Met de camper naar Marokko?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Gast

Met de camper naar Marokko?



Bericht door Gast »

Is het mogelijk om met de camper naar Marokko te reizen vanuit Séte?
We hebben wel een hoge camper, nl. 3.20m hoog en 6m lang.
Zijn er overnachtingsplaatsen in Marokko of ga je beter op camping?
Hartelijk dank voor uw reacties!!
Benny en Ann.
leod
Berichten: 332
Lid geworden op: do 22 mei 2003, 22:56
Locatie: Hemmen

Marokko



Bericht door leod »

Dat kan wel, zover ik weet, maar dan kom je aan in het oosten van Marokko in de Spaaanse enclave Melilla. Over de maten van de ferry weet ik niets.

Je komt dan wel aan in een gebied wat het minst interessant is, want die oost kant heeft betrekkelijk weing te bieden (we zijn er ook geweest langs de Algerijnse grens) en je zult wellicht in een ruime boog om het rifgebied willen gaan om de agressie in dat gebied te ontlopen.

Beter is via Algeciras naar Tanger of Ceuta te gaan (we zijn 1 keer naar Tanger en 3 keer naar Ceuta) gegaan. Ceuta kent belastingvrijdom dus goedkoop winkelen en tanken en de grensovergang is daar niet echt problematisch.
Hoe de mogelijkheid van een camping in de ruime omgeving na aankomst is weet ik niet, want de camping op ca. 40 km vanaf de grens was eind jaren negentig verdwenen (bij aankomst wil je graag ter acclimatisering iets hebben wat op een camping zou kunnen lijken want meer is het daar vaak niet).

We zijn in het verleden (negentiger jaren) 4 keer in Marokko geweest.
Dit land trekt ons nog steeds (behalve de bevolking want wat dat betreft zijn we liever in Turkije; daar zijn de mensen echt vriendelijk en gastvrij).

We hebben over het algemeen veel vrij gestaan( maar zijn dan wel met 2 auto's), behalve bij de steden (de geldt overigens ook voor de andere landen). In die tijd kosten campings maar een paar gulden alleen in de steden was het wat duurder.

Het vervelende in Marokko is dat waar je ook bent (al is het midden in de woestijn) je binnen de kortst mogelijke tijd een horde kinderen en ook wel volwassenen om je heen hebt staan als je b.v. stopt om te eten of koffie of thee te drinken. Ze lijken zo uit de grond te komen kruipen.
Ze wenden vaak vriendelijkheid voor, maar zijn altijd wel er op uit iets aan je te verkopen of iets aan je te verdienen. Dat is voor een deel wel te begrijpen, want wij zijn in hun ogen stinkend rijk en zij hebben vaak weinig of niets.

toch even terugkomend op Turkije (en ook Syrië): we zijn daar afgelopen voorjaar voor de tweede keer geweest, hebben daar eigenlijk nooit op een camping gestaan, maar zijn steeds weer onder de indruk van de onbaatzuchtige vriendelijkheid en gastvrijheid. Echt waar: ongekend en soms weet je niet wat je er mee aan moet, want je kunt en mag niets terug doen.

zoals gezegd: de bevolking in Marokko is daarvan het tegenover gestelde.
Egbert
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 1:52
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Marokko



Bericht door Egbert »

leod schreef:Dat kan wel, zover ik weet, maar dan kom je aan in het oosten van Marokko in de Spaaanse enclave Melilla. Over de maten van de ferry weet ik niets.

Je komt dan wel aan in een gebied wat het minst interessant is, want die oost kant heeft betrekkelijk weing te bieden (we zijn er ook geweest langs de Algerijnse grens) en je zult wellicht in een ruime boog om het rifgebied willen gaan om de agressie in dat gebied te ontlopen.

Beter is via Algeciras naar Tanger of Ceuta te gaan (we zijn 1 keer naar Tanger en 3 keer naar Ceuta) gegaan. Ceuta kent belastingvrijdom dus goedkoop winkelen en tanken en de grensovergang is daar niet echt problematisch.
Hoe de mogelijkheid van een camping in de ruime omgeving na aankomst is weet ik niet, want de camping op ca. 40 km vanaf de grens was eind jaren negentig verdwenen (bij aankomst wil je graag ter acclimatisering iets hebben wat op een camping zou kunnen lijken want meer is het daar vaak niet).

We zijn in het verleden (negentiger jaren) 4 keer in Marokko geweest.
Dit land trekt ons nog steeds (behalve de bevolking want wat dat betreft zijn we liever in Turkije; daar zijn de mensen echt vriendelijk en gastvrij).

We hebben over het algemeen veel vrij gestaan( maar zijn dan wel met 2 auto's), behalve bij de steden (de geldt overigens ook voor de andere landen). In die tijd kosten campings maar een paar gulden alleen in de steden was het wat duurder.

Het vervelende in Marokko is dat waar je ook bent (al is het midden in de woestijn) je binnen de kortst mogelijke tijd een horde kinderen en ook wel volwassenen om je heen hebt staan als je b.v. stopt om te eten of koffie of thee te drinken. Ze lijken zo uit de grond te komen kruipen.
Ze wenden vaak vriendelijkheid voor, maar zijn altijd wel er op uit iets aan je te verkopen of iets aan je te verdienen. Dat is voor een deel wel te begrijpen, want wij zijn in hun ogen stinkend rijk en zij hebben vaak weinig of niets.

toch even terugkomend op Turkije (en ook Syrië): we zijn daar afgelopen voorjaar voor de tweede keer geweest, hebben daar eigenlijk nooit op een camping gestaan, maar zijn steeds weer onder de indruk van de onbaatzuchtige vriendelijkheid en gastvrijheid. Echt waar: ongekend en soms weet je niet wat je er mee aan moet, want je kunt en mag niets terug doen.

zoals gezegd: de bevolking in Marokko is daarvan het tegenover gestelde.
Beste Leod, wat Turkije betreft akkoord,geweldig volk. Ik denk dat wij jullie een aantal keer gezien hebben daar,oa in de rivierbedding groet uit Belgie
atta
Berichten: 40
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 9:58



Bericht door atta »

Zie de nieuwste KCK van de ANWB over hoe en wat naar en in Marokko!
Jan C.
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 15:14
Locatie: Waddinxveen

Re: Met de camper naar Marokko?



Bericht door Jan C. »

Anonymous schreef:Is het mogelijk om met de camper naar Marokko te reizen vanuit Séte?
We hebben wel een hoge camper, nl. 3.20m hoog en 6m lang.
Zijn er overnachtingsplaatsen in Marokko of ga je beter op camping?
Hartelijk dank voor uw reacties!!
Benny en Ann.
Wij zijn van 7 januari tot eind maart 2005 met onze camper naar Marokko geweest.

Het is mogelijk om van Seté Tager te varen zie http://www.comanav.nl/ echter wij zijn van Algeciras naar Tanger met de snelle boot gegaan, onderweg wordt dan door een beambte het visum in orde gemaakt, wel zo makkelijk.

Er zijn langs de kust redelijk veel plaatsen om te overnachten, echter in het binnenland kun je beter op een camping gaan staan.

Voor verdere informatie mail dan even

Jan en Greet Burger
Herwig

Marokko



Bericht door Herwig »

Ik heb in de jaren 70 enkele malen met de tent in Marokko rondgereisd: prachtig land maar opdringerige bevolking. Twee jaar geleden met de camper een grote rondreis gemaakt en alles veel beter ervaren. De politie ziet er echt op toe dat je niet meer lastig gevallen wordt. Meestal op campings geweest, maar vrij camperen aan de Westkust is mogelijk (veel surfers). Is men bij een stad en er is geen camping dan helpt de politie je graag. Meestal mag je dan op het plein voor het politiebureau staan. Alle wegen zijn met de camper te doen, zelfs tot in uithoeken als Merzouga. In de zomer gans in het zuiden kan het behoorlijk warm worden: 47 ° zijn er niet uitzonderlijk. En overal heb ik mij er veilig gevoeld!
Plaats reactie