Meubelpaneel 12 mm

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door ronron »

Inmiddels de keuze gemaakt voor vuren timmerplaten 12mm.
Deze zijn eventueel te lamineren met HPL als ik ze niet ga beitsen met "gray/white wash". Tevens zijn ze z.g.a. net zo zwaar als vuren- of populierenmultiplex en zelfs veel goedkoper!

Ook heb ik gevoeld dat grenen net iets zwaarder is en dat berken net als eiken zelfs veel zwaarder is.

Een interieurbouwer kan wellicht HPL lamineren (als ik dat ga laten doen) en volgens Bart zijn de kosten te overzien. Ga ongeveer uit van:
€15,-/m2 voor een leuk motiefje en €6,-/m2 voor een witte binnenzijde. Daar komt dan nog het HPL plakken bij van ca. €45,00/uur.

@Bart: Thnx voor je PM's!

Ik hoop dat ik anderen met deze post ook kan helpen en anders PM je me maar voor meer info.

Grtz, Ron
Bart H
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 16:53
Locatie: Eindhoven

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door Bart H »

Hoi Ron,

Graag gedaan, ben zelf ook nog druk aan het uitpluizen na mijn vakantie ga ik zelf ook iets uitzoeken en dan zal ik het hier ook neer zetten.
Heb je een linkje van je meubelpaneeltjes of een prijs ?
Misschien nog wel interessant :)

Gr Bart
Minicamper-dromer :)
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 704
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door Gerhans »

ronron schreef:Inmiddels de keuze gemaakt voor vuren timmerplaten 12mm.
Deze zijn eventueel te lamineren met HPL als ik ze niet ga beitsen met "gray/white wash". Tevens zijn ze z.g.a. net zo zwaar als vuren- of populierenmultiplex en zelfs veel goedkoper!

Grtz, Ron
Ik ben bang dat je hier spijt van gaat krijgen. Ikzelf heb in mijn eerste camper ook deze vuren meubelplaten gebruikt. Aan beide zijden gelakt met kleurloze lak, (want de houtnerf is zo mooi :-B :-B ) In de zomer geen enkel probleem, maar in de -vochtige- winter was er geen kastje of lade meer open te krijgen. Alles klemde doordat de panelen waren uitgezet, want je weet: "Het enigste op deez` aarde dat werkt is hout."
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Meubelpaneel 12 mm



Bericht door myway »

Ik zou zeggen ga eens kijken bij De Wit in Schijndel, populieren multiplex 15 mm met aan beide kanten hpl, cpl of pvc.
Op deze maat zijn ook de sloten scharnieren en kantband afgestemd.
Of populieren multiplex van 3 mm met op één kant pvc of cpl.


Sent from my iPad using Tapatalk
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door ronron »

Ik ben bang dat je hier spijt van gaat krijgen. Ikzelf heb in mijn eerste camper ook deze vuren meubelplaten gebruikt. Aan beide zijden gelakt met kleurloze lak, (want de houtnerf is zo mooi :-B :-B ) In de zomer geen enkel probleem, maar in de -vochtige- winter was er geen kastje of lade meer open te krijgen. Alles klemde doordat de panelen waren uitgezet, want je weet: "Het enigste op deez` aarde dat werkt is hout."
Is er nog iemand die hier ervaring mee heeft? meubelmakers en interieurbouwers werken toch ook met deze platen?

Als deze timmerplaten (dus niet de meubelplaten) zo zullen werken zoals Gerhans zegt, dan zal toch niemand er mee werken?
hansenmieke
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 1:59
Locatie: Dongen, Noord Brabant

Re: Meubelpaneel 12 mm



Bericht door hansenmieke »

Deze panelen worden inderdaad veel gebruikt maar je moet wel weten hoe je ze kan gebruiken. Als je bijvoorbeeld de meubeltjes in de winter maakt, en dus niet binnen bij de kachel maar in de situatie waarin ze in de camper gebruikt worden, en inbouwt zullen ze zeker passen. Alleen zullen ze 's zomers nogal ruim uitvallen omdat dan het hout weer krimpt. Eigenlijk wordt met de -vochtige- winter het voor en najaar bedoeld. Als het 's winters goed vriest, zal de vochtigheid van het hout ook afnemen en ook weer ruim uitvallen. (behalve als het erg vochtig weer is en je kunt je camper niet goed droog en warm krijgen).
Je kunt deze panelen gebruiken als je niet precies ergens tussen moet werken, bijvoorbeeld aan een zijkant speling kunt aanhouden, en er voor zorgt dat je voorslaande ladefronten en deuren maakt. Dan valt het niet op als deze iets kleiner of groter worden door het "werken". Voor de laden zelf kun je in de handel verkrijgbare kant-en-klaar producten gebruiken en als je ze per se zelf wilt maken moet je daar multiplex of light MDF voor gebruiken en goed afwerken.
Als een boom gekapt wordt laten ze hem eerst "drogen". Dit kan op natuurlijke wijze of geforceerd in droogkamers. Tijdens deze periode krimpt hout. In de lengte ongeveer 1%, over de as, axiaal, tot wel 10% en evenwijdig aan de as nog 5%. Als het drogen niet gecontroleerd gebeurd kunnen er krimpscheuren ontstaan en wordt het hout eigenlijk waardeloos. Eenmaal gedroogd is dit krimpen veel minder maar 0,5% krimp in de breedte is altijd nog 5mm per 1 meter. En andersom zet een deurtje van 400mm breed 2 mm uit als het vochtig weer wordt en zijn je naadjes mooi dicht en kan je deurtje niet meer open.
Om alle problemen te voorkomen heeft men destijds triplex en multiplex ontwikkeld. De lagen werden haaks op elkaar gelijmd zodat het krimpen inde breedte werd opgevangen door de dwarse tussenlagen. Later kwam er spaanderplaat en MDF.

Ik hoop dat het niet te ingewikkeld geworden is maar als je vragen hebt zie ik het wel.
En ja, ik ben ook op zoek naar een klein stukje dunne, lichte multiplex met een gestoomd beuken structuur laag die rond de 2002 in de mode was.

Hans.
Carado T345 uit 2014, Alko onderstel met Fiat Ducato 2.3Jtd 110kW automaat.
Plaats reactie