calculator voor kabeldikte

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

calculator voor kabeldikte



Bericht door vejego »

De meest onplezierige fase van mijn Ducato project, het isoleren, zit er bijna op. Tijd voor de bedrading. Belangrijk is daarbij de dikte van de kabels. De lengte ervan speelt een belangrijke rol.

Ik vond een heel handige calculator op de site van de Popschool Maasticht:
http://www.popschoolmaastricht.nl/colle ... stroom.php

Misschien ook handig voor collega-zelfbouwers.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: calculator voor kabeldikte



Bericht door Dirk Pauwels »

Ik vul in 10 m, 12 V 1500W en krijg als antwoord invoer fout. Mijn vraag is als ik mijn omvormer van 1500W Achteraan plaats en de batterij staat vooraan (5m verder) Welke kabeldikte moet ik dan hebben.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: calculator voor kabeldikte



Bericht door Saviemeke »

Bij mij doet hij het wel, maar je moet wel een acceptabel spannings verlies opgeven, bij 5% spannings verlies kom je op 70mm2, dat is een diameter van 9,5 mm

Maar kijk hier eens, een vergelijkbaar topic http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... abel+dikte
Laatst gewijzigd door Saviemeke op wo 06 mei 2015, 7:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: calculator voor kabeldikte



Bericht door myway »

Dirk Pauwels schreef:Ik vul in 10 m, 12 V 1500W en krijg als antwoord invoer fout. Mijn vraag is als ik mijn omvormer van 1500W Achteraan plaats en de batterij staat vooraan (5m verder) Welke kabeldikte moet ik dan hebben.
Vreemd bij mij doet hij het wel, toch wel aangegeven hoeveel verlies er mag zijn, dat zie ik er niet bijstaan.
Overigens 1500 watt over vijf meter??
Misschien toch handiger om dat max 2 meter te maken met 50 mm2


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: calculator voor kabeldikte



Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb een nieuwe sprinter besteld en ik weet nog niet waar Mercedes die tweede batterij gaat zetten en waar ik de omvormer ga plaatsen. Ik ga de wagen deels inrichten met een bed en een wc met wasbakje voor kleine uitstappen. Er moet geen kookgelegenheid in zijn en geen tafel of zitbank. Eten en drinken doen we wel in een horecazaak. Het is meer de bedoeling voor een middagdutje of rust na een vermoeiende wandeling. Voor een langer verlof hebben wij een caravan. Ik heb bij Mercedes ineens geluids- en warmteïsolatie besteld, plafondbekleding en een tweede batterij en een dieselverwarming besteld.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op do 02 jul 2015, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: calculator voor kabeldikte



Bericht door hathi »

Dirk,waar heb je die omvormer dan voor nodig??
Hans
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4176
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: calculator voor kabeldikte



Bericht door beatrix18 »

Die invoer fout snap ik.
Een omvormer van 1500W op 5 meter van de accu is geen goed plan.
Plaats hem zo dicht mogelijk bij de accu en verleng het 230V gedeelte.
12V is niet geschikt om grote vermogens over langere afstand te transporteren. Dit komt door de zeer grote stromen en daarbij behorende verliezen.
De omvormer zal dan ook veel sneller in storing gaan.
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: calculator voor kabeldikte



Bericht door Dirk Pauwels »

[quote="hathi"]Dirk,waar heb je die omvormer dan voor nodig??[/quote]
Voor als ik met de caravan op reis ben. Dan slapen wij op doorreis vaak op parkings en heb ik stroom uit de auto voor TV, boiler, airco en onderweg voor de koelkast. In mijn huidige sprinter staat de batterij achteraan (230ah) en de omvormer er naast met draden van 35 mm². Van de alternator naar de batterij is het 25 mm²
Plaats reactie