Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door gjvonk »

Een mooi project. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik overwegen om toch een diesel te monteren. Er zijn ook Amerikaanse V6 en V8 diesels uit dezelfde periode:

https://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_Diesel_engine

en latere versies: https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Diesel_V8_engine

en er worden er nu genoeg moderne V8 en V10 diesels geproduceerd voor de US Pick-up trucks
Buscamper fan
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Inmiddels een heel stuk verder:

De Nomad 2000 heb ik gesloopt en in onderdelen uit elkaar gehaald. Heel veel van geleerd. Na het verhaal van Willem 310 gelezen te hebben en dat zijn GMC 23' 2910 kg leeg weegt, heb ik besloten om ook een 23' te kopen en de V8 eruit te halen zoals het plan was met de 26'.
Na diverse wegingen en ideeën lijkt het erop dat ik dan de GMC leeg krijg op 2400kg.

Bij de 23' heb ik de voorkant er uit gehaald en ga ik vervangen door een DUCATO 3,0 Diesel met semi automaat. Dit is een EURO 4 en kan gechipt worden naar 205pk en meer dan 500Nm, als het nieuwe gewicht onder de 3500kg blijft volgeladen en klaar voor vertrek dan moet dit voldoende zijn.

Inmiddels heb ik het frame laten stralen, , scooters en poedercoaten. De trommelremmen op de dubbele achteras zijn omgebouwd naar Ducato assen met schijfrem, ik heb een frame gemaakt waarmee ik de Ducato aandrijfunit zoals ik die noem mee koppel aan chassis.
Het voordeel van de complete kop overzetten van de Ducato in de GMC is dat ik alle techniek om te rijden uit 2010 heb. Ik kan de camper electronica scheiden van de auto electronica. Het enigste dat naar achter loopt zijn de remlichten en de ABS.

Inmiddels heb ik de motor volledig geserviced en de remmen ben ik nu aan het servicen.

Het is nu ook geen GMC meer maar een GMCATO

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
Zo zal het er straks ongeveer uit zien. De wielkast moet 80 cm naar voren, de neus op nieuw ontwerpen en verlengen. Het idee ontstond eigenlijk nadat ik ontdekt had dat de spoorbreedte van de GMC maar 3 cm breder is als van een Ducato. Dat is niet veel en met spoorverbreders op te lossen of een ander ET waarde.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door c.westerman »

Mooi hoor, petje af :thumbup:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door Handyman2 »

Dit wordt geweldig Rob!
Veel succes gewenst. En houdt ons op de hoogte, dit is heel interessant ...

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door Vertrokken4 »

:thumbup: :cheers: Verder commentaar overbodig!
Plaats reactie