Renault Master 2001 bestuurderstoel draaibaar: hoe??

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:

Renault Master 2001 bestuurderstoel draaibaar: hoe??



Bericht door Jappie »

Heb sinds een week een renault master van 2001
L1H2 en wil deze natuurlijk ombouwen
Om hem deze zomer al te gebruiken voor een trip naar Noorwegen had ik bedacht om er een vast bed achterin te maken ,keuken op de zijkant ,en beide stoelen draaibaar,maar probleem 1 dient zch onmiddelijk aan volgens mij zit de handrem dan enorm in de weg wie heeft dit al opgelost ,door bv de hanrem te verlagen of iets dergelijks,ben zeer benieuwd
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Zoekt en gij ....



Bericht door Marius HRL »

Dag Jappie,

Met de zoekfunctie vind je erg veel eerdere berichten over dit onderwerp.
In onze Renault Master (L3H3/2006) zit zo'n speciale neerklapbare handrem.

Je hebt draaiplateaus voor de voorstoelen in twee uitvoeringen: draaipunt in het midden of excentrisch.

Succes!

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
lucastess03



Bericht door lucastess03 »

moet eerlijkzeggen dat ik niet weet hoe het zit in de Renault

wie kan er hier een foto van plaatsen??

Jij misschien Marius
ben erg benieuwt naar deze constructie

gr Willy
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

camperhandrem



Bericht door Marius HRL »

Dag Jappie,

Die neerklappende handrem wordt (desgewenst) af-fabriek geleverd door Renault/Opel (Movano).

De handrem is verhoogd, zodat je er goed bijkunt.
Op de handrem staan de codes
8200 332 186
AFR
4705

Het enige verschil met de gebruikelijke handrem is het feit dat de hendel ook na aantrekken in de horizontale stand terugvalt.
Hierdoor kun je de voorstoel draaien ook als de handrem is aangetrokken.

Een fotootje voegt hier weinig aan toe!

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:



Bericht door Jappie »

Dank je wel voor de info Marius
Krijg morgen bezoek van iemand met een zelde bus als die van mij,ben benieuwd naar zijn indeling.
Ben er toch wel op gebrand om de stoelen draaibaar te maken,mijn bus is een korte uitvoering,dus ik ben alle ruimte nodig
Zal ook en bus bekijken met eenklaprem (ratel?)
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
lucastess03



Bericht door lucastess03 »

Een fotootje voegt hier weinig aan toe!

Nou dat noem ok niet elkaar helpen, maar ga je voor je zelf

Ik wil ook eens weten hoe dat zit
Of is dit een rare vraag!!!!

gr willy
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

handrem met stekels???



Bericht door Marius HRL »

Dag Willy,

Misschien valt jouw reactie wel in die categorie waarover in een andere draad gesproken wordt.
Op een foto is niets te zien van het mechanisme van die speciale camperhandrem. De hendel staat in vrije toestand en in aangetrokken toestand in dezelfde stand. Dus leg ik dat uit en stel dat een foto weinig toevoegt.

Als jij er toch graag een foto van wilt hebben (voor je verzameling?), dan kun je dat best vragen.

Maar ik vind het spijtig dat je dan begint te praten over "...... ga voor jezelf". Je zou zo langzamerhand kunnen/moeten weten dat ik 'aardig' hulpbereid ben.....

Groet,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:



Bericht door Jappie »

Inmiddels heb ik de beide stoelen draaibaar,en de handrem heb ik ongeveer 6 cm naar beneden gefabriekt.
Voor de bijrijdersstoel heb ik een draaiconsole van een california coach aangepast,deze is een stuk lager dan de orginele,en de stoelen zijn over een vrij groot bereik in de hoogte verstelbaar.
Dus mijn vrouw hoeft geen bankje meer onder de voeten.
Voor de bestuurderstoel heb ik een draaiplateau met het draaipunt in de midden ,dat wil ik nog (na de zomerreis)vervangen door een met het draaipunt ietsje naar rechts,zodat de armleuning niet tegen de deur loopt.
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

geslaagd DHZ-project!



Bericht door Marius HRL »

Dag Jappie,

Leuk dat je nog even bericht over de afloop. Viel de klus mee of tegen?

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:



Bericht door Jappie »

Dag Marius,

Het viel niet echt tegen,maar bij zo'n eerste keer heb je het gevoel dat je het wiel weer een beetje moet uitvinden.
Heb een handremhendel met steun van de sloop gehaald,zodat mijn eigen intact bleef(voor het geval dat)
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Een beetje mosterd na de maaltijd maar ook hier de "terugval" handrem.
Bij ons is het vooral lastig de stoel te draaien omdat de armleuning onder het stuur door moet en dus naar beneden moet staan. Daarnaast kan de stoel alleen draaien als hij naar voren staat dus het draaien terwijl ik er nog opzit vergt wat handigheid.

@Willy, als we elkaar weer ergens ontmoeten mag je bij mij komen kijken hoe het werkt. Maar zoals Marius al aangaf, je kan het met een foto niet laten zien. Dan zie je gewoon een handrem die in de ruststand staat. Een filmpje zou wel iets kunnen verduidelijken wellicht. Als ik er aan denk zal ik dat wel ens maken als de camper voor de deur staat.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Jos,

Ik ben wat verbaasd over wat je meldt over die draaiperikelen in jullie camper. Hebben jullie ook ISRI-stoelen in jullie camper ?

Wij hebben ISRI-stoelen. De bestuurdersstoel moet bij ons eerst enigszins naar achteren geschoven worden, om 180 graden te kunnen draaien (met armsteun omlaag). Als je de stoel geheel naar achteren schuift maakt de stand van de armleuning (bij ons) niets meer uit.

Of we last hebben van de linkerarmsteun is ook afhankelijk van de hoogteverstelling van de stoel. Bij zo'n ISRI-stoel kun je met de verschillende hendels van alles in hoogte en stand verstellen. Doordat die hendels aan de stoelzitting vastzitten, maakt de stand van de stoel niets uit. Alleen de hendel voro het naar achteren schuiven zit (toch) gefixeerd; aan de voorkant van de stoelconsole.

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Als ik het zo hoor dan zit jullie rails vast en draait de stoel erboven, bij ons zit de rails aan de stoel en draait hij dus mee. De stoelen zijn ook niet van Isri en ook niet in hoogte verstelbaar (helaas).
Om te kunnen draaien (langs de deur, moet de stoel naar voren, de armleuning omlaag om onder het stuur door te kunnen en de rugleuning niet te comfortabel naar achteren anders wil die ook niet langs het stuur.
Het is even oefenen maar als je het door hebt geen probleem (behalve om mijn lange poten er tussen vandaan te krijgen...).
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Jos,

Je analyse van het verschil in constructie lijkt mij 100% correct. Ik had er niet bij stilgestaan dat een constructie -zoals bij jullie- ook mogelijk was. Zo leren we op dit forum elke dag weer bij!

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie