Toyota Hiace twijfelwerk

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
thomasvanm
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 21:18

Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door thomasvanm »

Hallo!

Vorig jaar heb ik in een vlaag van op reis willen gaan een mooi kleurrijk Toyota Hiace busje uit 2003 gekocht. Ik was al een eind op zoek naar een klein camperbusje, maar eeuwige kieskeurigheid en twijfel lieten mij uit noodzaak beslissen dit leeg busje te kopen.

Een koop waar ik tot nu toe nog geen spijt van gehad heb. Twee ikea-lattenbodems door elkaar op een een paar latten vijzen, paar pootjes eronder, matras erop en ik had een volwaardig uitschuifbaar bed/zetel systeem. Plastieken koffers eronder, voor wat bergruimte en we gingen gaan zwerven. Op zich allemaal heel plezant, zo plezant dat we zelfs meerdere keren vertrokken zijn. En toen er verhuizingen noodzakelijk waren, bed eruit, en we hadden terug een camionetje! Eigenlijk zelfs beter dan een volwaardige camper dus!

Nu word ik deze winter wederom met mijn eeuwige twijfel geconfronteerd. Na een half jaar rijden met het ding, betrapte ik mezelf erop me meer en meer te ergeren aan het geluid dat uit het leeg busje kwam. Ergens logisch, gezien er geen tussenschot in zit en de gehele bak uit kaal plaatwerk bestaat. Toch begon ik meer en meer te overwegen om dat geluid toch wat aan te pakken.
Na maanden aan onderzoek, bijna beslissingen nemen, twijfelen, budget heroverwegen en me gewoonweg afvragen of het eigenlijk wel allemaal zin heeft, kom ik hier even terecht om enkele extra stemmen te horen.

De basics/
Een kort toyota hiace busje. Twee schuifdeuren, een vooruit, een achterruit en twee zijruiten vooraan. Een heleboel kaal plaatwerk en een betonplex vloer.

De behoeften
Het ding moet stiller. Alles thermisch is mooi meegenomen, maar ik ben er niet van overtuigd dat ik de tijd, noch budget, noch geduld heb om dit correct uit te voeren.
Daarnaast was een probleem tijdens onze reizen condensatie - naast akoestisch dempen/isoleren zoeken we ook een oplossing om een wat efficiëntere luchtdoorstroom te creëren. De zijruitjes op een kiertje lijken op eerste zich niet onmiddellijk afdoende. In welke mate dit een probleem vormt weet ik echter niet.
Een multifunctioneel keukenkastje. Staat ook deze winter gepland. Maar later meer daarover.
Een extra batterij met bijbehorende verlichting, klank, ... Vermoedelijk voorlopig ver buiten het budget, hoewel ik hierover graag al op voorhand had willen plannen, zal ik dit ook latere wel eens aan bod laten komen.

het plan
Onderzoek werd reeds verricht. Bronnen als sounddeadenershowdown, dit forum en allerhande andere dingen reeds geraadpleegd.
Waar ik voorlopig mee wil beginnen:

Dempingsmateriaal. Budgetgewijs overweeg ik een bulkpack silent coat aan te schaffen. Hiermee zou ik willen, met strategische geplaatste matten, mijn dak willen doen (omdat ik ondervind dat hier heel veel motorgeluid doorkomt), mijn deuren en het grootste plaatwerk in de achterbak.
Wat voor resultaten mag ik hier van verwachten?

Polyesterwol. Wil ik, na het dempingsmateriaal, het dak mee bekleden. Sounddeadenershowdown geeft aan dat het in een dak zeker een meerwaarde kan zijn om absorptiemateriaal te plaatsen. Gecombineerd met de ervaring dat heel veel geluid van daar komt, (trillingen die worden doorgegeven door de stijlen naar het dak) lijkt het me zinvol om daar in te investeren. eventueel overschotten kunnen gebruikt worden om wielkast omkastingen en extra holle ruimtes op te vullen.

Vloer: Grote bron van twijfel. Voorlopig plan: betonplex eruit, x-trem (1 of 2 cm) op de vloer, betonplex er terug in. Terug een verwijzing naar sounddeadenershowdown: een geluidsbarrière wordt gevormd door massa. Om dit effectief te laten zijn, ontkoppel je die massa door middel van een Closed Cell Foam mat (CCF) ertussen te leggen. Laat nu net die betonplex een nogal zware plaat zijn, die daar misschien wel voor kan dienen. En laat x-trem nu net CCF zijn. Dempingsmateriaal laat ik achterwege, met uitzondering van de wielkasten. (indien er genoeg is )

Wanden. Moeilijk. Holle ruimtes opvullen met polyesterwol? X-Trem? Schapenwol, waar ik dit ook schappelijk geprijsd kan vinden? Of zelfs hennepwol? Is het nuttig? ik zie mezelf momenteel enkel voornamelijk de holle ruimten en de ruimten waar normaal gezien ramen geplaatst worden wat vullen. Waterdicht werken acht ik met niet nauwkeurig en geduldig genoeg voor. Is dit zinvol?
Daarnaast zou ik dan ook een lap hout daartegen plaatsen. Niet teveel echter. Het is een klein busje en elke centimeter kan nuttig zijn. Ik zie echter heel veel moeilijkheden om die lappen hout effectief te bevestigen. Er zijn veel rondingen en twee schuifdeuren die beter niet te breed uitvallen als ik die wil openschuiven. op sommige plaatsen zijn er geen mogelijkheden om alles vast te schroeven, of die schroeven komen geluid hallo zeggen aan de buitekant van de bus.

Ventilatie. Budget vriendelijk. Liefst. Een gezonde luchtdoorstroom moet voldoende zijn. Ik denk niet dat ventilators enzo nodig zijn. Ook weeral draden die ik moet leggen, wat ik liever nog even uitstel. Ik dacht aan een extra roostertje, misschien twee. Ik stel me vooral vragen bij waar ik die moet plaatsen en welke invloed die zullen hebben op het rijgeluid.


Zoals je ziet, heel veel twijfels. Ik kom hier vooral omdat ik hoop op bemerkingen, advies en raadgevingen die me kunnen helpen knopen door te hakken. Soms twijfel ikzelf of dit gehele plan zelfs wel zinvol is, en het budget beter niet gewoon direct besteed aan het eenvoudig keukenkastje en eventuele elektrische voorzieningen (hoe ik daar ook aan moet beginnen), maar opnieuw, had ik liever omtrent dit onderwerp eerst knopen doorgehakt.

Bedankt,
Thomas

P.S. Zodra ik tijd heb smijt ik nog wat foto's erbij.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door annoh »

TS,

Als je googelt dan kom je heel wat voorbeelden tegen van isolatie. Helaas wordt maar weinig gemeten met een db meter.

Ikzelf heb, in het kader van mijn ombouwproject, wel wat metingen gedaan.
Zo kon ik een geluidsreductie krijgen van 3 db door geluidsmatten op de vloer te leggen. Ontdreuningsplaten tegen de wanden leverde 1 db op aan vermindering.

Zodra ik verder ben met mijn ombouwproject dan ga ik de effecitviteit van schapenwol meten.

Succes.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door Kroppie »

3db is een verdubbeling/halvering van het geluidniveau .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door jansloos »

Volgens mij zijn er apps voor mobiel, waar je geluid mee kunt meten?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
p-e-e-r
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 10:32

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door p-e-e-r »

Hallo Thomas,
Het mooiste is dat je al vaak op pad bent geweest, daarover geen twijfel...
Verder durf ik op basis van mijn ervaringen de volgende stellingen wel op dit forum te zetten:
Probeer nooit een busje zo te isoleren dat condens niet voorkomt.
Het is onmogelijk en gevaarlijk! Onmogelijk omdat je nooit alles helemaal dampdicht kunt afsluiten, wat een voorwaarde is.
Gevaarlijk, omdat de geringste opening vocht in de constructie brengt die er niet meer uit kan: Rot en Roest zijn je deel.
Vul nooit holle ruimtes op, laat maar open, zie hierboven.
Probeer X-trem isolatie zo te bevestigen, dat die onder spanning tegen wand of dak wordt gedrukt of getrokken.
Doe dat zo, dat zonder veel sloopwerk de zaak weer los kan voor inspectie.
Het klemmen van de isolatie stopt ook het trillen van het plaatwerk. Massa stopt geluidsgolven in de lucht, maar het is het plaatwerk dat resoneert.
De beste manier om condens te voorkomen is ventilatie. Volgens mij de beste methode: maak een luchtinlaatopening zo laag mogelijk in de bus.
Bij voorkeur achterin, onder de bedbodem. Minstens 200cm2, en afsluitbaar om ernstig inwaaien of aanzuiging van afgas tijdens het rijden te voorkomen. Zorg dmv een ruim dakluik of smalle klepramen bovenin voor een luchtuitlaat van minimaal 400cm2, die ook bij regen open kan.
[bij regen is de ventilatiebehoefte extra groot]. Kies dakluik en ramen zo, dat je rekening kunt houden met de windrichting.
Hoe verder de dakopening van de inlaat is, hoe beter de circulatie in de bus.
Adem van 36 graden en warmte van het koken zorgen voor convectie , tijdens het slapen worden de onderkant van het matras, zowel als je longen geventileerd, wat het verblijf in een busje een stuk aangenamer maakt.
Ik wens je veel succes en plezier met je onderneming, hopelijk met iets minder twijfels.
Hartelijke groeten van Peer, wie weet tot ziens.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door PaulBng »

jansloos schreef:Volgens mij zijn er apps voor mobiel, waar je geluid mee kunt meten?
Yep. Zoek maar op "Sound Meter"
thomasvanm
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 21:18

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door thomasvanm »

Afbeelding

een klein fotootje van de bus, ergens op een camping nabij de efteling. Pretpark zijn immers ook plezierig!

Ik heb meermaals overwogen een dakluikje te steken. Enkele dingen houden me echter tegen. Mijn dak is immers heel erg bol. Daarnaast is het ook zo dat de bus zo'n 196cm hoog is. Gezien ik regelmatig in ondergrondse parkings met max. hoogte 2m parkeer, ben ik niet onmiddellijk van zins om daar een aantal cm bij te plakken.

Ik heb weet van de apps om geluidsniveau te meten. Dit is volgens mij echter enkel effectief om geluid bij stilstand te meten. Gedurende het rijden spelen te veel factoren een rol waardoor metingen een heel erg vertekend beeld zullen geven.

Ik vraag me af of een rooster onderaan mijn achterklep mogelijks even effectief kan zijn? Als ik dit combineer met de voorruitjes die open zijn, kan ik dan ook niet een mooie airflow creëren? Dan moet ik wel eens zo'n roosters proberen te maken. Het nadeel van een nogal exotisch model kopen is immers dat er heel weinig dingen op maat gemaakt worden.

Ook heb ik geen weet hoe ik x-trem onder spanning tegen de wand zou bevestigen. Zou dan polyesterwol niet het beter alternatief zijn, gezien dit wel ademt en niet persé water absorbeert? Dan het is natuurlijk niet zo dat het trillen van het plaatwerk stopt, maar de ontdreuningsplaten hangen er dan wel al aan en aanvullend is het wel een effectievere geluidsabsorbeerder.
thomasvanm
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 21:18

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door thomasvanm »

annoh schreef:TS,

Als je googelt dan kom je heel wat voorbeelden tegen van isolatie. Helaas wordt maar weinig gemeten met een db meter.

Ikzelf heb, in het kader van mijn ombouwproject, wel wat metingen gedaan.
Zo kon ik een geluidsreductie krijgen van 3 db door geluidsmatten op de vloer te leggen. Ontdreuningsplaten tegen de wanden leverde 1 db op aan vermindering.

Zodra ik verder ben met mijn ombouwproject dan ga ik de effecitviteit van schapenwol meten.

Succes.
Die agglomer die je gebruikt lijkt best nog interessant. Merk je veel voordeel t.o.v x-trem op de vloer of heb je de kans nog niet gehad te vergelijken?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door annoh »

Ik zou inderdaad een keer een vergelijk moeten maken tussen de door mij gebruikte agglomer plaat en X-trem.

Ik zal eens kijken of ik nog genoeg X-trem heb liggen................
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door henk en lila »

Hallo Thomas,
over de ventilatie: warme lucht stijgt op , zo werken schoorstenen ook.
Dan is het het meest effectief om op het hoogste punt een luik, gat of opening te hebben voor de afvoer en op het laagste punt een toevoer-opening.
Lucht is ook heel licht, weinig massa en het zal weinig weerstand kunnen overwinnen. Dus zonder goede, vrije toevoer ook vrijwel geen afvoer. Soms zet men daarom ook een ventilator in het dakluik.

En nu praktisch: in onze Toyota met hoogdak hadden wij inderdaad een dakluik op het hoogste punt en één of twee raamkiertjes van ca 1 cm. Daarvoor gebruikten we de voorramen en die hadden ook van de getinte raamspoilers, dus je zag niet eens dat het raam open stond en er kwam ook geen water in.

Zo'n dakluik is wel 6 a 8 cm hoog. Er bestaan ook superplatte (en dure) uit de jacht/scheepsbouw maar ik weet niet of die bij regen open kunnen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
p-e-e-r
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 10:32

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door p-e-e-r »

Dag Thomas, misschien heb je hier nog iets aan:
De opening bij de achterklep kan ook door deze vast te zetten met een kiertje van 1 of 2 cm. Bij een Berlingo waar we in sliepen ooit gedaan met een kunstzinnig
verbogen dikke spijker. Deze haakte zo achter de sluitpen van de klep, dat de zaak met een kier op slot kon. Luchtinlaat zat.
Bij de uitlaat zou je kunnen kiezen, naast de raampjes, voor een zonnedakje, zoals in een personenauto. Heb je onderweg bij mooi weer ook profijt van. Kost wat, maar geeft geen verhoging
van je dak, en de opening is ruimschoots voldoende. Bij regen steek je er een paraplu door, of je maakt iets slims met een stuk plaat en magneten op pootjes.
Als je het eenvoudig wilt houden, kun je het isolatiemateriaal als volgt spannen: Schroef, bout of kit een of meer stevige latten in de lengterichting van de bus tegen de wandstijlen en dakspanten.
Maak isolatie en stevige, maar enigszins buigbare triplex opmaat , en stop die achter de latten tegen wandpanelen en dak. Met klosjes kun je de zaak onder spanning zetten, zodanig dat
alles goed vast zit en de herrie voldoende is gedempt. De elasticiteit van X-trem en van de latten moeten het doen.
Oh ja, nog dit, mocht het regenen met een min of meer afgedekt schuifdakje, dan is het wel mogelijk om met een magnetisch rubbersluiting van een ouwe koelkast een dijkje aan te leggen,
tegen het over het dak waaiende water.
Je ziet, er wordt door velen meegedacht!
Succes en groeten van Peer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door Kroppie »

kijk niet alleen naar de binnenkant , maar ook eens naar de onderkant , hoe het met de roestbescherming gesteld is .
anders kon je wel eens voor een volgende bus veel ervaring rijker zijn .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
thomasvanm
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 21:18

Re: Toyota Hiace twijfelwerk



Bericht door thomasvanm »

Ondertussen ben ik wat begonnen met knutselen.

Op de vloer heb ik een laag agglomer aangebracht. Het dak heb ik opgevuld met polyesterwol, net zoals de spouwen naast de wielkasten. Een risico naar condens toe, maar ik ben lui, blut en zie geen betere oplossing. Naar volgend jaar toe ga ik controleren of er inderdaad roestvorming zal optreden. Living on the edge.
Nu vandaag ga ik mijn wielkasten bekleden met Isomat TS. Ook wil ik nog iets doen met de hardboard panelen. misschien een laag silicone aanbrengen en die laten drogen, zodat die als ontkoppelend laagje kan gebruikt worden zodat het ratelen ervan wat verminderd.

Op alle panelen, met uitzondering van de vloer heb ik heel spaarzaam (25% regel volgens sounddeadenershowdown.com) Silent Coat aangebracht. De achterdeur en voorportieren heb ik nog niet gedaan.

Momenteel kan ik niet zeggen of de bus stiller wordt, wel kan ik zeggen dat hij solider klinkt. Er is nog altijd veel lawaai, maar het is aangenamer lawaai, wat op zich al een verademing is.

Ik had wel nog een vraag. Ik merk dat bij mijn schuifdeuren bepaalde panelen daarop vastgelijmd zitten met een dunne laag kit. Het lijkt een beetje op pur, maar is zodanig dun dat dat moeilijk te geloven valt. Wat elastisch, dus werkt waarschijnlijk ontkoppelend. Nu is dit spul bij een deur losgekomen. Vervelend, want dat ding trilt dus wat meer. Merkbaar verschil als je een vergelijkend kloptestje uitvoer bij beide deuren. Ook tijdens het rijden hoor ik vaak wat geratel waarvan ik vermoed dat het van daar komt. Iemand een idee wat dit spul zou kunnen zijn en hoe ik dit best terug vast zet? Ik overweeg om er simpelwig een dikke laag Tec7 tussen te spuiten. Ik probeer nog een foto toe te voegen later op de dag.
Plaats reactie