Zelf een busje ombouwen tot camper: zitplaatsen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
marcus65
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 16:21
Locatie: haps



Bericht door marcus65 »

Marius HRL schreef:In eerdere draden heb ik links geplaatst naar leveranciers van complete banken en gordelbokken, die die dingen leveren compleet met certificaten (of universeel of merkgebonden montageinstructie)

Eerder in deze draad wordt gemeld dat de RDW een voertuig, voorzien van extra zitplaatsen, herkeurt aan de hand van de specificaties uit dat certificaat.
Zo moet het kunnen!

De tweede route zijn die uitneembare zitplaatsen, gemonteerd op rails. Ook dat meldde ik eerder. De RDW vertelde mij dat men dergelijke constructies (mits goed gemonteerd) ook goedkeurt (al dan niet van harte).
Benut de zoekfunctie en gij zult......

Groeten, Marius HRL
klopt,maar tegen mij zeiden ze dat je dan toch nog een certificaat moet overleggen(het is maar net wie aan de lijn krijgt denk ik)
verkloot je banden niet je rug
RoeFF
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 01 nov 2009, 10:38



Bericht door RoeFF »

Excuses maar,
Blijft lastig, ben nog steeds niet overtuigd dat dit voor alle ombouwers met een VW DC T4 [laadruimte] goed komt.

Wat doet verzekering en controlerende instanties in het buitenland bij een ongeval ?

Uit onderstaande regel blijkt dat er dus bij een transporter[DC] T4 VW gewoon de welbekende - [PERS.= ---] komt te staan.
Wij hebben zelf een 9 pers. combi, dus aanpassing mogelijk in kenteken, maar voor de DC uitvoeringen dus geen vermelding en deze zin:
RDW:

Van fabriekswege is de laadruimte van een personenauto bedoeld als kreukelzone. Hier zijn de balken in de carrosserie bewust verzwakt om laadruimte in elkaar te laten kreukelen en de personenruimte te sparen. Als u zitplaatsen in de laadruimte plaatst, kan dit dus een minder veilige plaats zijn voor de passagiers.

Hoeveel personen zou ik dan verzekerd mogen vervoeren in mijn camper als de RDW alle zittingen goedkeurd ?

Geloof niet dat dit goedkomt bij de verzekering..zonder de vermelding aantal personen. Geen goed gevoel met de kids op bank , zelfs niet met een duits TUV gekeurde zitbank...

Het verhaal berust volgens mijn meer op NL gedoogbeleid dan goed omschreven .....

Verzekerings experts aanwezig op dit forum ?
==============================================

Volgens RDW:

Geen RDW-keuring als de personenauto voor 1 juni 2004 in gebruik is genomen.
Als de personenauto in gebruik is genomen voor 1 juni 2004 en er zijn één of meerdere extra zitplaatsen aangebracht, hoeft er geen keuring bij één van de keuringsstations van de RDW plaats te vinden. Het aanbrengen van een extra zitplaatsen is dan uw eigen verantwoording.

Als het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs staat vermeld kan dit administratief worden aangepast. Als er geen zitplaatsen op het kentekenbewijs staan, is een aanpassing niet mogelijk. Om het aan te laten passen kunt u het originele Voertuigbewijs (deel 1A) van het kentekenbewijs sturen naar RDW afdeling VRD, Postbus 30000, 9640 RA Veendam. In een begeleidende brief moet u aangeven hoeveel zitplaatsen er zijn bijgeplaatst.

===============================================
tot 06-04-2009 was het duidelijk..

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/g ... Hoofdstuk6

Artikel 6.3

1.Indien het voertuig gaat behoren tot een andere voertuigcategorie dan die waarvoor het bij toelating tot het verkeer op de weg is goedgekeurd, wordt het voertuig aangemerkt als reeds tot die nieuwe categorie behorend en moet het voldoen aan de voor die categorie geldende eisen.

2.In geval van wijziging van de constructie van een personenauto of bedrijfsauto naar kampeerauto blijft het voertuig behoren tot de OORSPRONKELIJKE categorie.

3.Het voertuig moet, onverminderd het bepaalde in artikel 6.2, tweede lid, voldoen aan de in de Regeling eisen individuele goedkeuring voor de nieuwe categorie opgenomen eisen zoals die golden ten tijde van de ingebruikname van het voertuig in de OORSPRONKELIJKE categorie.

Per 01-05-2009:
#
Hoofdstuk 6 [Vervallen per 01-05-2009]
#
§ 1 [Vervallen per 01-05-2009]
#
Artikel 6.1 [Vervallen per 01-05-2009]
#
Artikel 6.2 [Vervallen per 01-05-2009]
#
Artikel 6.3 [Vervallen per 01-05-2009]


marcus65
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 16:21
Locatie: haps



Bericht door marcus65 »

daar heb je gelijk in,zonder certificaat en vermelding op het kenteken van het aantal zitplaatsen blijft het tricky,zeker als je bus jonger is dan juni 2004
verkloot je banden niet je rug
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

RoeFF schreef:Excuses maar,
Blijft lastig, ben nog steeds niet overtuigd dat dit voor alle ombouwers met een VW DC T4 [laadruimte] goed komt.
Heb je ondertussen geïnformeerd bij de deskundige die ik je door heb gegeven?
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Beste Marcus (en anderen).

Bij een goedgekeurde bank of gordelbok hoort een certificaat geleverd te worden, waarop de EU-typegoedkeuring en goedgekeurde montage vermeld is! Dat meldde ik meerdere malen.
Diverse leveranciers hebben die montageinstructies per merk en type uitgesplitst.
Zie ook: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291
De RDW dient te controleren of het certificaat bij de bank/bok hoort en of de montage conform de specificaties is uitgevoerd. Vervolgens zou het aantal toegestane zitplaatsen moeten worden aangepast.
Daarbij is nog wel een complicatie mogelijk: de Massa van de Forfaitaire Belasting (MFB). Voor elke goedgekeurde zitplaats dient er een bepaald aantal kilogrammen 'vrij laadvermogen' te zijn waarbij de Massa Bedrijfsklaar plus de MFB niet hoger mag zijn dan de TMM. Lees de tekst in de Kennisbank hierover! http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8410165

Succes! Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

In ProMobil 2010-2 staat uitgebreid artikel over inbouw en geodkeuring van gordelbokken.

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

RoeFF schreef: Van fabriekswege is de laadruimte van een personenauto bedoeld als kreukelzone. Hier zijn de balken in de carrosserie bewust verzwakt om laadruimte in elkaar te laten kreukelen en de personenruimte te sparen. Als u zitplaatsen in de laadruimte plaatst, kan dit dus een minder veilige plaats zijn voor de passagiers.
Volgens mij zit er geen verschil in kreukelzone van een T4 personenwagen tov een T4 bedrijfswagen

Graag zou ik mijn T4 DC cabine uit 1996 ombouwen naar camper.
dus ik volg dit topic met belangstelling.
Ik ben wel even de weg kwijt, is het nu wel of niet mogelijk met een niet gecertificeerde bank(gordels).

Onze Flair is vorige week omgezet van bedrijfswagen kenteken naar personenwagenkenteken. Het RDW heeft niet gekeken of er een gecertificeerde bank(gordels) aanwezig is.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

wat betreft het bouwjaar hoef jij niet te veel problemen te verwachten. :wink:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291
Gebruikersavatar
h.a.molenaar
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 23:09
Locatie: oudkarspel
Contacteer:



Bericht door h.a.molenaar »

Het is gelukt, na alle verhalen in deze topic over het aantal zitplaatsen op je kentekenbewijs verandert te krijgen is het mij gelukt.

Gewoon mijn kentekenbewijs 1a opgestuurt naar de rdw met het verzoek van de aantekening bij s.1.zitplaatsen van 2 naar 4 te veranderen.
Kreeg vandaag de nieuwe kentekenbewijs 1a en bij de zitplaatsen staat nu alleen maar een streepje.
en bij j.voertuigcategorie; M1 sa/personenauto.

scheelt toch weer een extra gang naar het rdw keuringsstation om mijn
zitbank achterin gekeurt te krijgen.
deden vorig jaar erg moeilijk daar over met de camper keuring en vandaar dat ze hem toen niet goedkeurde.
Laatst gewijzigd door h.a.molenaar op wo 03 feb 2010, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
honda' s uit de tijd van dreams of power inplaats van power of dreams
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper

zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Ik heb vorige week mijn nieuwe kenteken ontvangen.
De camper, van boven de 3500kg, is omgekeurd van bedrijfswagen naar personenwagen. Wat schets mijn verbazing, op het bedrijfswagen kenteken stond 5 zitplaatsen, op het personenwagenkenteken is het aantal zitplaatsen niet ingevuld.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
JeeK
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 22:26
Locatie: houten



Bericht door JeeK »

ben nieuw hier op dit interessante (!) forum maar ben benieuwd naar jullie reacties op het omkeuren van de volgende situatie:

VW T5 bus uit 2006
oorspronkelijk met bedrijfsauto kenteken voor dubbele cabine
inmiddels is de dubbele cabine bank vervangen door een orginele vw multivan slaapbank incl bijbehorende vloerrails en bodemplaat
en zit er een reimo hefdak (netjes gedaan door atrion) en een reimo keukenblokje
ben de laatste hand aan het leggen aan de interieur afwerking ook omdat ie er wel netjes uit moet zien bij omkeuring

wat denken jullie;
kansloos voor camper keuring gezien de regelgeving?
Gebruikersavatar
surfsmurf
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:35
Locatie: Midden Nederland



Bericht door surfsmurf »

Heel leerzaam topic, dank voor de info allemaal. Ik ga het ook proberen. Mijn bus, VW LT Maxi, is op 03-04-1998 voor het eerst toegelaten. De bus staat als bedrijfauto, met inrichtingkenmerk kampeerauto op kenteken. Op dit moment heb ik als vermelding onder zitplaatsen 3 (maximum). Ook raar eigenlijk want ik heb twee zitplaatsen naast elkaar met de rug in de rijrichting waar helemaal geen gordelplicht voor is in dit geval, maar ja. Zal morgen de brief op de bus doen met het verzoek het aantal zitplaatsen aan te passen van 3 naar 6. Ben zeer benieuwd of ik een streepje krijg een 6 of.....?

Grt Martin

ps. ik verstuur wel aangetekend en ik niet het kenteken vast aan de brief, men is eens het kenteken van mijn kever kwijtgeraakt, dat leverde veel gedoe op.
Na; Eigen bouw VW LT28D 1992, Eigen bouw VW LT35 maxi 1996, FiDu Laika Kreos 2002, Eigen bouw VW Crafter50 2008, FiDu Knaus Sun 700 LEG 2013, nu een FiDu Malibu 640LE 2017.
---------------------------------------------------
iTsMe(jan)



Bericht door iTsMe(jan) »

JeeK schreef:ben nieuw hier
Welkom op dit leuke en leerzame forum.
Leverd Atrium ook een multivan zit/slaap bank??

Heb u een PB gestuurd.

Groet
Jan
JeeK
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 22:26
Locatie: houten



Bericht door JeeK »

Multivan zit/slaap banken zijn en redelijk ruime mate te koop op ebay.de en ook wel eens op marktplaats. Prijzen voor een T5 model varieren van 5/600 euro tot ruim 1000 euro...
Bedenk wel dat je ook multivan rails moet hebben om het te plaatsen!
En deze zijn iig voor een T5 niet echt goedkoop (500 euro).
Om het bed helemaal af te maken heb je dan ook nog een multiflexboard nodig maar daar kun je zelf natuurlijk ook eea voor knutselen.

Voordelen van het multivan systeem is wel dat je de bank makkelijk schuift en plat kunt leggen, zitcomfort is prima, en ingebouwde gordels.

Nadelen zijn oa gewicht (je tilt je bank er zeker niet snel uit...)
en slaapcomfort (extra matras nodig om vlak te maken).
Plaats reactie