Tolwegen Portugal

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Tolwegen Portugal



Bericht door limos07 »

eind april zijn we via vila real de st Antonio portugal binnengekomen en via de N125 EN DE N124 naar Silves en Monchique getrokken geen tol dus.
na een paar dagen via de n124 terug naar de 22 en toen via de A22 naar de IP1
en daar zag ik andere instructies en andere palen, zon 50 km noordwaarts hebben we een paar dagen bij een hollandse camping vertoeft>>en die vertelde dat gaat niet goed komen.

na enkele dagen daar vertoeft op naar Lagos via de IP1 terug naar de A22 en weer overspanningen met cameras, ik kreeg wat kriebels, zijn we gestopt bij een Cepsa-pomp daar aan de A22 , gevraagd aan de bediende, ikke met 4 woorden portugees en zij met 6 woorden engels, deze heeft mij eerst €25,00 op tafel laten leggen en ging toen met onze telefoon een bericht versturen naar??? weet ik niet?? een nummer code van het zojuist aangekochte ticket en het autonummer. ik wilde weer gaan, maar oho even wachten, kreeg een bericht terug actvatie oke.
op mijn vraag wat geschiedt er met overtredingen reeds gemaakt>> no problem zijn nu betaald.

maar alleen voor de A22, op de IP1 gelden andere regels. als op de A22 het ticket opraakt krijg je automatisch een sms om een nieuwe ticket aan te schaffen. het ticket blijft bij mij een jaar geldig. daar staat nog een gulden of 4 op voor aankomende winter.

van de IP1 , ben daar 6 keer door een tol gereden, nooit niks meer gehoord.
inderdaad de N125 , de oude weg, daar breek je haast de nek en flink druk verkeer,
voordeel je komt in Bouliqueime vlak langs de gaspomp GPL voor alle soorten gas-flessen vullen en lpgtankflessen vullen
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Tolwegen Portugal



Bericht door mMario »

Wij zijn dit jaar in Mei en Juni ook in PT geweest en geconfronteerd met de electronic toll. Ik heb toen een foldertje gelezen over de betaalwijze voor buitenlanders.
Er is nu een "Easy Toll" systeem dat op de snelweg in het noord-westen, midden en zuiden de mogelijk is bij het binnenrijden van PT je kentekenplaat te laten fotograferen en je creditkaart gegevens in te voeren. Dan kun je overal doorrijden en worden de verschuldigde bedragen automatisch afgeschreven.
Een tweede mogelijkheid is om prepaid tolkaarten te kopen op het postkantoor. De kaarten zijn er van 5.= of 10.= of 20,= of 40,= euro. Op de kaart staat een nr. wat je tezamen met je kenteken nr. per sms moet activeren. Dan krijg je een sms terug met de mededeling dat je een tolgeld tegoed hebt met de waarde van de kaart. Als het bedrag verbruikt hebt krijg je weer een sms en kan je een volgende kaart activeren.
Het gebruik van kastjes in de auto heb ik nergens gezien of van gehoord.
Wij kwamen bij Branganca in het noord- oosten PT binnen en daar is nog geen Easy Toll mogelijkheid op dit moment maar zal er zeker komen als de snelweg tot Vila Real helemaal klaar is.
Ik vond ook dat het heel ontduidelijk is wat betreft de tolwegen die alleen op de electronic toll wijze afgerekend kunnen worden, voordat ik het foldertje in handen kreeg.

Folder over electronic toll

Afbeelding

Prepaid tolkaart voor en achterzijde

Afbeelding

Folder tolwegen PT voor diegene die portugees kan lezen.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie