Plaatsen S4 schuif en/of klapramen
Plaatsen S4 schuif en/of klapramen
We zijn momenteel bezig met ombouw van een Citroen jumper kort/hoog van bus naar camper.
Nu heb ik een vraag over de opgegeven (max)wanddikte voor s4 ramen van Seitz.
In documentatie van Seitz wordt aangegeven max 41 mm waarbij het binnenframe zou moeten worden aangepast.
Als ik een lat leg van spant tot spant aan de binnenzijde op de zijwand van onze bus (Jumper 2000) meet ik al bijna 60mm tot het plaatwerk, daar zou de dikte van de afwerkplaat multiplex 9 mm nog bijkomen.
Al met al zit je dan met een afstand van plusminus 73mm incl wandbekleding tussen het binnenframe van het raam en plaatwerk.
Hoe wordt dit normaal opgelost?
Dit zijn ramen in de meeste campers gebruikt worden en onze jumperbus is gelijk aan de Fiat Ducato en Peugeot boxer.
Nu heb ik een vraag over de opgegeven (max)wanddikte voor s4 ramen van Seitz.
In documentatie van Seitz wordt aangegeven max 41 mm waarbij het binnenframe zou moeten worden aangepast.
Als ik een lat leg van spant tot spant aan de binnenzijde op de zijwand van onze bus (Jumper 2000) meet ik al bijna 60mm tot het plaatwerk, daar zou de dikte van de afwerkplaat multiplex 9 mm nog bijkomen.
Al met al zit je dan met een afstand van plusminus 73mm incl wandbekleding tussen het binnenframe van het raam en plaatwerk.
Hoe wordt dit normaal opgelost?
Dit zijn ramen in de meeste campers gebruikt worden en onze jumperbus is gelijk aan de Fiat Ducato en Peugeot boxer.
Ik heb voor die S4 ramen het vlak voor het raam dieper gemaakt om tot de optimale wanddikte te komen. Als je dat niet doet dan moet je met een opvulprofiel tussen de binnen en buitenkader werken en dat is zelden mooi af te werken.
Klap of schuifraam? Ik heb nu klapramen in mijn Jumper maar met mijn nieuw project (Ducato XL) zal ik in de schuifdeur een schuifraam plaatsen want je zet dit raam zelden open en als het open staat loop je er vaak tegen.
BP 2
Klap of schuifraam? Ik heb nu klapramen in mijn Jumper maar met mijn nieuw project (Ducato XL) zal ik in de schuifdeur een schuifraam plaatsen want je zet dit raam zelden open en als het open staat loop je er vaak tegen.
BP 2
ramen s4
Alvast bedankt voor de tips.
Ook mbt het schuif of klapraam vraagstuk.
Ben inderdaad nog een beetje aan het twijfelen.
Klapramen zijn voordeliger dan de schuifversie,
dacht zelf ook als voordeel meer glasoppervlak dan een schuifraam, eventueel ook te gebruiken als vluchtluik, nadeel inbraakgevoeliger en je kan er inderdaad tegenaan lopen als ze geopend zijn
Meer tips zijn welkom
Ook mbt het schuif of klapraam vraagstuk.
Ben inderdaad nog een beetje aan het twijfelen.
Klapramen zijn voordeliger dan de schuifversie,
dacht zelf ook als voordeel meer glasoppervlak dan een schuifraam, eventueel ook te gebruiken als vluchtluik, nadeel inbraakgevoeliger en je kan er inderdaad tegenaan lopen als ze geopend zijn
Meer tips zijn welkom
roell schreef:Als ik een lat leg van spant tot spant aan de binnenzijde op de zijwand van onze bus (Jumper 2000) meet ik al bijna 60mm tot het plaatwerk, daar zou de dikte van de afwerkplaat multiplex 9 mm nog bijkomen.
Al met al zit je dan met een afstand van plusminus 73mm incl wandbekleding tussen het binnenframe van het raam en plaatwerk.
Hoe wordt dit normaal opgelost?
Zo wordt normaal het opgelost.
Raamwerk van max. 26 mm rondom de raamopening en daarop het raam gemonteerd. Daaromheen een groter raamwerk ter dikte van de spanten en dan afwerken met de wandafwerking. Waarom 9 mm plaat. 3-4 mm triplex is voldoende. Afwerken met behang? latex? skaileer zoals bij mij?
Groeten, Gerard
Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live
De Camper is weer een TRAVELBUG
Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live
De Camper is weer een TRAVELBUG
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Hallo Roell,
De optie met de mooie foto's van Gerhans is m.i. de meest mooie, ik heb de ramen bij onze LT exact zo geplaatst, het werkt ruimtelijk ook mooier, omdat de ramen anders meer naar binnen komen, scheelt weer ruimte en inderdaad de ruimte tussen binnen en buitenraam opvullen maakt 't geheel niet mooier.
Ik ben op dit moment bezig met de afwerking van de wanden van onze LT en daarvoor heb ik na het isoleren de wanden afgetimmerd (lees: geniet en gelijmd) met het dunste triplex uit de bouwmarkt; 3,6 mm dik (11 euro per plaat).
Op mijn site staat e.e.a. wat uitvoeriger weergegeven.
De wandafwerking doe ik met Vilon (even googelen), dat is echt prachtig spul wat zich ook mooi in alle rondingen laat plakken, het is zelfs iets elastisch.
Ik heb daardoor geen hoekprofielen hoeven gebruiken rondom de ramen, nadat ik de triplex hoeken iets heb afgerond kon ik de Vilon mooi de bocht om lijmen en daarna het binnenraam weer plaatsen.
Als ik vanavond nog in de gelegenheid ben dan zal ik proberen om nog snel even een detailfoto te plaatsen op de site of als het mij lukt met die kikker op het forum.
Toevallig heb ik gister avond via de mail een bestelling gedaan en morgen wordt het afgeleverd; 140 cm breed op de rol en 23 euro per strekkende meter, het geld meer dan waard.
Naast de schuifdeur zal ik zeker aanraden om een schuifraam te plaaten, één keer de deur openen met een geopend raam en je kunt weer een ritje naar De Wit maken!!
Ook in de schuifdeur zelf zou ik een schuifraam plaatsen, voor je het weet schuif je het open raam met het openen van de deur bij iemand in het gezicht.
Ben zelf trouwens ook gek van "Frans blik", dit is mijn eerste niet Citroën sinds 37 jaar!
Succes met de keuze en de bouw
Teake
De optie met de mooie foto's van Gerhans is m.i. de meest mooie, ik heb de ramen bij onze LT exact zo geplaatst, het werkt ruimtelijk ook mooier, omdat de ramen anders meer naar binnen komen, scheelt weer ruimte en inderdaad de ruimte tussen binnen en buitenraam opvullen maakt 't geheel niet mooier.
Ik ben op dit moment bezig met de afwerking van de wanden van onze LT en daarvoor heb ik na het isoleren de wanden afgetimmerd (lees: geniet en gelijmd) met het dunste triplex uit de bouwmarkt; 3,6 mm dik (11 euro per plaat).
Op mijn site staat e.e.a. wat uitvoeriger weergegeven.
De wandafwerking doe ik met Vilon (even googelen), dat is echt prachtig spul wat zich ook mooi in alle rondingen laat plakken, het is zelfs iets elastisch.
Ik heb daardoor geen hoekprofielen hoeven gebruiken rondom de ramen, nadat ik de triplex hoeken iets heb afgerond kon ik de Vilon mooi de bocht om lijmen en daarna het binnenraam weer plaatsen.
Als ik vanavond nog in de gelegenheid ben dan zal ik proberen om nog snel even een detailfoto te plaatsen op de site of als het mij lukt met die kikker op het forum.
Toevallig heb ik gister avond via de mail een bestelling gedaan en morgen wordt het afgeleverd; 140 cm breed op de rol en 23 euro per strekkende meter, het geld meer dan waard.
Naast de schuifdeur zal ik zeker aanraden om een schuifraam te plaaten, één keer de deur openen met een geopend raam en je kunt weer een ritje naar De Wit maken!!
Ook in de schuifdeur zelf zou ik een schuifraam plaatsen, voor je het weet schuif je het open raam met het openen van de deur bij iemand in het gezicht.
Ben zelf trouwens ook gek van "Frans blik", dit is mijn eerste niet Citroën sinds 37 jaar!
Succes met de keuze en de bouw
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Hallo roell, de reeds aangedragen oplossing van Gerhans, is een hele mooie oplossing, ik heb de camper van Gerhans mogen bewonderen op het ZCT, en geloof mij, het is een hele mooie buscamper, kom naar het ZCT weekend, en je kan deze camper,en nog veel meer andere zelfbouwcampers bewonderen. http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8415429
Met vriendelijke groet: Hans Heijmans
Met vriendelijke groet: Hans Heijmans
Ik mag geen reclame maken voor mijn zoon, ik laat het dus aan anderen over.
http://www.haservice.nl Nu ook Airco service
http://www.haservice.nl Nu ook Airco service
Re: ramen s4
IK heb de skai gekocht bij BKS Camperbouw hier in Nuenen, maar ik denk dat je het bij elke camperbouwer kunt bestellen. Je kunt ook het Vilon gebruiken zoals door 'VAN tastique' is beschreven. Het resultaat zal hetzelfde zijn.roell schreef:Hallo Gerhans,
bedankt voor de mooie foto's van de oplossing.
Is heel netjes gedaan.
Waar kan je skai bekleding kopen?
vr.gr R.Kok Hoorn
Groeten, Gerard
Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live
De Camper is weer een TRAVELBUG
Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live
De Camper is weer een TRAVELBUG
ramen s4
Bedankt voor alle tips.
en vantastik link, knap gedaan die LT.
Ons jumpertje is ook geel.
Wordt redelijk basic, budget wordt al aardig opgeslokt door de ramen en roestpreventie en onderhoud.
Eerdaags nog even ramen en indelingen spioneren op de caravan boulevard in Heerhugowaard.
(Ons dagelijks Franse blikje ami 8 break '78)
en vantastik link, knap gedaan die LT.
Ons jumpertje is ook geel.
Wordt redelijk basic, budget wordt al aardig opgeslokt door de ramen en roestpreventie en onderhoud.
Eerdaags nog even ramen en indelingen spioneren op de caravan boulevard in Heerhugowaard.
(Ons dagelijks Franse blikje ami 8 break '78)
Seitz S3 pf S4
Collegae,
Ik heb pas een camper gekocht en daar zit een vergelijkbaar binnenraam in als op de foto in dit topic. Omdat een aantal van de plastic elementen afgebroken zijn en een scheur in zowel de hor als de verduistering zit, lijkt het me handig om een nieuw binnenraam aan te schaffen. Het is in mijn geval cremekleurig.
Hoe kan ik achterhalen of het nu 3s of S4 moet zijn? Waar kan ik een dergelijk binnenraam het beste halen/bestellen?
B.v.d.
Han
Ik heb pas een camper gekocht en daar zit een vergelijkbaar binnenraam in als op de foto in dit topic. Omdat een aantal van de plastic elementen afgebroken zijn en een scheur in zowel de hor als de verduistering zit, lijkt het me handig om een nieuw binnenraam aan te schaffen. Het is in mijn geval cremekleurig.
Hoe kan ik achterhalen of het nu 3s of S4 moet zijn? Waar kan ik een dergelijk binnenraam het beste halen/bestellen?
B.v.d.
Han
Fiat Ducato 2.5 TDI / Eura Mobil 530
- Eigen Hymer
- Berichten: 405
- Lid geworden op: vr 09 apr 2010, 12:40
- Locatie: Noord Brabant
onze camperunit heeft een wanddikte van ongeveer 57 mm. twee lagen van ongeveer 3 mm polyester en daartussen 50 mm PIR hardschuim. wij hebben dit opgelost door eerst het gat uit te zagen en de ruimte die er in zit te betimmeren met beuken latten van 5 mm dik. dit zijn eigenlijk de afstand houders tussen het raam en de combi-rollers. als je nu tussen de tussenruimte ziet zie je beukenhout en daar is het hele interieur van.
persoonlijk vind ik klapramen meer voordelen hebben dan nadelen. als het regent kun je altijd luchten, en dat is bij schuiframen nogal eens een probleem.
persoonlijk vind ik klapramen meer voordelen hebben dan nadelen. als het regent kun je altijd luchten, en dat is bij schuiframen nogal eens een probleem.
GENIET VAN HET LEVEN, TENSLOTE WEET NIEMAND HOE LAAT HET IS....
ramen
Ramen zijn aangeschaft,
voor links 900/600 klapraam,de schuifdeur rechts idem.
achter links klapraam 700x550 ,rechts schuifraam 700x550 ivm er langs gaande schuifdeur.'
En een miniheki 40x40 dakluik.
Binnenkort gaat de zaag erin....
Bedankt voor de tips
voor links 900/600 klapraam,de schuifdeur rechts idem.
achter links klapraam 700x550 ,rechts schuifraam 700x550 ivm er langs gaande schuifdeur.'
En een miniheki 40x40 dakluik.
Binnenkort gaat de zaag erin....
Bedankt voor de tips
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Succes met het uitmeten voordat de zaag erin gaat!!
Het verkeerd uitmeten van de gaten is wekenlang mijn favoriete nachtmerrie geweest!!
Teake
Het verkeerd uitmeten van de gaten is wekenlang mijn favoriete nachtmerrie geweest!!
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!