Zelf een busje ombouwen tot camper: zitplaatsen?
Hoe zit het met een voertuig > 3500 kg?
Wordt dat ook een personenauto of blijft dat een bedrijfsauto?
Ik loop al een tijdje te denken aan het verbouwen van zo'n UPS busje maar die zijn vaak zwaarder dan 3500 kg (ik heb rijbewijs C).
Vaak is dat een aangepaste opbouw dus geen certificaat van voertuig te krijgen voor een zitbank in rijrichting. Ik heb 5 zitplaatsen nodig.
Ook heb je daar nog het probleem van de pagagierstoel. Dat is vaak een opklapbaar noodstoeltje. Wat voor een problemen krijg ik daar bij de montage van een betere stoel? Zie ook onderstaande afbeeldingen van een voorbeeld uit Duitsland.
Wordt dat ook een personenauto of blijft dat een bedrijfsauto?
Ik loop al een tijdje te denken aan het verbouwen van zo'n UPS busje maar die zijn vaak zwaarder dan 3500 kg (ik heb rijbewijs C).
Vaak is dat een aangepaste opbouw dus geen certificaat van voertuig te krijgen voor een zitbank in rijrichting. Ik heb 5 zitplaatsen nodig.
Ook heb je daar nog het probleem van de pagagierstoel. Dat is vaak een opklapbaar noodstoeltje. Wat voor een problemen krijg ik daar bij de montage van een betere stoel? Zie ook onderstaande afbeeldingen van een voorbeeld uit Duitsland.
Het blijft voor mij de vraag of uit wordt gegaan van de keuringsdatum tot camper of de datum van eerste toelating op de weg. Met andere woorden: wordt een omgebouwde auto als nieuw beschouwd of niet.
Deze vraag heb ik als camperbouwer met een voorbeeld bij de RDW voorgelegd. Als ik het definitieve antwoord heb zal ik deze publiceren. Voor mij als bouwer van belang en voor onze mede forumbezoekers zeker ook.
Mocht je niet willen/kunnen wachten en je hebt een Fiat Ducato, Peugeot Boxer of Citoën Jumper dan kan Reimo voor bijna 700 euro een oplossing hebben.
Zie: http://www.reimo.com/de/59560-3_punkt_g ... _x_t56_cm/
Deze vraag heb ik als camperbouwer met een voorbeeld bij de RDW voorgelegd. Als ik het definitieve antwoord heb zal ik deze publiceren. Voor mij als bouwer van belang en voor onze mede forumbezoekers zeker ook.
Mocht je niet willen/kunnen wachten en je hebt een Fiat Ducato, Peugeot Boxer of Citoën Jumper dan kan Reimo voor bijna 700 euro een oplossing hebben.
Zie: http://www.reimo.com/de/59560-3_punkt_g ... _x_t56_cm/
Laatst gewijzigd door Blauwkous op za 09 jan 2010, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Ha kerel.Dafluc. schreef:Keuringsdatum.
Ik weet het zo net nog niet. Op mijn kentekenbewijs staat nog steeds de datum van eerste toelating ondanks het feit dat hij in 2009 een personenauto met 4 zitplaatsen is geworden.
Maar waar het nu vooral om gaat is een officiële interpretatie van de wet. Zwart op wit dus en aan een bedrijf moeten ze dat geven.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Ik heb het antwoord van de RDW betreffende het aantal zitplaatsen binnen.
U dient echter wel rekening te houden met de wettelijke gordelplicht!
Dit van de juridische site van de ANWB:
Dat je daarnaast wel moet kijken naar wat de wet eist, al zijn het geen goedgekeurde zitplaatsen. Met andere woorden: hoe de gordel is vastgezet is ineens niet van belang, als deze maar aanwezig is en bij vervoer gebruikt wordt. Toch adviseer ik wel reeel te blijven en te beseffen dat een gordel vastgezet aan bijvoorbeeld een houten treinzit geen echte bijdrage aan de veiligheid levert. Een (zelf) op verantwoorde wijze in elkaar gezette stalen constructie die deugelijk aan de bodemplaat met liefst een 3 tot 5 mm dikke contraplaat aan de onderzijde van het chasis is vastgezet is dus in deze gevallen het overwegen waard.
Dit houdt in dat de eerste datum van toelating op de weg bepalend is. Ook al wordt de inrichting veranderd en krijg je daardoor een personenautokenteken.Geachte heer Hermans,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt informatie over het zitplaatsen gerelateerd aan het bouwjaar. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Een bedrijfsauto met datum van eerste toelating van 01 mei 1998 als krijgt geen vermelding zitplaatsen op het kenteken bij een RDW-keuring.
Als een personenauto met datum van eerste toelating na 31 mei 2004 en er worden extra zitplaatsen aangebracht, dan moet u deze inderdaad laten keuren bij één van de keuringsstations van de RDW.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
U dient echter wel rekening te houden met de wettelijke gordelplicht!
Dit van de juridische site van de ANWB:
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat je bij auto's met een datum van eerste toelating van voor 01 juni 2004 voor de RDW geen keuring betreffende gordels noodzakelijk, cq mogelijk is.De hoofdregel
In het kort houdt de nieuwe regeling in dat op zitplaatsen waar geen autogordels zitten, mag niemand vervoerd worden. Dit kan problemen opleveren als u bijvoorbeeld meer dan drie kinderen op de achterbank moet vervoeren. Dit is door deze wet nu verleden tijd. Enkele belangrijke punten op een rij:
•Iedereen moet een eigen autogordel gebruiken, twee kinderen/personen in één autogordel mag niet.
•Iedereen moet over een eigen zitplaats beschikken.
•Er mogen niet meer personen worden vervoerd, dan er autogordels aanwezig zijn.
.Voor uitzonderingen op de draagplicht wegens een lichamelijke klacht kunt u voor informatie terecht bij het CBR
.De uitzondering
Maar hoe werkt het als er geen autogordels in het voertuig aanwezig zijn? Het bouwjaar van het voertuig is belangrijk in deze autogordelkwestie. Oudere auto’s hebben doorgaans geen of te weinig autogordels. De wet maakt in deze gevallen dan ook een uitzondering. Hieronder een overzicht met de verplichting voor autogordels naar bouwjaar.
•Bouwjaar voor 1-1-1971 : geen verplichting voor autogordels
•Bouwjaar na 1-1-1971 : verplicht autogordels op de plaats van bestuurder en alle zitplaatsen naast de bestuurder als die aan een portier grenzen.
•Bouwjaar na 31-12-1989 : op alle naar voren gerichte zitplaatsen moet een autogordel aanwezig zijn, dus ook op de achterbank (heeft een plaats geen autogordel, dan is dit geen zitplaats)
•Bouwjaar na 1-1-1995 : op zowel naar voren als naar achteren gerichte zitplaatsen moeten autogordels aanwezig zijn
.Hoeft uw voertuig op grond van zijn bouwjaar geen autogordels te hebben, dan mag u toch personen vervoeren. Let wel; kinderen van drie jaar en jonger mag u dan nog steeds niet los vervoeren. U moet dan een kinderbeveiligingsmiddel gebruiken. Maar ook hier geldt niet meer dan één persoon per zitplaats. Kinderen onder de 12 jaar mogen zonder gordel (kinderbeveiligingsmiddel) niet op de voorbank zitten.
Dat je daarnaast wel moet kijken naar wat de wet eist, al zijn het geen goedgekeurde zitplaatsen. Met andere woorden: hoe de gordel is vastgezet is ineens niet van belang, als deze maar aanwezig is en bij vervoer gebruikt wordt. Toch adviseer ik wel reeel te blijven en te beseffen dat een gordel vastgezet aan bijvoorbeeld een houten treinzit geen echte bijdrage aan de veiligheid levert. Een (zelf) op verantwoorde wijze in elkaar gezette stalen constructie die deugelijk aan de bodemplaat met liefst een 3 tot 5 mm dikke contraplaat aan de onderzijde van het chasis is vastgezet is dus in deze gevallen het overwegen waard.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
zelfbouw
Hallo,
Er is nog een firma in Duitsland die TÜV goedgekeurde systemen verkoopt.
Zo te zien zijn ze degelijk gemaakt en worden ze goed vastgezet, op de site staat een montage demo-film.
Zie: http://www.vsr-systeme.de/produkte.html
Het zou mij niet verbazen als Reimo ze van deze firma betrekt.
Succes, Henk
Er is nog een firma in Duitsland die TÜV goedgekeurde systemen verkoopt.
Zo te zien zijn ze degelijk gemaakt en worden ze goed vastgezet, op de site staat een montage demo-film.
Zie: http://www.vsr-systeme.de/produkte.html
Het zou mij niet verbazen als Reimo ze van deze firma betrekt.
Succes, Henk
Dat antwoordt van de rdw hierboven maakt het voor mij niet echt duidelijker
Wat te denken van de volgende zin in krom nederlands :
Een bedrijfsauto met datum van eerste toelating van 01 mei 1998 als krijgt geen vermelding zitplaatsen op het kenteken bij een RDW-keuring.
-----------------------------------------------
Wat is het nu ? , voor of na 1-5-1998
En wat bedoel je met het volgende blauwkous? :
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat je bij auto's met een datum van eerste toelating van voor 01 juni 2004 voor de RDW geen keuring betreffende gordels noodzakelijk, cq mogelijk is.
Dat je daarnaast wel moet kijken naar wat de wet eist, al zijn het geen goedgekeurde zitplaatsen
--------------------------------------------------------------
Zou ik nu iemand mogen vervoeren op een niet goedgekeurde plaats als ik er een gordel opzet??
Sorry als ik enigzins cynisch overkom maar begrijp er niks van.
Wat te denken van de volgende zin in krom nederlands :
Een bedrijfsauto met datum van eerste toelating van 01 mei 1998 als krijgt geen vermelding zitplaatsen op het kenteken bij een RDW-keuring.
-----------------------------------------------
Wat is het nu ? , voor of na 1-5-1998
En wat bedoel je met het volgende blauwkous? :
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat je bij auto's met een datum van eerste toelating van voor 01 juni 2004 voor de RDW geen keuring betreffende gordels noodzakelijk, cq mogelijk is.
Dat je daarnaast wel moet kijken naar wat de wet eist, al zijn het geen goedgekeurde zitplaatsen
--------------------------------------------------------------
Zou ik nu iemand mogen vervoeren op een niet goedgekeurde plaats als ik er een gordel opzet??
Sorry als ik enigzins cynisch overkom maar begrijp er niks van.
Je komt niet cynisch over hoor. Ik had in de vraag aan de RDW het voorbeeld genomen van een bedrijfsauto met datum van eerste toelating 01 mei 1998 om een concrete voorbeeld te krijgen. Het had net zo goed een andere datum van voor 01 juni 2004 kunnen zijn.iTsMe(jan) schreef:Dat antwoordt van de rdw hierboven maakt het voor mij niet echt duidelijker
Wat te denken van de volgende zin in krom nederlands :
Een bedrijfsauto met datum van eerste toelating van 01 mei 1998 als krijgt geen vermelding zitplaatsen op het kenteken bij een RDW-keuring.
-----------------------------------------------
Wat is het nu ? , voor of na 1-5-1998
En wat bedoel je met het volgende blauwkous? :
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat je bij auto's met een datum van eerste toelating van voor 01 juni 2004 voor de RDW geen keuring betreffende gordels noodzakelijk, cq mogelijk is.
Dat je daarnaast wel moet kijken naar wat de wet eist, al zijn het geen goedgekeurde zitplaatsen
--------------------------------------------------------------
Zou ik nu iemand mogen vervoeren op een niet goedgekeurde plaats als ik er een gordel opzet??
Sorry als ik enigzins cynisch overkom maar begrijp er niks van.
En ja, je mag dus inderdaad iemand vervoeren op een niet door de RDW gekeurde zitplaats in een voertuig dat voor 01 juni 2004 in gebruik is genomen mits er een gordel inzit en gedragen wordt. Dat schrijft de wegenverkeerswet voor.
Een voorbeeld: als je frame hebt die aan de bodem is vastgezet met bijvoorbeeld lange zelftappers en aan het frame de gordels hebt bevestigd is dat voldoende. Over de veiligheid volgens de Europese normen zegt het dus niets.
Ook bij de APK keuring zal worden gekeken naar het functioneren van de gordels (de sluiting dus) en geïnspecteerd worden op beschadigingen van de gordelband (ook rafels dus).
Trekproeven behoren daar niet bij. Wellicht dat onze zeer vakkundige APK keurmeester Kees2 dit nog toe kan lichten.
Bij twijfel, voor de keuring de gordels er even uit halen en er is niets aan de hand.
MAAR NOGMAALS: het is natuurlijk wel schijnveiligheid. Het is beter te kiezen voor de eerder door mij aangedragen oplossing. En als je een echt goede lasser in de familie of bekendenkring hebt kan deze zelfs een gordelbok voor je maken. Een imitatie van de door Reimo te koop aangeboden gordelbok.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.