Ombouw Citroen Jumper L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Hallo Teake en forumleden,

Zoals ik al eerder had gezegd ben ik me van het gewicht bewust.
Daarom wordt de rest van de meubels van spa plex gemaakt, dit
is vergelijkbaar met populieren maar dan lichter.

De manier die jij beschrijft is natuurlijk ook een manier maar had deze
platen over van een project en kosten me niets. En de pers drukt de ronding er wel in en na het
uithalen van de klep is de radius van de klep niet veranderd.

Volgende project is het monteren van een nieuwe schuifdeur met glaspaneel en
de 2 achterdeuren met glaspaneel. Tevens een glaspaneel achter de bestuurdersdeur.

Groet, André
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door VAN-tastique »

Worden dat allemaal vaste ramen?
Onze bus had bij aankoop al vaste ramen in de zij- en achterdeuren, daar was ik toen heel blij mee.
Maar achteraf had ik liever deuren zonder ramen gehad...,
Wel wat duurder, maar bij nader inzien had ik er liever zelf Seitz ramen ingebouwd, zodat je goed kan ventileren en voorzien van ingebouwde horren en verduistering.
Ik weet niet hoe de indeling van jouw bus gaat worden, maar hou er rekening mee dat, ook al is de bus wit en ook al heb je hem goed geïsoleerd, het kan met temperaturen zoals deze week flink warm en benauwd worden.
Onze bus heeft geen donkere kleur en is met 30mm X-treem geïsoleerd (dak 60mm) en vaak staan er 5 ramen en 2 dak luiken open voor de broodnodige ventilatie.
De schuifdeur heeft nog steeds een vast raam, voordeel is dat je goed zicht hebt op evt. fietsers naast de bus, dus bijna of geen dode hoek, voor de achterdeuren heb ik een andere (nogal rigoureuze) oplossing gevonden, die kan je op mijn site bekijken.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door jhelmers »

Wij hebben alleen vaste ramen in de achterdeuren, een Seitz klapraam in de schuifdeur, rechtsachter een Seitz schuifraam (zodat de schuifdeur er overheen kan) en links achter ook een Seitz klapraam. Achteraf zou ik ook wel Seitz ramen achter willen hebben, ook voor de isolatie maar dan wel tegen de kou, niet om te ventileren, wij zetten gewoon de deuren open als het warm is :)
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Wat betreft de ramen is nog iets over na te denken. Eigenlijk vind de vast ruiten mooier om te zien
aan de buitenkant. Dus ga het eerst zo proberen en ga ventileren met een Seitz midi heki dakluik en
een Maxfann dakluik. Hopelijk is dat voldoende.
VAN-tastique schreef: voor de achterdeuren heb ik een andere (nogal rigoureuze) oplossing gevonden, die kan je op mijn site bekijken.
Mooi gemaakt zo met die achterdeuren. Maar metaal is niet mijn sterkste kant ik hou het liever bij hout. :)
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door VAN-tastique »

Ja-ja..., die Franse deurtjes dat was een hele klus en dat doorzagen van de deuren was echt "op hoop van zegen", ik had beiden nog nooit eerder gedaan...
En ik doe het ook géén tweede keer hoor, zeker dat gesmeer met polyester was eens maar nooit weer, mijn hart ligt trouwens ook meer bij werken met hout :wink:
Maar wat de ramen betreft..., voor mij is een prettig binnenklimaat toch net even belangrijker dan een mooi uiterlijk.
Die Maxfann zal zijn werk wel goed doen lijkt mij, maar maakt zo´n ding nog veel geluid, m.a.w. kan je die ´s nacht gewoon aan hebben staan zonder jezelf (en de buren) wakker te houden?

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Gee »

Ik heb de Maxfann nu voor het eerst een paar dagen met deze warmte kunnen gebruiken, en ben er zeer tevreden over. In de laagste stand (1) geeft 'ie nog voldoende luchtcirculatie en is nauwelijks hoorbaar, en we liggen er direct onder. Ook het stroomverbruik valt mee. Ik laat 'm de hele nacht draaien (samen mer de koelkast), en dat trekken de zonnepanelen ruimschoots.

Cheers,

Gee
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Goed om te horen Gee
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Naar drukte op mijn werk eindelijk wat tijd gevonden om aan de buscamper te werken.
Hier een paar foto's

Afbeelding Afbeelding
zijruit geplaatst + geblindeerd

Afbeelding
ruiten geblindeerd

Heb inmiddels ook een begin gemaakt met het isoleren
Afbeelding Afbeelding
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door pele »

Mooie bus! Ik wens je nog veel bouw-plezier en tijd om dat te realiseren.
Ik merk dat je de kunststof bak boven de cabine verwijderd hebt, wellicht om ook daar goed te kunnen isoleren. Die bak heb ik vervangen door een lichtere triplexplaat, waardoor je op die plaats wint aan volume.
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Die kunstofbak ligt al in de vuilcontainer. Ben inderdaad van plan om
daar een dunne bodemplaat te maken scheelt toch weer een aantal
centimer.
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Mede forum leden,

Ben met het isoleren bijna zover dat ik de bekabeling erin kan gaan maken.
Er is 1 probleem voor mij en dat is dat ik mijn twijfels heb over de kabeldikte voor de koelkast.
Ik heb dus een Waeco CRX 80 en volgens de tabel in het boekje kom ik op een dikte van 10 mm2 uit.
Afbeelding
Als ik het forum het op na sla dan wordt er meestal over een dikte van 6 mm2 gesproken.
De kabellengte van koelkast naar accu is 6m.
Nu wil ik wel voor veiligheid gaan dus liever te dik dan te dun maar 6 of 10 mm2 is nogal een verschil.

Dus hoop dat jullie met een goed advies komen en mijn twijfel weghalen.

Groet, André
Antpower
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:51
Locatie: Roeselare

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Antpower »

Victron toolkit is een app in de Google playstore waar je heel eenvoudig de kabeldikte kan berekenen...
Ik heb 4 weken op vakantie geweest met een webasto cruise elegance 80 in temperaturen van boven de 25-30 graden. Aangesloten met 2.5mm2 afstand 2 a 3m.
Geen enkel probleem gehad...
Ik weet niet wat het stroomverbruik van uw koelkast is maar stel dat dit minder dan 10A is dan kom je er met 6mm volgens de app met 3% verlies.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door myway »

@ intrudy
Je geeft aan dat de kabellengte 6 meter is, is dat heen en terug?
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Het is 6 m heen dus 12 m heen en terug
Plaats reactie