Heidi schreef:
Hey da's mooi geworden, ik wist niet dat je zelf zo mooi bochtjes kon maken, maar met die runnertjes ertussen kan je je rail natuurlijk veel mooier buigen!
Beter had nog geweest een kunststof strip van 2 mm in de gleuf te schuiven, maar daar kon ik zo snel niets voor vinden.
De binnenbochten heb ik op mijn dijbeen gebogen, na eerst vanuit het midden van de rails ( 3meter was ie) de plaats van de bocht te meten.
Beter is daar een mal voor te maken van hout met dikte van het railsje, en daar de bocht als buitenbocht omheen te buigen . Ik denk aan een derde van een cirkel met straal 20cm en een stuk recht daaraan van pakweg 20 cm. Je kunt dan alvast gaatjes boren voor de schroeven en deze voorlopig van de andere kant in die mal schroeven. In de bochten zitten er schroeven om de 5 cm, op het rechte stuk pakweg om de 15 a 20 cm.
Net als bij de strip die er eerst opzat.
De buitenbochten, daar kon ik het hout waar het opgeschroefd werdt als mal gebruiken, en is daardoor stakker in zijn ronding.
Heb hier en daar met achterkant van een gewone knijper toch de gleuf weer wat open moeten trekken.
Na het vastzetten van de binnenbochten ( voorin de cabine) staken er 2 stukken recht naar achter. Het stuk bij de deur heb ik een stuk piepschuim op gezet, om geen ogen te verliezen.
Heb aan de rechte stukken (bij de deur en daar tegenover) een latje van 2,5 cm erop gezet onder het scai wat dus eerst los moest. Ook valt te denken aan achter de rails eerst een kunstof of aluminium strip van pakweg 3 a 4 mm te bevestigen om zo afstand te krijgen. Ook een plastic hoekstrip zoals je die bij tegelwerk gebruikt is mogelijk wel mooi om de bovenkant af te werken.
Zo lopen de gordijnhaken niet tegen het scai.
In de buitenbochten iets te dicht langs, maar dat los ik wel op door de haken naar binnen rond te buigen.
Beter had geweest om ook aan de zijkant een stukje hout op te zetten daarvoor, maar dat geeft weer een bocht extra.Doordat ik de plaat van de matrasondersteuning ruim genoeg gelaten had, krijg ik oog geen gat bij de bocht. Is iets om mee rekening te houden. Heb je één lange plank of een lattenbodem om je matras te ondersteunen dan heb je ook geen probleem.
Nou daar komen de rest van de foto's
Ik hoop dat als jullie zelf zoiets willen doen dat je van mijn fouten kunt leren. Zelf ben ik er goed tevreden mee en ook in de oude strip zaten wel wat kreukjes, dus al met al heb ik het niet slecht gedaan.
Het plankje wat het matras tegenhoud heb ik gelijk wat naar buiten verzet zodat dit niet meer in het matras drukt .