Stelplaats in Stekene (O-Vl)

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Stelplaats in Stekene (O-Vl)



Bericht door fokus »

Ik had gisteren een gesprek met de voorzitter van de gemeenteraad in ons dorp. Blijkt dat de gemeente Stekene op zoekis naar een bestemming voor de plaats waar oorspronkelijk het veel te dure cultuurcentrum gepland was. In onderstaande brief aan hem vatte ik mijn stelling samen, hij beloofde dat het kortelings in de gemeenteraad besproken zou worden. Misschien dat een paar steunberichtjes aan stekene@gemeente.be kunnen helpen.

Hier mijn schrijfsel:


Beste Arnoud,

Even een samenvatting van ons aangenaam gesprek van zojuist ten Filosofen.
De afgelopen maand onderweg geweest met mijn motorhome in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, viel het me op dat de kleinste dorpjes daar "Wohnmobilstellplätze voorzien. Waarom kan dat niet bij ons? De lokale middenstand zou er wel bij varen. Volgens NKC-onderzoek http://www.nkc.nl/ geeft de gemiddelde zwerver € 30.- per dag uit bij de plaatselijke handelaars.
De plaats achteraan de parking, waar het "cul-centrum" hopelijk niet komt zou met een minimale investering een prima zwerfwagenparking kunnen zijn.
Nodig is een parkeerautomaat (alternatief betalen bij lokale winkeliers die parkeerbon afleveren te plaatsen aan voorruit) en/of sanizuil http://www.sani-station.de/ , verharde ondergrond, electriciteits aansluitingen, afvalcontainers. Optioneel free Wifi.
Gezien een zeer grote groep zwervers grote afstanden aflegt via secundaire wegen en in kleine etappes is het niet noodzakelijk dat de gemeente een toeristische hoogvlieger is. Ik kan me goed voorstellen dat een Duitse zwerver op weg naar de Vlaamse kust (waar hij bijna nergens welkom is) overnacht in Stekene; een brood koopt bij Inge en Tessa, een pint gaat drinken in de Filosoof en gaat eten in de Pelgrim. 's Morgens voor hij verder zwerft koopt hij nog even de Bildzeitung bij Wim en An. Onderweg naar de alpen deden wij de afgelopen weken niet anders!
Bezwaar komt er soms van campinguitbaters; zij zouden klanten verliezen. Een drogreden! Eerst en vooral zijn er twee soorten zwervers: zij die op campings gaan staan (kleine minderheid) en zij die, wat heet, vrij staan. De eerste groep zal ALTIJD op campings gaan staan, de tweede (waaronder wij) NOOIT. Het is niet omdat de campings aan de Vlaamse kust lobbyen tegen zwerfwagenparkings dat de zwerfwagens aan de Vlaamse kust gebruik maken van campings; in tegendeel, zwervers rijden een paar kilometer verder tot ze in Frans Vlaanderen zijn (het enige voordeel dat we uit de nederlaag aan de Peene halen)
Eens een plaats ingericht zijn er verschillende atlassen waar je gratis wordt in opgenomen: dit is de belangrijkste http://www.reisemobil-international.de/ ... bordatlas/

Hebt ge nog vragen of opmerking dan hoor ik dat graag bij filosofische pot en pint.

Groeten
Dirk
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
csillag
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 19:41
Locatie: alsomocsolad hongarije

Re: Stelplaats in Stekene (O-Vl)



Bericht door csillag »

Zou zeker een mooi ding zijn en idd er passeren vele Duitsers en NL'drs langs den " expressweg" naar de kust maar ook voor de mensen die op weekend willen zou dit een mooi alternatief zijn , het is er goed wandelen ( stropersbos) in Stekene, leuke markt op zaterdag morgen en een bezoekje met de fiets aan Hulst genoeg om een W.E te vullen . De middenstand kan er alleen maar beter van worden :thumbup:

ps ik stuur dit zeker door aan de gemeente

In st Niklaas en sint Gillis Waas zit al genoeg cultuur :wink:
Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 1248
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Stelplaats in Stekene (O-Vl)



Bericht door Luc & Chris »

Goeie zaak Fokus!
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rini
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 15:37
Locatie: Terneuzen

Re: Stelplaats in Stekene (O-Vl)



Bericht door Rini »

Nu dat moet zeker gaan lukken en als ze dan overal in België dat voorbeeld overnemen dan kunnen wij als Nederlander
een weekje België doen.

Veel succes
Twee weten meer dan een.
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Re: Stelplaats in Stekene (O-Vl)



Bericht door Lieke »

Een weekje België heeft slechts één probleem: de sani. Overnachten, (dus parkeren en slapen, niet kamperen!) mag overal, tenzij duidelijk is aangegeven dat het niet mag. Dit is ons verteld door oa politie in Diest ( toen we daar de cp niet konden vinden, zij verwezen ons naar een park) en een medewerker/beveiliger van een domein bij St Job in t Goor.
Nu nog wat extra serviceplaatsen... En daar willen we best voor betalen.

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
Plaats reactie