Overwinteren op Cyprus

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Overwinteren op Cyprus



Bericht door Amstel »

Allereerst: Aloys! Graag zie ik een nieuw onderwerp/rubriek: "Cyprus", bij Zuid-Europa.

Het overwinteren in Griekenland heb ik wat mij betreft al uitgeplozen maar er is nog een ander prachtig stukje "Griekenland en Turkije" waar wij al wel veel geweest zijn maar niet met de camper. Toen wij nog aan 't zeilen waren (doen we trouwens 'zomers nog steeds) en geen camper hadden, vlogen we 's winters vaak een paar weken naar Cyprus, dat is ons altijd goed bevallen. Weliswaar niet zo voortreffelijk als Kaap Verdië maar wel een stuk goedkoper en er valt trouwens veel meer te beleven. Cyprus moet dus een uitstekend camper overwinterings plekkie zijn en, naar ik vernomen heb, in 't zuiden, net zo vrij en blij als Griekenland en in 't noorden net zo vrij en blij als Turkije. Politiek ben ik wel redelijk goed ingelicht maar hoe zit dat nou met die "Camper naar Cyprus"? Ooit hebben we er wel een paar campers gezien (meestal GB en D) maar hoe ziet 't er vandaag uit in EU-Cyprus-Camperland?
Hier op 't forum word ik helaas niet veel wijzer in mijn onderzoek naar het overwinteren met de camper op Cyprus. "Walter2" is er momenteel maar hij werpt er ook niet veel licht bij. "Kom op Walter, we willen meer weten!" :clap:
Ik las een recent "waarbenjijnu"-reisverslag van Janny H, die waren op doorreis naar Israël met de camper maar moesten keren in Limassol. Snel heen en terug door Cyprus, een en ander lichtpunt was er toch wel. http://jannyhouweling.waarbenjij.nu/rei ... n-cyprus/1
Wat ik vandaag weet: Stina is Zweedse en heeft geen visa nodig (wel voor > 3 mnd.) Ik ben NL en moet wel een visa aanvragen die ter plaatse (Turk-Cyprus) verlengd kan worden met nog drie maanden.
Over de grens naar Grieks-Cyprus alleen bij checkpoint Nicosia, binnen een maand dezelfde weg terug. Volgens Griek-Cypr. wetgeving zijn we illegaal het land binnen gekomen en mogen alleen dezelfde weg terug. Daar kunnen we wel mee leven! :) Waarschijnlijk kan men dus wel 1x in de maand, heen en terug over de checkpoint, we zijn tenslotte EU-inwoners. :-B
12 jaar geleden vaarde een ferry van Rhodos naar Limasssol, die is er niet meer sinds 2002!
Vandaag moeten we dus wel helemaal (da's nou juist zo fijn met een camper!) naar Tasucu in Turkije rijden en daar gaat een ferry naar Girne (Kyrenia). Duur 7 uur en kost 400€, heen en terug met camper+2pers. (open rtr, CampOnBoard). Ik heb een offerte gekregen!
Auto's mogen op Gr.-Cyprus niet aangedreven worden met LPG, er zijn dus geen LPG-tankstations. Doch, Intergaz in Larnaca heeft ons al belooft de LPG tanks wel te kunnen vullen (ze hebben alle adapters). Ze willen trouwens graag dat we komen!
Nee! Niet dit jaar! We blijven in Griekenland! Misschien winter 15/16.
Nou wil ik dus wel graag meer weten en / of links naar meer Cyprusinformatie!
Groeten, Julian :wave:
Laatst gewijzigd door Amstel op za 02 aug 2014, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
kees & corona
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 13:26
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door kees & corona »

Julian,

Bij deze link vind je een paar gegevens.http://www.campersite.be/forum/niew03.htm
Ook in de link wordt verwezen naar meer ferry mogelijkheden en onderaan meer info over Cyprus.
Ook kan je een live chat installeren en gebruiken.
Succes en groet,
Kees
Perfect Days.
Don't cry because they are gone,
but laugh because they were there.
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Amstel »

Bedankt Kees! Helaas niet meer duidelijkheid! Maar ben nu wel forumlid van CampersiteBe! :thumbup:
Op Cyprus worden campers verhuurd en campers verkocht (zowel nieuwe als gebruikte). Er zijn niet veel Campings, van de weinige die er zijn heb ik maar één gevonden die het gehele jaar geopend is. Nou zoeken wij dus geen campings maar wel mooie, vrije gedoogplaatsen! Tot nu toe, heb ik de indruk gekregen dat het minstens zo goed is als in Griekenland. Wat de wetgeving zegt heb ik nog geen flauw idée van! Als we praten over een ideaal camperland Griekenland, wordt er op Cyprus gesproken in termen van "Motorhome Heaven!" http://www.cyprus-travel-secrets.com/mo ... yprus.html
Maar wij willen meer weten!
More Input / Feedback, Please!
Groeten, Julian :wave:
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door durisotti »

Ik ben 2 jaar geleden op Cyprus geweest en mij is toen verteld dat er geen veerboot meer vaart tussen Griekenland en Griekse deel Cyprus.
Vanuit Turkije kun je wel naar Turkse deel van Cyprus met een voertuig.
De grensformaliteiten veranderen per dag dus daar heb ik geen pasklaar antwoord op.
Het kan er overigens best wel koud zijn, mijn appartement had CV en het was een graad of 8, in de bergen lag toen wel 2 meter sneeuw, heel onwerkelijk !
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Amstel »

Wij zijn vijf keer, twee weken op Grieks Cyprus geweest en huurden dan altijd een week een kleine Kia. We mochten niet over de grens met die auto naar Turk.Cyprus maar wel met een bus en we zijn toen ook een paar keer met een bus in Kyrenia en Famagusta geweest. Sinds een paar jaar is het wat makkelijker geworden om de Turk./Griekse grens te passeren in beide richtingen. De ferry Rhodos-Limassol vaart sinds 2002 niet meer. Wij hebben het nooit koud gehad op Cyprus in Dec. Jan. en Febr. niet. Regen alleen in Febr. Altijd veel zon, en 18 - 20 gr.C. in zee en gem. dagtemp. In de Troodos bergen (2000m.hoog) lag in Jan. een flink pak sneeuw bij ca. 0 gr. C. en er werd geskied maar binnen een uur waren we weer beneden bij Paphos om in zee te zwemmen. De enige betaalbare mogelijkheid (voor ons) met de camper is dus Girne (Kyrenia) in en Girne uit.
Ik kan geen Cyprus MHClub vinden en ook geen camperplaatsbestand maar dat is waarschijnlijk niet nodig, heel Cyprus schijnt één grote camperplaats te zijn. Wel nog een paar jaar-open campings gevonden. En ook nog een heel leuk reisverhaal op Cyprus: http://www.theworldisourlobster.com/The ... yprus.html
Groeten, Julian
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2253
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door M2 »

Ik ga deze ook even volgen.
Lijkt me wel wat, Cyprus met de camper.

Groet,
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Walter2
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 15:29

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Walter2 »

Hier dan Walter2, net terug in Tasucu na 3 1/2 week camperen op Cyprus. Ik heb een verslag gemaakt in Word, wie het wil moet even een PB sturen.
Even vast een en ander:
De ferry kost zeker geen 400 Euro, wij betaalden 225 euro retour. Goedkoop, maar de inlaadprocedure en de lounge-slaapplaatsen zijn ook niet super.
Wij vonden het leuk, maar ik zou het niet iedereen aanraden voor vakantie, zou dik tegen kunnen vallen. Het mooiste is het Karpaz-schiereiland in het NO van het Turkse deel.
Over overwinteren (zo begon het topic): er is een camping in Governors Beach (Griekse deel) waar veel Engelsen overwinteren, al jarenlang. Het ligt ongeveer midden tussen Larnaca en Limasol. Wij stonden er prima, maar veel mensen zouden het toch wel een armoedige plek vinden, met veel rommel-bouwsels etc. je weet wat ik bedoel. Wel met het allerbeste restaurant in de regio. Overwinteren los van een camping? Ja er zijn legio mooie strandjes en haventjes, vooral weer op dat Karpaz-schiereiland, en ook rond de plaats Polis in het Griekse deel, maar dan zal je in de winter wel van God verlaten zijn. Of: iets regelen met een pension of zo in één van deze plaatsen, dat je er bij kan staan. Daarvoor zou ook wel geschikt zijn de streek ten N. van Famagusta, dus bij Salamis, dan heb je ook een aardige stad bij de hand. De interessantste stad van het eiland is het gedeelde Nicosia. Girne, waar de ferry aankomt is ook leuk. Maar vanuit die stad zijn naar het Oosten en Westen alleen maar hotels, ik zou er geen mooie overwinterplek weten.
De grens tussen de twee delen is geen probleem. Inderdaad, je moet de ene grensovergang bij Nicosia hebben (wel even zoeken, aan beide kanten geven ze het niet goed aan, onnoemelijk flauw).
Groeten, Walter

ij
We follow the sun!
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Amstel »

Walter! Bedankt voor je Cyprus verslag! Zeer nuttige informatie en wij krijgen er meer zin in om, "offseason", een rondje Cyprus te maken met de camper. Een Englishman vertelde mij dat Nicosia niet de enige grenspostering is om met de camper naar Grieks-Cyprus te gaan. Dat was een aantal jaren geleden wel zo. Officieel kun je heden, heen en terug over vijf grensposten. Van west naar oost: Yeselirmak, Astromeritis, Metahan (Nicosia), Pyla/Beyarmudu en Strovilia/Famagusta. Het verblijf voor EU-inwoner in Griek-Cyprus is onbeperkt. De visa en de autoverzekering in Turk-Cyprus zijn wel een beperking. Visa 3mnd. en verzekering 1 maand (€25?), beiden kunnen doch verlengd worden. De groene kaart is niet geldig op Turk-Cyprus omdat het land nog steeds niet erkend word door de EU. Wel ben je in Griek-Cyprus verplicht dezelfde weg terug te gaan als je gekomen bent. Teoretisch kan je dus niet de camper op slot doen en met Kerst en Nieuwjaar even heen en weer vliegen. Dat heb je wel in meerdere landen (Marocko bijv.)!
De grens overgangen van noord- naar zuid-Cyprus. Kon geen foto vinden van Yeselirmak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Julian
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Amstel »

Amstel schreef: Wel ben je in Griek-Cyprus verplicht dezelfde weg terug te gaan als je gekomen bent. Teoretisch kan je dus niet de camper op slot doen en met Kerst en Nieuwjaar even heen en weer vliegen.
Terwijl ik het schreef begon ik al te denken! Klopt dit? Kan ik als EU-staatsburger in een EU-land (Nederland) door een ander EU-land (Republiek Cyprus) gedwongen worden om de EU te verlaten om terug te mogen keren naar mijn eigen, of een ander, EU-land. ::S
Onbegrijpelijk toch? Hoe is Cyprus binnen de EU gekomen? 8-)
Sorry, ik wil werkelijk geen politiek debat, maar moet toch even stilstaan bij deze onmogelijke dwaasheid! Kan dit werkelijk zo zijn? Wie helpt me eruit? :-B
Groet, Julian
Gebruikersavatar
Walter2
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 15:29

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Walter2 »

Julian, mooie foto's.
Over de grensovergangen: als je van noord naar zuid gaat moet je camper 'geregistreerd' worden door de Grieks-Cypriotische 'customs' en dat kan alleen bij de overgang bij Nicosia. Je krijgt van een vriendelijke mevrouw een papier, met 1 maand geldigheid er op (dat staat niet in boekjes of op sites, maar het is wel zo, maar het is te verlengen bij 'customs' in Grieks Nicosia). M.i kan je als je terug rijdt naar Turks Cyprus gewoon elke grensovergang nemen.
Wat wel zo is: je moet je auto (gaat dus niet over personen) op de zelfde manier Grieks Cyprus uitbrengen zoals die er gekomen is. Dus niet op een vrachtboot rechtstreeks naar Griekenland, of zoiets.
Groeten
Walter
We follow the sun!
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Amstel »

Weer bedankt Walter! Het wordt steeds duidelijker! We kunnen dus wel de camper stallen en vanuit bijv. Larnaca, heen en weer naar huis vliegen, voor 't geval dat nodig mocht zijn! Die optie is voor ons belangrijk! Op een Duits forum gelezen dat het niet mogelijk was. Het leek mij ook een beetje dwaas maar de hele Cyprus situatie is dwaas, niets verbaast ons dus!
De foto's heb ik natuurlijk niet zelf gemaakt maar alle grensovergangen staan nu als POI's op GoogleEarth evenals 8 campsites (7 als Zenon er niet meer is) en een groot aantal vrije CP's. Als iemand nog coordinaten heeft van leuke CP's mag je dat graag hier vertellen .
Ik denk dat Schulz eerdaags wel naar Cyprus komt, we wachten dus op "Mit dem Wohnmobil auf Zypern" :-B :-B
Wij gaan ook eerdaags weer rollen en gaan dan weer door Albanien naar Griekenland - Evia en terug via Brindisi.
September 2015 wordt het dan hopelijk Cyprus, met of zonder Schulz. :)
Groet, Julian
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Amstel »

In November zou TripInView met vliegfilming van de kust van Cyprus en Malta uitkomen, dan wordt alles veel makkelijker met actuele film en foto's. Wij duimen ervoor! :thumbup: :thumbup:
:wave: Julian
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door Amstel »

Amstel schreef:In November zou TripInView met vliegfilming van de kust van Cyprus en Malta uitkomen, dan wordt alles veel makkelijker met actuele film en foto's. Wij duimen ervoor! :thumbup: :thumbup:
:wave: Julian
https://www.tripinview.com/en?path=home
Ik vermoed dat de plannen voor het filmen van de Cypruskust zijn opgegeven, hoogst waarschijnlijk door onoverkomelijke complicaties naar aanleiding van de dwaze situatie tussen Noord- en Zuid-Cyprus. Zeker heeft Erdogan daar ook weer zijn vingers in de Cyprus-pot. (De bemanningen van de ferry Tasucu-Girne, zijn misschien ook ontslagen??? :lol: )
TripInView heeft nu bijna de gehele noordelijke middellandsezeekust gefilmd. Van Algarve (Atlantkust) tot Mersin in Turkije. Behalve Croatia, Montenegro en Albania, die een versnellende touristontwikkeling ondergaan en waarschijnlijk eerder gefilmd worden dan Cyprus.

De Cyprus-stof op dit forum blijft zeer schaars. Ook wij zijn er nog steeds niet met de camper geweest maar dat komt wel hóór, moeten eerst nog rondje Kreta afmaken!
Ondertussen zal ik een kleine poging doen om de informatievaart in dit intressante reisdoel, op gang te houden.
Kan best wel wat hulp gebruiken! :bow:
Groet, Julian
Laatst gewijzigd door Amstel op za 10 dec 2016, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Overwinteren op Cyprus



Bericht door durisotti »

Cyprus is een prachtig eiland, het kan in de bergen erg koud zijn, de laatste keer dat ik er was lag er maar dan 2 meter sneeuw en draaiden de skiliften volop !

http://www.snow-forecast.com/resorts/Mt-Olympus/photos
Plaats reactie