Webasto zelf inbouwen
Webasto zelf inbouwen
ik heb vorige zomer mijn fiat ducato L3H2 (2007) omgebouwd tot mobilhome, eerst waren we van plan om alleen op campings te gaan staan waar we verwarming op 220v kunnen aftappen. We zouden nu evenwel graag ook eens op plaatsen willen gaan staan waar er geen 220V is. Ik heb gehoord dat er een webasto op diesel bestaat die warme lucht blaast ? Bestaat dit en is dit de goede oplossing ? Is de plaatsing te doen als handige dhz ?
standkachel
bedankt voor de tip
die heb ik al gekocht 12V op diesel
(in de boot zit er ook een PRIMA resultaat)
het was nog te koud om onder de bus te gaan liggen
er komen 2 plaatradiatoren en 2 convectoren in
met stralings-convectie kombinatie een konstantere temperatuur
tevens een 20L boiler
en een expansie vaatje
en "kamer"thermostaat
de boiler heeft een extra spiraal voor motorkoelwater (via kachelretour aansluiten)
tijdens rijden ook warmwater
dus 2 aparte cirquits
Hanno
die heb ik al gekocht 12V op diesel
(in de boot zit er ook een PRIMA resultaat)
het was nog te koud om onder de bus te gaan liggen
er komen 2 plaatradiatoren en 2 convectoren in
met stralings-convectie kombinatie een konstantere temperatuur
tevens een 20L boiler
en een expansie vaatje
en "kamer"thermostaat
de boiler heeft een extra spiraal voor motorkoelwater (via kachelretour aansluiten)
tijdens rijden ook warmwater
dus 2 aparte cirquits
Hanno
Re: standkachel
Die link is ook bedoeld voor de topicstarter.Hanno LT schreef:bedankt voor de tip
die heb ik al gekocht 12V op diesel
rs66,
Webasto heeft twee systemen: een met water en een met lucht.
De Thermotop is het systeem dat water opwarmt en meestal gecombineerd is met motorverwarming dwz dat deze Thermotop het koelwater van de motor opwarmt zodat je vetrekt met een warme motor. Dit systeem is uitbreidbaar met warmtewisselaars (soort convectoren) die eigenlijk een verwarming vormen zoals de huisverwarming.
De Airtop is een luchtverwarmer die niets met de motor te maken heeft maar die lucht verwarmt en in de te verwarmen ruimte blaast. Dit systeem is, denk ik, het eenvoudigste.
Wil je meer weten ga dan eens op de site van Webasto.
Heb je tijd tot einde april kom dan naar het zelfbouwweekend in Brasschaat. Je kan hierover info vinden op campersite.be
BP 2
Webasto heeft twee systemen: een met water en een met lucht.
De Thermotop is het systeem dat water opwarmt en meestal gecombineerd is met motorverwarming dwz dat deze Thermotop het koelwater van de motor opwarmt zodat je vetrekt met een warme motor. Dit systeem is uitbreidbaar met warmtewisselaars (soort convectoren) die eigenlijk een verwarming vormen zoals de huisverwarming.
De Airtop is een luchtverwarmer die niets met de motor te maken heeft maar die lucht verwarmt en in de te verwarmen ruimte blaast. Dit systeem is, denk ik, het eenvoudigste.
Wil je meer weten ga dan eens op de site van Webasto.
Heb je tijd tot einde april kom dan naar het zelfbouwweekend in Brasschaat. Je kan hierover info vinden op campersite.be
BP 2
- Marcel1962
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
- Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
- Contacteer:
Hallo, deze kachels bestaan al vele jaren. Echter voor een camper acht ik deze kachel ongeschikt. Wij hebben in onze 609 ex-ambulance ook een Eberspächer dieselkachel zitten, vergelijkbaar met de Webasto.
Deze kachel is in staat om de hele auto binnen de 5 min warm te stoken. Ik kan hem dan op halve kracht laten draaien maar dan word het nog gewoon te heet. Buiten dat het te warm word maakt de aanjager best wel veel geluid.
Nu zijn er van Eberspächer ook hele mooie moderne kacheltjes te koop die kleiner zijn dan een schoenendoos en die je zeer goed kunt regelen. Als zo'n kachel de ruimte op temperatuur heeft gebracht gaat het toerental omlaag naar een aanvaarbaar geluidsniveau.
Natuurlijk is het makkelijk om een dieselkachel te gebruiken, dit heb je immers toch al bij je. Ik zou als ik jou was toch voor een gasverwarming kiezen, goed te regelen en vergt minder onderhoud!
Gr. Marcel.
Deze kachel is in staat om de hele auto binnen de 5 min warm te stoken. Ik kan hem dan op halve kracht laten draaien maar dan word het nog gewoon te heet. Buiten dat het te warm word maakt de aanjager best wel veel geluid.
Nu zijn er van Eberspächer ook hele mooie moderne kacheltjes te koop die kleiner zijn dan een schoenendoos en die je zeer goed kunt regelen. Als zo'n kachel de ruimte op temperatuur heeft gebracht gaat het toerental omlaag naar een aanvaarbaar geluidsniveau.
Natuurlijk is het makkelijk om een dieselkachel te gebruiken, dit heb je immers toch al bij je. Ik zou als ik jou was toch voor een gasverwarming kiezen, goed te regelen en vergt minder onderhoud!
Gr. Marcel.
Waarom uberhaupt stoken op diesel?
Ik kan begrijpen dat gas misschien moeilijker te krijgen is. Maar met een mooie onderbouwtank van pak em beet 60 liter heb je nooit meer tekort (LPG)
Of is het stoken op diesel goedkoper? Verdien je dan wel je duurdere installatie terug tov gas?
Ik kan begrijpen dat gas misschien moeilijker te krijgen is. Maar met een mooie onderbouwtank van pak em beet 60 liter heb je nooit meer tekort (LPG)
Of is het stoken op diesel goedkoper? Verdien je dan wel je duurdere installatie terug tov gas?
Alles voor het mooiste plekje!
-
- Berichten: 18588
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
- Marcel1962
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
- Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
- Contacteer:
Hallo Hanno, de topicstarter had een vraag over luchtverwarming en niet over water. In mijn reactie heb ik ook geschreven dat de moderne types beter te regelen zijn. Ik werk nu 27 jaar met grote machines waar deze kachels inzitten. Mijn ervaring hiermee is dat al onderhoud je deze kachels nog zo goed je komt toch wel eens in de kou te zitten. Veel gebruikte kachels bij ons zijn de Airtop 32 van Webasto, van deze kachels heb ik altijd reserve onderdelen bij me voor het geval dat...! Ik zou in ieder geval voor gas gaan.
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
- Locatie: Bavel
De webasto Thermotop C is niet geschikt voor continue verwarming.
Ik heb deze ook in mijn t4 en dacht in eerste instantie dat dit de oplossing is echter na een hoge reparatie rekening en uitleg van de reparateur ( de brander gaat maar een bepaalde tijd mee) is mijn gedachte hierover veranderd. Daarnaast vind ik de hoge toerental ventilator in de kachel een fluitend en irritant geluid maken.
Ik heb deze ook in mijn t4 en dacht in eerste instantie dat dit de oplossing is echter na een hoge reparatie rekening en uitleg van de reparateur ( de brander gaat maar een bepaalde tijd mee) is mijn gedachte hierover veranderd. Daarnaast vind ik de hoge toerental ventilator in de kachel een fluitend en irritant geluid maken.
Met vriendelijke campergroet, Wim
Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19104
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Wij hebben een Webasto Airtop heteluchtverwarming op diesel, de 3,5 KW versie.
Ik vond dit net na even Googelen:
gebruik zonder problemen. We hebben 'm ingebouwd in de console van de rechter
voorstoel, hij blaast schuin naar achteren. Bij -20 in Winterberg hield ie het met
gemak op +20 of meer.
Eenmaal op temperatuur gaat de ventilator steeds langzamer draaien, wij vinden
het geluid niet storend. En we gebruiken 'm ook wel onder het rijden. En heel
soms ga ik in de winter met de camper naar het werk. Dan programmeer ik 'm
zó dat het om 16.30 uur warm is in de auto, als ik naar huis ga!
We zijn er erg content mee, onze volgende kachel wordt weer een Webasto!
Op de foto zijn we 'm nog aan het inbouwen, hij staat hier rechtop in de console.
Hij ligt er nu plat in, met de uitstroomopening in dat vierkante gat: daar hebben
we een stukje uitgeflext...
Ik vond dit net na even Googelen:
De camper is een Fiat Ducato-bus, verlengd verhoogd. De kachel is nu 7 jaar inWebasto Air Top 3500
Compact en zeer krachtig en bovendien bijzonder stil. Vermogen traploos
regelbaar tussen 1,5 en 3,5 kW. Slangaansluiting Ø 90 mm, minimaal
2 uitblaasmonden en maximaal 5.
Afmetingen: 440x150x160 mm (lxhxb). Voor schepen tot 12 meter.
gebruik zonder problemen. We hebben 'm ingebouwd in de console van de rechter
voorstoel, hij blaast schuin naar achteren. Bij -20 in Winterberg hield ie het met
gemak op +20 of meer.
Eenmaal op temperatuur gaat de ventilator steeds langzamer draaien, wij vinden
het geluid niet storend. En we gebruiken 'm ook wel onder het rijden. En heel
soms ga ik in de winter met de camper naar het werk. Dan programmeer ik 'm
zó dat het om 16.30 uur warm is in de auto, als ik naar huis ga!
We zijn er erg content mee, onze volgende kachel wordt weer een Webasto!
Op de foto zijn we 'm nog aan het inbouwen, hij staat hier rechtop in de console.
Hij ligt er nu plat in, met de uitstroomopening in dat vierkante gat: daar hebben
we een stukje uitgeflext...