Een droom... wonen in Frankrijk!

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door Paul87400 »

Succes, maar let vooral op de hoogte, 4-500m is echt het maximum. Die klimaatkaarten zijn op zeenineau. Op 500m kun je 4-5C aftrekken en heb je een veel groter verschil in dag en nacht temperatuur, dan heb je ineens een heel ander klimaat.

Vraag je ook eens af waarom de Ariège tot de aller goedkoopste gebieden in Frankrijk behoort en of de reden van de afkeer van Fransen ook jou betreft.

Er zijn prima onroendgoed sites in Frankrijk, bv. "leboncoin.fr".

Trouwens het "voorlopig" koopcontract is definitief, na een week bedenktijd kun je er niet meer vanaf. Mondeling kun je in Frankrijk geen onroerend goed kopen.

Eigenlijk stelt dat "voorlopig" koopcontract niet veel voor, de naam van de koper en verkoper, de omschrijving van het huis en de prijs. Dit aangevuld met ontbindende voorwaarden. Een half uurtje werk, meer niet. Daarna gaat de Notaris pas aan het echte werk.

Groeten, Paul
(Met een tiental jaren ervaring met koop en verkoop van Zuid-Frans onroerend goed 8-) )
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door mariekeafrance »

wingman01 schreef:Dus....een beetje kort door de bocht....
je koopt een huis met stroom en water, je gaat naar de Burgermeester en zegt ''goeiendag , ik ben Pietje Puk'', en dat is het dan ???????
Ja, dat is het dan :thumbup:
Liberat
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 12:59
Locatie: Miño, Galicië, Spanje

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door Liberat »

Aan het begin van je rit betaal je belasting in Nederland, want daar woon je en heb je gewerkt. Zo lang je inkomsten hebt uit Nederland in de vorm van pensioen en AOW blijf je in Nederland belasting betalen totdat je aan kunt tonen, dat je ergens anders belasting betaald. Pas dan krijg je vrijstelling van het betalen van belasting in Nederland.
Galicië, het Groene Spanje
Roel964
Berichten: 220
Lid geworden op: za 18 sep 2010, 0:39
Locatie: Heesch

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door Roel964 »

Paul87400 schreef:Succes, maar let vooral op de hoogte, 4-500m is echt het maximum. Die klimaatkaarten zijn op zeenineau. Op 500m kun je 4-5C aftrekken en heb je een veel groter verschil in dag en nacht temperatuur, dan heb je ineens een heel ander klimaat.

Vraag je ook eens af waarom de Ariège tot de aller goedkoopste gebieden in Frankrijk behoort en of de reden van de afkeer van Fransen ook jou betreft.

Er zijn prima onroendgoed sites in Frankrijk, bv. "leboncoin.fr".

Trouwens het "voorlopig" koopcontract is definitief, na een week bedenktijd kun je er niet meer vanaf. Mondeling kun je in Frankrijk geen onroerend goed kopen.

Eigenlijk stelt dat "voorlopig" koopcontract niet veel voor, de naam van de koper en verkoper, de omschrijving van het huis en de prijs. Dit aangevuld met ontbindende voorwaarden. Een half uurtje werk, meer niet. Daarna gaat de Notaris pas aan het echte werk.

Groeten, Paul
(Met een tiental jaren ervaring met koop en verkoop van Zuid-Frans onroerend goed 8-) )
- In de klimaatkaarten die ik gelinkt heb is de hoogte natuurlijk al verwerkt, Paul.
- Een flink verschil tussen dag- en nachttemperatuur vinden wij juist prettig want dan kun je in de zomer 's nachts tenminste slapen ;)
- Ariège tot de allergoedkoopste gebieden behorend? Absoluut niet! Misschien t.o.v. de zuidoost kustdepartementen. Maar in de Dordogne bijvoorbeeld zijn veel meer opknappers te koop voor veel minder geld. En het noorden (bijvoorbeeld Normandië) is nog veel goedkoper.
- Afkeer van Fransen voor de Ariège: op welke representatieve doorsnede beroep jij je dan?
- Leboncoin.fr is inderdaad een goede huizensite. Voor Franse begrippen dan, want per huis staat er meestal maar 1 foto op en die toont zelden de omgeving. En daar is het ons en veel andere Nederlanders nou juist om te doen!
- Voorlopig koopcontract: als je een tiental jaren ervaring hebt dan weet je ook dat er eerst een "dossier technique" verzameld moet worden (bijvoorbeeld asbestverklaring, loodverklaring en nog een stuk of 6 documenten meer dacht ik uit mijn blote hoofd). In ons geval is de notaris dat dossier nu aan het verzamelen. Pas als dat compleet is dan kan er een acceptabel voorlopig koopcontract getekend worden. En ja, een "voorlopig" koopcontract is na 1 week bedenktijd absoluut bindend; net als in NL. Daarom heb ik maar dezelfde term gebruikt ook al is die niet echt korrekt.
Dethleffs Integraal 6611 met 2 langsbedden en grote garage (2006)
Onze camper is inmiddels verkocht; nou dit huis nog en dan kunnen we emigreren naar Zuid-Frankrijk!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door mariekeafrance »

Liberat schreef:Aan het begin van je rit betaal je belasting in Nederland, want daar woon je en heb je gewerkt. Zo lang je inkomsten hebt uit Nederland in de vorm van pensioen en AOW blijf je in Nederland belasting betalen totdat je aan kunt tonen, dat je ergens anders belasting betaald. Pas dan krijg je vrijstelling van het betalen van belasting in Nederland.
Dat ligt aan de situatie, mijn man was militair en moet over zijn pensioen bel. in Nederland betalen. Straks met AOW betalen we dat in Frankrijk. Wel zijn we verplicht om elk jaar in Frankrijk ook bel. op te geven wat dan meestal uitkomt op nul. AWBZ is iets wat je ook altijd zal moeten blijven betalen. Maar tot zo ver, als de vraag stelster echt gaat verhuizen mag ze met al haar vragen komen. Voorlopig is het nog niet zo ver.
fibinu
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 25 feb 2013, 17:18
Locatie: Drenthe

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door fibinu »

@Roel964,

Grote bewondering hoor! En respect, het is niet niks denk ik. Maar over een paar jaar hebben jullie dan ook iets moois op een wereldplek.
Heel veel succes en plezier gewenst in La France.
Groet'n van ons
Liberat
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 12:59
Locatie: Miño, Galicië, Spanje

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door Liberat »

Dat ligt aan de situatie, mijn man was militair en moet over zijn pensioen bel. in Nederland betalen. Straks met AOW betalen we dat in Frankrijk. Wel zijn we verplicht om elk jaar in Frankrijk ook bel. op te geven wat dan meestal uitkomt op nul. AWBZ is iets wat je ook altijd zal moeten blijven betalen. Maar tot zo ver, als de vraag stelster echt gaat verhuizen mag ze met al haar vragen komen. Voorlopig is het nog niet zo ver.

Ik begrijp dat niet, want meende, dat je in je woonland belasting moet betalen. Natuurlijk kan de Nederlandse belasting de werkgever verplichten om belasting in te houden op het pensioen, maar accepteert de Franse belastingen dat? Je woont in Frankrijk en maakt dus gebruik van Franse voorzieningen en dan lijkt het mij logisch, dat je daar ook je belasting betaalt. Welk argument gebruikt de Nederlandse belastingen opdat je toch in Nederland betaalt en niet in Frankrijk?
Galicië, het Groene Spanje
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door Starline 660 »

Er wordt onderscheid gemaakt tussen "gewone" loonslaven en ambtenaren, militairen dus ook :-B
Is wettelijk zo geregeld in NL
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door mariekeafrance »

Liberat schreef:Dat ligt aan de situatie, mijn man was militair en moet over zijn pensioen bel. in Nederland betalen. Straks met AOW betalen we dat in Frankrijk. Wel zijn we verplicht om elk jaar in Frankrijk ook bel. op te geven wat dan meestal uitkomt op nul. AWBZ is iets wat je ook altijd zal moeten blijven betalen. Maar tot zo ver, als de vraag stelster echt gaat verhuizen mag ze met al haar vragen komen. Voorlopig is het nog niet zo ver.

Ik begrijp dat niet, want meende, dat je in je woonland belasting moet betalen. Natuurlijk kan de Nederlandse belasting de werkgever verplichten om belasting in te houden op het pensioen, maar accepteert de Franse belastingen dat? Je woont in Frankrijk en maakt dus gebruik van Franse voorzieningen en dan lijkt het mij logisch, dat je daar ook je belasting betaalt. Welk argument gebruikt de Nederlandse belastingen opdat je toch in Nederland betaalt en niet in Frankrijk?

Tja, wij hebben de regels niet gemaakt. Maar bij militairen is dat nu eenmaal zo. Hebben wij gedurende het jaar nog een meevallertje dan betalen wij in Frankrijk daar bel, op. Wij moeten wel elk jaar naar het bel kantoor omdat we hier dus wonen. Als het aan ons lag betaalden we hier belasting schijnt dat je dan meer overhoud. Maar voor ons wordt er dus wel geld voor het ziekenfonds over gemaakt en verder betalen wij alles mee net als de Fransen ::)
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door mariekeafrance »

PS voor wie geïnteresseerd is koop het boek van Wim Bavelaar, daar hebben wij toentertijd veel aan gehad, en/of bezoek zijn site eens: leven en wonen in Frankrijk.
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door gitana »

Paul87400 schreef:...
Paul, waarom......? en dan nog wel 2 keer.
Je maakt me nieuwsgierig :mrgreen: :lol:
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door gitana »

@Roel964. Wat een lef!! Ben best wel een heel klein beetje jaloers.
Lijkt me wat heel moois van te maken.
Ik wens jullie er veel succes mee.
Maar voor ons is het vele klussen gedaan.
Mijn man heeft veel last van zijn nek, dus armen, en ook de knieën.
Tja, de leeftijd, hè.
Maar er zijn ergere dingen.
Als ik het nog eens kon over doen............
Maar je blijft altijd maar voor familie, kids etc.
Eigenlijk best wel stom, zeg ik achteraf. ::S
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45233
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door thole »

Zeg Aagje, misschien was het bericht van Paul wel 3x geplaatst :lol:
Waarom gaan jullie weer niet met de camper naar Zuid Frankrijk, Annie.
Wat let je, ook al ben je net terug.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Een droom... wonen in Frankrijk!



Bericht door gitana »

thole schreef:Zeg Aagje, misschien was het bericht van Paul wel 3x geplaatst :lol:
Waarom gaan jullie weer niet met de camper naar Zuid Frankrijk, Annie.
Wat let je, ook al ben je net terug.
Haha, ben helemaal niet nieuwsgierig, weet alleen graag veel. :lol3: :lol3: ( Daarom hier mijn vragen :think: )
Maar misschien gaan we wel nog richting z. Fr.
Nu even niet, hoogseizoen vinden we niks meer. Zo druk overal.
Maar misschien moeten we wel naar Griekenland, als ik jouw site bekijk, al die mooie foto's!! :P
Maar dan ga ik wel niet naar de kapper daar. :mrgreen:
Het bevalt jullie daar goed. Amuseer jullie nog en de groetjes van ons , ook aan Everdien.
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Plaats reactie