Ombouw Toyota Hiace busje tot 4 persoons-camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
prelyveld
Berichten: 107
Lid geworden op: di 27 mar 2007, 10:57
Locatie: Houten

Ombouw Toyota Hiace busje tot 4 persoons-camper



Bericht door prelyveld »

Beste camper mensen,

ik ben nieuw op dit forum en zal vast een vraag stellen die eerder aan de orde is geweest maar toch:
dit weekend ga ik een ex brandweerbusje kopen (Toyota hiace grijs kenteken) met verhoogd dak. Mijn vraag: ik wil graag dit busje ombouwen tot een camper voor 4 personen, er zullen dus twee (draai)stoelen moeten worden ingebouwd. Wie heeft hier ervaring mee, waar kan ik terecht oor gebruikte stoelen en hoe kan ik deze simpel plaatsen??

Alvast mijn dank voor de eventuele reacties.

Peter
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

De draaistoelen zouden wel kunnen, maar 2 zitplaatsen achter.... dat kan wel eens een probleem worden ivm de goedkeuring, dus overtuig je goed voordat je de koop doet.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Gebruikersavatar
prelyveld
Berichten: 107
Lid geworden op: di 27 mar 2007, 10:57
Locatie: Houten



Bericht door prelyveld »

beste Hank,

volgens de RDW wordt het begrip zitplaats ruim gehanteerd: letterlijk een plaats om te zitten. Daarbij komt ook nog dat, indien er twee draaistoelen geplaats zijn je al twee zitplaatsen hebt.

Dank voor je reactie.

Groeten Peter
knipph
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 18:52
Locatie: Baarlo (Lb)
Contacteer:



Bericht door knipph »

Hallo Peter
kijk eens op de site van ZenZien
Hij heeft zelf ook een kleine bus omgebouwd Klasse..!

Groeten Huub
Reizen met de LT stemt tevree..
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

prelyveld schreef:beste Hank,

volgens de RDW wordt het begrip zitplaats ruim gehanteerd: letterlijk een plaats om te zitten. Daarbij komt ook nog dat, indien er twee draaistoelen geplaats zijn je al twee zitplaatsen hebt.

Dank voor je reactie.

Groeten Peter
Niet helemaal. Eén van de inrichtingseisen is dat je achterin twee zitplaatsen moet hebben. De voorstoelen, ook al zijn deze draaibaar, tellen daarvoor niet mee.
Maar de eisen zijn op internet te vinden, en je kunt er alle kanten mee op om er een persoonlijke invulling aan te geven. Alvast veel ombouwplezier :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
prelyveld
Berichten: 107
Lid geworden op: di 27 mar 2007, 10:57
Locatie: Houten



Bericht door prelyveld »

Beste Hank,

sorry voor de verwarring maar ik bedoelde met 2 draaistoelen 2 extra stoelen achter de voorstoelen. Kost ruimte maar als je met 2 kinderen wilt reizen, dan moet je wel.

Huub, bedankt voor de link naar zenzien, leerzaam al die stappen.
Myway, ook bedankt, volgens mij telt als zitplaats ook gewoon een bank om op te zitten.

Nogmaal dank voor alle hulpzame reacties.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

prelyveld schreef:Beste Hank,

sorry voor de verwarring maar ik bedoelde met 2 draaistoelen 2 extra stoelen achter de voorstoelen. Kost ruimte maar als je met 2 kinderen wilt reizen, dan moet je wel.

Huub, bedankt voor de link naar zenzien, leerzaam al die stappen.
Myway, ook bedankt, volgens mij telt als zitplaats ook gewoon een bank om op te zitten.

Nogmaal dank voor alle hulpzame reacties.

Groeten Peter
Ja dat bedoel juist, het kan wel zijn dat je 2 zitplaatsen maakt achter de voorstoelen, maar het punt is : wil je hierop zitten tijdens rijden of alleen in stilstand. Dat is het grote verschil. Om er op te zitten , tijdens rijden, en dat wil je met 2 kinderen, komen er andere dingen bij kijken , zoals gordels en een goedkeuring ivm de bevestiging van deze stoelen.
Daar worden strenge eisen aan gesteld. Ik geloof ook nog een homologatie verklaring van de importeur.
Tenzij je een grijs kenteken met dubbele cabine hebt, maar dan kom je weer in de problemen met de laadruimte , die te klein is om als kampeerwagen verder te gaan ( of je moet een hele lange bus hebben).
Lees eens goed de eisen over de zitplaatsen die gelinkt zijn door midway.
Tenzij jouw busje van voor 1998 is. Wat ik eigen lijk wil zeggen is , laat je heel goed informeren! Je zal niet de eerste zijn die later ondervond dat er iets niet kon zoals hij wilde.

gr. HanK
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Gebruikersavatar
prelyveld
Berichten: 107
Lid geworden op: di 27 mar 2007, 10:57
Locatie: Houten



Bericht door prelyveld »

Beste Hank,

jij illustreert waarom een forum zo handig is: anderen kunnen leren van aanwezige kennis.
Ik heb dus een probleem wanneer ik 2 extra stoelen moet inbouwen: keuring, afkeuring en daarbij kom ik waarschijnlijk niet aan de campereisen.

Dus: een 4x4 kopen op geel kenteken en er een slaap/kook toestand inbouwen en op geel laten staan of een grote 4x4 kopen met extra goedgekeurde stoelen en er een camper van maken.

Of: een beetje ongehoorzaam zijn er er toch stoelen in zetten en de gok nemen tijdens het rijden. Met de apk de stoelen eruit en tijdens het rijden de stoelen erin. Dan heb ik wel een illegale 4x4 camper met 4 stoelen. Verstandig?? (Waarschijnlijk niet maar is het niet saai om altijd verstandig te zijn)?

Ik weet het nog niet, misschien zijn er anderen die een goed idee hebben??

Dank weer en groeten

Peter
Gebruikersavatar
prelyveld
Berichten: 107
Lid geworden op: di 27 mar 2007, 10:57
Locatie: Houten



Bericht door prelyveld »

Hank,

nog een p.s.: je schrijft 'tenzij de bus ouder is dan 1998, wat bedoel je hiermee? Ik heb al gekeken op de link van myway, mijn bus is van 1988.
Kun je hier wat mee??

Groeten Peter
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

prelyveld schreef:Hank,

nog een p.s.: je schrijft 'tenzij de bus ouder is dan 1998, wat bedoel je hiermee? Ik heb al gekeken op de link van myway, mijn bus is van 1988.
Kun je hier wat mee??

Groeten Peter
Uit de link van Midway ( stukje van de RDW-site):
Gordels

Is uw auto op grijs kenteken van na 1-1-1998 dan bent u verplicht om gordels aan te brengen op alle naar voren gerichte zitplaatsen. Op zich zou dit geen probleem zijn maar u moet dan bij de keuring certificaten overleggen van de gordelbevestigingspunten en dit is voor de particulier niet te doen.
Gevolg:De zitplaats wordt aangemerkt als zitplaats voor gebruik bij stilstaand voertuig.

Om dit te omzeilen moet u geen zitplaatsen bouwen in de rijrichting, maar dwars of naar achteren gericht. Daarvoor zijn geen gordels verplicht.
Of u maakt van uw naarvoren gerichte zitplaats een "beschermde zitplaats" (geen gordels verplicht).
Deze "beschermde zitplaatsen vind u bijv. ook in een dubbele cabine.
Dit is een zitplaats welke op maximaal 1,30m voor de rugleuning een bescherming heeft zitten gevormd door de rugleuningen van de ervoor staande voorstoelen.
Heeft u een voorstoel met daarnaast een 2 persoons bank dan is dit OK,maar heeft u twee losse voorstoelen dan dient u hiertussen een zogenaamde "strijkplank"te plaatsen.
Bovenstaande geldt dus voor auto's in gebruik genomen NA 1-1-1998!

Op de zitplaatsen (dwars of naar achteren gericht) zijn geen gordels verplicht dus u moet uw camper ter keuring aanbieden zonder deze.
Is uw auto (grijskenteken) van VOOR 1-1-1998 dan zijn nergens gordels verplicht!
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
matafrika
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 10:47



Bericht door matafrika »

hallo,

ik heb zelf een hiace 4wd geconverteerd naar camper, weliswaar zonder verhoogd dak en voor 3 personen.

het systeem is het typische caravansysteem, u-vorm achteraan met laadbakken, waartussen een tafel naar hoog en omlaag kan worden geknikt om een bed /tafel te maken.

proficiat met je aankoop, het zijn fantastische wagens, de mijne heeft enkel 210dkm en rijdt als de beste.

heb er deze zomer 5dkm in croatie mee afgelegd en alles OK

groeten,

mat
Gebruikersavatar
prelyveld
Berichten: 107
Lid geworden op: di 27 mar 2007, 10:57
Locatie: Houten



Bericht door prelyveld »

Hallo Mat en Hank

dank voor je reactie, ik ga nu snel de hiace ombouwen tot een camper.
Hank, het is nu makkelijk, volgens de rdw zijn er geen eisen voor de zitplattsen in de camper, ook gordels niet verplicht omdat de auto van voor 1998 is.
Het dak was al verhoogd dus alleen wat water en gas en keuren maar.

Wel nog één ding: het motorgeluid is oorverdovend dus snel isoleren en de luchtinlaat verplaatsen.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Succes en veel plezier en veilige kilometers.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Plaats reactie