Ombouw LandRover naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Ruudje
Berichten: 135
Lid geworden op: do 12 aug 2004, 20:16
Locatie: Achtmaal-west, (R`daal)



Bericht door Ruudje »

Hej zenzien,

heb er zelf 2 versleten, een 88 serie III en een 90, alle 2 hebben ze bij mij hard moeten werken, werden als 3e trekker gebruikt(lees: verbruikt) :oops:

Van de 88 zijn de steekassen inderdaad aan de lichte kant, maar als je er 1 kapot krijgt ligt het meestal aan het mannetje aan het stuur, meestal koppeling te ruw op laten komen met een te hoge versnelling dan eigenlijk kan.
Op de 88 kun je ook een overdrive (8+2 versnellingen wordt dan 12+3)zetten, je hebt dan iets meer snelheid en minder kabaal. Ook ik vondt de moter aan de kleine kant 2.5 indirect ingespoten diesel ongeveer 58 pk :shock: maar ik wilde er teveel mee denk ik dan.

De 90 is eigenlijk hetzelfde (alle LaRo`s zijn dat uiteindelijk al 50 jaar hetzelfde) alleen was de moter een 2.5 direct ingespoten diesel met 95 Pk`s, alleen de constante 4 WD vondt ik minder rijden in het terein. maar dat is persoonlijk denk ik, als je met 2 of 2.5 ton erachter door de blub glijdt dan mis je de gedwongen 4x4, dat rijdt toch beter.

als ik je een tip mag geven, reservewiel op de moterkap monteren, en niet aan de achterdeur/klep dat gaat gegarendeerd fout :oops: :oops:

Maar ze blijven de beste vind ik.

Landrovers dònt get stuck, their drivers do.............. :lol:

Waar een wil is is een weg, en als die ophoudt begint landroverland! :lol:

Nu kun je aan een laro heel veel zelf doen, het zijn eigenlijk gewoon bouwpakketten, en heel degelijk gemaakt. En ook nog een hele grote groep liefhebbers die veel van de techniek weten, kijk maar eens op
http://www.lrch.nl/

en voor een forum

http://www.lrch.nl/forum/simpleforum.cgi


veel sucses met de ombouw!
Groetjes, en mischien tot ziens ergens onderweg!!

Ruud & Di

`Take another ride on the Sunshine highway`
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:



Bericht door Gerard Exis »

Hoi ZenZien ook wij wensen je heel veel succes, plezier en geluk met de ombouw van de landrover, enne we volgen dit constant natuurlijk.

Gerard en Roxana
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Dafluc, Reny, Henk en Lila, Jan, Myway, Ruudje en Gerard bedankt voor jullie aardige reacties. De Land Rover wordt momenteel nog eens goed nagekeken, komt mij wel goed uit, want de werkruimte die ik waarschijnlijk kan gebruiken is nog niet vrij.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Jan Schrik bedankt voor die link. Wat een project zeg.
Dat is iemand die en verstand van autotechniek en van camperbouw heeft.
De autotechniek is niet mijn sterke kant, ik wou dat ik dat ook allemaal kon.
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

ZienZien.

Veel plezier bij het ombouwen. Ik ben benieuwd wat het wordt en ook wat voor mooie foto's de reizen op gaan leveren :D.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:



Bericht door Dekker-Achterhoek »

ZenZien schreef:Jan Schrik bedankt voor die link. Wat een project zeg.
Dat is iemand die en verstand van autotechniek en van camperbouw heeft.
De autotechniek is niet mijn sterke kant, ik wou dat ik dat ook allemaal kon.
Jammer dat je voor een 109 heb gekozen. Door zijn bladveren en ondermotorisering niet bepaald een echte reis auto. Was voor zijn tijd 1960 - 1980 een goede terreinwagen, maar zeker geen reis wagen.

Een betere keus is om naar een (Defender) 110 om te kijken.
De 110 (One Ten) zijn gebouwd vanaf 1983, met verschillende 2,25 of 2,5 liter (turbo) diesels en 2,5 4 cilinder en 3,5 liter V8 op benzine.
In 1990 kreeg deze de type aanduiding Defender en een sterkere 2,5 liter Tdi motor.

Maar voordat iedereen een Land Rover Camper wil bouwen.
De huidige belastingregelgeving accepteert geen Land Rover als Camper, als deze als basis in een Stawag of HT is gebouwd. Dus geen 1/4 tarief, ondanks dat het RDW wel Kampeerauto na keuring op je kentekenbewijs deel 1 vermeldt
Dan is inderdaad een 25 jaar + de goedkoopste oplossing.

Zit al 30 jaar in de Land Rover "Business".
Bezoek ook eens het LRCH forum http://www.lrch.nl
Ben daar o.a moderator van het technische forum. Welkom :wink:
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op di 11 nov 2008, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:



Bericht door Dekker-Achterhoek »

[quote="Ruudje"]Hej zenzien,
De 90 is eigenlijk hetzelfde (alle LaRo`s zijn dat uiteindelijk al 50 jaar hetzelfde) alleen was de moter een 2.5 direct ingespoten diesel met 95 Pk`s, alleen de constante 4 WD vondt ik minder rijden in het terein. maar dat is persoonlijk denk ik, als je met 2 of 2.5 ton erachter door de blub glijdt dan mis je de gedwongen 4x4, dat rijdt toch beter.

Waar een wil is is een weg, en als die ophoudt begint landroverland! :lol:
quote]

" gedwongen 4x4, dat rijdt toch beter ", zeker in al die jaren niet door gehad, dat er een middensper op zit. Is dan gelijk een Serie met 4Wd ingeschakeld.

Enne de juiste spreuk is; "Waar een wil is is een weg en waar die eindigd begint landroverland! " (kort geleden heb ik hem vanaf dit forum gehaald en gewisseld voor een "passendere") . . . . . . helaas :?
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op di 11 nov 2008, 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Dag Rob.

Een 110 rijdt inderdaad een stuk beter, 5 versnellingen. Ik heb er eentje proefgereden: 200 km. Maar hij was nog niet belastingvrij. En dat werd dan veel te duur voor mij. Die kon trouwens wel worden omgebouwd, op het kenteken stond "open wagen" dus dan geldt die 130cm-regel niet, is mij verteld. Deze 109 is net belastingvrij en heeft een gereviseerde 2,5 diesel. Aan de geluidsisolatie ga ik ook nog het en en ander doen. Ik heb in een 109 Ambulance gereden, die was zeer goed geïsoleerd wat betreft geluid, dus het is wel mogelijk, die mensen waren er helemaal mee naar Ghana geweest.
We willen hem in eerste instantie gebruiken voor een trip naar IJsland. We hebben dat al 2 keer gedaan met een gewone camperbus, maar dan zijn de mooiste gedeeltes niet toegankelijk. Op IJsland zelf zitten we dus voornamelijk op de onverharde wegen, want de verharde wegen hebben we nu al 2 keer gehad. De tocht naar de veerboot in Noord-Jutland is even afzien natuurlijk, maar in Denemarken zit je het laatste deel toch ook weer gewoon op een 80km-weg en dat haalt hij gemakkelijk. Alleen op de Autobahn zit je natuurlijk tussen de vrachtwagens. Wat ik met de Laro doe na die tocht weet ik nog niet.
Misschien weer verkopen.

mvg Henk
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
Ruudje
Berichten: 135
Lid geworden op: do 12 aug 2004, 20:16
Locatie: Achtmaal-west, (R`daal)



Bericht door Ruudje »

[quote="Dekker-Haarlem]
" gedwongen 4x4, dat rijdt toch beter ", zeker in al die jaren niet door gehad, dat er een middensper op zit. Is dan gelijk een Serie met 4Wd ingeschakeld.
[quote]

Nou, met sper erop vonden wij hem niet zo hard trekken als de 88 met ingeschakelde 4x4, vooral in het terein vonden wij de 88 veel beter met aanhangers erachter rijden als de 90 defender. Dat probeerde ik te zeggen, maar om zoiets uit te leggen is een beetje moeilijk aan een `leek` als je begrijpt wat ik bedoel. :oops:

Met andere woorden als je bij de 88 de gele knop naar beneden drukte gebeurde er gelijk wat, als je bij de 90 het knopje naar je toe haalde (links? dacht ik) gebeurde er voor mij gevoel vrij weinig totdat het klik zei. dat is voor ons het verschil tussen rijden en bellen...........................

Het sturen en het schakelen daarintegen was bij de 90 veel soepeler dan bij de 88.

Nu zit ik zo te denken, er lopen hier en daar wat 130ers, kun je die wel op 1/4 tarief krijgen?

En sorry dat ik je spreuk leende, dacht hem ergens gehoord te hebben, maar wist niet meer precies hoe die ging :oops:
Groetjes, en mischien tot ziens ergens onderweg!!

Ruud & Di

`Take another ride on the Sunshine highway`
Gebruikersavatar
ZenZien
Berichten: 497
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 12:09
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:



Bericht door ZenZien »

Dag Ruudje.

Je moet in ieder geval die 130cm hoogte hebben (na nog een aantal regeltjes)
Misschien lukt het met deze
http://www.4x4hire.co.za/images/manufac ... ver130.jpg
Het motto van de zelfbouwer:
THE JOY IS IN THE JOURNEY.
Camper Hyundai H200
Camper Hyundai H100
Camper Land Rover 109
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Mooie laro die volgens mij heel geschikt is voor een mooie trip.
Als je niet te veel haast hebt is het een prima reiswagen.
Ik zou dat stuk ijzer op de voorkant er echter direct afhalen.
Als je een kind aanrijdt met zo'n onding zijn de gevolgen vrij akelig.
Op nieuwe auto's is zo'n ding niet meer toegestaan en dat is maar goed ook.
Plaats reactie