Mijn project; Fiat Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10

Mijn project; Fiat Ducato



Bericht door Jouke88 »

Beste mede forumers,

Ik zal even snel beginnen door mezelf voor te stellen.

Ik ben jouke, 22 jaar en gek op reizen.

Ondertussen ben ik zo'n 3 maand in kenya geweest, halfjaar australie, honkong, en in mijn jeugd heb ik bijna geheel europa met mijn ouders afgereisd.

In australie ben ik in aanraking gekomen met een camper-van. Een oud toyota busje waar we goedkoop in konden reizen.

Na een tijdje in nederland te zijn, en weer aan een studie begonnen te zijn begint het me te borrelen. Ik wou graag een nuttige hobbie, die wat met het reizen te maken heeft.

Vandaar ben ik begonnen met de bouw van mijn eigen camper-van.

Als eerst heb ik een schets gemaakt van hoe ik de indeling het liefst zou hebben. Ik heb gekozen voor een beetje aparte inrichting, maar daar vertel ik zometeen nog wel even over.

Bij de inrichting paste een brede auto, en daarom viel mijn keuze op de fiat ducato. Ik kon er een op de kop tikken uit 1995. een 2.5 D, die ongeveer 250.000 km heeft gelopen.
De remmen e.d. zijn niks meer, en er zal dus een grote beurt aan te pas moeten komen om hem weer goed rijdend te krijgen. Dit stel ik echter uit tot nadat de camper voltooid is, aangezien ik er dan mee kan proefrijden.
Ondertussen heb ik wel gekeken of er geen grote mankementen zijn die te duur zijn om te herstellen.

Afbeelding

Ondertussen is hij netjes gestalt en van binnen geheel gestript.

Afbeelding

Afbeelding


Als snel werd duidelijk dat de rechter achterdeur niks meer waard was, die heb ik gedemonteerd en ben nu op zoek naar een andere.

Het tweede waar ik nu mee bezig ben is mijn zoektocht naar 2 mooie stoelen.

Layout:

Afbeelding

Afbeelding



De layout bevat achterin een gedeeltelijk vast bed, op redelijke hoogte ( nog zo'n 70 cm hoofdruimte ) dit zodat er veel opbergruimte gecreëerd word. Echter zit ik met mijn lengte van bijna 2 meter, daarom zoek ik een oplossing om het bed te verlengen. ( zie schets 2 voor mijn optie )

Tegen de verste muur komt een keukenblok.

Bij de schuifdeur maak ik een extra stoel, met daaronder de wc. ( portipottie )

Achterin komt dus opbergruimte, samen met gas ( in een apart compartiment ) en de elektriciteit.

De layout is zo gemaakt, dat het perfect is voor een lange reis ( pakweg 1/2 jaar ) Ook is het de bedoeling dat hij van buitenaf absoluut niet op een camper gaat lijken.

De schetsen zijn allemaal de fundatie, wat voor technieken ik ga gebruiken voor b.v. het bed moet ik nog perfectioneren.



Ik heb al een aantal keren op dit forum gekeken aangezien er altijd erg handige dingen op staan.

Ik ben een persoon die graag over wat feedback beschikt. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de lay-out?

Hoe zou ik de elektriciteit het best kunnen maken? Aangezien ik een boordaccu achterin wil hebben met omvormer naar 220 voor laptop e.d.

Ik hoop hier goed advies te kunnen krijgen, en na een periode natuurlijk ook zelf advies te kunnen geven!!..
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Zie je een mogelijkheid om de foto's te verkleinen..??
Op forums is een maximale breedte van 800 pixels gebruikelijk.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Heb ik maar even gedaan...
Ziet er leuk uit zo.
Laatst gewijzigd door Inferno op ma 03 mei 2010, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)



Bericht door BP 2 »

Jouke88,
Ziet er een leuk en een zeer compact project uit. Misschien eens wat maten bij de tekening zetten.
Voor de electriciteit zou je kunnen denken aan 1 of 2 zonnepanelen en 2 halftractie accus. Voorzie ook een compressorkoelkast en dieselverwarming dan heb je niet erg veel gas nodig want dit is voor een langere reis beter ivm de bevoorrading. Wij hebben zelf twee zonnepanelen van 120Wp en twee batterijen van 120Ah en hebben nog nooit stroomproblemen gehad.
Kom maar verder met vragen.
Succes met je plannen

BP 2

Zet ook eens je woonplaats bij je profiel dat maakt vewijzingen naar adressen eenvoudiger.
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10



Bericht door Jouke88 »

Mijn excuses voor de grote foto's, tis alweer een tijdje geleden dat ik op forums actief was, zal er volgende keer aan denken (Y)

BP 2, bedankt voor de snelle reactie

Ik zit nog te twijfelen aan zonne energie, namelijk om de reden dat ik het gevoel heb dat het ontiegelijk ingewikkeld is, en erg duur.
Maar hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik de voordelen in ga zien.

De stroomvoorziening vind ik zelf het moeilijkste onderdeel van het project, samen met mijn vader heb ik al wat jaartjes ervaring in de bouw. Maar wanneer het op stroom aankomt ben ik een echte leek.

Ik zal het inderdaad even in mijn profiel zetten, voor nu, zwaagwesteinde ( Frysland )

Diesselverwarming laat ik sowieso buiten, de prijs weegt bij mij niet op tegen de voordelen. Mijn afweging gaat tussen electro, wat de accu's snel leegt maakt, of gas, wat qua formaat/prijs minder aantrekkelijk is.


Mag ik vragen hoelang je met die accus toe kunt? bij normaal gebruik ( 's avonds een paar lampjes en een laptopje o.i.d. )
Gebruikersavatar
Fiat500
Berichten: 720
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 22:53



Bericht door Fiat500 »

Leuk project hoor. Dat elektragaat vastook wel lukken. Een zonnepaneel aansluiten is ook niet zo moeilijk,met een paar mooie schema's. Heb hier ook wel eens wat langs zien komen. En verwarmen op elektra? Zal dat je accu's niet snel leegmaken?
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Jouke,

Mooie bus heb je gekocht en ik vind dat je voor zo'n compacte bus een hele slimme indeling hebt bedacht.
De oplossing voor een bed van 2 m vind ik heel mooi, al zal de juiste constructie misschien wel wat hoofdbrekens geven, misschien het volgende idee:

Ik schat in dat het vaste deel ca 130 cm zal zijn, dus er moet nog ca 70 cm verlengd worden.
Bevestig deze verlenging met scharnieren aan het vaste deel en gebruik een deelbaar matras wat enkel aan de bovenzijde met elkaar is verbonden zodat het verlengstuk en het matras overdag eenvoudig in een hoek van 90 graden omhoog geklapt kan worden waarna het met een simpele grendel vast te zetten is.
Ik zou het bed niet gaan stutten aan de onderzijde, die palen staan je altijd in de weg en waar laat je ze overdag, hang dit deel van het bed gewoon aan het dak!!
Voordat je het plafond gaat isoleren en aftimmert, moet je dan eerst een paar stevige punten in je plafond maken waaraan je eenvoudig een paar scharnierende haken (een soort boerenhekscharnieren met een hoek eraan) kan bevestigen.
Op deze uiteinden komt dan het bed (in slaapstand) te rusten, e.e.a. moet wel zo stevig zijn dat het royaal jouw volle gewicht kan dragen, want je moet aan deze kan 't bed in kruipen en ik verwacht dat je daar ook niet altijd alleen in zal liggen.
Overdag Klap je het verlengstuk eenvoudig omhoog en ook de steunen klap je omhoog en bevestig deze dan strak tegen het plafond, dan kan het rechtop staande deel van het bed ook niet terugvallen, een bijkomend voordeel........niemand ziet dat je je bed niet hebt opgemaakt!

Ik heb onze bus vorige week net laten keuren en ben nu nog bezig met de nodige afwerkpunten.
Volgend weekend staan we in Den Bommel op het zelfbouwersweekend, op onze site staat een redelijk uitgebreid verslag van de bouw.

Vriendelijke groet,

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)



Bericht door BP 2 »

Jouke,
Als je het voeteinde naar boven wil laten klappen,zoals Teake aangeeft, moeten de scharnierpunten wel hoger komen ivm matrasdikte en kan je ze alleen aan de buitenkanten plaatsen. Indien je naar onder laat neerklappen kan je meerdere scharnieren aan de onderkant plaatsen wat een stuk eenvoudiger is.
Naar beneden heb je ook een kussen aan de rug van het bankje naast de deur.
Ga in ieder gaval naar het zelfbouwtreffen want daar kan je op enkele uurtjes heel wat ontdekken.

BP 2
Toedeledoki



Bericht door Toedeledoki »

Ik zou in ieder geval de voorstoelen draaibaar maken, zo heb je er tijdens campergebruik ook nog wat aan. Het vergroot de leefruimte aanzienlijk. Als je een beetje luxe stoelen kiest zit je ook nog een keer als gegoten. Kijk maar eens op de autosloperij. Daar staan stoelen genoeg voor weinig. Ik heb zelf 2 Saab stoelen gebruikt in mijn Mercedes bus.
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Gerhans »

Als je met deze indeling in aanmerking wilt komen voor het ¼-tarief van de motorrijtuigenbelasting zul je moeten kiezen voor óf de voorstoelen draaibaar maken óf een tweede zitplaats in het woongedeelte. Dit is een eis van de belastingdienst.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Elektrisch verwarmen? Vergeet het maar, dan mag je de hele auto vol zetten met accu's en dan nog . . De enige opties die je hebt zijn gas of Diesel. Webasto's (Dieselkachels) zijn regelmatig op Marktplaats te koop voor weinig en verwarmen geweldig. Ook (caravan)gaskachels zijn er zat te vinden. Je moet dan wel weer kiezen tussen flessen gas of lpg. Lpg is uiteraard goedkoper en makkelijker te verkrijgen aan de pomp.
Een zonnepaneel is super makkelijk aan te sluiten. 2 draadjes naar de regelaar, 2 draadjes naar de accu en klaar. Koop 1 groot paneel of 2 kleinere en een goede, niet zo goedkope regelaar.
Zorg ervoor dat onder het rijden de huishoud accu wordt opgeladen door de auto dynamo. Dat kan automatisch door een zg Cyrix er tussen te zetten. Die gaat de huishoud accu laden wanneer de startaccu vol is. Ook die is makkelijk aan te sluiten. Suc6!
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10



Bericht door Jouke88 »

@ maxer, bedankt voor je duidelijke verhaal.

het zonnepaneel en opladen via de dynamo is mij nu een stuk duidelijker geworden :D

Ik heb even op marktplaats gekeken, en ik zie daar dat een gaskachel al snel rond de 200 euro zit.. ( trumatic ) En bij een dieselkachel zit je op minimaal ongeveer 400

Het is voor mij dus nog even afwegen.. ik begin er aan te twijfelen of ik er wel een kachel in ga zetten. Voor mijn budget ( 5000 ) euro is het namelijk best wel een grote afweging, en uit mijn oogpunt niet een eerste levensbehoefte.
Daarbij, dieselkachels monteer je toch onder de auto? Althans die mogelijkheid bestaat wanneer je er een bak onder monteert? dan zou het nog altijd na de tijd kunnen.

Voor de mensen die naar de afmetingen vroegen;



Afbeelding

Ik realiseer me dat ik met deze layout geen denkbeeldig blok van 170x200x90 kan maken. Echter,

De doorgang onder het bed naar het achterruim word 90 cm breed. Wanneer ik dus een demonteerbaar stuk uit het bed haal, kan ik er een denkbeeldig blok in plaatsen.
er hoeft dan maar zo'n 75 cm uit gehaald te worden.
Dit is natuurlijk erg vervelend, maar het is weer aan elkaar te maken zonder dat iemand het ooit ziet!
Notje
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 21:57
Locatie: Dordrecht



Bericht door Notje »

volgens mij moet dat denkbeeldige blok in de denkbeeldig lege ruimte passen, dus niet tussen de inrichting
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10



Bericht door Jouke88 »

Notje schreef:volgens mij moet dat denkbeeldige blok in de denkbeeldig lege ruimte passen, dus niet tussen de inrichting
Zal morgen contact opnemen met de duane/belastingsdienst.
Ik zat namelijk met de gedachte dat de campers van het formaat die ik heb normaal een treinzit gebruiken, dan heb je het blok ook tussen de stoellen. Maar dat zijn stoellen, en de ruimte die je bij mij dan overhoud is niet te gebruiken.
Ben benieuwd wat ze zeggen want ik vind deze layout perfect :?
Plaats reactie