Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkheden?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Nanda82
Berichten: 2
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 14:30

Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkheden?



Bericht door Nanda82 »

Hallo,

Wij overwegen om in de meivakantie 2 weken een camper te huren en een rondreis te maken met onze kinderen van (dan) 2 en 8. Wij hebben nog nooit eerder gebruik gemaakt van een camper, noch een rondreis gemaakt.
Voorop staat dat het een relaxte vakantie moet worden, dus niet jakkeren maar veel genieten van omgeving en elkaar. Het zou leuk zijn als cultuur en natuur elkaar afwisselen. Prettige tempraturen zijn ook fijn maar niet een must. Een 'wauw' effect is wel wenselijk. Het is in plaats van onze grote vakantie (dus heb wel wat te verantwoorden aan vooral de oudste) en voor ons zoveel jarig trouwen etc. Het zou dus tof zijn als dit de vakantie is waarop nog jaren aan terug gedacht wordt met... wat was dat tof!!
We hebben ongeveer tussen de 1200 en 2500 euro in gedachten (reizen, huur camper en rondtrekken, entreegelden en eten niet mee gerekend).

Nu zijn er twee opties.

De eerste is dat wij naar een bestemming elders vliegen en daar een camping huren. Landen als Amerika, Canada etc zouden heel tof zijn maar budgeter net iets te ver voor ons.
*Welke landen zouden betaalbaarder zijn en toch interesant? Ik heb Spanje voorbij zien komen, maar ook zweden etc.
*Mijn man vind het grote nadeel dat hij zich dan moet beperken toch vliegtuig bagage. Ik vraag mij af in hoeverre dit erg is aangezien je in de meeste campers toch al de eerste levensbehoefte hebt en nu dus alleen kleren, boeken en wat speelgoed mee zou nemen.

Tweede optie, de optie die mijn man het meeste aanspreekt, is vanuit huis vertrekken. Dit is meteen de optie die de meeste vragen oproept. * Vooral... wat is haalbaar in 2 weken?
* En wat zijn interresante tochten waarbij (diverse soorten) natuur, cultuur en dingen voor de kids elkaar afwisselen.
Kortom... is ook met een campertocht vanuit huis die reis met 'wow' effect mogelijk?

Hoor heel erg graag van jullie en alvast heel erg bedankt!!
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: 2weekse (betaalbare) tocht, met wow-effect. Mogelijkhede



Bericht door Yvonne57 »

Wij zijn eens in de meivakantie naar Denemarken geweest, Jutland. Wat plaatsen om te googlen: Bork Havn, Jelling, Esjberg, Henne strand, Ribe, vikingecenter Ribe en natuurlijk Legoland!
Yvonne
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: 2weekse (betaalbare) tocht, met wow-effect. Mogelijkhede



Bericht door Toon »

Je schrijft 1200 tot 2500 euro voor twee weken mei vakantie en bestemmingen met wauw effect
2 weken huren van een camper ben je die 1200 al kwijt
Blijft er 1300 over
Eten brandstof en wat extra versnaperingen is ook daar aL zeker de helft van weg
Voor wat er over blijft mag je voor 4 pers het wauw effect gaan zoeken
Denk aan een paar dagen euro Disney
En wat dagen in de buurt van een strand
Veel meer rek zal er niet inzitten
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: 2weekse (betaalbare) tocht, met wow-effect. Mogelijkhede



Bericht door Jan en Simonne »

Eten hoef je niet mee te tellen, want dat doe je thuis ook.
Tenzij je vaak uit eten gaat, maar je kunt natuurlijk ook zelf koken.
De brandstof ben je natuurlijk wel kwijt, maar als je niet al te ver gaat, is dat ook wel te doen.
Wij zijn drie weken naar Normandië geweest en door omstandigheden hebben we bijna elke keer op (betaalde) camperplaatsen gestaan.
Aan overnachtingskosten waren we zo'n 200 euro kwijt voor drie weken.
Ik vind dat stukje Frankrijk nog steeds heel leuk.
In de haven van Calais staan, met die gigantische veerboten voor je neus? Wauw!

Afbeelding

Etretat, met de olifant in zee?

Afbeelding

De Pont de Normandie? Wauw...

Afbeelding

Krijtrotsen?

Afbeelding

Zijn kinderen echt alleen maar gelukkig als ze naar een duur pretpark gaan?
Dat kan ik me niet voorstellen.
Aan de kust zijn best veel stranden te vinden, waar ze lekker kunnen spelen.
In België is ook Plopsaland.
Als je echt alleen maar voor een wauw-effect gaat, niet duur én vlakbij huis, tja, dan weet ik niet wat ik moet zeggen...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Ina
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 14:50
Locatie: Zevenhuizen (Gr)

Re: Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkhe



Bericht door Ina »

Ik geloof dat ik ook zou kiezen voor...hier camper huren, en ga er lekker rustig op uit. Paar daagjes in de Ardennen vertoeven,is erg leuk! NoordFrankrijk in, zoek naar leuke camperplekken in of bij dorpjes waar iets te doen is, rijd dan door en ga op de camperplek van EuroDisney staan.... ga als topper ZEKER voor de kids,maar ook ZEKER voor jezelf, ivm WOW -Factor, 1 of 2 dagen met de kids het park in,en eet als afsluiting lekker bij Planet Hollywood. Wedden dat je nog jaren lang kunt terugkijken op een heerlijke vakantie???!!

Ben benieuwd waar jullie terecht gaan komen!!! Houd ons op de hoogte!!! :wave:

Ina
Het leven is 1 groot feest....je moet alleen wel zelf de slingers ophangen!
Nanda82
Berichten: 2
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 14:30

Re: Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkhe



Bericht door Nanda82 »

Bedankt voor de antwoorden! Niet goed uitgedrukt wellicht, met wauw effect bedoelen we juist niét de pretparken maar júist de mooie zonsondergangen, de speciale plekjes, de mooie strandjes en de bijzondere ontmoetingen met mensen ;-) Die pretparken kunnen hier in nl ook wel en vind ik persoonlijk weinig wauw aan. En dat eerste hoeft dus niet perse veel te kosten. De Normandië optie klinkt goed, zoiets bedoelen we! Maar kennen het gebied redelijk goed, zoiets maar fan richting Provence / Italië in 2 weken zou top zijn. Wat is haalbaar qua afstand? En nog tips voor mooie plekjes?
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkhe



Bericht door Camperaapje »

Ik zou voor de optie van Simonne gaan en niet teveel km's maken in die 14 dagen, en zeker niet met kids > de valkuil van menig beginnend camperaar.
Wat jullie ook kiezen, veeeeel plezier!!
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkhe



Bericht door Camperaapje »

Eventueel kan je doorrijden naar Bretagne.
Ik heb een poosje terug gegevens opgeslagen (van een lid van het camperforum (met dank aan Hennie)) met een heleboel highlights van Bretagne, ik ben zo vrij die even te plaatsen:

Ille et Vilaine:
Rennes
Fougeres is een mooi stadje
Vitre stadje met mooie vakwerkhuizen,
Esse waar een heel groot hunebed is bij Roche aux Fees
Cancale is Pointe Grouin waar mooie rotsen zijn, erg ruig en erg mooi
Tussen St.Malo en Dinard ligt het Barrage de la Rance, is een dam waarmee energie wordt opgewekt
Bij Saint Jacut de la Mer kun je mooie kustwandelingen maken

Cores d'Armor
Dinan, stad met stadswallen en kasteel, bij het jachthaventje vindt je vertrekpunt voor mooie wandelingen
Cap Frehel en Fort la Latte, 70 mtr boven zee biedt dit een prachtig uitzicht
Erquy is een vissershaven met wandelpaden en roze zandsteen
Pointe de Guettes, ook weer een mooi uitzicht
Pointe de Plouezes en Route des Falaises weer met prachtige uitzichten
Paimpol is een leuk vissersdorp
Treguier is een mooi stad met smalle straatjes
Plougrescant mini eilandjes en havens

Noord Finistere
Pointe de Locquirec is een mooie wandeling
Marlaix is een mooie stad, daarbij een prachtige baai
Roscoff is toeristisch en heel erg mooi
Santec, hier prachtige witte strandjes met een zeer blauwe zee
Pouescat met een prachtig uitzicht op zee, hier ook het kasteel Kerjean
Brignogan mooi om te wandelen, veel rotsformaties en heel blauwe zee
De hele kust Core des Abers tussen Roscoff en Ploumoguer is erg mooi en grillig
Pointe de St. Mathieu is erg mooi als de zee onstuimig is
Brest

Zuid Finistere
Pointe de Crozon is weer een prachtige kust waar je goed kunt wandelen Met de D887 rij je door het natuurgebied, wandelen ook bij Pointe de Dinan en Cap de la Chevre.
Pointe de Pen-hir hoog gelegen met mooi uitzicht
Locronan schijnt het mooiste stadje van Bretagne te zijn
Douarnenez is ook een mooi stadje
Pointe du Van is weer een mooie kust om te wandelen
La Pointe du Raz is het meest westelijk gelegen punt van Frankrijk, trekt veel bezoekers, prachtig punt!
Pointe de la Torche is een surferparadijs, mooi om naar de zee te kijken.
Quimper indrukwekkende kathedraal met een gezellig centrum
Concarneau is een stad met middeleeuws centrum, verbonden met 2 bruggen van het vasteland en omringt door muren
Cote Sauvage is een prachtige route met uitzicht op grillige rotsen en wilde zee, veel wandelroutes
Doelan is een klein dorpje met een prachtig haventje

Morbihan
Carnac is natuurlijk bekend vanwege de menhirs
Locmariaquer met indrukwekkende dolmen
Auray met een gezellig centrum en leuke winkelstraatjes, mooie kathedraal, vakwerkhuizen en een markthal
Saint-Goustan met een leuk klein haventje, stenen brug, vakwerkhuizen
Vannes is een prachtige stad
Josselin is een kasteel
Rochefort-en-Terre mooie stad

Loire-Atlantic
Guerande stad met massieve vestigmuren, hier is ook een zoutdelta
Saint-Joachin hier ligt de Grande Briere, een moerasdelta waar veel watervogels zijn
Nantes
Stand van de Mine d'Or bij de badplaats Penestin met 25 km zandstrand
Lavau-sur-Loire is een bijzondere haven bij de monding van de Loire

Heel veel plezier in Bretagne!
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkhe



Bericht door petra en andre »

net zo veel kans op mooi weer als hier in Nederland maar zekers wouw Tsjechie. Veel natuur zoals Reuzengebergte en de rotssteden die zekers wouw zijn omdat je daar door over en tussen klautert bij Jicin of broumov, cultuur in de vorm van de vele kastelen en kerken en op een andere wouw manier Teresia stad bij Terezin. Op diverse campings mag je bij je tent een eigen vuurtje stoken. wel ben je in die tijd ws een van de weinige Nederlanders en niet alle campings zullen al open zijn maar financieel wel aantrekkelijk en zekers te berijden. Ook de kuuroorden met hun mooie bouwstijlen zijn super de moeite waard ach er is te veel om op te noemen. kijk maar eens op http://www.mapy.cz en dan aan de linkerkant foto's aantikken, inzoomen en op foto drukken krijg je info en foto groter te zien. onze kinderen zijn gek van Tsjechie en zelfs nu nu ze al een paar jaar op hun eigen wonen gaan ze dit jaar weer met ons mee.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkhe



Bericht door mariët »

Ik ben bang dat afstanden als Tsjechië en Bretagne budgettair lastig worden, je moet dan toch een aantal keren tanken en een volle tank gaat gauw naar de 100 euro.
Iets minder ver weg maar wel heel mooi is het eiland Rügen, Duitsland. Duitsland is ook wat voordeliger qua uit eten en drinken.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkhe



Bericht door Paul87400 »

Ik zou zeker voor de vliegoptie kiezen, voor een paar tientjes zit je in Zuid Spanje.

Ter plekke een camper huren is vaak ook nog goedkoper dan in Nederland huren. Campers kosten in het buitenland ongeveer de helft van de prijs van Nederland en dat komt in de huurprijs terug. Je spaart er enorm veel brandstof, tol en tijd mee.

Even heen en weer naar Italië of Spanje kost je al een week vakantie, blijft er weinig tijd over voor de Wow factor als je het uitzicht over autowegen daar niet toe rekent.

En over de bagage zou ik me geen zorgen maken, er schijnen in het buitenland ook winkels te zijn met goedkope zomerkleding.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweeweekse (betaalbare) tocht met wow-effect: mogelijkhe



Bericht door Zwerfleeuwen »

Als je gaat vliegen en dan een camper huren, dan ben je natuurlijk ook geld kwijt aan je vliegreis. Je kunt gem boodschappen meenemen dat zijn dan de nadelen. Voordeel is dat je kunt vliegen naar een wauw bestemming. Ik heb eens gelezen van iemand die een camper op Kreta heeft gehuurd. Op Kreta zelf kun je gratis overal aan mooie baaien staan, zoals trouwens ook op het vaste land van Griekenland. Lekker eten, goedkoop en mooi weer. Zee, zon, stand, mooie natuur. Zeker het wauw effect, ook als je naar het vaste land van griekenland zou gaan. Maar of dit binnen jouw budget past?

Huur je in nederland iets, en wil je het wauw effect, ja dan denk ik aan de Ardeche. Of de Provence. Zeker bij de Provence is zoveel te zien. Even 1 dag doorrijden en je bent er.

Maar je zou ook kunnen kiezen voor de Moezel, is ook altijd leuk en dat is dan weer niet ver weg.

De Vogezen is ook leuk, gaaf kasteel daar ook, leuk voor de kinderen en jezelf.

Noorwegen is trouwens een wauw land bij uitstek, maar dan zit je weer met je budget, je moet overvaren en waarschijnlijk in mei nog teveel sneeuw.

Heel veel sterkte met je keuze hoor!

Hennie
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Plaats reactie