Webasto zelf inbouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Vertrokken!

webasto



Bericht door Vertrokken! »

xxx
Laatst gewijzigd door Vertrokken! op wo 10 feb 2010, 20:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg



Bericht door MoParMart »

ja, in je boot...maar hoe groot is je boot nou dan eigenlijk :roll:
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Vertrokken!

afmeting



Bericht door Vertrokken! »

xxx
Laatst gewijzigd door Vertrokken! op wo 10 feb 2010, 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paulo
Berichten: 684
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 20:27
Locatie: Noord-Holland

Re: verwarming



Bericht door Paulo »

Hanno LT schreef:wel goed lezen a.u.b.

de zeilboot is 11m, ongeveer volume van grooooote camper

de topicstarter vraagt of dit een goed systeem is
m.a.w. is er een alternatief
dat heb ik omschreven

p.s de Webasto is beveiligd tegen oververhitting watertemperatuur
Hanno
Beste Hanno,
Je hebt blijkbaar het vraagje van Jan over de lengte van je boot niet begrepen, jammer :oops: :oops:


Paulo :lol: :lol: :lol:



PS, hoe lang is je zeilboot ook weer :wink: :wink:
Tob niet, 't komt toch anders.......
Vertrokken!

lollig



Bericht door Vertrokken! »

xxx
Laatst gewijzigd door Vertrokken! op wo 10 feb 2010, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaap
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 03 mei 2009, 21:38
Locatie: NH

Re: lollig



Bericht door Knaap »

Hanno LT schreef: zoek het zelf maar uit

Hanno
Dus de TS moet ook gestraft worden?
Alles voor het mooiste plekje!
Vertrokken!

helaas



Bericht door Vertrokken! »

xxx
Laatst gewijzigd door Vertrokken! op wo 10 feb 2010, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel

Re: webasto



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Hanno LT schreef: (in welke aannemers bus zit een standkachel ? voorgloeien starten en wegwezen)
Hanno
In veel TDI's zit deze er standaard als bij verwarming in.
Bij jou niet ?
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Swieber
Berichten: 422
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 11:04



Bericht door Swieber »

Hallo rs 66

Goede en vooral veilige keus een hetelucht standkachel van Webasto of Eberspacher.
Ook zijn ze makkelijk onder te bouwen.
Weet komplete nieuwe standkachels op diesel te koop voor 813,00 euro.
Moet er niet aan denken een gaskachel in een camper, en het scheelt je al gauw zo,n 50 kilo aan gewicht.
Altijd moet je zo,n 20 kilo gas meezeulen wat IN de camper staat.
Al die leidingen,slangen en koppelingen IN de camper
De gaskachel die meestal onder het bed gemonteerd ook warmte produceert en dus ook IN de camper staat.
En dan niet te vergeten de uitlaat die ook totdat hij door de wand of het dak naar buiten gaat OOK IN de camper zit.

Bij mij zit mijn Eberspacher D3L PME compact standkachel ONDER mijn camper.
Evenals dat ene brandstofleidinkje ONDER mijn camper
En mijn brandstoftank zit natuurlijk ook ONDER mijn camper.
En voor het geluid hoef je het ook niet te laten. Promobil heeft een vergelijkingstest gedaan en de standkachel produceert maar 2 decibel meer dan de truma gaskachels.
En dan het gebruiksgemak natuurlijk. Gewoon aanzetten, of via de timer aanzetten.
Of zoals mijn nieuwste aanwinst de afstandbediening de TP5, kan hem tot op een kilometer aan of uit of hoger of lager zetten, en kan dan ten alle tijden op het display zien of de binnentemperatuur in de camper naar wens is.
Deze afstandsbediening kun je zelfs op je telefoon instaleren,dat heet CALLTRONIC. maar dat vond ik gezien de prijs van ruim 600,00 euro iets te ver gaan.

En het slaapt lekker hoor kacheltje aan, en het verbruikt 0,11 liter per uur dus met 80 liter diesel in de tank kun je hem zo,n dikke maand lekker laten verwarmen.
Hoef je tenminste niet om de drie dagen (natuurlijk altijd s,nachts) uit je bed te komen om de gasfles te verwisselen.

Hoop dat ik je vraag voldoende hebt beantwoord. Als je meer wilt weten hoor ik het wel via pb,tje

Groetjes en veel sucses toegewenst van Swieber Rinus
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Sieber, ik ben het helemaal eens met je als het gaat om de keuze voor een webasto in een (bus)camper.

Voor de rest raad ik je aan de test nog maar eens goed te lezen.

ps de normale trumatickachels maken 1db geluid.

Voor diegene die het willen lezen
http://www.promobil.de/test/zubehoer/re ... htm?skip=0


Onderstaand een stukje vertaling (met google)

Onder de diesel-apparatuur is de nieuwe Truma Combi D op brandstof-efficiënt, omdat de Webasto DualTop vereist zowel de voorrondes en in zowel normale en meer elektrische energie. Zelfs wanneer de verlichting het vraagt van de accu meer dan de concurrenten.

Degenen die eerder kon verzamelen geen ervaring met diesel kachels, zal moeten wennen aan een aanvankelijk onbekende geluiden: het tikken van de brandstofpomp is duidelijk beide kandidaten aan te nemen. De overige bedrijfsopbrengsten lawaai, echter sterk afhankelijk zijn van de specifieke installatie situatie. Toch verraste de Truma Combi D. Zij was met de geluidsmetingen die direct boven het bed oppervlak op 38 decibel, maar iets harder dan de bekende gas rustig (35 decibel).

Op 40 decibel, waarbij de DualTop harder werken, deze verschillen met betrekking tot de respectievelijke installatie situatie niet moet worden overschat.

En hoe zit het buiten lawaai? Hier zijn de logs DualTop op 61 decibel op een meter afstand van de sterkste te spreken. De twee apparaten leveren Truma 54 decibel, en zo overtuigd buiten de wielen met een aangenaam ingetogen uitstralin
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)



Bericht door BP 2 »

Wim, Kirsten en Binck,
Een Thermotop C is toch een verwarming met water!! Als je last hebt van het geluid van de ventilator dan is dit zeker niet van een Webastotoestel want die hebben geen warmtesisselaars met ventilator.

BP 2
Swieber
Berichten: 422
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 11:04



Bericht door Swieber »

Hallo Wim

Je hebt helemaal gelijk Wim, mischien was ik wat te enthausiast maar dit heb ik gelezen in een al wat oudere test van promobil,
waarvan ik een notitie had gemaakt, en bewaard.

Bovendien wilde ik met mijn reactie eens af rekenen, met de bewering om altijd maar weer te moeten horen dat een dieselkachel stinkt,
en lawaai maakt. Wat dus beslist NIET het geval is.
En wat jij nu met jouw verwijzing naar die test hebt verduidelijkt.
Mijn dank is groot.

Groetjes van Swieber Rinus
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

BP 2 schreef:Wim, Kirsten en Binck,
Een Thermotop C is toch een verwarming met water!! Als je last hebt van het geluid van de ventilator dan is dit zeker niet van een Webastotoestel want die hebben geen warmtesisselaars met ventilator.

BP 2
In het toestel zit een hoog toerenventilator ( op mijn t4 zit hier zelf een speciale demper op het inlaatlucht kanaal) Het is de inlaat voor de verbrandingslucht na het verwarmen gaat deze zelfs de (verbrandingslucht) afblazen.

Het is de ventilator links boven op het plaatje.
Afbeelding
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Dennis en Nancy
Berichten: 1018
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 3:06



Bericht door Dennis en Nancy »

Swieber schreef:Hallo Wim

Je hebt helemaal gelijk Wim, mischien was ik wat te enthausiast maar dit heb ik gelezen in een al wat oudere test van promobil,
waarvan ik een notitie had gemaakt, en bewaard.

Bovendien wilde ik met mijn reactie eens af rekenen, met de bewering om altijd maar weer te moeten horen dat een dieselkachel stinkt,
en lawaai maakt. Wat dus beslist NIET het geval is.
En wat jij nu met jouw verwijzing naar die test hebt verduidelijkt.
Mijn dank is groot.

Groetjes van Swieber Rinus
Kom toch,...

Je ruikt de kachel ALTIJD bij ht aan- en uitgaan.
Als de kachel loopt hoor je hem altijd. Zowel het tikken van het pompje als het lopen van kachel en de ventilator.

Verbruik van 0,11liter per uur vind ik erg knap! Webasto heeft het over 0,1 liter per uur PER KW! dus 3,5ml per uurbij een 3,5k kachel!

TEVENS: Ik vind dat de kachels voor gebruik in een camper niet echt geschikt zijn ivm hoog electriciteitsverbruik. Maakt niets uit als je aan een paal staat maar bij vrij staan vind ik het echt een nadeel! !!

Webasto heeft het over 14W tot 29W. Dat is 25 to 58 ah per dag bij een airtop 2000. Dus die 3 tot 4Ah die ik meet op de 3,5kw kan wel kloppen

Ik heb een Eberspaecher luchtkachel in de UPS samen met een Truma gashaard op een 70liter LPG tank. Eigenljk om niet afhankelijk te zijn van een brandstof of een kachel.

Verder ben ik internationaal chauffeur dus vertel me niets over het geluid en de geur bij opstarten en uitgaan van de brander.

Ik wil niet negatief zijn maar we moeten hier niet doen alsof ze reuk en geruisloos zijn zonder dat ze stroom verbruiken. Als je dat wilt,... neem een truma met een fikse LPG dampas tank.


Groeten,

Dennis
If freedom is outlawed, only the outlaw will be free.
One Life,... Live it!
Plaats reactie