afbeelding

De grote kast heb ik zo ingedeeld dat er via de achterdeuren veel laadruimte is, maar dat er voorin ook nog een wctje past en een paar kleren e.d.
Afbeelding
By null
Ondertussen heb ik ook een diodebrug opgehaald die ik binnenkort zal instaleren. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? ik weet wel hoe het geinstaleerd moet worden ( welke draadjes waar ) maar heb geen flauw idee welk draadje ik van de dynamo moet pakken, en welke van het displaylampje.

Budgetgewijs valt het mij nu ontzettend mee, ik heb bijna alles via marktplaats kunnen kopen. En bijna alles was zo goed als nieuw.
Mede daardoor zit ik nu rond de 340 euro voor het gehele interieur. Het grootste deel van het bedrag gaat op aan de diodebrug, koelkast en stoellen.
De kosten op bouwmaterialen druk ik door alleen plaatmateriaal te kopen, latjes e.d. gebruik ik 2e hands.

Graag vragen, tips of trucs.

M.v.g.

Jouke
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Jouke

Hier kun je heel veel rest plaatmateriaal (vooral berken multiplex) kopen voor weinig:
Ook hebben ze veel andere handige dingen voor de zelfbouwer, zoals tafelbladen, poten, pianoscharnieren en trespa.
Voor een vergoeding kan alles op maat worden gezaagd.
Mijn gehele camper inrichting kostte hier minder dan 100 euri.

http://www.keuningbouw.nl/
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10



Bericht door Jouke88 »

Bedankt voor de tip!. Helaas heb ik niet zoveel plaatmateriaal meer nodig ( hooguit 1 plaat ) aangezien ik de keuken van meubelpanelen ga maken.

Maar als ik er in de buurt ben zal ik ff langswippen.. zal altijd wat bruikbaars tussen zitten :D

Heb je een foto van je camper? ben ik wel benieuwd na hoe dat er dan uit ziet:)
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10

Re: Mijn project; Fiat Ducato



Bericht door Jouke88 »

Schrok er van, een jaar geleden heb ik mijn eerste post op dit forum gedaan.
Betekend dat ik mijn ducato al een jaar heb!

Ondertussen gaat het project niet heel erg snel. Door stage, school en werk heb ik toch minder tijd dan dat ik hoopte.

Maar goed, nadat ik de hoofdzakelijke eisen ingebouwd had ( zie vorige foto's ) ben ik naar een bevriende apk-meester gegaan die mijn bus even heeft gecontroleerd.

Al snel bleek dat er een aantal punten aan de bodem doorgeroest waren. Daarnaast waren er een aantal remleidingen licht aangetast ( zwarte puntjes in de hoes ) Ook waren er nog wat kleine puntjes die aangepakt moest worden.

Aanpassingen:
* bijna compleet nieuwe bodem onder gelast ( inc draagbalken e.d. )
* nieuwe krikhouders gemaakt en gemonteerd.
* Gereviseerde veerpoten geplaast.
* compleet nieuw remsysteem, vanaf de remdrukverdeler allemaal nieuwe leidingen gemaakt. Nieuwe voorremmen ( blokken vervangen, schijven vervangen, klauwen gereviseerd )
* Nieuwe front-draag-balk gemonteerd.
* Versnellingsbak keerringen ( naar aandrijfas ) vervangen.
* Meeste sensoren en diodes van het koelsysteem vervangen.
* nieuwe pakkingen geplaatst ( kleppendeksel e.d. )

Kortom, alle zwakte punten weggehaald en vervangen.

Nu denkt iedereen "waarom koop je zo'n slechte bus" maar zoals vaker waren dit, met opzet, verborgen gebreken.
Toen ik de bodem weghaalde waren er veel stukken plaat "vastgekit" waarna ze in de tektiel zijn gezet. Wanneer je hier tegen aan tikt lijkt de bodem hard, maar het heeft totaal geen houvast. Hier kom je pas achter als je het uit elkaar haalt.

Maar goed, vrijdag naar het RDW geweest, en alles is goedgekeurd.
Een grote meevaller, ik hoef maar 92 euro bpm te betalen!

Nu de zomer er aankomt kan ik weer meer tijd in het project steken en dit zal ik dan ook zeker doen.

Een groot voordeel hierin is dat een zeer ervaren camperbouwer op nog geen 5 minuten afstand woont! Voor tips en vragen rij ik even naar Jappie! die heeft overal antwoord op! :D

Ik zal binnenkort even nieuwe foto's posten!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Mijn project; Fiat Ducato



Bericht door durisotti »

Jammer dat er zo veel extra werk achter weg kwam bij een nadere inspectie.
92 euro, dat is wel erg weinig BPM !
Normaal blijft er volgens mij altijd 10% rest BPM over, dus dat zou wel iets van 500 tot 1000 euro moeten zijn.
Ben benieuwd hoe dit kan.
Voldoet de camper aan de eisen van de belastingdienst voor het kwart tarief ?
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10

Re: Mijn project; Fiat Ducato



Bericht door Jouke88 »

Ik heb zelf een berekening laten maken via een website, deze heb ik overhandigd.
Ja, het RDW heeft hem goedgekeurd als camper,dus kwart tarief, hier is die berekening ook op gedaan. Gister de officiele toeslag binnen gekregen en die was gelijk aan de berekening. Krijg vrijdag ws de officiele kenteken papieren! Word nu een beetje angstig dat ik ergens iets fout gedaan heb :? aangezien jappie ook over die 10% regel begon. Maargoed, we zien vrijdag...

Ik weet zeker dat er bij mij minder dan 10% overbleef, aangezien de auto voor meer dan 99 procent afgeschreven is ( volgens de berekeningen )

Camperkeuring viel mij trouwens 1000x mee, medewerker van het rdw was erg spraakzaam en interpreteerde de eisen heel globaal. Zo had ik er een opklaptafeltje in, maar dat lag in de kofferbak.. "oh, zal wel goed zijn" En ook bij de APK zijn ze veel relaxter dan bij een "normale" garage. Ze overleggen heel veel en geven ook aan hoe je het volgens hun op kunt lossen. Zo zit je later niet met de problemen dat jij het goed vind, maar zij niet.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Mijn project; Fiat Ducato



Bericht door durisotti »

De RDW in Heerenveen (ik neem aan dat je daar geweest bent) is een prima adres, in de grote stad wil het nog wel eens anders gaan.
Je krijg nu ook een splinternieuwe kentekencombinatie !
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot

Re: Mijn project; Fiat Ducato



Bericht door Kiterzone »

Leuk project en heel mooi bussie!

De indeling die je hebt gekozen komt wel overeen met de indeling die ik aan het uitwerken ben. Ik ben een jaar geleden begonnen maar nog niet klaar :D

Achterin heb ik een grote laadbak. De laadbak is 105cm hoog en 110cm diep. Op deze laadbak ligt een frame met daaronder wat wieltjes en vormt het uitschuifbare deel van mijn bed. Deze kan ik van de laadbak afrollen en deze hang ik vooraan in twee beugels die aan de zijwanden zijn gemaakt (zie foto van de beugels) Het frame wat bovenop ligt is gemaakt met hoekprofielen, bij het afrollen van de laadbak valt dat frame met een hoekprofiel op de laadbak, enigszins moeilijk te verwoorden en heel duidelijke foto's van de constructie heb ik niet maar kan ik eventueel wel maken. Het geheel is super sterk enkel puntje zou kunnen zijn dat je een beetje moet klimmen om in bed te komen..maar je hebt wel veel leefruimte over :D Daarmee heb ik een bed van 210cmx160cm en dat slaapt top. Voor het weer inrollen van het bed moet ik nog even goede oplossing bedenken, nu moet ik het uitgeschoven deel zelf optillen en terug op de laadbak leggen/rollen.

Ter illustratie een paar plaatjes, let niet op de habibabi afwerking, moest op vakantie dus dat de zaken werkten was even voldoende :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie