Meubelpaneel 12 mm

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Rens en Riet schreef:zenzien

Hallo

Ik zei toch niet dat plakplastic mooier is dan echte hout .

dus waar heb je het over ...
Waarom moet er dan plakplastic met een houtmotief over echt hout heen, omdat het lelijker is dan?
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Ik heb gebruik gemaakt van 6 mm populierenmultiplex. Dat was niet stevig genoeg, daarom heb ik aan de voor en achterkant een latje geplaakt. Op deze manier is het licht en sterk.

Wim
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Prima oplossing.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
joker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 13 jan 2009, 22:59
Locatie: Haarlem



Bericht door joker »

Gisteren bij Boranka geweest, maar die had geen panelen . Vandaag bij de mega-praxis mooie panelen, 12mm dik, twee verschillende houtprints.
groetje van Joke :mrgreen:
Weggaan is hetzelfde als terugkomen, alleen een andere kant op (vrij naar C. Nooteboom)
Gebruikersavatar
MarioS
Berichten: 159
Lid geworden op: za 16 jun 2007, 23:58



Bericht door MarioS »

Super ! Bedankt voor alle reacties. Ik ga shoppen en natuurlijk daarna het reslutaat laten zien :D
Chausson Ti728EB Titanium
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door ronron »

De Praxis Megastores die ik tot nu heb geprobeerd verkopen het niet :(

Inmiddels 4 jaar later weet iemand anders misschien waar je 12mm meubelpanelen kunt kopen? of 11mm, 10mm, 9mm... of 13,14 of 15 ook prima!
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door Toon »

Nog steeds bij Kareltje cola in Herentals
Anders nog steeds bij een schade en herstel bedrijf van caravans en campers
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door Hymerferry »

Reimo levert een aantal standaard HPL prints op populierenmultiplex, klaar voor verzagen/gebruik. Veel camperbouwers kunnen je eraan helpen. Oa Boranka in de Weere (NH) heeft aardig wat op voorraad. Ik heb het zelf naar wens laten maken, heb de eiken kleur van mijn oudere Hymer en het wortelnotenhout voor de tafelbladen als losse HPL plaat gekocht en dit bij een HPL verwerker laten verlijmen. Hierbij heb je volledig eigen keuze in dikte en print.

succes Ferry
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door ronron »

Ik denk dat ik het opgelost heb en post hier mijn idee om anderen met dit vraagstuk te helpen en natuurlijk om jullie visie hierover te horen! :)

Hoe bouwt men momenteel een camper interieur?
Of: men gebruikt meubelpanelen van 18mm, wat dik en zwaar is.
Of: men koopt de speciale meubelpanelen voor camperbouwers van 15mm. De laatste vind ik nog steeds te dik en zijn heel duur.
Of: men maakt een frame en daar dan triplex op. Dat vind ik echter voor een keuken sowieso een minder goed idee en zeker niet handig met al die balkjes erachter waar je het triplex op vastzet. En het afwerken, vooral de zaagkanten, maar ook de nagels of schroeven is lastiger/minder mooi. En je zit dan nog steeds dat je ook deurtjes moet hebben!
Of: men gebruikt multiplex wat in meerdere diktes verkrijgbaar is. Weer zit je dan met het afwerken, vooral de zaagkanten, dat is lastiger/minder mooi. En de deurtjes?
Of: men gebruikt MDF. Dat vind ik minder omdat het vocht opneemt, zwaarder is én je hebt geen 'tekening' van de houtnerven.

Waarschijnlijk ga ik daarom het volgende doen:
De kasten en andere ombouwen worden van Vuren timmerpanelen 12mm. Via een houthandel heb ik net vernomen dat deze nog niet in de winkel liggen, maar 'toevallig' volgende week wel. Deze 12mm wordt de nieuwe standaard dikte (i.i.g. bij hun). Je kan het natuurlijk ook van een hardere houtsoort maken. Eiken bijvoorbeeld. Dat is wel heel mooi, maar veel duurder en zwaarder. (vuren 14 euro per m2, eiken ca. 50 euro per m2) Dit vurenmateriaal is vrij licht van gewicht.
De afwerking wil ik met een soort whitewash beits gaan doen in de kleur ‘sand’. Hierdoor blijf je de tekening van het hout zien, terwijl je hout kan blijven ademen. Vooral handig als er condens zal vormen tussen het hout en de buswand.
De deurtjes worden van 18mm meubelpaneel. Timmerpaneel zal namelijk volgens diverse deskundigen krom trekken. De bouwmarkt heeft tegenwoordig meubelpanelen met één zijkant afgerond. Dat lijkt wel zo profi vind ik, i.p.v. de standaard rechte hoeken. De zaagkant werk ik dan af met fineerband wat je erop kunt strijken. Uiteraard komt de zaagkant bij de bovenkastjes aan de bovenste zijde en de scharnierkant. Bij de keukenkastjes (onderste) aan de onderzijde en de scharnierzijde. Zo heb je altijd de af-fabriek zijden in het zicht.

Overigens zou je ook met HPL laminaat alles kunnen afwerken. Dan hoef je niet met de meubelpanelen en timmerpanelen te werken. Zo kan je voor alles multiplex gebruiken, bijvoorbeeld 12mm. (search the web: Arpa HPL of Egger HPL). Ik vind dat gelijm wat gedoe en is niet mijn sterkste kant, terwijl ik mezelf het eerder genoemde goed zie doen.

Ik heb meer dan een week zitten tobben en denken (en dromen ’s nachts) welk materiaal het meest geschikt is. :think:
Daarom hoop ik dat ik hiermee anderen van dienst kan zijn. Mocht je als ervaringsdeskundige een opmerking of vraag hebben, dan lees ik hem hieronder wel (of per pm).

Vriendelijk groet, :wave:

Ron
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door Hymerferry »

Je moet dat verlijmen van HPL ook niet zelf doen, dat is een vak apart. Maar een HPL op 12 mm berkenmultiplex is echt merkbaar lichter maar vooral heel veel sterker dan het zachte vuren hout. Bovendien blijft het recht, trekt niet krom en dat is met de vuren timmerpanelen, ook de gelamineerde die uit vele balkjes zijn opgebouwd, heel anders, die werken behoorlijk. Reken voor jezelf eens een paar maten uit van hoe je een kast wil opbouwen en kijk dan naar het verschil in gewicht. Het zal je verbazen hoe snel dat gewicht omhoog gaat. En juist die 18 mm meubelpanelen zijn zwaar. Bovendien zijn ze vaak met een plasticfolie overtrokken ipv een echte harde HPL toplaag en die zijn veel kwetsbaarder. Ik zou gezien je wensen toch over 15 mm berkenmultiplex gaan nadenken (oa Karwei verkoopt die), kan je hetzelfde mee en is ook nog goedkoper en lichter.

succes met je plannen,
Ferry
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door Toon »

Een rit naar Herentals en je hebt voor een prikje alles in een keer compleet
En origineel caravan/camper materiaal
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als het een paar honderd km verder zo op te halen is
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door ronron »

@HymerFerry: ik werk toch liever met echt hout, als je dat zo mag zeggen, maar je begrijpt wat ik bedoel. Het kromtrekken van timmerpaneel terwijl het alleen voor de kast gebruikt wordt, lijkt mij zeer gering. De platen zitten immers op zoveel punten vastgeschroefd, boven, onder en bij iedere legplank. Daar ben ik echt niet bang voor. HPL aan laten brengen kost denk ik ook wel wat.

@Toon: Omdat het leuker is en naar eigen smaak en afmetingen is? En dat is tweedehands toch in Herentals? Ik vind dat minder. En de rest is ook nieuw, dus in die trend wil ik ook door. Het hout haal ik bij de houthandel, dat is veel goedkoper dan bij de bouwmarkt.
Ik heb inmiddels tegen 2-dehands prijzen nieuwe inbouwapparatuur en ramen enzo gekocht, dus voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Misschien ben ik wat eigen-wijs, maar ik vind liever zelf de weg (of maak het wiel als je wilt) met wat richtingaanwijzers van de ervaren forumleden hier, dan dat men mij op de weg zet zonder dat ik zelf kan kiezen. In hart en nieren een camperaar zal ik maar zeggen ;;-)

Ik maak foto's en hou jullie op de hoogte uiteraard! :thumbup:
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door Toon »

hier maak je een kleine denkfout
in Herentals is het nieuw materiaal
Karel heeft wel een sloperij en giga veel fiat onderdelen
maar ook de complete materiaal inboedel van chatau caravans enkele jaren geleden overgenomen
zelf heb ik daar voor een priki een inbouwgasoven gekocht nieuw in de doos bij wijze van spreken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Bart H
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 16:53
Locatie: Eindhoven

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door Bart H »

Heren,

Ik werk als werkvoorbereider bij een interieurbouw bedrijf.
Wij verwerken heeeeeel veel verschillende materialen en ik ga over een paar weken zelf ook een camper bouwen op basis van een verlengde T4.

Over 2 weken ben ik weer aan het werk (Eindhoven) en wil ik best eens kijken wat het kost en welke materialen praktisch zijn.

Wij verwerken veel duropal-hpl formica-hpl voor houtdesigns als je googled vind je hun collecties wel.
Standaar wit is natuurlijk het goedkoopste.

PM me maar als je iets wilt weten.

Groet Bart H
Minicamper-dromer :)
Plaats reactie