Een 407D in aanbouw
Een 407D in aanbouw
Het is wat lastig foto's plaatsen hier. Maar ik zal 't proberen.
De vorderingen tot nu toe.
Bus leeg:
Isoleren:
Begin van de wand:
Wand is klaar:
Vloerisolatie:
Begin van de vloer, en zo je ziet zit 't plafond er ook al in:
Koof om de roldeur:
Sfeerverlichting:
Achterwand dichtgezet, de roldeur blijft, is makkelijk voor beladen bagageruimte onder het vaste bed:
Mijn camper en die van mijn vader:
Bed is klaar en wordt getest
Hoog bezoek:
Bergruimte/eenvoudige toilletruimte:
Detail, het originele hang en sluitwerk van de bus. Super degelijk. Wel veel freeswerk om 't weer in te bouwen:
Koof om de overgang tussen plafond en wand af te werken. Hierin kan de bedrading gelegd worden. Ook kan hier de gordijnenrail aan bevestigd worden.
Nieuwe Koelkast:
Achteruitrijcamera:
Stroomhaspel in de Bergkast:
Koof iets verbreed ter hoogte van de zithoek, daardoor kon er mooi een spotje in:
Ook weer handig voor de bedrading:
Proefopstelling van de zithoek:
Bankje:
Aanrecht:
De vorderingen tot nu toe.
Bus leeg:
Isoleren:
Begin van de wand:
Wand is klaar:
Vloerisolatie:
Begin van de vloer, en zo je ziet zit 't plafond er ook al in:
Koof om de roldeur:
Sfeerverlichting:
Achterwand dichtgezet, de roldeur blijft, is makkelijk voor beladen bagageruimte onder het vaste bed:
Mijn camper en die van mijn vader:
Bed is klaar en wordt getest
Hoog bezoek:
Bergruimte/eenvoudige toilletruimte:
Detail, het originele hang en sluitwerk van de bus. Super degelijk. Wel veel freeswerk om 't weer in te bouwen:
Koof om de overgang tussen plafond en wand af te werken. Hierin kan de bedrading gelegd worden. Ook kan hier de gordijnenrail aan bevestigd worden.
Nieuwe Koelkast:
Achteruitrijcamera:
Stroomhaspel in de Bergkast:
Koof iets verbreed ter hoogte van de zithoek, daardoor kon er mooi een spotje in:
Ook weer handig voor de bedrading:
Proefopstelling van de zithoek:
Bankje:
Aanrecht:
De bedoeling is om er een 2 persoons camper van te maken, die van alle gemakken voorzien is. Vast bed was een eerste vereiste. Toiletruimte is gecombineerd met bergkast. Voorstoeln zijn draaibaar, dus dat wordt icm met het bankje onze royale zithoek. Om de hoek naast de deur komt het keukenblokje.
De bus zelf is van 1981 en heeft nog maar 20.000 km gelopen. Is van de Duitse THW geweest. (technisches hilfswerk). Ik heb 'm zelf uit Duitsland gehaald.
Als de inbouw klaar is, wordt de buitenkant nog volledig onder handen genomen. Roest zit er niet aan, maar het lakwerk kan hier en daar wel wat beter.
De bus zelf is van 1981 en heeft nog maar 20.000 km gelopen. Is van de Duitse THW geweest. (technisches hilfswerk). Ik heb 'm zelf uit Duitsland gehaald.
Als de inbouw klaar is, wordt de buitenkant nog volledig onder handen genomen. Roest zit er niet aan, maar het lakwerk kan hier en daar wel wat beter.
Blij dat ik even naar je topic keek. Ziet er erg goed uit! Vooral die foto met verlichting aan geeft de warme sfeer goed weer.
Ik neem aan dat het bankje in de magnefieke zithoek in principe groot genoeg is voor twee personen. Anders krijg je wel problemen met de camperkeuring. Zou heel erg zonde zijn, want ik vind hem echt geweldig.
Ik neem aan dat het bankje in de magnefieke zithoek in principe groot genoeg is voor twee personen. Anders krijg je wel problemen met de camperkeuring. Zou heel erg zonde zijn, want ik vind hem echt geweldig.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"
Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.
Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Mooi Paul!
Verrassend vond ik dat je eerst alles aftimmert en daarna de techniek aanbrengt.
Zelf ben ik begonnen met het trekken van draden, kabels etc. Daarna de banken, bed,
keukenblok e.d.
Als laatste ben ik de wanden en het plafond gaan afwerken.
Het zit er heel mooi uit, perfect!
Bedoel je met bedrijfsauto met 4 zitplaatsen dat 'ie een geel kenteken heeft/krijgt?
Gewoon een personenbus? Want je moet natuurlijk nog wel een restant (15%?) BPM betalen.
Je hoeft 'm dan waarschijnlijk niet als camper op kenteken te laten zetten. Dat doen
we alleen om voor het kwarttarief in aanmerking te komen, maar jij betaalt helemaal geen
houderschapsbelasting!
Dus wordt het gewoon een personenbus met "slechts" 4 zitplaatsen?
Verrassend vond ik dat je eerst alles aftimmert en daarna de techniek aanbrengt.
Zelf ben ik begonnen met het trekken van draden, kabels etc. Daarna de banken, bed,
keukenblok e.d.
Als laatste ben ik de wanden en het plafond gaan afwerken.
Het zit er heel mooi uit, perfect!
Bedoel je met bedrijfsauto met 4 zitplaatsen dat 'ie een geel kenteken heeft/krijgt?
Gewoon een personenbus? Want je moet natuurlijk nog wel een restant (15%?) BPM betalen.
Je hoeft 'm dan waarschijnlijk niet als camper op kenteken te laten zetten. Dat doen
we alleen om voor het kwarttarief in aanmerking te komen, maar jij betaalt helemaal geen
houderschapsbelasting!
Dus wordt het gewoon een personenbus met "slechts" 4 zitplaatsen?
Aloys,
Veel techniek zit er al in. Zoals een 2e accu en verlichting. Verder heb ik een koof langs het plafond, waar ik naar hartelust draden bij kan leggen. Ook onder, bij de vloer, komt een overzetplint met ruimte voor kabels etc.
Ik heb dit zo gedaan, om ook naderhand nog van alles in te kunnen bouwen.
Kachel hoef ik ook niet in te bouwen, er zit al een Webasto in.
De betimmering is op dezelfde wijze gedaan als de betimmering (wanden en plafond) wat er al in zat. Dit om zoveel mogelijk hoogte en breedte over te houden. Ik heb een bed overdwars van ruim 190cm. Een matras van 190 ligt er ruim tussen. De platen hout zitten rechtstreeks op de spanten van de bus. Wel met een stukje tochtband ertussen. Tegen lawaai etc.
Dit heb ik ook op deze wijze gedaan om in ieder geval dit jaar, eind augustus, al met de bus weg te kunnen. Ik hoef nu alleen nog een keukenblokje te maken om er fatsoenlijk mee op vakantie te kunnen.
De bedoeling is om er tzt wel televisie en draadloos internet, eventueel dvd speler etc in te bouwen. Als ik die draden allemaal van te voren had moeten trekken, had ik wel gek kunnen worden. Nu kan ik zo een stopcontact ergens bijplaatsen.
De bus is al gekeurd, als bedrijfswagen met 4 zitplaatsen. Zo heb ik 'm gekocht, en zo is ie ook gekeurd. Was geen enkel probleem. Ik mag dus gewoon 2 mensen meenemen in het campergedeelte. Rest-BPM speelt ook niet bij auto's van 25 jaar en ouder.
Eigenlijk is 't gewoon een nieuwe bus, van 25 jaar oud. Enig nadeel is de snelheid. Max 100 km per uur. 90 is prettiger. Wel op de geijkte tachograaf, dan. Dus je rijd vrachtwagenchauffeurs niet in de weg. Waarschijnlijk wordt de motorisering tzt ook nog aangepast.
Veel techniek zit er al in. Zoals een 2e accu en verlichting. Verder heb ik een koof langs het plafond, waar ik naar hartelust draden bij kan leggen. Ook onder, bij de vloer, komt een overzetplint met ruimte voor kabels etc.
Ik heb dit zo gedaan, om ook naderhand nog van alles in te kunnen bouwen.
Kachel hoef ik ook niet in te bouwen, er zit al een Webasto in.
De betimmering is op dezelfde wijze gedaan als de betimmering (wanden en plafond) wat er al in zat. Dit om zoveel mogelijk hoogte en breedte over te houden. Ik heb een bed overdwars van ruim 190cm. Een matras van 190 ligt er ruim tussen. De platen hout zitten rechtstreeks op de spanten van de bus. Wel met een stukje tochtband ertussen. Tegen lawaai etc.
Dit heb ik ook op deze wijze gedaan om in ieder geval dit jaar, eind augustus, al met de bus weg te kunnen. Ik hoef nu alleen nog een keukenblokje te maken om er fatsoenlijk mee op vakantie te kunnen.
De bedoeling is om er tzt wel televisie en draadloos internet, eventueel dvd speler etc in te bouwen. Als ik die draden allemaal van te voren had moeten trekken, had ik wel gek kunnen worden. Nu kan ik zo een stopcontact ergens bijplaatsen.
De bus is al gekeurd, als bedrijfswagen met 4 zitplaatsen. Zo heb ik 'm gekocht, en zo is ie ook gekeurd. Was geen enkel probleem. Ik mag dus gewoon 2 mensen meenemen in het campergedeelte. Rest-BPM speelt ook niet bij auto's van 25 jaar en ouder.
Eigenlijk is 't gewoon een nieuwe bus, van 25 jaar oud. Enig nadeel is de snelheid. Max 100 km per uur. 90 is prettiger. Wel op de geijkte tachograaf, dan. Dus je rijd vrachtwagenchauffeurs niet in de weg. Waarschijnlijk wordt de motorisering tzt ook nog aangepast.
Dit was de indeling waarmee de bus voor de keuring is geweest. Vandaar die 4 zitplaatsen.
De keurmeester had het over een zeldzaam goeie bus. Hij is dan ook zonder op of aanmerking door de RDW keuring gekomen. Had jaren stil gestaan in depot. Het enige wat ik gedaan heb is 'm naar huis rijden (660 km) en de volgende dag gelijk voor de keuring. Het geeft wel vertrouwen dat hij er zo makkelijk door ging.
Het was oorspronkelijk een 4 tons bus, welke teruggekeurd is naar 3,5 ton. Ivm klein rijbewijs. Je merkt ook aan veel dingen dat het eerder een klein vrachtwagentje is dan een busje, zoals we die tegenwoordig kennen.
Je zit heel hoog in een brede cabine. Naast je een versnellingspook van 75 cm, ofzo. Je moet er van houden, maar ik mag dat truckers-gevoel wel. De bus geeft gewoon een "onverwoestbaar" gevoel, in alles.
De keurmeester had het over een zeldzaam goeie bus. Hij is dan ook zonder op of aanmerking door de RDW keuring gekomen. Had jaren stil gestaan in depot. Het enige wat ik gedaan heb is 'm naar huis rijden (660 km) en de volgende dag gelijk voor de keuring. Het geeft wel vertrouwen dat hij er zo makkelijk door ging.
Het was oorspronkelijk een 4 tons bus, welke teruggekeurd is naar 3,5 ton. Ivm klein rijbewijs. Je merkt ook aan veel dingen dat het eerder een klein vrachtwagentje is dan een busje, zoals we die tegenwoordig kennen.
Je zit heel hoog in een brede cabine. Naast je een versnellingspook van 75 cm, ofzo. Je moet er van houden, maar ik mag dat truckers-gevoel wel. De bus geeft gewoon een "onverwoestbaar" gevoel, in alles.
- Gerard Exis
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
- Locatie: Roemenie
- Contacteer:
Paul ziet er super uit! Mag ik nog proberen te evenaren, vorige week de mijne gekeurd, ex politie duitsland, orgineel 12500 km bwjr 1982. Maar hetzelfde zonder problemen direct goed gekeurd. Mag ik vragen hoelang jouw bus is, heb exact dezelfde indeling in mijn hoofd, echter naast het toilet ook een douche, zie bij jouw dat de zithoek wel erg krap wordt dan, of is jouw bus korter dan de 508 (4 meter laadvloer)?
In ieder geval succes met de laatste loodjes
gerard en roxana
In ieder geval succes met de laatste loodjes
gerard en roxana
Groeten Gerard.
Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Ik denk dat de mijne korter is. 3 meter 8cm, is de laadvloerlengte.
Bij 4 meter moet je een vast bed en een douche en toiletruimte kunnen plaatsen, volgens mij. Die van jou is hoger, ook.
Wat zijn het toch geweldige bussen, he
Wat de indeling betreft. Wel grappig, zonder te weten van het bestaan van de zeer populaire Pössl 2Win, heb ik dezelfde indeling uitgedokterd.
http://www.poessl-mobile.de/index.php?nSrc=219
Bij 4 meter moet je een vast bed en een douche en toiletruimte kunnen plaatsen, volgens mij. Die van jou is hoger, ook.
Wat zijn het toch geweldige bussen, he
Wat de indeling betreft. Wel grappig, zonder te weten van het bestaan van de zeer populaire Pössl 2Win, heb ik dezelfde indeling uitgedokterd.
http://www.poessl-mobile.de/index.php?nSrc=219
fantastisch hoor, proficiat...
Zelf ben ik pas gestart met het bouwen van een 609 (ook 4 meter laadvloer).
De indeling is bijna hetzelfde alleen zet ik de bank met de rug tegen het raam met daarvoor een (klap)tafel, ik wil ook een gecombineerde wc/douche maken maar over de oppervlakte ben ik nog niet helemaal zeker.
Ik zie op je foto's dat de chauffeur en bijrijderstoel gedraaid kunnen worden, zat dat er al in toen je de bus kocht of heb je die ergens vandaan? Ik ben namelijk op zoek naar iets dergelijks
Leo
Zelf ben ik pas gestart met het bouwen van een 609 (ook 4 meter laadvloer).
De indeling is bijna hetzelfde alleen zet ik de bank met de rug tegen het raam met daarvoor een (klap)tafel, ik wil ook een gecombineerde wc/douche maken maar over de oppervlakte ben ik nog niet helemaal zeker.
Ik zie op je foto's dat de chauffeur en bijrijderstoel gedraaid kunnen worden, zat dat er al in toen je de bus kocht of heb je die ergens vandaan? Ik ben namelijk op zoek naar iets dergelijks
Leo