Opbouw van Hool gestart! En klaar, op bezoek bij Dalstra

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:



Bericht door Rolling Rodie »

:bow: :bow: :bow:
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Mieke tVD
Berichten: 6037
Lid geworden op: za 27 nov 2004, 14:33
Locatie: Z Limburg



Bericht door Mieke tVD »

Wat een fantastisch project!!!!!
Ik zou zo weer jong willen zijn en dat aanpakken.Het doet me weer denken aan de eerste twintig jaar van ons huwelijk.
Wij hebben dat gedaan met een oud huis. Toen we er kwamen wonen
was er alleen nog een zinkput buiten, de voordeur hing scheef en was dichtgespijkerd, het enige waterpunt zat buiten onder een afdak enz. enz.

Terwijl we er woonden hebben we er eerst zoveel mogelijk uitgesloopt en zijn daarna begonnen met opbouwen.
En dat voor zeker 85 procent met z,n tweetjes.

Ik zal maar niet verder schrijven, dit hoort eigenlijk niet thuis onder auto,s en campers maar het geeft een enorm heerlijk gevoel als je straks ziet dat er weer een stukje naar wens is afgerond. Ik heb genoten van die tijd.

Heel veel succes!!
Groeten Mieke
Een gelukkig mens is Zij/Hij die tevreden is.
Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 26 okt 2003, 18:46
Locatie: Belgische Kempen



Bericht door Bjorn »

Hier buig ik diep voor !!!
Dan is het verbouwen van een R4 bakkersautotje (wat ik heb gedaan) een druppel in de grote zee waar jullie aan bezig zijn.

Heb je een streefdatum als doel ?

Groeten en veeeeeelll succes !

Bjorn
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Een streefdatum heb ik niet echt!
Maar hoop dat ie ergens rond juni zover is dat we er mee weg kunnen, al is het binnen nog ff afzien!


grt, van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
demooiste
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 02 okt 2006, 16:08
Locatie: huizen



Bericht door demooiste »

leuk werk zo,n klus als je de ruimte hebt
De Timmerman die niet zingen kan
willeme 1



Bericht door willeme 1 »

petje af hoor, gaaf dat je dat allemaal aandurft

mvg appie
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: opbouw van Hool gestart!



Bericht door vanHooltje »

even een update, dit is het geworden :D

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-06-17


grt vanHooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: opbouw van Hool gestart!



Bericht door Ruud Adam »

Ik heb likkebaardend de foto's bekeken.
Geweldig!

Is er ook ergens een verslag te lezen hoe jullie alles gedaan hebben?
Grote bron van inspiratie namelijk.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: opbouw van Hool gestart!



Bericht door de Jonckheer »

Hier mag je met recht apetrots op zijn! En nu maar op reis en genieten er van. Vele veilige km gewenst en wellicht zien we elkaar ergens op een meeting (volgend jaar zct?).

Groet, Nico
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: opbouw van Hool gestart!



Bericht door cobes »

een prachtig mooi stukje werk, gefeliciteerd

en lekker op vakantie
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40

Re: opbouw van Hool gestart!



Bericht door Ghia »

Wat een ongelooflijke mooie bus.

Blij dat ik eens foto's kan zien van een bus die er (onderhuids) toen slechter aan toe was dan mijn bestelwagen.
Mooi project, weer iets moois gered.
Tja wat liefde niet al doet ... :wink:

Toen ik de foto's zag dacht ik, die kan 'leeg' niet veel meer wegen dan die van mij.
Is toch dik 500kg zwaarder.
Waar haalt ie't vandaan...

Het rijwiel gedeelte van mijn wagen is nog te doen, de opbouw is behoorlijk verrot
(de zwammen groeiden in het interieur).
Ik ben vorig jaar wezen kijken naar de (transport)bus, had ik waarschijnlijk beter niet kunnen doen (of ....).
Waren al wat mensen wezen kijken, maar die waren zich waarschijnlijk kapot geschrokken.

Helaas heb ik niet zo'n mooie hal en gaat alles veel moeizamer, maar eens.
Ik heb nu wel heel veel voorpret, apparaat is zeldzaam dus het zoeken via Ebay en zo geeft hier en daar wat spulletjes. Dus dat is prijstechnisch nog wel te doen.

Ik zal nog wel 3 jaartjes nodig hebben ...

Gr.
Laatst gewijzigd door Ghia op ma 20 jun 2011, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
iTsMe(jan)

Re: opbouw van Hool gestart!



Bericht door iTsMe(jan) »

Hij is mooi ! 8)
En nu maar genieten .
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: opbouw van Hool gestart!



Bericht door vanHooltje »

OP bezoek bij Dalstra.

Zoals jullie weten is vanHooltje een ex touringcar geweest die omgebouwd is naar camper.

Als je bij google vanhool fiat 625 intijpt krijg je een plaatje van onze bus uit 1973 op het toren plein in Surhuisterveen.

Hier begint ons verhaal: Wij wilde deze foto opnieuw maken met de zelvde toren. Op 6 juni 2011 is het dan zo ver, aangekomen in Surhuisterveen zoeken we naar het torentje. En natuurlijk is het plein opgebroken en afgezet met betonblokken :evil: Maar er staan wel auto,s op het plein dus je moet er kunnen komen. Na drie keer proberen maar eens vragen aan een paar stratenmakers, die ons netjes uitlagen hoe te rijden. Aan gekomen op het plein 30 keer verzetten voor we de juiste positie hadden voor de foto, en deze uit vele positie,s gemaakt.

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-06-17

Daarna hadden we het plan om bij Dalstra langs te gaan die zijn bedrijf nogsteeds daar heeft gevestigd.

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-06-17

Wij stoppen voor de kantoren van de firma Dalstra, Velen gezichten draaide onze kant op en voor dat we het wisten stond iedereen voor het raam met blijen gezichten. De baas J. Dalstra junior kwam naar buiten en zei, heeee die bus ken ik dat is bus nummer 23! :D

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-06-17

Hij belde direct zijn vader met de tekst, hee pa herrinner jij die kleine vanHool bus nr 23 nog? Ja die staat hier nu voor de deur! Binnen 5 minuten was pa daar met zijn vrouw, die dol antouwsiast reageerde owww onze ouwe bus wat leuk :D

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-06-17

Veel praten en kijken natuurlijk, ook de monteurs van dit bedrijf kwamen naar buiten waaronder een ouderre man die vroeger als eerste aan deze bus gesleuteld had. Hij vertelde mij dat bij de eerste rit de bus schade had opgelopen rechts net achter de passagiers deur, ik vertelde hem dat ik dat gezien had want het plaatwerk was met houtjes weer terug gebogen en dat het na 35 jaar er nogsteeds zat, maar bij de restauratie verwijdert was.

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-06-17

De man heb me 1000 en 1 verhaal over deze bus verteld, hij vond het zo geweldig dat hij um nog eens terug zag!
Verder werden we heel hartelijk ontvangen met koffie en een rond leiding door het bedrijf, en kregen een boekje met de historie van dit bedrijf waaronder een foto (de foto van hierboven) van onze bus.
We kregen een paar schaal modellen van de bussen waar ze nu mee rijden, en een bezichtigging van hun museumpje door de jaren heen. Er werd zelfs aangeboden onze bus te wassen, en na de bus in de was straat te hebben gezet werd deze keurig voor ons gesopt en gepoetst. :D

De monteurs hadden vele vragen over hoe en wat ik met de bus had gedaan, een van hun keek op het dashboard en zei "hee dat is nog een oude analoge tachograaf"! Ja zeg ik daar heb ik ook een probleem mee omdat er nu een motorblok met een digitale afgever in zit en ik deze dus niet aan kan sluiten.
Owww zei hij en liep weg :shock: Weer aan de praat met baas junior hier over, en vertelde hem dat ik hem wel kon late ombouwen maar dat dat heel duur was. In tussen was de monteur weer terug met een tachograaf in zijn handen. Zo een moet je hebben zegt tie :o Ja zeg ik zo een ja, duwd hij me de tachograaf in me handen en zegt "hier heb je um, je mag um houden wij hebben er toch niets meer aan". :shock: :D

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-06-17

Me mond viel open van verbazing, omdat deze dingen niet goedkoop zijn tweedehands. Je snapt wel dat ik heeeeeel erg blij bent met deze gift, en de baas en iedereen wel 5 x bedankt heb.
Ook de oude monteur was in het magazijn aan het zoeken geweest en kwam met twee oude deur scharnieren aan. Tja helaas kon ik niet meer vinden anders had je dat ook nog mee kunnen nemen :shock: :D

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-06-17

Na nog een keer koffie drinken hebben we afscheid genomen, en de baas zij "mocht je nog eens in de buurt zijn kom gerust langs". :D

Na weg gereden te zijn al zwaaient, bemerkte wij dat dit bezoek enorm overdonderend was voor ons, we hebben er nog vele uren over aan het praten geweest die avond.

We kunnen maar een ding vast stellen, "we werden als koning en koningin onthaald" en we zijn de firma Dalstra erg dankbaar hier voor.

Grt, vanHooltje :D
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: opbouw van Hool gestart! En Klaar, Op bezoek bij Dalstra



Bericht door Rolling Rodie »

fantastisch :D
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Plaats reactie