Verlengde Opel Vivaro, dubbele cabine: inrichten en omkeuren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Colombier
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 15:39
Locatie: Tolbert
Contacteer:

Verlengde Opel Vivaro, dubbele cabine: inrichten en omkeuren



Bericht door Colombier »

Waar moet mijn Opel Vivaro aan voldoen om goedgekeurd te kunnen worden tot camper. Mijn bedoeling is om de dubbele cabine in tact te laten en het laadgedeeelte van 2 meter lang te voorzien van o.m een dubbel bed en een vaste kast. Tevens denk ik aan een hefdakje of een lichtkoepeltje.
Wie weet waar ik op bijv. internet de eisen/voorwaarden kan vinden waar ik aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor de voor campers geldende wegenbelasting.
Ik heb als eindresultaat voor ogen het laadgedeelte multi functioneel te gaan gebruiken, slapen, verblijven, transport van goederen en fietsen.
Vanaf nov.2005 eigenaar van 'n verlengde Opel Vivaro met dubbele cabine. Ga in de komende tijd in het laadgedeelte een kampeer voorziening bouwen. Met als doel deze te gebruiken als onderweg slaap/leef ruimte voor regelmatige ritten naar de Dordogne.
Gast

kijk eens naar dit antwoord



Bericht door Gast »

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Hier staat het een en ander op , je staat vesteled hoelang je camper mag worden.
Theo weet hier heelveel van . De wielbasis is van belang hiervoor . Je mag ca 3/4 van je wielbasis over de acheras steken
Succes
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Eisen aan ombouw en inrichting
Sinds 1 mei 2002 moet uw kampeerauto aan de volgende eisen voldoen als u in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief of het halftarief:

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht. De binnenruimte is voorzien van:

minimaal 2 vaste zitplaatsen;
een tafel. De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn ontworpen, dat u de tafel eenvoudig kunt verwijderen;
slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed;
vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten;
een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer. Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte;
een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
Let op!
Alle faciliteiten moet u op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.

Afwijkende hoogte
Als de binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel ten minste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.
wilput
Berichten: 105
Lid geworden op: za 28 mei 2005, 10:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:



Bericht door wilput »

Waar staan deze specificaties vermeld. Ik ben ze bij de RDW niet tegengekomen......

Vrijwel zeker heeft dit te maken met mijn manier van zoeken (mijn neefje van vier vindt alles en veel sneller) :cry:


Wil
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H

Re: Verlengde Opel Vivaro, dubbele cabine: inrichten en omke



Bericht door HanK »

Colombier schreef:Waar moet mijn Opel Vivaro aan voldoen om goedgekeurd te kunnen worden tot camper. Mijn bedoeling is om de dubbele cabine in tact te laten en het laadgedeeelte van 2 meter lang te voorzien van o.m een dubbel bed en een vaste kast. Tevens denk ik aan een hefdakje of een lichtkoepeltje.
Wie weet waar ik op bijv. internet de eisen/voorwaarden kan vinden waar ik aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor de voor campers geldende wegenbelasting.
Ik heb als eindresultaat voor ogen het laadgedeelte multi functioneel te gaan gebruiken, slapen, verblijven, transport van goederen en fietsen.
Is dit wel slim om de auto om te keuren?
Je laat de dubbele cabine intact!
Reken even uit wat het voordeel is, tov het betalen van de bpm.
Je hebt gewoon spullen in de laadruimte
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
wilput
Berichten: 105
Lid geworden op: za 28 mei 2005, 10:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:



Bericht door wilput »

Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Gerhans »

Hank schreef:
Is dit wel slim om de auto om te keuren?
Je laat de dubbele cabine intact!
Reken even uit wat het voordeel is, tov het betalen van de bpm.
Je hebt gewoon spullen in de laadruimte
,

Omkeuren heeft als voordeel dat het campertarief kan worden aangevraagd en dat scheelt toch weer een slok op een borrel want het grijs-kentekentarief is ook niet mis. :cry:

Gerard
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Gerard,
Voor de bpm kan je 10 jaar grijs rijden, plus nog eens een verhoogd dak op deze vivaro, 12 jaar. Tegen die tijd is er de kilometer heffing.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Re: Verlengde Opel Vivaro, dubbele cabine: inrichten en omke



Bericht door efsix »

Sorry voor het ophalen van dit oude topic.. maar ik zit nu met een soortgelijke vraag!

Ben een mooie Boxer L2H2 met dubbele cabine tegengekomen.
Kan ik deze na plaatsing van de minimale uitrusting naar een camper om laten keuren? Volgens mij loop ik alleen tegen het punt aan dat de keuken en bed niet via de normale wijze bereikbaar zijn? Of is via de achterdeur ook een normale wijze?
Komend najaar kan ik hem dan echt mooi inbouwen!

Mvg Marc
Plaats reactie