zelfbouw minicampertje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Mini-Campertje »

hoi Marchugo het paneel is gewoon een echt daglicht paneel, welke je op elke camper tegenkomt, dus geschikt voor 12 volt, maar het is niet alleen het paneel, de spanningsregelaar/lader die het zonnepaneel verbind met de accu moet het eigenlijke werk doen.
die zorgt dat de spanning netjes rond de 14,4 blijft, ook met extreem veel zon.

verder heb ik gewoon 2 aderig wit 2,5mm dik draad gebruikt, wat je gebruikt voor het aansluiten van bv een wasmachine, bruin/blauw dus met een dubbele isolatie, dit is sterker, en ook goed bruikbaar, er zit een zekering [eigenlijk dubbel] tussen de uitgangen, naar de accu`s ik heb daarvoor een soort van aansluitkastje gekozen waar je van die platte zekeringen in kunt steken, genoeg voor 6 zekeringen, want naast de zekeringen voor de accu, loopt er ook een draad voor een extra aansluitingpunt om bv een 12 volt waterkoker te kunnen aansluiten.
en er komt ook een radio op, welke ook een eigen zekering krijgt, en ook voor de verlichting, en misschien op termijn nog wat.
de dikte is eigenlijk iets over trokken, maar ik wil er niet op bezuinigen, omdat het zulke korte afstanden zijn, waardoor het toch al niet zo duur is.
ik heb er al dik 20ampers op gehad, en de draden bleven koud, dus das een goed teken. verder is het een 100watt zonnepaneel, welke rond de 6 ampers afgeeft met volle zon, ik heb het niet gemeten, maar ga er gewoon van uit, kan wel eens een proef doen, als het weer eens zonovergoten dag is.
maar ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk, het paneel leverd voldoende om mijn kleine accu`s vol te laden.
oja verder heb ik geen doorkijkvenster in mijn wagen hoor, dat gaat er niet komen.
ivm het weinige nut er van, en de keuze van kastjes op die plaats waar ik dat zou maken. zie de foto`s :thumbup: :thumbup: :cheers: :cheers: :wave:
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door marchugo »

zes zekeringen, je bent heel wat van plan... waterkoker, tv, radio, ijskast, magnetron, afwasmachine, ja dan ben je al aan zes.

Wat is dat voor zekeringendoosje? Merk? Wat voor sterkte zekeringen heb je er in?
Ik overweeg ook zo'n paneeltje, maar heb geen idee op welke krachten je moet rekenen in de bedrading.

Marc.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Mini-Campertje »

maar het is een simpel zekering houder, die ook in de boten worden toegepast, vaak achter het stuurboard, voor de besturing en boardlichten, het is een zekering houder voor de platte steekzekeringen die je ook in de meeste auto`s ziet, aangezien er waarden van 30 ampers worden gebruikt, zou dit in theorie ook kunnen, mits de bedrading hiervoor ook dik genoeg is, want de materialen waarvan het gemaakt is kan dit wel hebben.

er zijn zelfs strippen van 12 stuks,
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8521 ... Detail=005

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5307 ... Detail=005

dit zijn gewoon voorbeelden, voor een zonnepaneel waar de stroom rond de max 10ampers zit is dit zwaar zat, het aansluiten van bv een omvormer die vaak over de 30ampers heen komt raad ik een eigen kabel en zekering houder aan voor de toegepaste functie.
maar voor een paar lampjes radio tv PC enz, is dat goed.

voor het zonnepaneel kun je bv 10ampers nemen, als het paneel rond de 7,5 ampers zit, dit geld ook voor de uitgang naar de accu`s, verder kun je bv voor een groepje waar je lampjes op zet uitrekenen wat het totaal verbruik is van die lampjes, dus bv je hebt drie lampjes welke 1amper gebruikt is dan 3 ampers, maar das te krap, ga dan rustig op 5 ampers zitten , want de zekering moet wat overwaarde hebben, een radio voor in de auto kan zelfs wel 5ampers tot 10 ampers hebben.
een waterkoker, op 12 volt mag rustig 20 ampers zijn. bij een kortsluiting van zo`n apparaat trekt je die zekering er echt wel uit.
het normaal verbruik ligt op 10ampers.
kijk en zo werkt dat.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Mini-Campertje »

oke herkansing, kapjes van de nieuwe lagers zijn verwijderd, en de bak weer opnieuw geplaatst, kon dus mijn campertje weer ophalen, heb vanuit enkhuizen de rit weer gedaan, en heb de indruk dat het gieren iets minder is, maar toch nog fors aanwezig, maar heb nu wel de zekerheid dat het goed zit, voorzover dan, de monteur gaat tevens achterhalen of de aangeleverde lagers wel echt geschikt zijn, voor het doel waarvoor ze worden gebruikt, hij heeft hier zelf twijfels over, maar heeft deze lagers door een officiele dealer geleverd gekregen.

mocht het toch zo zijn dat deze lagers niet goed zijn, voor het doel, dan komen er alsnog andere in, ik heb die zekerheid gekregen, en moet daarvoor dan een keer vroeg op, om dit op een zaterdag te laten veranderen, waar ik zelf bij ben, samen zien we meer, kijk dat heb je als je goede vrienden heb, en je mekaar helpt, wordt je zelf ook geholpen, aan de monteur zal het niet liggen, echter wel aan de toe leverancier die er gewoon een potje van maakt, maar goed, ben ik wel gewend met brommobielen, geen goede zaak.
als je het kunt vermeiden koop dan gewoon een auto, want je ziet het maar, denk je snel en goedkoop te zijn , pffffff.
dus niet.
maar goed hij doet het weer, en ik hoop er nu weer een flinke tijd op te kunnen rekenen.
dat maakt dan weer een boel goed.

ga eerst een week wat rondrijden en moet door de weeks weer wat werk doen, dus heb dan niet veel tijd meer om vakantie te houden., tja het leven gaat ook verder. nou dat was het weer. :wave: :wave: :thumbup: :cheers:
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door wim en lidy »

Hans, we duimen vóór je
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
Grootproject
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 16:11

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Grootproject »

Heel mooi project! ik zou ook graag een soort mini campertje willen maken maar dan een soort ingebouwde vouw wagen in de achterbak van een brommobiel.
JeroenSuurd
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 23:21
Locatie: Klarenbeek

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door JeroenSuurd »

Vandaag kwam ik al surfend een leuke link tegen, misschien leuk voor anderen die dit topic ook volgen en interesse hebben in mini campers: http://dornob.com/tiny-truck-mini-trail ... amper-car/
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Hoofdnoorman »

Is al eens voorbijgekomen hier.

Camper van een Piaggio.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Mini-Campertje »

tja inderdaad is dit al ergens gemeld, maar wel leuk dit weer eens te zien, alleen zal ik er zelf daarin niet graag willen slapen, want die plank boven mijn hoofd, zal een nachtmerrie zijn, en een flinke hoofdpijn s`morgens, tevens zal dit vehikel niet mijn voorkeur zijn, stinkend naar benzine en ook niet echt snel te noemen, met 25 km per uur. volgens de nederlandse verkeers wet, zal deze zelfs overal op het fietspad moeten, en dan vergaat het lachen je meteen, maar goed wel een leuk kunstenaars object, om op een beurs leuk te scoren.
tevens heb je maar een zit plaats en dat is ook weer minder als je op stap wil met nog iemand.
verder een leuk ding om te zien toch.

oja voor de fans, zal komende week spannend worden, want dan zal er weer een update zijn wat de nieuwe lagers betreft, nu wordt ik letterlijk doof van het gegier, en heb ik echt geen lol er in, om lang er mee te gaan rijden, maar rond het volgend weekend komen er gedempte lagers in, waardoor het gegier zou moeten stoppen.

verder een slecht punt voor de fabrikant nogmaals, om zulke rotte lagers in zo`n bak te plaatsen, en die bak zo dun uit te voeren dat je weet dat het wel fout moet gaan, ik kan het gewoon niet laten want ik ben er wel door gedupeerd, en een flinke duit lichter in mijn beurs.
maar goed, het zal goed komen, wat er verder ook gebeurd.

verder werkt alles prima, wat ik heb bedacht, en gemaakt, nu sparen voor een Webasto ar 2000 zodat ik lekker warm er in kan slapen als het koud is.

mijn nieuwste aanschaf is verder een klein bouwlampje welke met 1 led is uitgevoerd, het verbruikt maar 10 watt, op 230, dus met een kleine omvormer voor 12/230volt heb ik een prima licht voor naast de wagen, is te koop bij bv de gamma, als tuinlamp het merk = Elro energie savior serie 10watt, vergelijkbaar met een gloeilamp van 100watt. lichtopbrengst 4000 K
rendement = 90% en dat klopt ook, want er wordt niks warm, zelfs na een uur verbruik, is de lamp gewoon koud, verwachte levens duur 50.000hrs in een slag en waterbestendige dichte behuizing, ik zelf heb dit lampje op een oud foto statief vast gemaakt, waardoor ik het zo mobiel kan gebruiken, ff het statief uitklappen, en klaar is kees, stekker in de omvormer, en de omvormer in de sigaretten aansteker aansluiting, en er is prima licht om alles goed bij te lichten, of bv om in de tent met goed licht een boek te lezen, aan je auto te werken, of wat dan ook, kosten nu nog vrij duur, 52 euro, maar gezien het verbruik, en de geschatte levens duur, een besparing en dus een goede investering. ben nu al heeeeeel gelukkig er mee.
heb ff nog geen foto, maar die zal ik wel gaan plaatsen als ik er tijd voor heb.
oke doe je voordeel er mee, er is tevens ook al een 36watt uitvoering, maar die geeft zoveel licht, vergelijkbaar met een bouwlamp van 300watt, ook die wil ik eerdaags aanschaffen, maar is nu wel wat begrotelijk.
maar ook deze is echt een aanwinst als je veel licht nodig hebt.
http://www.elro.eu/products/category/Ve ... der_sensor power led schijnwerper art,nr. HL10
oke is maar een tip
vriendelijke groetjes.
Laatst gewijzigd door Mini-Campertje op do 11 okt 2012, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 0:23
Locatie: Eindhoven

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door winand »

Kwam dit filmpje tegen op youtube, moest meteen aan het campertje van Hans denken:

http://www.youtube.com/watch?v=eY4xZ1fnoTY
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Mini-Campertje »

zeker interessant, maar ben bang dat ik daarvoor nu geen ruimte meer over heb, ziet er slim uit.
oja heb er een link bij gezet, zie je hoe het lampje er uit ziet.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door jan- »

Je schrijft dat die ledlamp een rendement heeft van 90%. Maar ik denk dat je bedoelt dat die 90% bespaart. Maar dat is dan t.o.v. een gloeilamp. De omvormer geeft ook weer verlies. Op papier zal de omvormer wel 90% rendement hebben. Maar dat is bij vollast. Als je minder vermogen trekt wordt het rendement lager. Dat zou je na kunnen meten.

Zelf heb ik een ledstrip met 300 leds gekocht voor een tientje. Met 30 leds verlicht ik de camper binnenin. Trekt ongeveer 150 ma. Dus ongeveer 2 watt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Mini-Campertje »

hoi jan sorry dat ik ff wat laat reageer, heb het druk, maar goed oke bespaart 90% een beetje verlies op de omvormer, maar blijft het toch een besparing die ontzag wekt, voor zo`n klein lampje, een strip met leds is onwerkbaar als je deze buiten wilt gebruiken, voor bv in de bijzet tent, voor onder de wagen, als je wat moet doen, of om een groot stuk bij te lichten.
het is handzaam, licht wordt niet warm, en makkelijk op te bergen.
en het verbruik bij 10watt/12volt 0,83 ampers dus waar hebben we het over, als ik het bereken bij 230 volt is het verbruik 10watt/ 230volt=0,04 ampers. tja dat is dus heel interessant.

de power Led krijgt echt een enorme opmars, en zal op termijn echt een revolutie te weeg brengen, een prima uitvinding, die je echt meteen terug verdiend.
dus vandaar dat ik het ook hier meld. zo`n lamp in combinatie met een zonnepaneel, kan dus gratis verder werken, zonder tussen komst van andere energie, alleen de accu zal je op termijn moeten wisselen, maar maak zelf dan maar een berekening als je elke avond deze lamp aan zou hebben, voor bv 8 uur, ivm bewaking, enz, met een accu op zonnen energie, heb je dat toch wel snel terug verdiend.
als je het gaat vergelijken met een 100watt bouwspot, op halogeen. = het verbruik 0,43 ampers op 230volt.
Bij 12 volt trekt je dan meteen 8,33amper weg uit je accu, kijk zie hier het verschil.
leuk he kun je echt lekkerrrrr lang van de accu genieten.
vond deze link http://larsonelectronicsllc.com/ledlights.aspx tja dat is de toekomst.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: zelfbouw minicampertje



Bericht door Mini-Campertje »

hallo; dan voor de laatste maal het ontbrekende stuk, de aanbouw tent, vast gemonteerd aan de achtercabine tevens nog eens een klein overzicht met wat foto`s zoals het er nu bij staat.

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

5Afbeelding

6Afbeelding

7Afbeelding

8Afbeelding

afgezien van wat kleine afwerkingen, is deze wagen klaar voor vakantie, met veel extra`s, die er voorzorgen dat je eigenlijk meteen weg zou kunnen.
echt geschikt voor twee personen, ook om er in te slapen, is er genoeg ruimte, let wel op er mogen niet meer personen mee rijden, dus igv een kind extra kan dit niet.
het is een mega brommobiel, 45km wagentje, twee cilinder diesel verbruik 1/25 met een 20 liter brandstoftank vol haal je 400km.
er zitten twee Accu`s is, 45Amper, voor het starten van je wagen als voor het verbruik van licht en 12 volt apparaten, wordt zowel geladen door de dynamo, tijdens het rijden, als door een zonnepaneel van 100watt, met duo lader die dus beide accu`s kan laden.
de accu`s zijn tevens beide koppelbaar tot een accu, igv extra vermogen.
er is een 12volt watervoorziening, naar het wasbakje in de achterdeur, en het vuile water kan worden afgevangen in een aparte tank, loospunt onder de wagen. [ kraantje binnenin aan de jarrykan.]
water vul aansluiting buiten de wagen, kleine pottie pottie aanwezig, verder zijn er verduistering gordijnen, zowel achter als in de cabine.
extra controle meter voor beide accu`s, met aparte lichtschakelaar, voor achter de cabine, ivm achteruit rijden, als igv stilstand met licht in de achtertent.
er zit led verlichting in, en 12volt afzuigsysteem, ivm zuurstof en luchtroosters.
de aanbouw tent wordt met schuifrail in de achterkant vast gemaakt, waardoor de tent vast zit aan de wagen, aan de onderkant zitten er lussen voor grond montage, ivm tocht onder de wagen. extra raam aan de achterkant van de tent is niet standaard, maar geeft extra zicht en licht, en tevens is alles af te sluiten.
tent staat los op de foto, door de harde ondergrond, maar schoorlijnen zijn aanwezig als extra haringen enz.
de wagen is 3 jaar oud, 27duizend kilometers op de teller, gereviseerde overbreng bak is nu 2000km geleden gedaan, nieuwe banden, geregeld goed onderhoud gehad.
niet opgevoerd, maar haalt net de 50km per uur.

Tja hoe naar ook; zoek ik nu een persoon, die hier wel iets mee denk te willen gaan doen, zoals bedoelt, in mijn plan.
vraagprijs is 8000.euro
heb er geen haast mee, en met handelaren wordt niet mee onderhandeld.
de waarde is de dag waarde, wat je bij elke handelaar nu zou betalen zonder de extra`s. dus standaard.
wanneer iemand belangstelling heeft, kan deze mij een PB sturen, waarna ik contact op neem, het ligt wel in de bedoeling dat ik er tot zolang dan mogelijk er zelf nog mee blijf rijden, de de aankoop gaat pas in, indien ik er niet meer mee weg kan.
onduidelijk wanneer dit igv mijn lichamelijke toestand.
Plaats reactie