Zelf opbouwen camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gast



Bericht door Gast »

kees2 schreef:denk er ook aan dat de gordels deugdelijk bevestigt moeten worden (niet aan hout of iets dergelijk) maar een stalen frame,

anders word hij bij de APK (of bij de keuring naar kampeer auto) afgekeurd.

Ik heb vandaag op het salon in Brussel eens op mijn rug gelegen onder een "AdriVan". Dit zijn nieuwe voertuigen en volgens mij is de bevestiging van de gordels niets origineel van ,in dit geval, een Mercedes Sprinter.
Er waren dwars over de chassisbalken 2 U-ijzers gemonteerd waardoor er 2 draadstangen bevestigd waren die zo door de vloer naar binnen liepen en waaraan de gordels bevestigd waren.
Giaka
Berichten: 601
Lid geworden op: do 02 sep 2004, 0:15
Locatie: Deventer



Bericht door Giaka »

Anonymous schreef:Die maat van 60 cm die gaika noemt klopt niet helemaal.

Dit volgende verhaal geldt voor een toelatings keuring bij ombouw camper op een chassiscabine onder de 3500kg.

Bedrijfsauto's en aanhangers in gebruikgenomen tussen 30-6-67 en 1-1-98 moeten zijn voorzien van een stootbalk indien de afstand van hart achterste as tot achterzijde voertuig meer dan 100cm bedraagt.
Deze eis geldt niet indien de hoogte van het wegdek tot de onderzijde van de bovenbouw ter plaatse niet meer dan 70cm bedraagt en het voertuig aan de achterzijde zodanig is geconstrueerd dat voertuigdelen kunnen worden beschouwd als vervanging van de stootbalk (bv. bij bussen).

Eisen stootbalk:

- Onderzijde stootbalk max. 70cm boven wegdek
- Achterkant stootbalk zover mogelijk achterwaarts doch max. 60cm voor achterkant voertuig.
- Stootbalk aan iedere kant niet meer dan 10cm smaller en niet breder dan de bovenbouw.
- Hoogte stootbalk profiel ten minste 7cm.
- Stootbalk moet zijn bevestigd aan de langsliggers van de auto.

De stootbalk is dus bedoelt om je te beschermen bij een aanrijding van achteren.Je caravanopbouw is zo slap dat ze zonder stootbalk tot half weg de camper binnenrijden met alle gevolgen van dien.

Dus chassis balken verlengen en een stootbalk plaatsen van bijv.70x70x4

Als de camper af is laat dan ook even je remkrachtverdeler (op de achteras) opnieuw afstellen i.v.m overberemming van de achteras t.g.v een andere gewichts verdeling.

Groeten teo
Achterkant stootbalk zover mogelijk achterwaarts doch max. 60cm voor achterkant voertuig.

Theo schrijft jij niet het zelfde als wat ik bedoelde? :D :D
Groetjes Giaka
Giaka
Berichten: 601
Lid geworden op: do 02 sep 2004, 0:15
Locatie: Deventer



Bericht door Giaka »

Anonymous schreef:Hoi Giaka,

nee mis gegokt, het is een wielbasis van 405.
Aan die stootbalk hadden we idd ook al gedacht, maar wisten niet dat het een ongekeurde mag zijn.
We zitten ook nog te dubben om de Hobby wat in te korten, zijn materialen genoeg voor zag ik.
Weer wat bijgeleerd, gaat goed zo in 24 uur!


Bedankt Giaka! Groetjes Peter en Christl.

Uhmmmmmmmmmmm...... bijna goed :D :D Ik kon het ruiken :D
Groetjes en veel bouw plezier nog Giaka
Plaats reactie