Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)
Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)
Een mooi project. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik overwegen om toch een diesel te monteren. Er zijn ook Amerikaanse V6 en V8 diesels uit dezelfde periode:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_Diesel_engine
en latere versies: https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Diesel_V8_engine
en er worden er nu genoeg moderne V8 en V10 diesels geproduceerd voor de US Pick-up trucks
https://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_Diesel_engine
en latere versies: https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Diesel_V8_engine
en er worden er nu genoeg moderne V8 en V10 diesels geproduceerd voor de US Pick-up trucks
Buscamper fan
Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)
Inmiddels een heel stuk verder:
De Nomad 2000 heb ik gesloopt en in onderdelen uit elkaar gehaald. Heel veel van geleerd. Na het verhaal van Willem 310 gelezen te hebben en dat zijn GMC 23' 2910 kg leeg weegt, heb ik besloten om ook een 23' te kopen en de V8 eruit te halen zoals het plan was met de 26'.
Na diverse wegingen en ideeën lijkt het erop dat ik dan de GMC leeg krijg op 2400kg.
Bij de 23' heb ik de voorkant er uit gehaald en ga ik vervangen door een DUCATO 3,0 Diesel met semi automaat. Dit is een EURO 4 en kan gechipt worden naar 205pk en meer dan 500Nm, als het nieuwe gewicht onder de 3500kg blijft volgeladen en klaar voor vertrek dan moet dit voldoende zijn.
Inmiddels heb ik het frame laten stralen, , scooters en poedercoaten. De trommelremmen op de dubbele achteras zijn omgebouwd naar Ducato assen met schijfrem, ik heb een frame gemaakt waarmee ik de Ducato aandrijfunit zoals ik die noem mee koppel aan chassis.
Het voordeel van de complete kop overzetten van de Ducato in de GMC is dat ik alle techniek om te rijden uit 2010 heb. Ik kan de camper electronica scheiden van de auto electronica. Het enigste dat naar achter loopt zijn de remlichten en de ABS.
Inmiddels heb ik de motor volledig geserviced en de remmen ben ik nu aan het servicen.
Het is nu ook geen GMC meer maar een GMCATO
De Nomad 2000 heb ik gesloopt en in onderdelen uit elkaar gehaald. Heel veel van geleerd. Na het verhaal van Willem 310 gelezen te hebben en dat zijn GMC 23' 2910 kg leeg weegt, heb ik besloten om ook een 23' te kopen en de V8 eruit te halen zoals het plan was met de 26'.
Na diverse wegingen en ideeën lijkt het erop dat ik dan de GMC leeg krijg op 2400kg.
Bij de 23' heb ik de voorkant er uit gehaald en ga ik vervangen door een DUCATO 3,0 Diesel met semi automaat. Dit is een EURO 4 en kan gechipt worden naar 205pk en meer dan 500Nm, als het nieuwe gewicht onder de 3500kg blijft volgeladen en klaar voor vertrek dan moet dit voldoende zijn.
Inmiddels heb ik het frame laten stralen, , scooters en poedercoaten. De trommelremmen op de dubbele achteras zijn omgebouwd naar Ducato assen met schijfrem, ik heb een frame gemaakt waarmee ik de Ducato aandrijfunit zoals ik die noem mee koppel aan chassis.
Het voordeel van de complete kop overzetten van de Ducato in de GMC is dat ik alle techniek om te rijden uit 2010 heb. Ik kan de camper electronica scheiden van de auto electronica. Het enigste dat naar achter loopt zijn de remlichten en de ABS.
Inmiddels heb ik de motor volledig geserviced en de remmen ben ik nu aan het servicen.
Het is nu ook geen GMC meer maar een GMCATO
Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)
Zo zal het er straks ongeveer uit zien. De wielkast moet 80 cm naar voren, de neus op nieuw ontwerpen en verlengen. Het idee ontstond eigenlijk nadat ik ontdekt had dat de spoorbreedte van de GMC maar 3 cm breder is als van een Ducato. Dat is niet veel en met spoorverbreders op te lossen of een ander ET waarde.
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)
Dit wordt geweldig Rob!
Veel succes gewenst. En houdt ons op de hoogte, dit is heel interessant ...
Gr. Daniël
Veel succes gewenst. En houdt ons op de hoogte, dit is heel interessant ...
Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44