Daf 400 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot

Daf 400 ombouw project



Bericht door Kiterzone »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kiterzone op za 24 nov 2012, 5:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn



Bericht door Transitje »

Ik zou bijna afgunstig worden op je met zo'n mooie bus; een echte DAF nog wel.
Gefeliciteerd.
Laatst gewijzigd door Transitje op za 25 dec 2010, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

welkom op de site.
dat busje ziet er erg mooi strak uit , ik denk dat je een goede keus gemaakt hebt.

over ombouw kan ik wel wat zeggen maa,r dat zouden de experts zo weer van tafel vegen want daar hek geen snars verstand van.
in ieder geval veel succes ermee.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot



Bericht door Kiterzone »

Heb er afgelopen weekend 750km mee gereden en dat was al genieten. Ik ben veel weekendjes naar zee om te strandzeilen en een camper is dan wel ideaal denk ik.

Afbeelding

Op deze foto kun je zien dat er nu achter de bestuurder een 2zits bankje staat in de lengterichting. Dat moet ik dus nog aanpassen omdat hij zo volgens de RDW man niet op 5persoons kenteken komt..
Laatst gewijzigd door Kiterzone op ma 01 aug 2016, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
steeg 73
Berichten: 917
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 20:00
Locatie: Ringe Neugnadenfeld BRD



Bericht door steeg 73 »

Welkom op ons onvolprezen forum :D

Dat is een super strakke daf bus hoor.
Mischien kan je even contact zoeken met een ander forumlid die ook een daf camperbus heeft,kijk maar eens onder zoeken en voer in "DAFLUC".
Mischien komen hier een paar zeer bruikbare tips uit :wink:

Groeten en succes met het camperproject,Chris
http://www.nuesse-kabel.de
Wie een kuil graaft voor een ander....werkt in loondienst..
LMC Liberty 6400 Peugeot J5 2.5d 1991
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Daf 400 ombouw project



Bericht door Aloys »

Hoi Rens,

ik rijd ook in een zelf ingebouwde (Fiat Ducato) bus. Dus ik kan je wellicht een stukje
op weg helpen.
Kiterzone schreef:- Het keukenblok: er moet een uitneembare watervoorziening zijn.
Mijn plan was een schoonwatertank in het blok te monteren inclusief dompelpomp.
Hebben wij ook. We hebben onderin het keukenblok 4 smalle, diepe tankjes op
een rij, 4 x 12,5 liter = 50 liter schoon water. De dompelpomp hangt in de eerste,
als die leeg is schuif ik ze een plaatsje op en de lege zet ik achteraan in de rij.
Kiterzone schreef:Daarnaast een vuilwatertank voor de afvoer.
Wilde ik ook, maar was moeilijk vanwege mijn 'sidebars'. Daarom hangt er een
slangetje onder de bus... In het hoge gras laat ik dat mooi zo, in andere gevallen
leg ik er een los afvalwatertankje onder van 15 liter, die we bij ons hebben.
Kiterzone schreef:De gasfles wilde ik onder het fornuis plaatsen. Echter wordt er niets gezegd
over hoe die gemonteerd moet zijn. Moet hij in een afgesloten kast? Moet er een
gat in de bodem van de bus voor ventilatie?
Gat met ventilatie is wel beter, zeker bij een wat grotere gasfles. Wij koelen op
12 volt (compressorkastje) en verwarmen op diesel (standkachel). Gas gebruiken
we alleen om te koken, daarom hebben we 2 'grote' blauwe Campingaz-flessen,
eentje onder de bank als reserve, en eentje onderin het keukenblok. Ik moet
eerlijk zeggen: zonder bak, zonder gat in de bodem etc. Tentkampeerders die
zo'n gasflesje bij zich hebben in de auto maken toch ook geen gat in de bodem? :shock:
Maar het zal wel beter zijn... De camper is echter probleemloos gekeurd.

Overigens doen we normaal gesproken ongeveer een jaar met zo'n gasfles, alleen
als we 6 weken naar Scandinavië gaan komen we op 2 gasflessen per jaar.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot



Bericht door Kiterzone »

Hartelijk dank voor jullie leuke reacties! Leuk om zo met nieuwe mensen kennis te maken.

Ik kan dit weekend een en ander wel klaarmaken en dan komt het vast wel in orde met de keuring.
Laatst gewijzigd door Kiterzone op ma 01 aug 2016, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Hee soortgenoot :wink:

Een daf zonder roest, ben nou al jaloers.
Ik heb een ldv (is hetzelfde). Rij er nu al een jaar of 7 mee en ben nog dagelijks blij met mijn Daffie. Loopt altijd en heeft me nooit laten staan. En is inderdaad lekker rijden. Goede keus dus.
Wat de inrichting betreft heb je al een aantal antwoorden. Die van mij is "anders" van binnen. Want ik ben begonnen als grijskenteken-camper. Toen deze regeling verdween heb ik er een keukenblokje bijgezet. Twee jerrycans en een gasfles in de bestaande kast. Blokje met koelkastje eronder en gasplaatje erop. Ook heb ik er een opklapbare bank/bed bijgemaakt.
Ik heb helaas wel roest. Is ook meteen het enige en grootste probleem van deze bussen.
Een prima adresje voor onderdelen is:
P. Smit, daf400@hotmail.com 0527-251903.
Heeft bijna alles, stuurt ook op. Hele schappelijke prijzen.
Wat de zitplaatsen betreft, ik heb een streepje op het kentekenbewijs staan. Mag voorin met 3 zitten en achterin heb ik geen gordelplicht (grijs kenteken tot 1-1-98. Die van mij is van 31-12-97). Eerst de zitplaatsten gebruiken met gordel. Daarna mag je ook de andere zitplaatsen gebruiken. Althans, zo was het. De nieuwe regeling heeft veel onduidelijkheid gebracht. Maar voor zover ik het begrepen heb, mag ik dit nog steeds.
Ik wens je net zoveel plezier van je Daf als wij tot nu toe hebben. Dan komt het helemaal goed.

Afbeelding
Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Hele mooie bus voor die prijs.
De DAF bussen zijn erg basic, maar dat is handig als het spul ouder wordt, gemakkelijk te repareren en er kan niet veel stuk.
Volgens mij hebben ze starre assen voor en achter en bladveren.
De motor is van peugeot en komt dus (gelukkig) niet uit Engeland.
Succes met ombouwen, aan de eisen van de RDW voldoe je al snel, alles moet er in zitten maar het uiterlijk doet er niet toe.
Volgens mij was het voor dubbel cabine bussen van deze leeftijd nog niet verplicht om achter gordels te hebben, maar hoe het nu zit na de keuring tot camper durf ik niet te zeggen.
Een huishoud accu heb je niet beslist nodig, bij mij werken het dompel pompje en de LED verlichting gewoon op de auto accu, genoeg capaciteit bij een dieselmotor.

Info folder over camper bouwen RDW:

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/CE4A6970 ... 815kv2.pdf
Laatst gewijzigd door durisotti op do 12 nov 2009, 23:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Kleine aanvulling: De bussen zijn verkocht met de Peugeot turbodiesel, maar ook met de Transit turbodiesel.
En ook mijn pompje werkt gewoon op de auto-accu.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 12 nov 2009, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot



Bericht door Kiterzone »

Kijk!! Eindelijk vind ik op internet meerdere Daf400 rijders :D
Zo gek veel rijden er niet meer volgens mij. De motor die erin ligt is volgens mij een Peogot maar om het precies te zeggen moet ik eens goed kijken onder de klep. Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet heel lang naar gekeken, het zag er allemaal bijzonder schoon en droog uit dus vond het al snel goed. Er ligt nu een 75A accu in maar omdat ik straks graag ook een omvormer gebruik voor 230 en aansluiting op de stroom op de camping maak ik de electronica straks wel direct compleet.
De indeling die ik uiteindelijk wil zal wel heel wat anders worden maar ik wil graag op mijn gemakje wat knutselen maar dat duurt wellicht wat langer...half jaar. Als ik die tijd wel voltarief verzekering en belasting betaal is dat tamelijk prijzig voor deze student. Dus keuren is mijn eerste plan, daarna totaal leeghalen, isoleren en wat inbouwen.

Hoe hard rijden jullie met je bus? Ik heb vorige week van zuid Nederland naar Lauwersoog gereden en terug. Vond hem bij 90-95 erg prettig rijden. 100-105 vond ik de motor niet lekker touren. Verbruik dat ik had met aanhanger was net boven de 1:10 wat mij erg meeviel.

Rens
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Ik rij meestal 110-115, dan loopt hij prima. Heb dan ook nog wat over voor als ik eens wil inhalen. Top ligt ergens rond de 130. Maar dat hoeft natuurlijk nooit. Gebruik bij mij ligt rond de 1 op 8. Maar ik rij veel stad. Gebruik hem overal voor. Dus ook woon-werk verkeer en boodschappen. En natuurlijk voor vrienden met een verhuizing en zo (daar kom je nog wel achter :wink: ).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kiterzone
Berichten: 325
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:27
Locatie: Oirschot



Bericht door Kiterzone »

Top van 130 ... :twisted:

Nee geen probleem, ik vind rustig rijden best ontspannend en het meeste dat ik rijd zijn lange afstanden. Om zo'n motor dan te laten janken vind ik niets, laat hem maar rustig zijn rondjes hakken. Maar mooi te weten wat hij wellicht kan...ik had nu nog niet veel harder gereden dan 100 maar had er ook aanhanger achter hangen. Kracht heeft hij zat. Dat de bus erg basic is en rechtoe rechtaan dat bevalt me eigenlijk prima. Kan er ook niet vanalles stuk gaan :D
Ik ga dit weekend nog even wat klussen en zal jullie op de hoogte houden van hoe een en ander volgt. Ik heb aan de achterkant geen deuren maar een rolluik, is volgens mij ook best handig, zeker als de aanhanger erachter hangt.

Rens
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Ja sorry, ik heb ook nooit haast. Maar in 7 jaar wil het wel eens gebeuren dat je plankt. En dat was volgens TomTom 127 echte kilometers. Maar ben het met je eens, dat moet je niet willen.
Het is een eerlijke en simpele bus qua techniek. Dat heeft alleen maar voordelen. Op de gebruikelijke dingen als accu, banden en uitlaat na heb ik tot nu toe slechts de pomp van de stuurbekrachtiging kapot gehad. En ik heb gelukkig nog een garage die dan de moeite doet om met een revisiesetje de zaak weer perfect te repareren.
Vind het leuk als je ons op de hoogte gaat houden van de vorderingen.
Afbeelding
Plaats reactie