Aftekenen ronding zijwanden?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Donar925
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 15:18

Aftekenen ronding zijwanden?



Bericht door Donar925 »

Hallo
Ik ben bezig om meubels ( o.a. keukenblok) te maken voor in mijn Sprinter. Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik de ronding van de zijwanden en overgang wand naar dak exact overzet op de panelen die haaks op de zijwand komen te staan. Een profielkam is te kort.
Wie kan me dat vertellen?
Bedankt
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Je kunt het beste vanuit en rechte lijn (een lat of een stuk plex) om de centimeter een meting naar de wand van de bus doen, deze metingen uitzetten op de plaat en dan de punten verbinden.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24459
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Informeer eens bij Campercenter in Turnhout.
http://www.campercenter.com/
Die hadden vroeger een aftekenpasser in het assortiment voor ongeveer €15,-

Een heel simpel apparaat, wat je misschien zelf ook kunt maken.
Een smalle lat met een punt aan. Een gleuf in de lat waar een potlood in kon schuiven en vastgezet worden.
De punt tegen de carosserie en het potlood op paneel of kastje zetten.
Vervolgens die lat horizontaal naar boven bewegen zoadat het potlood de vorm van de carosserie tekent.
Daarna uitzzagen en het zou moeten passen.

Misschien wat simpel verwoord, maar wellicht begrijp je wat ik bedoel.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Donar925
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 15:18



Bericht door Donar925 »

Beide is mogelijk, maar het snelst te realiseren is de oplossing van darisotti. Op die manier moet je echter eerst een contramal maken van een plaat tripelx o.i.d. en deze weer op het eigenlijke paneel leggen om de juiste maten over te brengen. (Zoals ik het op papier heb uitgedokterd).
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

ik bouw al jaren campers en ja de manier die darisotti toe past gebruik ik ook.
Even een lat op de afstand van het haakse schot wat je wil maken boven en onder vast zetten en meten maar, breete hoogte en meteen aftekenen op je echte plaat de lijnen door verbinden en zagen maar.
Een anderre weg is er haast niet, bewerkelijk maar werkt erg goed.

grt van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

En de eventuele foutjes vang ik altijd op met Riband.
Dat voorkomt ook meteen dat er hout op metaal kan gaan krassen en piepen.

http://www.rigips.nl/producten.php3?ite ... ssortiment
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24459
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Volgens mij denken jullie bij die "aftekenpassen"nog te veel aan een echte passer met 2 poten.

Het is dus gewoon een lat met een scherpe punt die je tegen de carosserie zet.
In die lat maak je een paar gaten waar je op een par plekken een stukje potlood in vast kunt zetten.
Of je maakt iets zodat je het potlood op elke gewenste plek van de lat kunt vastzetten.

Plaatwerk met de kopse kant tegen de wand.
En als je de lat met de punt tegen de wand horizontaal naar boven of beneden beweegt tekent het potlood de vorm van de wand van de auto keurig op het plaatwerk.
Dus i.p.v. om de cm een puntje zetten en deze later allemaal te verbinden wordt er nu in één keer lijn getrokken.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Hallo Javanus,

Dit systeem gebruik ik ook maar bij uitsteksels en verspringingen zal je echt secuur moeten meten ander gaat het niet passen.
Ik heb hier voor een uitschuif stokje gemaakt met een kogellagertje op het end, rolt tie prima over de wand.

grt van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)



Bericht door BP 2 »

Plaat (ongeveer) zagen zodat deze maar op maximum 1 cm van de zijwand staat. Vervolgens met een houten blokje waarin een gat zit waar een potlood in past tegen de buitenwand glijden en de juiste vorm aftekenen.
Hierna de juiste vorm zagen en tegen de buitenwand drukken of voorlopig bevestigen. Nu kan de juiste kastdiepte bepaald worden en met een grote winkelhaak haaks op de bodemplaat afgetekend worden.
Dus de platen vooraf zeker enkel cm groter zagen. Van bodem tot dak moet je direct juister zijn want je kan daar geen stuk meer afzagen.
Over enkele maanden ben ik ook terug bezig met dit werk.
Succes
BP 2
Donar925
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 15:18



Bericht door Donar925 »

Bedankt voor alle goede adviezen. Ik heb uiteindelijk beide methodes toegepast. Eerst de afstand afgetekend om de 10 cm (ter controle) op een lat en toen met een potlood in een stukje hout geklemd aftekenen langs de wand. Deze laatste methode werkt uitstekend en snel (mits secuur werken). Maar dat doen we toch wel bij dit werk.
Na de vakantieperiode ga ik verder afbouwen en dan zal ik zeker nog wel wat vragen hebben. Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)



Bericht door BP 2 »

Donar925,
Als u nu eens bij uw naam eens je woonplaats of streek zou melden dan zou dat aangenamer zijn want dan kunnen de lezers u bvb ook nuttige adressen opgeven in uw buurt.
Veel succes met het bouwen!

BP 2
demooiste
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 02 okt 2006, 16:08
Locatie: huizen



Bericht door demooiste »

je kan het beste eerst een mal maken ,en met die mal het uiteindelijke werkstuk pasmaken
De Timmerman die niet zingen kan
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

demooiste schreef:je kan het beste eerst een mal maken ,en met die mal het uiteindelijke werkstuk pasmaken
Helemaal mee eens.
Maar vergis je niet. Iedere ronding wijkt heel vaak weer wat af van de vorige. Ik maak de eerste mal breed en gebruik de potloodmethode opnieuw bij ieder andere haaks geplaatste (kast)wand. De mal wordt dan steeds smaller, vandaar de eerste breed genoeg maken.
Zorg er wel voor dat de bodemzijde goed haaks staat en je zo makkelijk de breedte van de wand uit kan meten.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:



Bericht door Gerard Exis »

Heb je enig idee hoeveel karton (om de mallen te maken) er in een 508 gaan? maar werkt wel :wink:
Plaats reactie