Naar Portugal

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
cherrokee
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 21:13

Naar Portugal



Bericht door cherrokee »

Hallo allemaal wij hebben sinds 2 maanden onze lang gekoesterde droom, wij hebben een camper gekocht. We zijn al een paar keer op stap geweest met de camper. Nu willen we met de zomer vakantie naar noord Portugal via de Franse westkust en noord Spanje. ongeveer 3 weken. Als beginnend camperaar :-B vraag ik is er iemand met tips en trucs voor onderweg en waar kan je het beste overnachten hoort soms vreemde verhalen. Ben ook nieuw op dit forum dus moet mijn weg hier ook nog wat in vinden.

allemaal gegroet.
Jaap
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Naar Portugal



Bericht door Rotec 590 »

Hallo Cherrokee,

Mag ik vragen hoeveel uur en kilometer je per dag wilt maken, want er is heel veel te zien richting Noord Portugal en terug.
Langs de westkust neemt ook wel wat meer tijd in beslag dan via de route Parijs, Liomges, Bayonne.
Gaat u op campings overnachten?

Ik zou de 'Picos de Europa' niet overslaan.
In Baskenland vonden wij het erg armoedig.
Asturië is mooi groen.
In Portugal was in mijn tijd erg veel afval te vinden op juist de plekken waar je kon stoppen. Wij reden de rivier de Douro.
Hoger in Portugal moet mooier zijn.
Laatst gewijzigd door Rotec 590 op do 27 jun 2013, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Naar Portugal



Bericht door Marjorie »

3 weken is erg kort voor zo'n afstand, maar als je per se Noord-Portugal wilt aandoen is Caminha (ligt dichtbij de Spaanse grens) een erg leuk plaatsje met een camping net buiten het stadje. Mocht je nog tijd hebben dan is Parque Nacional de Penedes-Geres in het noorden ook erg mooi. Verder zijn de moeite waard Porto, Ponte de Lima, Braga, Arcos de Valdevez.

De Galicische kust heeft talrijke mooie plaatsjes (Bermeo, Santillana del Mar, Cudillero, San Vincente de Barqueras, Muros, enz.) waar je mooi kunt staan, of je neemt de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella via Burgos, Leon, Astorga (mooie kathedraal) enz.
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Naar Portugal



Bericht door Rotec 590 »

tip: *rij niet zomaar overal in ( kleigrond), en denk aan je plastic zijramen met takken.
*Pas op in Spanje en Portugal met je luifel. Altijd verankeren daar de wind plotseling kan opsteken en die is er wel dagelijks en vrij hard. (thermiek).
* neem een bootje mee.

Vrij kamperen wordt lastig, Catalonie en Andalusie hebben nog soepele regels. Op andere plekken mag het vaak op zogenaamde ‘Merenderos’. op privéterrein alleen met toestemming eigenaar, elders alleen in gebieden aangewezen door de natuurbeheersorganisatie Icona (onderdeel van het Spaanse ministerie van LNV, http://www.mapya.es); dit in verband met de vele bosbranden, wil men weten wie waar is.
De Guardia civil doet niet moeilijk maar de boswachters wel.

Mocht je vrij gaan kamperen, let dan op dat je in de zomermaanden geen open vuur buiten mag hebben, dus geen (gas)barbeque. tip, bouw er een alluminium kistje omheen en zet het geheel op je fietsenrek. Anders moet je naar een 'Barbacoa' dit zijn huisjes waarin je kunt barbequeën. Echter stinkt het daarin vreselijk en barst het van de vervelende vliegen.

http://www.fedcamping.com/
http://www.acyla.es/enlaces/38-informac ... nocta.html

3 weken is zeker kort voor Portugal, wij vinden de 12 dagen in Spanje al kort van de 3 weken die wij hebben. En dan vertrekken we 's avonds al thuis.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31865
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Naar Portugal



Bericht door Bob Diesel »

cherrokee schreef: ongeveer 3 weken. Als beginnend camperaar

Jaap
om en nabij 2000km heen en 2000km terug :!: natuurlijk kan/gaat dat :roll: of je er echt plezier van hebt :?: :?:

op weg naar dat mooie Portugal liggen 1000 km heel wat mooie dingen in een ander land,en je begint dan echt gelijk aan vakantie en niet pas als je minimaal 3 dagen on route bent
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 897
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 21:34

Re: Naar Portugal



Bericht door Bram »

Wij rijden nu door Portugal
Route was san sebastian burgos portugal
Prachtige natuur. Zat goedkope goede campings
In dit voorseizoen maken we volop gebruik van ACSI is
Dus max €16 all in.
Ook redelijke camperplaatsen. Heeft normaal
Mijn voorkeur, maar ja met zoals vandaag 38 gr dan iis
Een camping comfortabeler.
De kosten verdien je dubbel en dwars terug met
Je horeca ( koffie op terras €0,65) en boodschappen.
Portugezen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam
Jongeren spreken bijna allen engels
Dieselprijs vergelijkbaar met nederland.
Alleen bij lissabon beetje druk, verder lege door
Eu gesubsideerde wegen.
Mooie en veilige reis gewenst
O ja wifi bijna op alle campings gehad tot vaak in de camper
Mijn Hobby was een Hobby maar nu een Adriatik
Liberat
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 12:59
Locatie: Miño, Galicië, Spanje

Re: Naar Portugal



Bericht door Liberat »

Marjorie, je spreekt over de Galicische kust, maar de enige plaats die je noemt in Galicië is Muros. De andere plaatsen liggen in Cantabrië en Asturias.
Voor het gebruik van autowegen in Portugal moet je betalen. Er is op dit forum al een aantal keren over geschreven. Er zijn in Portugal twee typen autowegen, autowegen, die zijn gebouwd als tolwegen met tol-pleinen, kassas om te betalen en autowegen, die niet oorspronkelijk zijn gebouwd als tol-weg, maar waar men later tol is gaan heffen. Omdat de tweede catogorie geen tolpleinen had met alles wat daar bij hoort, heeft men een electronisch tolsysteem geinstalleerd. Je dient hiervoor een kastje in de auto te hebben, dat in kontakt staat met het signalerings-systeem. Het probleem is om zo'n kastje te krijgen. je kunt dat doen(huren) bij postkantoren en mogelijk ook bij sommige benzine-stations. Je moet vooruit betalen. Achteraf moet je weer naar het postkantoor of zoiets om het kastje in te leveren en de huur terug te krijgen en eventueel de teveel betaalde tol. Als je een portugese bank-rekening hebt dan kun je de kosten daarmee betalen, maar dat lukt de meeste buitenlanders niet, want die hebben geen portugese bankrekening. Heb je het kastje niet en je wordt aangehouden, dan krijg je en fikse boete.
Portugal is een leuk land, maar onderweg zijn zoveel leuke plekken, dat je als je daarvan geniet, je in drie weken niet naar Portugal heen en weer kunt gaan.
Galicië, het Groene Spanje
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Naar Portugal



Bericht door Marjorie »

Liberat schreef:Marjorie, je spreekt over de Galicische kust, maar de enige plaats die je noemt in Galicië is Muros. De andere plaatsen liggen in Cantabrië en Asturias. .
Neem me niet kwalijk, dat was een beetje slordig van me. Voor mij was alles wat rechtsaf ligt vanaf Santander ongeveer Galicie, maar dat is dus niet goed. Ik word ook een dagje ouder. Neemt niet weg dat het gebied La Coruna, Muros, Cabo de Finistere, Santiago de Compostela, Vigo enz. (wel Galicie volgens mij) erg mooi is met o.m. de ria's.
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31865
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Naar Portugal



Bericht door Bob Diesel »

Geregistreerd: di 25 jun 2013, 21:13
Berichten: 1

Weer verspilde energie :?: :bang: :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Liberat
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 12:59
Locatie: Miño, Galicië, Spanje

Re: Naar Portugal



Bericht door Liberat »

Marjorie, dat klopt. Behalve de plaatsen, die je noemt zijn er nog meer, zoals Lugo, waar om het centrum nog steeds de Romeinse stadsmuur bestaat en waarover je rondom de stad kunt wandelen en het strand van de Katedralen (Playa de los Catedrales), tussen Ribadeo en Foz, met parkeerplaatsen, waar je met de camper kunt overnachten. Ga daar echter heen als het laagwater is. Voor liefhebbers van geschiedenis is een bezoek aan Baroña aan te bevelen. Baroña ligt iets voorbij Porto do Son aan de zuidkant van de Ria de Muros y Noia. Het is een oude keltische nederzetting aan de oever van de ria. (voor niet-ingewijden, een "ria" is een uitloper van een "rio", een rivier, in direkte verbinding met de zee/oceaan en vergelijkbaar met een fjord in Noorwegen, maar de bergen er om heen zijn veel minder hoog).
Galicië, het Groene Spanje
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Naar Portugal



Bericht door mariët »

Dat is ver hoor, Portugal. Ik zou er niet voor kiezen als ik maar 3 weken had. Geniet lekker van Frankrijk en gun jezelf een échte vakantie ipv alleen achter het stuur zitten en mooie plekjes voorbijrijden. Neem soms genoegen met maar 20 km. per dag en geniet.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Plaats reactie