Met een te zware camper naar Noorwegen!!

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Peter_1
Berichten: 32
Lid geworden op: di 30 okt 2007, 11:50

Met een te zware camper naar Noorwegen!!



Bericht door Peter_1 »

De eigenaar van het forum heeft de discussie gesloten op dezelfde topic, wat veel negatieve reacties uitlokte.

Mischien is mijn informatie onvolledig geweest.
De Hymer mag technisch tot 3970 kg gaan uiteraard rekening houden met de last op de vooras en achteras.
Volgens mijn gegevens zijn veel campers teruggekeurd naar 3500 kg i.v.m. de Nederlandse wetgeving voor het rijbewijs B.
Als ik dan hoor dat bij een georganiseerde camperreis door Noorwegen van het NKC geadviseerd wordt om om te rijden bij weegbruggen, dan vind ik mijn vraag nog niet zo gek.
Ondanks alle reacties, nog geen antwoord op mijn vraag.
Conclusie: is dus niet bekend bij de camperaars.

Trouwens "wie zonder zonde is werpe de eerste steen".
Bedankt in ieder geval voor de reacties.
Vriendelijke groeten, Peter
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis

Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door de Guust »

Mensen proberen je te helpen dat het niet het antwoord is wat je wil horen kun je hen niet kwalijk nemen.

Al is hij 20 ton teruggekeurd voor de wet is hij 3500, en al heb je 30 c rijbewijzen bij 3501 ben je overladen.

Wil je dat niet dan laat je hem op omhoog keuren.

Als ze je aanhoude ga je gewoon voor gaas.
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door hathi »

Ja Peter 1 jouw vraag was ook niet zo gek alleen de antwoorden ,nu mijn antwoord :hetgeen wat je daar niet kan krijgen meenemen,even laten wegen zo rond de 3500 kg dan kan je niets gebeuren, ook niet bij de eventuele weegbruggen gew oon aanrijden 3520 of3550 is alleen op papier overbeladen niet in de praktijk dat doe ik al jaren zo ,!!
Hans
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4174
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door beatrix18 »

Ik heb wel alle rijbewijzen, dus dat is geen probleem.
De Hymer mag technisch tot 3970 kg gaan
Waarom dan niet even naar de RDW???

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door hathi »

Daar is toch al genoeg over geschrevene verschillen tussen onder en boven de 3500kg met bijbehorende tarieven onderweg {lees kampeerauto 5} dat worden dan wel hele dure 470kg
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik reageer alleen even op de titel en niet op de reacties.

Op heel veel plaatsen in Noorwegen, zowel op de hoofd als secundaire wegen, zitten inspectiestations die vrijwel ook allemaal een weegbrug hebben.

Sommige plaatsen hebben zelfs een automatisch verkeersgeleidingsysteem. Met elektronische borden en pijlen. Onder andere E6 bij Jessheim(Gardermoen). De 110 bij Fredrikstad(Rade). De 20 Bij Braskereidfoss. De E16 bij vliegveld Leira(Fagernes). Dat zijn er zo maar even wat die mij te binnen schieten.
1 kilo teveel aslast = Boete!
10% teveel = misdrijf!!!!

En let op, in Noorwegen heeft men er een handje van om veelal 's ochtends te gaan controleren. Soms hebben mensen de avond ervoor dusdanig gedronken dat men 's morgens nog meer dan 0,2 promille hebben. En ook dat is een misdrijf in Noorwegen.

En, je kunt inderdaad de weeg/controleplaatsen omzeilen. Maar dan moet je dus wel weten waar ze aan het controleren zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4174
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door beatrix18 »

Ik reageer niet op de titel (met drie uitroeptekens :wtf: ) maar op de laatste reactie:
En, je kunt inderdaad de weeg/controleplaatsen omzeilen. Maar dan moet je dus wel weten waar ze aan het controleren zijn.
:thumbup: ;;-) (Heerlijk die vrijheid in Noorwegen als je gewoon doet :shh: )
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Swieber
Berichten: 422
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 11:04

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door Swieber »

Hallo allemaal

Dan zou ik wel met de boot gaan en niet door Duitsland gaan rijden.
Daar is vorig jaar al bewezen dat controles op overgewicht bij campers
Lucratiever is dan controles op overgewicht bij vrachtwagens.

Groetjes van Swieber Rinus.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door Meine »

Peter_1 schreef: De Hymer mag technisch tot 3970 kg gaan uiteraard rekening houden met de last op de vooras en achteras.
Volgens mijn gegevens zijn veel campers teruggekeurd naar 3500 kg i.v.m. de Nederlandse wetgeving voor het rijbewijs B.
Als ik dan hoor dat bij een georganiseerde camperreis door Noorwegen van het NKC geadviseerd wordt om om te rijden bij weegbruggen, dan vind ik mijn vraag nog niet zo gek.
Ondanks alle reacties, nog geen antwoord op mijn vraag.
Conclusie: is dus niet bekend bij de camperaars.

Trouwens "wie zonder zonde is werpe de eerste steen".
Bedankt in ieder geval voor de reacties.
Vriendelijke groeten, Peter
Ik zie in bovenstaande helemaal geen vraag gesteld, dan kun je toch ook geen antwoord verwachten? Je hele verhaal komt mij over als het opentrappen van een open deur, je hebt rijbewijs C, de camper mag 3970 kg. TMM zijn. Even naar het RDW, 75 euro betalen en alles klopt in een keer. Hoe moeilijk kan het zijn.
loeki

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen !!!



Bericht door loeki »

Boorddocumenten zeggen 3500kg.............dat betekend 3500kg en geen kg meer

a)het is niet omdat je een vrachtwagen rijbewij hebt, dat je alles mag afladen als een vrachtwagen
b)het is niet omdat het onderstel meer gewicht kan verdragen dat ge ook meer gewicht moogt laden dan op de documenten

Hang er een bak achter en laadt die dan verder tot het toegestane, heb je toch weer wat meer spullen die je mee kan sleuren
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen!!



Bericht door hathi »

Ja snelheidsovertreders worden beboet naar de exacte km ,niet dus alcohol mag totaal niet , niet dus drugs zijn in n.l. verboden,niet dus geen alcohol onder de16 niet dus net zomin als exact 3500kg onder de 5% zelfs geen boete tarieven kom op niet zo zwart wit denken!
Hans
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen!!



Bericht door Meine »

Is jouw camper toevallig ook iets te zwaar misschien?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen!!



Bericht door hathi »

Ja 3600kg geschikt voor 4250 en voor mij totaal geen punt in 25jaar 2x aangehouden en gewogen nooit geen bekeuring zelfs geen water afgelaten ,maar staat mooi hoog op de wielen achter dubbel lucht ,die agenten zijn praktijk mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn ,pakken alleen de doorzakkers
Hans
loeki

Re: Met een te zware camper naar Noorwegen!!



Bericht door loeki »

die agenten zijn praktijk mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn ,pakken alleen de doorzakkers
Klopt 100%
Zowel op materieel als op menselijk vlak

Doorgezakte wagens en doorgezakte mensen :lol3: :cheers: :cheers: :cheers:
Plaats reactie